Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer in Heerlen

Het team van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer in Heerlen

Current section: team
Mijnzetellaan 4
6412 Heerlen

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (39.1%)
45-55 jaar (4.3%)
55-65 jaar (4.3%)
&ge;65 jaar (4.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.9%)
Direct ondersteunend personeel (38.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Flexibele Personeelsplanning: Zo Regelen Wij Invallers op De Wegwijzer

Op Basisschool De Wegwijzer zetten we vol in op duurzame oplossingen voor personeelsvervanging. Bij afwezigheid van leerkrachten door gepland verlof, proberen we primair intern de continuïteit te waarborgen. Dit doen we door flexibel in te zetten op onze getalenteerde teamleden. Wanneer interne oplossingen ontoereikend zijn, verkennen we creatieve alternatieven. Denk hierbij aan het samenvoegen van klassen, het implementeren van een aangepast lesprogramma, of het inzetten van onderwijsondersteuners. De opvang van onze leerlingen staat hierbij altijd voorop. Bij onverwachte afwezigheid streeft de directie, in nauwe samenwerking met het voltallige team, naar een passende oplossing. Mochten leerlingen toch zelfstandig aan lesmateriaal moeten werken, dan communiceren we dit minimaal één schooldag van tevoren. Beschikbare interventies omvatten: Een leerkracht die meerdere groepen begeleidt met ondersteuning van een onderwijsassistent. Een onderwijsassistent die zelfstandig lesgeeft. Inzet van een LIO-stagiaire. Herverdeling van leerlingen over bestaande klassen. Korte inzet van de IB'er of een directielid voor de klas, beperkt tot een dagdeel. Voor de tweede en volgende dagen van afwezigheid kijken we naar verdere interne flexibiliteit. Dit kan een kleine reorganisatie binnen het team betekenen of tijdelijke thuisscholing voor leerlingen. De directie weegt zorgvuldig af welke aanpak het beste past bij de situatie. Essentiële functies, zoals die van de IB'er en de directie, worden ontzien van invallertaken om hun kerntaken ongestoord te kunnen uitvoeren. Extra uren voor personeel worden uitsluitend op vrijwillige basis voorgesteld. Samen met het team bespreken we de mogelijkheden voor flexibele inzet in andere klassen, met als doel het minimaliseren van onderwijskwaliteitsverlies door klasverdubbeling. Het lerarentekort is een actueel maatschappelijk vraagstuk. Voor verdere informatie over dit onderwerp verwijzen we graag naar de publicaties van INNOVO over personeelstekorten in het onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Begin schooljaar 2025-2026 telt onze school ± 230 leerlingen. Door de maandelijkse instroom van nieuwe leerlingen varieert dit aantal voortdurend. Deze leerlingen zijn verdeeld over 4 units en 12 groepen

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Wegwijzer: Een Overzicht

0

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Wegwijzer streven we ernaar om elke leerling te voorzien van de nodige ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Hoewel er momenteel geen specifieke rekenspecialist direct aan de school verbonden is, werken we nauw samen met het INNOVO Passend Onderwijs netwerk. Dit netwerk biedt cruciale ondersteuning door middel van clusterverbinders. Deze professionals werken proactief om de leerervaringen van onze leerlingen te optimaliseren. Voor gespecialiseerde logopedische hulp vertrouwen wij op de expertise van Logopedie praktijk Lisette Canisius, bereikbaar via hun website. Deze samenwerkingsverbanden garanderen dat leerlingen met specifieke leerbehoeften de juiste begeleiding krijgen, wat essentieel is voor hun ontwikkeling en succes op school.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Basisschool De Wegwijzer hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Ons toegewijde team van professionals staat klaar om leerlingen te ondersteunen bij het navigeren van sociale interacties en emotionele uitdagingen. Martine Schepers en Anouk Derhaag, onze intern begeleiders, spelen hierin een sleutelrol. Daarnaast wordt ons schoolteam versterkt door een pedagogisch specialist voor de startklas, Gabriëlle van der Willigen (Jens), en Jeanet. Een vacature voor een brugfunctionaris wordt momenteel ingevuld, wat de continuïteit in ondersteuning verder zal waarborgen. Claudia Wiekken (Jens) biedt ambulante begeleiding, en onze jeugdconsulenten Marna Bolkenstijn en Emily Smit (Jens) zijn beschikbaar voor ondersteuning. Verder werken we samen met jongerenwerkers Jeffrey Sprenger en Jahty Smit, GGD-arts Kyra Heijman, de leerplichtambtenaar van de gemeente Heerlen en de clusterverbinders van Passend Onderwijs INNOVO. Deze brede inzet van expertise creëert een veilige en stimulerende omgeving voor alle leerlingen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Praktische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher
Ergotherapeut
Conflictleerkracht

