Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer in Heerlen

De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer in Heerlen

Current section: resultaten
Mijnzetellaan 4
6412 Heerlen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald: De Basis voor Succes

Het fundamenteel niveau is de essentiële basis voor taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. We meten dit in groep acht met de doorstroomtoets, een cruciale indicator voor de ontwikkeling van onze leerlingen. De inspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die wij nastreven en monitoren. Op De Wegwijzer streven we ernaar dit fundamentele niveau voor alle leerlingen te waarborgen, zodat zij goed voorbereid zijn op de volgende stap in hun educatieve reis.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behaald: Uitblinken in Leren

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieus doel, dat voortbouwt op het fundamentele niveau. We stimuleren onze leerlingen om aan het einde van groep acht dit hogere niveau van kennis en vaardigheden te bereiken. Voor elke basisschool, inclusief De Wegwijzer, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt onze inspanningen om elke leerling te laten excelleren. Onze resultaten tonen aan dat we actief werken aan het verhogen van het streefniveau, met het oog op optimale ontwikkeling en succesvolle doorstroming naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer hanteren we een zorgvuldige werkwijze voor het schooladvies, waarbij de ontwikkeling van elke leerling centraal staat. Meerdere professionals, waaronder docenten, de interne begeleider en de directie, werken nauw samen om een weloverwogen advies te formuleren. Dit gezamenlijke advies is gebaseerd op de gehele schoolloopbaan van de leerling, met aandacht voor rapporten, huiswerk, motivatie, werkhouding, toetsresultaten en sociaal-emotionele ontwikkeling. We streven naar een kansrijke advisering die de potentie van elk kind weerspiegelt. In groep 8 doen leerlingen een doorstroomtoets, zoals de ADIT, die cognitieve capaciteiten in kaart brengt. De resultaten van deze toetsen, gecombineerd met observaties en eerdere prestaties, vormen de basis voor ons definitieve schooladvies. Dit advies wordt vroegtijdig, in groep 6 en 7, voorlopig gegeven en in groep 8 definitief vastgesteld, waarbij we landelijke richtlijnen volgen. We communiceren open over de procedure en adviseren ouders en leerlingen actief over de mogelijkheden voor de middelbare school. Meer details over onze aanpak en protocollen zijn te vinden op onze website. De resultaten van de ADIT-toets worden met ouders besproken om een passend leerstofaanbod te garanderen en de juiste leerroute te bepalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool De Wegwijzer Heerlen

Op Basisschool De Wegwijzer in Heerlen staat de sociale en emotionele ontwikkeling van onze 221 leerlingen centraal. Ons onderwijs is verweven met burgerschap, waarbij we streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving. Dit alles is vastgelegd in ons Burgerschapsplan, dat een duidelijke doorgaande lijn biedt, afgestemd op de specifieke behoeften van onze leerlingen. Wij hanteren kernwaardegericht onderwijs, gebaseerd op de principes 'Samen, Groeien, Geluk'. Deze waarden worden niet alleen onderwezen, maar ook zichtbaar gemaakt door ons team, dat fungeert als positief rolmodel. We hebben heldere afspraken over hoe we met elkaar omgaan, wat we tevens demonstreren in ons dagelijks gedrag. Leerlingen leren actief wat de kernwaarde 'SAMEN' inhoudt en hoe zij hieraan kunnen bijdragen. Onze school heet alle leerlingen welkom, mits wij kunnen voorzien in hun individuele onderwijsbehoeften. Leerlingen werken samen om elkaar te begrijpen en versterken dit door wekelijks een sociokring en het formuleren van verbeterregels, met als doel de groepsdynamiek te optimaliseren. Conflicthantering wordt gestimuleerd door leerlingen te leren zelfstandig oplossingen te vinden, met begeleiding van de leerkracht. De Leerlingenraad biedt onze leerlingen vanaf groep 4 een actieve stem in schoolzaken. Jaarlijks worden klasvertegenwoordigers gekozen die planmatig overleg voeren met de directie en concrete acties uitvoeren. Ons onderwijs is vakgeïntegreerd, waarbij we de methode Blink gebruiken om de wereldkennis van leerlingen te vergroten en een onderzoekende houding te stimuleren. Door samenwerkend leren vinden leerlingen antwoorden op hun vragen en leren ze hoe ze kennis in de praktijk kunnen toepassen. Deze methode biedt ook inzichten in multiculturele aspecten en diverse levensbeschouwingen, in relatie tot hun eigen leefwereld. We organiseren culturele activiteiten die aansluiten bij onze thema's, zodat leerlingen ervaringen opdoen binnen de regio Parkstad. Met de methode 'Kriebels in de buik' bieden we lessen over seksualiteit, seksuele diversiteit en sociaal-emotionele ontwikkeling, in samenwerking met GGD Zuid Limburg. Ouders worden hierover proactief geïnformeerd. Bij begrijpend lezen maken we gebruik van actuele teksten via Nieuwsbegrip, wat leidt tot discussies en het ervaren van ruimte voor verschillende meningen. We stimuleren leerlingen om maatschappelijk betrokken te zijn, bijvoorbeeld door deelname aan 'Heel Heerlen Schoon' en wekelijkse opruimacties op het schoolplein. De zorg voor lichamelijke en psychische gezondheid krijgt veel aandacht. Leerlingen krijgen volop bewegingsmogelijkheden, zowel op het schoolplein als in de gymzaal met een vakdocent. We promoten gezond gedrag door een waterbeleid en het aanbieden van dagelijks schoolfruit. Kindgesprekken met leerkrachten en ondersteuning van ons zorgteam (jeugdconsulent, ambulant begeleider, pedagogisch medewerker, schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerker) dragen bij aan het welzijn van onze leerlingen. Sociale weerbaarheid wordt getraind met methodes als Rots en Water en Kiezels, en er zijn lessen over verslavingspreventie. Het GIPS-traject en projecten over beeldvorming rondom gehandicapten vergroten het maatschappelijk bewustzijn. Tenslotte besteden we aandacht aan de vaardigheden voor de digitale samenleving, met protocollen voor internetgebruik en lessen over sociale media, om weerbaarheid tegen online gevaren te vergroten. Actief burgerschap is een integraal onderdeel van onze pedagogische opdracht.

