Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer
Mijnzetellaan 4
6412 EN Heerlen

Schoolweging

Schoolweging
34.99
Spreiding
6.07

De schoolweging van De Wegwijzer Heerlen is 34,99 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 97,1% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is 4,2 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (93,0%). De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden te laten beheersen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 55,7% van de leerlingen die het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 34,3%. Dit resultaat ligt 8,1 procentpunt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47,6%). De focus op maatwerk en ontwikkelingsgericht onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, draagt hier waarschijnlijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op middelhoge onderwijsniveaus: 20% vmbo-(g)t en 15% havo. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (10% vs. 18,6% regionaal). Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs beperkt tot 0%, tegen 1,01% bij vergelijkbare scholen. De combinatie van vmbo-k/gt (15%) en vmbo-(g)t/havo (10%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Wegwijzer HeerlenGemeente AmsterdamNederland
205.2199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op basisschool de Wegwijzer meten we de tussenresultaten doordat we kijken naar de prestaties tijdens de les, lesobservaties (formatief handelen), resultaten van de methodegebonden toetsen en de resultaten van de Cito-toetsen. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken we gebruik van Leerling in Beeld (gr. 3 t/m 8) en het Digikeuzebord (groepen 1-2) De leerkracht maakt (in overleg/ samenspraak) met de Intern Begeleider een gerichte analyse van de toetsen, waarna de gegevens op basis van de beschikbare informatie, worden geïnterpreteerd. Deze gegevens worden vervolgens besproken binnen de unit/ op teamniveau. We hanteren de gestelde schoolambities als uitgangspunt. Op basis hiervan worden leerdoelen geformuleerd en lesactiviteiten gekozen. Onze school zet de volgende stappen, gericht op borging en verbetering van de beoogde kwaliteit van ons onderwijs diepteanalyse: de groeps- en trendanalyses worden jaarlijks uitgevoerd en besproken met het team; collegiale consultaties m.b.v. het reflectiekwadrant de vier sleutels van een effectieve les en de kwaliteitskaarten; klassenconsultaties MT-leden m.b.v. reflectiekwadrant de vier sleutels van een effectieve les en het Cadenza observatiesysteem en de kwaliteitskaarten; praktijkdagen rekenen en lezen, gekoppeld aan scholing; formatief handelen: keuzes maken m.b.t. de doelen die vanuit deze methode worden aangeboden en doelen gebaseerd op leerlijnen. Een weergave van de resultaten is te vinden in de schoolzelfevaluatie van de school en besproken met het team en met de zie: bswegwijzer.nl/ouders/schooldocumenten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 5,3% onderadvisering (vs. 11,8% landelijk) en 36,8% bovenadvisering (vs. 25,3% gemiddeld) demonstreert de school een nauwkeurige plaatsing. De hoge score sluit aan bij het beschreven 'kansrijke adviesbeleid' en intensieve monitoring van leerlingen tijdens de overgang naar het VO.

