Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Heerlen

Het team van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Heerlen

Current section: team
Zes Landenstraat 1
6414 Heerlen

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Schakel bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Schakel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Schakel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.6%)
Man (17.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool De Schakel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.6%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (22.7%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (4.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Schakel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60.9%)
Direct ondersteunend personeel (30.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool De Schakel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Lerarenvervanging op De Schakel

Het waarborgen van continuïteit in ons onderwijs is onze hoogste prioriteit. Vanwege het huidige lerarentekort zetten wij alles op alles om de kwaliteit van het onderwijs en het welzijn van onze leerlingen en toegewijde leerkrachten te beschermen. Bij onverwachte afwezigheid van personeel streven we naar de meest stabiele onderwijssituatie, wat maatwerk vereist. Innovo, als risicodrager voor verzuim en verlof, regelt de vervangingen binnen de beschikbare formatie. Voor langdurige afwezigheid zoals zwangerschapsverlof, werven wij actief externe leerkrachten. Dit zorgt voor een consistente en vertrouwde leeromgeving voor uw kind. Onze aanpak bij leerkrachtafwezigheid: Prioriteit gaat uit naar een interne oplossing: een leerkracht zonder eigen groep neemt de taken tijdelijk waar. Indien nodig, worden twee groepen samengevoegd, waarbij we de kinderen zorgvuldig verdelen binnen het cluster. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle interne opties benut zijn, kan het voorkomen dat we u vragen uw kind een dag thuis te houden. De inzet van onze intern begeleiders en directeur is hierbij beperkt tot korte, noodzakelijke ondersteuning. Wij streven er continu naar om de impact op het leerproces te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Teamsamenstelling:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Schakel

2

Taalontwikkeling en Rekenen Basisschool

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist Heerlen
Taalspecialist Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Op Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Heerlen zetten we vol in op taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Onze school heeft een gecertificeerde taalspecialist (Master SEN, gespecialiseerd in taal en lezen), mevrouw Sandra Dereij. Zij biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij taal en lezen, om zo hun academische prestaties te optimaliseren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling Kinderen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Basisschool
Intern Begeleider Heerlen
Specialist Jonge Kind

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen op De Schakel in Heerlen hebben we een team van drie gedragsspecialisten (Master SEN, gedrag). Deze experts, mevrouw Danielle Kamphuisen, mevrouw Annika Verleg en mevrouw Anouk Héman, zijn ook verantwoordelijk voor ons SWPBS-beleid. Mevrouw Héman combineert haar rol als gedragsspecialist met die van intern begeleider, wat zorgt voor een geïntegreerde aanpak van gedrag en leren.

3

Gedrag en Werkvaardigheden Basisschool

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Heerlen
Intern Begeleider Basisonderwijs
Specialist Jonge Kind Heerlen

Toelichting van de school:

Basisschool De Schakel in Heerlen focust sterk op positief gedrag en effectieve werkvaardigheden. Onze drie gedragsspecialisten (Master SEN, gedrag) – mevrouw Danielle Kamphuisen, mevrouw Annika Verleg en mevrouw Anouk Héman – leiden het SWPBS-beleid. Deze specialisten ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Mevrouw Héman is tevens intern begeleider, wat bijdraagt aan een soepele schoolorganisatie.

1

Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Training

Beschikbare specialisten:

Specialist Motoriek Heerlen

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van leerlingen op Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Heerlen krijgt extra aandacht. Mevrouw Daniëlle Koch, onze specialist motoriek (Master SEN, motoriek), begeleidt kinderen met specifieke motorische uitdagingen. Daarnaast maken wij gebruik van het Medisch Remedial Teaching (MRT) programma, waarbij gespecialiseerde vakleerkrachten van Riskcare kinderen in kleine groepjes trainen om hun motorische vaardigheden te verbeteren.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging School

Beschikbare specialisten:

BHV'er Basisschool

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop bij Basisschool De Schakel in Heerlen. Ons onderwijspersoneel is breed opgeleid tot Bedrijfshulpverlener (BHV). Meerdere docenten beschikken over een BHV-certificaat, waardoor wij adequaat kunnen handelen bij medische situaties en zorgen voor de persoonlijke verzorging van onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Inpandige peuterspeelzalen (POVH) in de dislocatie
Leer- en werkpleinen

Ontdek Onze Expertise in Leerlingondersteuning op Basisschool De Schakel

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Ondersteunende Diensten

Basisschool De Schakel beschikt over een toegewijd team van specialisten die zich inzetten voor de voortdurende verbetering en bewaking van de onderwijskwaliteit. Hun expertise is een waardevolle aanvulling in onze dagelijkse onderwijspraktijk, met als doel elke leerling optimaal te laten ontwikkelen. Onze dyslexiespecialist coördineert de effectieve 'schakelklas', een programma gericht op het versterken van woordenschat en taalbegrip. Dit sluit nauw aan bij de lesstof van groep 3, waarbij een selecte groep leerlingen, onder leiding van juf Sandra Dereij, intensieve begeleiding en oefening ontvangt. Daarnaast versterken onze gedragsspecialisten en gecertificeerde 'Rots en Water' trainer het welzijn en de sociale vaardigheden van onze leerlingen. Wij hanteren het SWPBS (School Wide Positive Behaviour Support) model voor gedragsregulering en bieden een gestructureerd SEO-programma. Onze rekenspecialist, actief binnen onze scholengemeenschap, ondersteunt collega's bij het formuleren van hulpvragen en het ontwikkelen van effectieve aanpakplannen voor rekenproblemen. Voor een volledige beschrijving van ons onderwijsaanbod en de diverse onderwijs- en zorgarrangementen, verwijzen wij u graag naar ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP). U vindt dit document via de volgende link: https://bsdeschakel.nl/schooldocumenten/het-school-ondersteunings-profiel/. Dit profiel geeft een uitgebreid beeld van onze mogelijkheden om aan individuele leerbehoeften te voldoen. Toekomstige Ontwikkelingen in Leerlingondersteuning bij De Schakel Onze school ambieert voortdurende groei en heeft ambitieuze ontwikkeldoelen vastgelegd in ons schoolplan en Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Deze doelen sluiten aan bij de basisondersteuningsprincipes en zijn gericht op het maximaliseren van de leerontwikkeling van elk kind. 1. **Clusteronderwijs en Integratie van Zorg (Onderwijszorgschool, o.a. Startklas):** - Ontwikkelen van instructies op maat. - Flexibel inspelen op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. - Bevorderen van effectieve samenwerking via werkgroepoverleggen en teamvergaderingen. - Versterken van de samenwerking met externe partners door middel van MT-overleggen. - Actief samenwerken met POVH voor optimale leerlingondersteuning. 2. **ADI-Model: Verbetering Didactisch Handelen Leerkrachten (Vakmanschap):** - Implementeren van de INNOVO Vaardigheidsmeter (VHM2). - Stimuleren van professionele groei door collegiale consultaties en coaching. 3. **SWPBS: Verbetering Pedagogisch Handelen Leerkrachten (Vakmanschap):** - Toepassen van de INNOVO Vaardigheidsmeter (VHM2). - Faciliteren van professionele ontwikkeling via collegiale consultaties en coaching. - Bevorderen van kennisdeling en samenwerking in werkgroepen en teamvergaderingen. 4. **Zelfverantwoordelijk Leren: Eigenaarschap Leerproces:** - Leerlingen actief betrekken bij het formuleren van hun eigen leerdoelen. - Versterken van executieve functies. - Stimuleren van eigenaarschap via werkgroepoverleggen en teamvergaderingen. - Investeren in nascholing op het gebied van formatief handelen. 5. **Opbrengstgericht Werken:** - Systematisch monitoren en analyseren van de leerlingontwikkeling. - Zorgen voor een optimale afstemming met de bovenkant van de zorgladder. - Toepassen van formatieve didactiek. - Continue verbetering van de kwaliteitscyclus van Basisschool De Schakel. Voor een gedetailleerde uitwerking van deze ontwikkelingen en ons brede aanbod aan ondersteuningsmogelijkheden, nodigen wij u uit om ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) te raadplegen. Wij werken continu aan de verbetering van ons kwaliteitsbeleid, waarbij we de bouwstenen van Innovo integreren. Ons doel is om de ondersteuning zo vorm te geven dat elk kind de optimale kans krijgt om zich volledig te ontplooien.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling