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, biedt Basisschool De Wegwijzer gespecialiseerde hulp. Denise Kwant treedt op als onze toegewijde conflictleerkracht, en onze school werkt samen met Ergotherapie Schiphorst voor ergotherapeutische interventies. Deze samenwerking met externe experts, zoals de ergotherapeuten van Ergo Compleet, zorgt ervoor dat leerlingen praktische strategieën en hulpmiddelen krijgen aangereikt om hun leerproces te verbeteren. De clusterverbinders van Passend Onderwijs INNOVO, waaronder Geertje Reumkens en Jeroen Pieters, zijn eveneens betrokken. Deze multidisciplinaire aanpak stelt ons in staat om effectieve oplossingen te bieden voor uiteenlopende uitdagingen, waardoor elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Wegwijzer stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen actief. Onze vakdocent lichamelijke opvoeding, verzorgd door Riskcare Preventie, zorgt voor dynamische en leerzame bewegingslessen. Voor gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van motoriek en functioneren werken we samen met fysiotherapeuten en ergotherapeuten. Ergo Compleet biedt hierbij waardevolle diensten aan, gericht op het verbeteren van de fysieke vaardigheden en het dagelijks functioneren van de leerlingen. Deze focus op fysieke gezondheid en ontwikkeling draagt bij aan een holistische benadering van het onderwijs, waarbij we streven naar een gezonde geest in een gezond lichaam.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD Zuid Limburg speelt een cruciale rol in het waarborgen van de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen. Zij ondersteunen ouders en kinderen vanaf de zwangerschap tot 18 jaar, met als doel gezondheidsproblemen te voorkomen en de ontwikkeling te volgen. JGZ voert gezondheidsonderzoeken uit rond de leeftijd van 5 en 10 jaar, waarbij groei, motoriek, spraak en sociaal-emotionele ontwikkeling worden beoordeeld. Indien extra hulp nodig is, wordt deze in samenwerking met school en andere organisaties geboden. Vaccinaties, zoals BMR, DTP, HPV en Meningokokken ACWY, worden aangeboden volgens een vast schema, met speciale aandacht voor kinderen die een vaccinatie gemist hebben. Via het online ouderportaal MijnKinddossier kunnen ouders de ontwikkeling van hun kind volgen, vaccinatieschema's inzien en betrouwbare opvoedinformatie raadplegen. Voor vragen over de ontwikkeling, het gedrag of leerproblemen van uw kind, of voor het maken of verzetten van afspraken, kunt u contact opnemen met JGZ. Ook voor kinderen zonder vaste verblijfplaats biedt de JGZ ondersteuning. Bij ziekte dient u altijd contact op te nemen met de huisarts. Voor meer informatie over infectieziekten en het beleid hieromtrent, kunt u de website van GGD Zuid Limburg raadplegen of contact opnemen met het team Infectieziektebestrijding.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Ruimtes binnen BMV Sam-Sam

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Uw Kind op Basisschool De Wegwijzer

Gedetailleerde Informatie over Ondersteuningsmogelijkheden

Per 1 januari 2025 treedt de nieuwe wet versterking positie ouders en leerlingen in werking. Deze wet verplicht elk samenwerkingsverband om een ouder- en jeugdsteunpunt op te zetten. Meer details over deze belangrijke ontwikkeling in het passend onderwijs vindt u op de website van OCW via het nieuwsbericht over de wet. Bekijk hier de link naar OCW: Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs in werking in 2025 | Nieuwsbericht | Nieuwsbrieven Ministerie van OCW Toekomstig Aanbod voor Extra Educatieve Ondersteuning De resultaten van het schooljaar 2024-2025 zijn uitgebreid beschreven in ons jaarlijkse schooljaarverslag. Hierin leest u over de behaalde successen en de focuspunten voor de toekomst. Onze doelstellingen voor het komende schooljaar 2025-2026 zijn vastgelegd in het schooljaarplan. Dit plan geeft inzicht in hoe wij de onderwijskwaliteit verder willen verbeteren. Voor een compleet overzicht verwijzen wij u graag naar de relevante school­documenten op onze website. Daarnaast vindt u waardevolle informatie in het hoofdstuk 'Onderwijs­kwaliteitszorg en Schoolplan' in deze schoolgids.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool De Wegwijzer

