Basisschool RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel in Heerlen

Het team van RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel in Heerlen

Current section: team
Heldevierlaan 6
6415 Heerlen

Zie hier hoe het team van RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel bij jullie?

Ontdek hoe goed RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.1%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (30.6%)
45-55 jaar (26.5%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.3%)
Direct ondersteunend personeel (35.4%)
Indirect ondersteunend personeel (2.1%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool De Griffel

Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten en ondersteunend personeel, volgen wij strikte verzuimprotocollen. De schoolleiding zorgt voor een naadloze voortzetting van het onderwijs. Zij evalueren de situatie en implementeren de meest effectieve organisatorische oplossingen om de leerontwikkeling van uw kind te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We verdelen de leerlingen in vijf units:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Griffel

7

Lezen, schrijven en rekenen: Extra hulp bij leerproblemen

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Specialist: Gerichte aanpak voor lees- en spellingsproblemen.
Intern Begeleider: Coördinatie van onderwijsbehoeften en ondersteuning.
Orthopedagoog: Diagnostiek en begeleiding bij leer- en ontwikkelingsstoornissen.
Rekenspecialist: Verbetering van rekenvaardigheden en wiskundig inzicht.
Remedial Teacher: Individuele begeleiding bij specifieke leeruitdagingen.
Taalspecialist: Stimulering van taalontwikkeling en communicatieve vaardigheden.
Logopedist: Behandeling van spraak-, taal- en slikproblemen.

Toelichting van de school:

Op De Griffel zetten wij ons in voor een optimale ontwikkeling van elke leerling. Ons team van gespecialiseerde professionals biedt op maat gemaakte ondersteuning. Elke specialist draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin leerlingen hun potentieel volledig kunnen benutten. Meer gedetailleerde informatie over onze aanpak vindt u in de samenvatting van ons schoolondersteuningsprofiel.

6

Sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Ondersteuning bij gedragsuitdagingen en sociale interactie.
Intern Begeleider: Cruciale rol in het signaleren en begeleiden van sociaal-emotionele behoeften.
Orthopedagoog: Expertise in het diagnosticeren en behandelen van gedrags- en emotionele problemen.
Remedial Teacher: Helpt leerlingen met het ontwikkelen van zelfvertrouwen en sociale vaardigheden.
Ergotherapeut: Bevordert zelfredzaamheid en participatie in schoolse activiteiten.
Pedagogisch Educatief Professional: Biedt zorg en structuur voor een positieve ontwikkeling.

Toelichting van de school:

Wij geloven in een holistische benadering, waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staat. Ons team biedt gerichte ondersteuning om leerlingen te helpen uitgroeien tot zelfstandige en veerkrachtige individuen. Een positief zelfbeeld en succeservaringen zijn essentieel voor leerplezier. Daarom werken onze specialisten nauw samen om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren. Raadpleeg de samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel voor meer inzichten.

6

Werkhouding, taakaanpak en gedragsmanagement

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Ontwikkelt strategieën voor een effectieve taakaanpak.
Intern Begeleider: Monitort de voortgang en past de begeleiding aan waar nodig.
Orthopedagoog: Adviseert over aanpassingen in de leeromgeving voor optimale concentratie.
Remedial Teacher: Leert leerlingen effectieve studietechnieken en time management.
Ergotherapeut: Biedt hulpmiddelen en technieken voor een betere focus en structuur.
Pedagogisch Educatief Professional: Creëert een gestructureerde dagindeling en positieve routines.

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak zijn de basis voor academisch succes. Op De Griffel bieden onze experts gespecialiseerde begeleiding om leerlingen hiermee te helpen. Wij richten ons op het versterken van zelfregulatie en het ontwikkelen van strategieën voor zelfstandig werken. Ontdek de details van onze aanpak in de samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel.