Welke Vijf Bouwstenen Vormen de Kern van Ons Schoolplan 2024-2028?

Op Basisschool De Schakel sturen we op onderwijskwaliteit door middel van vijf essentiële bouwstenen. Deze bieden ons houvast om elke dag de juiste keuzes te maken, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en met plezier naar school gaan. Deze bouwstenen zijn het centrale thema in onze schoolgesprekken en dialogen binnen het bestuur, waarmee we gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor het beste onderwijs voor elk kind. De vijf bouwstenen die de basis vormen van ons schoolplan 2024-2028 zijn: Veiligheid en Schoolklimaat, Pedagogisch en Didactisch Handelen, Zicht op Ontwikkeling, Onderwijsresultaten en Kwaliteitsbeleid. We geloven in een doelgerichte, systematische en integrale aanpak van kwaliteitszorg, waarbij iedereen betrokken is. Jaarlijks evalueren we ons onderwijs om de kwaliteit te borgen en te verbeteren, met als doel de gewenste kwaliteit concreet te maken, de uitvoering te volgen en te beoordelen of de normen zijn behaald. Onze belangrijkste kwaliteitskenmerken omvatten een meerjarenplanning voor kwaliteitszorg, diverse evaluatieplannen, cyclische beoordelingen door ouders, leerlingen en leerkrachten, planmatige verbeteringen en het borgen van kwaliteit door schriftelijke vastlegging. We rapporteren transparant aan belanghebbenden zoals de inspectie, het bevoegd gezag, de medezeggenschapsraad en ouders. De persoonlijke ontwikkeling van ons team en de directie staat centraal, met een heldere visie, ambities en prestatie-indicatoren die de basis vormen voor onze professionalisering en scholing.

Hoe Realiseren We Onze Onderwijsdoelen en Verbeteren We Continu?

Basisschool De Schakel meet haar onderwijskwaliteit met eigen, jaarlijks vastgestelde kwaliteitsindicatoren. Deze schooleigen doelen worden bepaald op basis van onze leerlingenpopulatie, ons schoolgewicht en eerdere resultaten. We evalueren deze doelen jaarlijks in een diepteanalyse en stellen ze bij waar nodig. In het afgelopen schooljaar hebben we een solide PDCA-cyclus van kwaliteitszorg gerealiseerd, met duidelijke vorderingenanalyses en schoolnormen voor de zelfevaluatie. We streven ernaar om dieper te graven naar de oorzaken van leerresultaten, om zo gerichter interventies te kunnen plegen. Op het gebied van veiligheid hanteren we een samenhangend systeem, inclusief een actueel veiligheidsplan, SWPBS-beleid en gestructureerde incidentenregistratie. We meten de veiligheid periodiek via tevredenheidsonderzoeken en werken aan het toevoegen van een meerjarenperspectief voor trendanalyse. De IPB-gesprekkencyclus biedt ruimte voor persoonlijke inbreng en ontwikkeling, ondersteund door een specifieke format, de Cadenza vaardigheidsmeter en een overzicht van zichtbare competenties. Leerlingen stimuleren we tot eigen verantwoordelijkheid door het gebruik van datamuren, zichtbare klassenregels, diverse leer- en werkplekken, zelfcorrigerende materialen en toegankelijke leermiddelen. De schoolontwikkeling rond formatief handelen versterkt onze rol in het maken van gerichte onderwijskeuzes, afgestemd op de behoeften van elke individuele leerling en de groep.