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 'Kansrijk op weg!' is gebouwd op vijf essentiële bouwstenen voor optimale onderwijskwaliteit: Veiligheid en Schoolklimaat, Pedagogisch en Didactisch handelen, Zicht op Ontwikkeling, Onderwijsresultaten en Kwaliteitsbeleid. Ambitie 1: Kansrijk Onderwijs We streven naar gelijke kansen door hoge verwachtingen en flexibele afstemming op onderwijsbehoeften. Door formatief handelen en de vier sleutels te combineren, versterken we de onderwijsresultaten. Met een groeiende diversiteit aan leerlingen, inclusief taalachterstanden en sociaaleconomische verschillen, zetten onze professionals in op inclusief onderwijs. Dit doen we door bewuste keuzes te maken op basis van data, met een focus op woordenschatdidactiek en thematisch geïntegreerde lesontwerpen. Voor jonge leerlingen betekent dit een versterkt VVE-beleid voor een ononderbroken ontwikkeling. Ambitie 2: Een Kansrijke Cultuur We bouwen aan een schoolcultuur waarin veiligheid, diversiteit en inclusiviteit centraal staan. Kinderen leren samenleven en omgaan met respect en tolerantie, wat bijdraagt aan hun ontwikkeling tot volwaardige burgers. Ons team gelooft in positieve bekrachtiging en kernwaardengericht onderwijs, waarbij het collectief succes wordt vergroot door te geloven in eigen kunnen. We zien de school als een oefenplaats voor de maatschappij, waar aandacht is voor verschillende thuis- en straatculturen. Door culturele diversiteit te benutten, vergroten we het gevoel van veiligheid en leefbaarheid, en voorkomen we afnemende ouderbetrokkenheid. Persoonlijkheidsontwikkeling, een positieve mindset en reflectievermogen zijn hierbij cruciaal. Ambitie 3: Een Kansrijke School We creëren kansen door hoge verwachtingen en bieden leerlingen de ruimte om talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Samen met het Nationaal Plan Heerlen Noord (NPHLN) bevorderen we betere levenskansen door een 'Rijke Schooldag' aan te bieden, met sportieve, beeldende en muzikale ervaringen. Ons concept van de 'familieschool' biedt ondersteuning aan het hele gezin, in samenwerking met maatschappelijke partners op het gebied van armoedebestrijding, zorg, sport en cultuur. Ouders worden begeleid naar de juiste ondersteuning, zodat zij zelf de regie kunnen nemen. Deze familieschool krijgt een plek in ons vernieuwde schoolgebouw. Focus Schooljaar 2025-2026: Kansrijk Onderwijs: Borgen rekenmethodiek Wereld in getallen 5, implementatie Blink lezen en versterkt VVE-beleid. Kansrijke Cultuur: Investeren in persoonsvorming via kindgesprekken en kernwaardengericht onderwijs, met hoge verwachtingen van kinderen en ouders. MT volgt scholing onderwijskwaliteit. Kansrijke School: Implementatie van de Rijke Schooldag en opstellen visiedocument duurzame verbouwing.

Hoe waarborgt Basisschool De Wegwijzer de kwaliteitsdoelen?