6

Motorische vaardigheden en fysieke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Identificeert motorische ontwikkelingsachterstanden en coördineert ondersteuning.
Orthopedagoog: Beoordeelt de impact van motorische beperkingen op het leren.
Remedial Teacher: Biedt oefeningen ter verbetering van fijne en grove motoriek.
Fysiotherapeut: Assisteert bij het verbeteren van houding, beweging en coördinatie.
Ergotherapeut: Helpt bij het aanpassen van werkplekken en het gebruik van hulpmiddelen.
Logopedist: Traint de mondmotoriek en ademhaling, essentieel voor spraak en eten.

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling is nauw verbonden met het algehele welzijn en leervermogen van een kind. Ons team biedt gespecialiseerde zorg om motorische vaardigheden te optimaliseren. Wij streven ernaar dat elke leerling zich comfortabel en zelfverzekerd voelt in zijn of haar lichaam, wat bijdraagt aan een actieve deelname aan alle schoolactiviteiten. Meer informatie is te vinden in de samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel.

4

Medische ondersteuning en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Zorgt voor een veilige omgeving en coördineert medische afspraken.
Orthopedagoog: Biedt psychosociale ondersteuning bij chronische aandoeningen.
Remedial Teacher: Ondersteunt bij leerprocessen die beïnvloed worden door medische condities.
Pedagogisch Educatief Professional: Assisteert bij persoonlijke verzorging en dagelijkse routines.

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke medische behoeften of die extra hulp bij persoonlijke verzorging nodig hebben, biedt De Griffel deskundige begeleiding. Wij zorgen voor een veilige en verzorgende omgeving. Onze aanpak is gericht op het waarborgen van het welzijn en de deelname van elke leerling aan het schoolleven. Gedetailleerde informatie over onze medische ondersteuning is beschikbaar in de samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
29
Totaal specialisten
29
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidslokaal
Logopedie
Ergotherapie
Kinderfysiotherapie

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Uw Kind

Gedetailleerde Toelichting van SBO De Griffel

Per 1 augustus 2025 treedt de Wet Versterking Positie Ouders en Leerlingen in werking, een belangrijke stap voor passend onderwijs. Elk samenwerkingsverband krijgt een ouder- en jeugdsteunpunt dat onafhankelijke informatie en ondersteuning biedt. Het schoolondersteuningsprofiel verdwijnt en wordt vervangen door een duidelijker overzicht van het ondersteuningsaanbod in de schoolgids. Leerlingen krijgen vanaf deze datum ook formeel hoorrecht over hun eigen ontwikkelingsperspectief, wat essentieel is voor hun persoonlijke groei. Dit betekent dat ouders en leerlingen met vragen over passend onderwijs terechtkunnen bij het steunpunt voor advies en hulp bij gesprekken met de school. Het schoolondersteuningsprofiel 2024-2028 is online beschikbaar op onze website onder 'Schoolinfo'. Onze Specialisten en Expertise: Bij SBO De Griffel investeren we continu in de expertise van ons team om aan te sluiten bij de unieke behoeften van elk kind. Twaalf van onze medewerkers hebben diverse Masteropleidingen afgerond, waaronder specialisaties in: Gedragsproblematiek en Autisme Spectrum Stoornissen Algemene gedragsontwikkeling Taalontwikkeling en dyslexie Specialistische begeleiding Dyscalculie en rekenondersteuning Orthopedagogiek Gespecialiseerde leerkracht-opleidingen Educatie voor jonge kinderen Daarnaast beschikken we over erkende professionals zoals TOM-opleiders, Marte Meo practitioners, Brain Blocks specialisten en Rots en Watertrainers. Focus op Autisme Spectrum Stoornissen: De afgelopen jaren hebben we onze aanpak specifiek gericht op kinderen met autisme, gezien de toename van diagnoses. Ons team heeft hiervoor gespecialiseerde cursussen gevolgd om deze kinderen optimaal te kunnen begeleiden. Multidisciplinaire Ondersteuning: Ons team wordt aangevuld met externe specialisten: 4 Logopedisten met expertise in mondgewoonten, stem-, lees- en schrijfproblemen. 2 Ergotherapeuten voor fijne motoriek en dagelijkse vaardigheden. 2 Kinderfysiotherapeuten voor motorische ontwikkeling. 1 Jeugdarts verbonden aan GGD Heerlen voor algemene gezondheidszaken. Externe Scholing en Ontwikkeling: Ons team heeft deelgenomen aan diverse externe trainingen, waaronder: Gedragstraining door Orthopedagoog Michel Giessen. Goldstein-methodiek met John Kistermann. Formatief handelen en de overgang van divergent naar convergent lesgeven met Sjoerd Verheijden (Bureau Wolters). Rekenspecialistische trainingen door Angelique Roos. Commissie van Begeleiding: Zorg op Maat Op SBO De Griffel is een Commissie van Begeleiding actief die zorgt voor een optimale afstemming van zorg voor elke leerling. Samenstelling van de Commissie: De commissie bestaat uit de directie, adjunct-directeuren, unitleiders en de schoolorthopedagogen. Deze deskundigen bespreken de voortgang en ondersteuningsbehoeften van elke nieuwe leerling. Werkwijze: De orthopedagoog deelt inzichten uit begeleidingstrajecten, onderzoeken en observaties. De unitleiders stellen de agenda samen, met de hulpvraag van het kind centraal. Indien nodig worden externe professionals zoals de schoolarts, logopedist of fysiotherapeut uitgenodigd. Rol van de Unitleider: De unitleider bewaakt de haalbaarheid van adviezen, fungeert als schakel tussen leerkrachten en de commissie, en zorgt voor de vastlegging van informatie in ParnasSys. Zij informeren de leerkrachten en monitoren de uitvoering van vervolgstappen, zoals het inschakelen van interne of externe deskundigen en het plannen van oudergesprekken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie voor Toekomst