Samenwerken voor succes

Persoonlijke groei stimuleren

Samen gelukkig zijn

Hoe bevordert Basisschool De Wegwijzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Wegwijzer volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen op dagelijks, wekelijks, maandelijks en (half)jaarlijks niveau. De sociale veiligheid op school wordt gemonitord via een specifieke monitor, die tweemaal per jaar wordt geanalyseerd. Gebleken is dat er een toename is in conflictsituaties die de schoolomgeving beïnvloeden, waardoor maatregelen voor groepsdynamiekverbetering noodzakelijk zijn. Dit uit zich in de inzet van een schoolmaatschappelijk werkster, een jongerenwerker tijdens pauzes en de zichtbare aanwezigheid van de wijkagent. De werkgroep sociaal-emotionele ontwikkeling adviseert op basis van de monitorresultaten. Meer details vindt u op de website van schoolbestuur Innovo: https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html.

Welke registratiemethoden worden gebruikt voor sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, maakt Basisschool De Wegwijzer gebruik van de volgende registratiemethoden:

  • Digikeuzebord
  • Leerling in Beeld Sociaal Emotioneel Functioneren
  • Observaties door Cluster Verbinder Passend Onderwijs

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

Basisschool De Wegwijzer zet de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • Kernwaardengericht onderwijs

Ontdek de Inspectierapporten van Basisschool De Wegwijzer

Basisschool De Wegwijzer in Heerlen heeft op 26 november 2019 een inspectiebezoek ontvangen met het thema 'Ruimte in Meesterschap'. Dit onderzoek van de onderwijsinspectie focuste op de koppeling tussen strategisch HRM, werkbeleving en de algehele onderwijskwaliteit. De bevindingen van dit bezoek dragen bij aan de jaarlijkse publicatie 'Staat van het Onderwijs'. De inspectie bezoekt elke basisschool in Nederland minimaal één keer per vier jaar. De Wegwijzer onderscheidt zich positief door met een relatief hoge schoolweging en een groot percentage leerlingen met een schoolgewicht uitstekende resultaten te behalen. De school scoort met 99,6% van de leerlingen die 1F behalen en 69,2% die 1S/2F behalen, significant beter dan het landelijk gemiddelde en vergelijkbare scholen. Inspecteur van Herpt prijst de school als een voorbeelduitstekend voorbeeld voor andere onderwijsinstellingen. Een interne audit op 20 juni 2017, uitgevoerd door collega's van andere INNOVO-scholen, bevestigde de solide onderwijskwaliteit na klassenobservaties, werkprocesanalyses en gesprekken. Er wordt hard gewerkt op De Wegwijzer, wat duidelijk zichtbaar is in de organisatie. Daarnaast werd op 21 maart 2016 de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) van peuterspeelzaal Kiddooh en basisschool De Wegwijzer geëvalueerd. De inspectie constateerde dat de VVE-kwaliteit op orde is, wat essentieel is voor een soepele overgang naar groep 3 van het basisonderwijs. Voor een gedetailleerd overzicht van de inspectieresultaten, bekijk de beschikbare rapporten op onze website. In het schooljaar 2023-2024 staat een nieuwe interne audit gepland om de kwaliteitsontwikkeling te waarborgen.

Resultaten | Rooms Katholieke Basisschool De Wegwijzer in Heerlen | [2025] Schoolregister