Sociale ontwikkeling

Burgerschapsonderwijs is onderdeel van onze schoolcultuur. Kernwaardengerichtonderwijs bieden we aan aan vanuit de kernwaarden Samen-Groeien-Geluk. Dit is zichtbaar in het gedrag van onze medewerkers, die functioneren als rolmodel. We hebben afspraken zoals we met elkaar omgaan en laten dit ook zien in ons gedrag. We leren aan onze leerlingen wat de kernwaarde SAMEN betekent en zijn hiervoor een rolmodel. Op onze school zijn alle leerlingen welkom, mits we kunnen voldoen aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Leerlingen zijn samen verantwoordelijk om elkaar te begrijpen en voeren wekelijks een sociokring en formuleren een verbeterregel. Gezamenlijk worden inspanningen gedaan om de groepsdynamiek te verbeteren. Effectieve Conflicthantering: we leren de leerlingen om zelf de problemen op te lossen. We begeleiden leerlingen om dit op de juiste manier te doen. Zie schooldocumenten. Leerlingenraad: Onze school biedt leerlingen een actieve rol aan in de schoolgemeenschap. Jaarlijks worden leerlingen vanaf groep 4 gekozen als vertegenwoordiger van de klas in de leerlingenraad. Er vindt planmatig overleg plaats met de directie over schoolse zaken en acties worden uitgevoerd. Geïntegreerd aanbod van schoolvakken: Vakgeïntegreerd onderwijs: We gebruiken de methode Blink geïntegreerd. Deze methode biedt leerlingen de mogelijkheid om kennis van de wereld te verruimen en een onderzoekende houding aan te nemen. Middels samenwerkend leren vinden de leerlingen antwoord op de gestelde onderzoeksvragen. Daarnaast is er structurele aandacht voor de wijze waarop leerlingen de geleerde kennis actief kunnen inzetten in het dagelijks leven. Deze methode geeft aan de leerlingen inzichten t.a.v. de multiculturele cultuur en diverse geestelijke stromingen. Deze wordt in relatie gebracht met de situaties waarin leerlingen opgroeien. Cultureel aanbod: Met behulp van de kunstenaar in de klas vinden er culturele activiteiten aan die aansluiten bij het thema. Leerlingen van basisschool de Wegwijzer gaan contacten aan en doen ervaringen op met culturele activiteiten binnen de regio Parkstad. Kriebels in de buik: deze methode biedt kennis en vaardigheden aan over seksualiteit, seksuele diversiteit en sociaal emotionele ontwikkeling. We werken samen met de GGD Zuid Limburg. We informeren ouders proactief over dit lesaanbod. Nieuwsbegrip: bij begrijpend lezen wordt gebruik gemaakt met actuele teksten van Nieuwsbegrip en vinden er gesprekken en discussies plaats over actuele gebeurtenissen. Leerlingen ervaren dat er ruimte is voor verschil in meningen. Respectvolle oefenplaats: We stimuleren leerlingen om zelf zaken op te pakken, in het belang van de samenleving. Zo dragen wij bij aan aandacht voor het milieu en is er jaarlijks deelnamen aan de Actie Heel Heerlen Schoon en maken wij de wijk schoon. Leerlingen ruimen wekelijks het schoolplein op. Zorg voor lichamelijke en psychische gezondheid: We bieden voldoende kansen om te bewegen op de speelplaats en in de gymzaal door een vakdocent. We bevorderen gezond gedrag door het voeren van waterbeleid en we bieden dagelijks schoolfruit aan. De leerkracht voert kindgesprekken en zorgen m.b.t. psychische gezondheid worden in samenspraak met ons zorgteam opgepakt. Het zorgteam bestaat uit de jeugdconsulent, de ambulant begeleidster, de pedagogisch medewerkster van de startklas, de schoolmaatschappelijk werkster en de jongerenwerker. We bieden trainingen aan m.b.t. sociale weerbaarheid (Rots en watertraining/ Kiezeltraining) en lessen rondom verslavingspreventie. Leerlingen nemen deel aan het GIPS-traject en krijgen een juiste beeldvorming t.a.v. gehandicapten in onze maatschappij. Vaardigheden digitale samenleving Elk schooljaar wordt het protocol internetgebruik besproken en worden er lessen gegeven rondom omgang sociale media. Ouders en leerlingen worden geïnformeerd rondom dit thema en we werken aan een planmatige preventieve opzet om de weerbaarheid van onze leerlingen en de ouders te vergroten t.a.v. de gevaren van de (digitale) samenleving. Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. We werken samen aan de gestelde doelen t.a.v. burgerschap om te komen tot een doorgaande lijn binnen onze school. We meten onze resultaten m.b.v. de instrumenten die we hanteren bij de diverse onderdelen van het kernwaardengerichtonderwijs/ taalonderwijs. Zie schooldocumenten LEES MINDER

Samen

Groeien

Geluk

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling structureel op leerling-, groeps- en schoolniveau. Dagelijks wordt het Switch-bord gebruikt voor positieve beloning en is er een klassikale terugblik. Wekelijks analyseert de conflictleerkracht de conflictenapp. Maandelijks vullen leerlingen en ouders de OK-thermometers in. (Half)jaarlijks wordt Leerling in Beeld Sociaal Emotioneel Functioneren (SEF) afgenomen. De school neemt deel aan het project Handle with Care. De veiligheidsbeleving wordt gemonitord door middel van de monitor sociale veiligheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer gebruikt Observaties Cluster Verbinder Passend Onderwijs en Leerling in Beeld Sociaal Emotioneel Functioneren om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer?

Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kernwaardengericht onderwijs voor sociaal-emotioneel leren.