
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Heerlen is 36,62 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,8% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft De Schakel ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 92,7% en benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 49,8% tegen een signaalwaarde van 32,8%. Dit betekent dat bijna de helft van de leerlingen een hoger dan verwacht rekenniveau bereikt, ondanks de complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 46,9%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op midden- en hogere niveaus: 23,3% vmbo-(g)t en 13,3% havo/vwo. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (3,3% vs. 18,6% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Praktijkonderwijs-adviezen blijven beperkt tot 0% (regionaal 1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Schakel Heerlen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.2 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school bestaat de meting van de tussenresultaten uit de volgende toetsen: resultaten methodegebonden toetsen, eigen lesobservaties en de Cito-toetsen (medio en eind). De Cito-toetsen worden elk schooljaar in januari / februari en in mei / juni afgenomen. De leerkracht maakt (in overleg / samenspraak met de intern begeleider) een gerichte analyse van de betreffende toetsen, waarna de gegevens op grond van de beschikbare informatie (uit data en reflectie op het eigen leerkrachthandelen) worden geïnterpreteerd. Deze gegevens worden vervolgens in teamverband besproken, waarna specifieke leerdoelen worden geformuleerd en tevens lesactiviteiten worden gekozen. Ook vinden er gerichte voortgangscontrolebesprekingen (VCB's) plaats tussen de intern begeleiders en de leerkrachten. In ons schoolspecifieke zorgplan staat ons denken en handelen op dit punt uitgebreid beschreven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
29,6% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van het plaatsingsadvies onderstreept. Slechts 11,1% zit onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit sluit aan bij de beschreven 'kindgesprekken' en monitoring in groep 7-8.
Sociale ontwikkeling
Het doel van basisschool de Schakel is om het onderwijs gedegen, vernieuwend en uitdagender te maken. De waarden die het doel ondersteunen zijn o.a. openheid, transparantie, een rijk en gevarieerd leerstof aanbod, verantwoordelijke lesmethodes, zelfstandigheid en samenwerking alsmede ook de onderwijs- en kwaliteitszorg. Dit alles voor een brede en evenwichtige ontwikkeling van het kind. Wij willen dat de kinderen zich bij ons op school veilig voelen en met plezier naar school gaan. Je moet je veilig voelen om tot ontplooiing te kunnen komen en je te durven uiten. Wij willen de kinderen veiligheid bieden door ze te accepteren, in al hun verschillen. Voorwaarde hierbij is, dat kinderen elkaars verschillen accepteren en leren samenwerken. Kinderen worden door middel van coöperatief leren gestimuleerd om samen verantwoordelijk te zijn voor een respectvolle samenwerking. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen durven zeggen wat ze denken en vaardig zijn in het verwoorden van hun emoties en hun gevoelens. Respect en mondigheid zijn kernwaarden die met veiligheid sterk verbonden zijn. Door middel van de 21e-eeuwse vaardigheden leren wij onze leerlingen om voorbereid te zijn op hun toekomst. Onze school heeft sinds 2016 het predicaat Gezonde School en we beschikken over twee themacertificaten: 'welbevinden' en 'bewegen en sport'. We zijn zeer actief om een gezonde school te zijn. Alle kinderen hebben op onze school hun eigen bidon die gevuld wordt met water. Daarnaast bieden wij 'pauzesport' aan (onder leiding van Heel Heerlen Beweegt), waarbij de kinderen tijdens de pauzetijden actief worden uitgedaagd om te bewegen / sporten. Binnen de gemeente Heerlen zijn wij één van de JOGG scholen. JOGG staat voor ‘Jongeren Op Gezond Gewicht’. Afgelopen schooljaar hebben wij ons voornamelijk gericht op het drinken van water, het eten van fruit en op ‘bewegen’. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Schakel voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool De Schakel waarborgt de sociale veiligheid door middel van het programma Schoolwide Positive Behaviour Support (SWPBS). SWPBS richt zich op preventie van probleemgedrag en is verweven in het onderwijsaanbod. Een werkgroep SWPBS stelt gedragsverwachtingen op, levert lessen aan en houdt SWPBS onder de aandacht. De leerkracht inventariseert de kenmerken van de leerlingenpopulatie en brengt de sociale competenties in beeld met het instrument Viseon. Van hieruit vinden de benodigde interventies plaats, met begeleiding van de intern begeleiders. Meer informatie over actief burgerschap en sociale integratie is te vinden op de website van INNOVO.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Schakel gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.