De kwaliteitsdoelen van Basisschool De Wegwijzer worden geborgd via een gestructureerd schooljaarplan en onderwijskundige werkgroepen. Er zijn vier werkgroepen actief op het gebied van Rekenen, Taal, SEO en Versterkt VVE-beleid. Deze werkgroepen vertalen de opdrachten naar de units en zorgen voor inhoudelijke kennisdeling tijdens teamoverleggen, wat een doorlopende lijn in de school garandeert. Kwaliteitsdialogen en Kwaliteitskaarten Het managementteam (MT) voert driemaal per jaar kwaliteitsdialogen met de werkgroepen, waarbij de vijf bouwstenen als leidraad dienen. Ontwikkelingen worden vastgelegd in jaarlijkse kwaliteitskaarten die met het team worden besproken. Specialisten zijn verantwoordelijk voor de evaluatie en borging hiervan. Vergadercyclus en Leerlingenzorg Een vergadercyclus van zes weken, met ruimte voor unitoverleg, zorgt voor efficiënte communicatie en werkoverleg. Deze cyclus omvat plenaire teamoverleggen, unitoverleggen gericht op organisatie, leerlingbespreking en formatief handelen. Intern begeleiders stellen een zorgkalender op en volgen de leerlingenzorg nauwgezet. Leerkrachten evalueren dagelijks de voortgang van leerlingen in een digitaal logboek, waarbij de intern begeleiders deze processen monitoren en feedback geven. Data-analyse en Schoolzelfevaluatie Leerkrachten verzamelen rijke data om de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Na elke periode analyseren zij de vorderingen en bespreken deze met de intern begeleider, waarbij ze reflecteren op eigen handelen en acties voor de volgende periode afspreken. Jaarlijks stelt de intern begeleider, in samenspraak met specialisten, een schoolzelfevaluatie op, gebaseerd op toetsresultaten. Deze resultaten worden geanalyseerd en besproken met de directie en het team, in relatie tot de gestelde doelen uit het schoolplan en schooljaarplan, waarna vervolgacties voor het komende schooljaar worden bepaald.