Optimale Ontwikkeling voor Elk Jonge Kind op De Schakel

Toelichting van de school

Op Rooms Katholieke Basisschool De Schakel zetten we vol in op een kwalitatief hoogwaardig programma voor jonge kinderen. Dit versterkte Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) beleid is essentieel om ieder kind een sterke start te geven en gelijke kansen te waarborgen. Onze doelstellingen zijn helder en vastgelegd in ons schooljaarplan, met een concrete uitwerking in het operationeel jaarplan. Door te investeren in de vroege educatie, samen met onze partner POVH, leggen we een cruciale basis voor succesvolle deelname aan de maatschappij. We streven naar een naadloze doorgaande lijn tussen de voorschool en de basisschool. Dit realiseren we door middel van een sterk koppeloverleg, een zorgvuldige warme overdracht, locatie-specifieke ontwikkeldoelen en een interne VVE-audit. Deze aanpak zorgt ervoor dat de ontwikkeling van elk kind optimaal wordt gestimuleerd. Bovendien bieden we 'VVE-thuis' aan voor gezinnen met kinderen van 3 tot 6 jaar die extra ondersteuning kunnen gebruiken. Via ouderbijeenkomsten leren ouders hoe ze educatieve activiteiten thuis kunnen uitvoeren en hoe ze de interactie met hun kind kunnen verrijken. We geven praktische tips om veel met uw kind te praten, te observeren en te reflecteren op ervaringen en gevoelens. Margo Batchev, in samenwerking met POVH Puk, faciliteert deze bijeenkomsten. We organiseren thematische sessies en zorgen voor een laagdrempelig aanbod. Ouders krijgen hierdoor een actievere rol in de educatieve ontwikkeling van hun kind. De nauwe samenwerking met de peuterspeelzaal garandeert een consistente onderwijslijn, afgestemde themaplanning en een soepele warme overdracht. Onze VVE-aanpak kenmerkt zich door doorlopende leerlijnen, gecoördineerd educatief handelen, afgestemde zorg en begeleiding, en een sterke focus op kwaliteitszorg, inclusief een warme overdracht. In samenwerking met het Nationaal Plan Heerlen Noord versterken we het aanbod voor het jonge kind. Ons doel is om meer kinderen toegang te geven tot voorschoolse educatie en tegelijkertijd de kwaliteit en kwantiteit van het aanbod te verbeteren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op De Schakel?

Rooms Katholieke Basisschool De Schakel biedt een uitgebreid pakket aan specifieke programma's voor jonge kinderen. Dit omvat gerichte ondersteuning door middel van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak die de ontwikkeling van kinderen tussen de 2 en 6 jaar centraal stelt. Ons doel is om een solide basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière.

Rooms Katholieke Basisschool De Schakel biedt een uitgebreid pakket aan specifieke programma's voor jonge kinderen. Dit omvat gerichte ondersteuning door middel van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak die de ontwikkeling van kinderen tussen de 2 en 6 jaar centraal stelt. Ons doel is om een solide basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Integrale Educatieve Aanpak voor Kinderen van 2 tot 6 Jaar

Met welke organisaties werkt De Schakel samen voor het jonge kind programma?

Voor het succes van ons programma voor jonge kinderen, werkt Basisschool De Schakel nauw samen met Peuteropvang Heerlen (POVH), specifiek met hun locatie PUK. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente educatieve lijn voor de kinderen.

Voor het succes van ons programma voor jonge kinderen, werkt Basisschool De Schakel nauw samen met Peuteropvang Heerlen (POVH), specifiek met hun locatie PUK. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente educatieve lijn voor de kinderen.

Peuteropvang Heerlen (POVH), locatie PUK
Team | Rooms Katholieke Basisschool De Schakel in Heerlen | [2025] Schoolregister