Ontdek Ons Versterkt VVE-Aanbod voor Jonge Kinderen in Heerlen

Toelichting van de school

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer zetten we vol in op een Versterkt VVE-beleid. Onze Visie op het Jonge Kind: Holistische Ontwikkeling in een Veilige Omgeving Wij geloven in een holistische benadering van het jonge kind, waarbij het kind centraal staat. Onze ontwikkeling wordt vanuit diverse invalshoeken benaderd, altijd binnen een veilig en stimulerend pedagogisch klimaat. We bieden thematisch onderwijs dat naadloos aansluit bij de leefwereld van jonge kinderen. Door spelenderwijs te leren, ontwikkelen zij essentiële vaardigheden, met een speciale focus op taalontwikkeling, het stimuleren van ontdekking en verwondering, en bevordering van beweging. Hoe Wij Werken met Jonge Kinderen: Gestructureerd en Kindgericht Leren De SLO-doelen vormen de ruggengraat van ons onderwijsaanbod. Kinderen ontvangen korte, effectieve instructies, afgestemd op hun individuele niveau, in kleine groepjes (SLIM-lesgeven volgens de 4 sleutels). Zelfstandig werken met opdrachten op drie niveaus (starter, gevorderd, expert) bevordert hun zelfstandigheid. We volgen de vooruitgang nauwkeurig via observatiesystemen en regelmatige evaluaties. Ons onderwijs is gebaseerd op een doordacht systeem van periodeplanners, heldere leerdoelen, logboeken en rijke thematische materialen. Spel en interactief voorlezen zijn cruciale instrumenten om taal, rekenvaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. Logopedie, pre-teaching en een sterke samenwerking met externe specialisten versterken ons taalonderwijs significant. Wij creëren een rijke, taalkundige leeromgeving en bieden betrokken begeleiding. Dit zorgt voor optimale ontwikkelkansen en helpt elk kind om zijn of haar unieke talenten te ontdekken. Gerichte Taalstimulering (TASTI) in de Onderbouw: Een Sterke Start Taalstimulering krijgt bij ons gerichte en gestructureerde aandacht, onder andere via pre-teaching door ervaren logopedisten en onderwijsondersteuners (OWO). We maken hierbij gebruik van methodes zoals TASTI en de Voorschotbenadering. Kinderen in zorggroepjes ontvangen extra ondersteuning volgens een vast schema. Prentenboeken spelen een sleutelrol in ons rijke taalaanbod. De periodedoelen worden in nauwe afstemming met logopedisten en OWO vastgesteld, met korte communicatielijnen tussen leerkracht en externe specialisten. Logopedische ondersteuning vindt plaats op school en in externe praktijken, zowel preventief als individueel gericht. Ontdek de Groepen 1-2: Een Wereld vol Leren en Spel Klaslokalen en Leerhoeken: Een Stimulerende Leeromgeving Onze klaslokalen zijn ingericht als rijke, thematische leeromgevingen met een duidelijke structuur. Materialen zijn gemakkelijk toegankelijk voor alle kinderen, en functionele visualisaties ondersteunen het leerproces optimaal. De speelhoeken zijn doelgericht en thematisch ingericht, bij voorkeur binnen het klaslokaal. Dit stelt de leerkracht in staat om spel te begeleiden, te verrijken en taal te stimuleren door middel van op maat gemaakte toevoegingen. We werken actief met voorbeeldspel en inspirerende speelkaarten. Rol van de Leerkracht: Traumasensitief en Betrokken De leerkracht handelt traumasensitief, creëert een veilig pedagogisch klimaat en verzorgt SLIM-lessen op verschillende niveaus. Ze observeert, speelt actief mee, daagt kinderen uit tot taalontwikkeling en benut elke gelegenheid om leerdoelen te herhalen en te versterken. De leerkracht werkt planmatig en heeft een proactieve houding in het leerproces. Onderwijsondersteuner (OWO): Expertise aan de Zijlijn De OWO biedt traumasensitieve en doelgerichte ondersteuning. Zij geeft instructie op één niveau, neemt deel aan spelactiviteiten, stimuleert taalontwikkeling en werkt nauw samen met de leerkracht. De OWO volgt een vast schema met individuele kinderen en is een waardevolle aanvulling op het leerproces. Afstemming en Leerlingenzorg: Gepersonaliseerde Ondersteuning De instructie wordt zorgvuldig afgestemd op het individuele niveau van elke leerling. De leerkracht hanteert formatieve didactiek, plant gerichte zorggroepjes en monitort de voortgang nauwlettend. De OWO voert de zorgmomenten uit onder de professionele aansturing van de leerkracht. Ouders en Partners: Samenwerking voor Succes Ouders zijn actieve partners in de ontwikkeling van hun kind. Tijdens inloopmomenten kunnen zij meekijken en participeren in spelactiviteiten. We onderhouden structurele contacten met partners zoals POVH KIDDOOH en KDV SMILE. Daarnaast nemen onze collega's deel aan koppeloverleggen met de voorschool voor optimale inhoudelijke afstemming. VVE-Thuis: Ouderbetrokkenheid en Ondersteuning Voor ouders met een VVE-indicatie is deelname aan ouderbijeenkomsten op school essentieel. Alle ouders worden van harte uitgenodigd om hieraan deel te nemen. Tijdens deze bijeenkomsten leren ouders hoe zij de educatieve activiteiten thuis kunnen uitvoeren met hun kind en ontvangen zij waardevolle informatie over effectieve interactie. Het programma biedt ouders praktische tips om veel met hun kind te praten, bijvoorbeeld over dagelijkse gebeurtenissen, observaties en gevoelens. Chantal Brinkman en Edith Franssen bieden, in samenwerking met POVH Kiddooh, een passend aanbod voor ouders. We organiseren themabijeenkomsten die aansluiten bij de onderwijsperiodes. Ons streven is om een laagdrempelig en toegankelijk aanbod te creëren voor alle ouders. Investering in het Jonge Kind via Nationaal Plan Heerlen Noord In samenwerking met het Nationaal Plan Heerlen Noord investeren wij krachtig in het jonge kind. Ons doel is het verhogen van de participatiegraad aan voorschoolse educatie en het continu verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van ons aanbod.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Wegwijzer extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Wegwijzer biedt een uitgebreid extra aanbod voor het jonge kind, gericht op een optimale start in het onderwijs.

Ja, Basisschool De Wegwijzer biedt een uitgebreid extra aanbod voor het jonge kind, gericht op een optimale start in het onderwijs.

Kinderopvang Heerlen
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Heerlen
Versterkt VVE-beleid Basisschool

Met welke partners werkt Basisschool De Wegwijzer samen voor het jonge kind?

Basisschool De Wegwijzer werkt nauw samen met erkende partners om het jonge kind optimaal te ondersteunen, waaronder POVH Kiddooh en KDV Smile.

Basisschool De Wegwijzer werkt nauw samen met erkende partners om het jonge kind optimaal te ondersteunen, waaronder POVH Kiddooh en KDV Smile.

POVH Kiddooh Samenwerking
VVE Partnertship POVH Kiddooh
KDV Smile Kinderopvang
Team | Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer in Heerlen | [2025] Schoolregister