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan?

Ons schoolplan beschrijft onze schoolse ambities, opgedeeld per kerngebied. Deze ambitieuze doelen vloeien voort uit een grondige analyse van onze huidige onderwijspraktijk en visie. We hanteren een gestructureerde aanpak: een analyse van de huidige situatie, de formulering van gewenste resultaten en realistische korte- en langetermijndoelen. Essentieel hierbij is de identificatie van benodigde middelen, zoals personeel, financiën en materialen, en de vastlegging van monitoring- en evaluatiemethoden. De verworven kennis en succesvolle aanpakken worden structureel verankerd in onze organisatie, via jaarplannen en kwaliteitskaarten. Dit bevordert een continue verbetercyclus en professionele samenwerking. Onze focus voor de periode 2024-2028 ligt op drie belangrijke ontwikkeldoelen: Burgerschap, Digitale Geletterdheid en Taalonderwijs. Hierbij streven we naar een betere verbinding, efficiëntie en herkenbaarheid van sociale en maatschappelijke competenties, optimale digitale vaardigheden en betekenisvol taalonderwijs dat kritische lezers, schrijvers en sprekers stimuleert.

Hoe realiseren wij onze schoolontwikkelingsdoelen?

De strategische schoolontwikkelingsdoelen voor 2024-2028 worden primair aangestuurd door onze Professionele Leergroepen (PLG's). Elk PLG wordt ondersteund door een managementlid dat de voortgang nauwlettend volgt en begeleidt. Er vindt periodieke terugkoppeling plaats naar alle teamleden en de directie. De doelstellingen die binnen de PLG's worden nagestreefd, worden continu getoetst aan de overkoepelende ontwikkelpunten zoals vastgelegd in ons schoolplan. Dit zorgt voor een efficiënte en doelgerichte uitvoering van onze plannen, waarbij elke stap bijdraagt aan de kwaliteitsverbetering van ons speciaal basisonderwijs.

Ontwikkelingsgerichte Programma's voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Onze visie op het jonge kind is gericht op een optimale ontwikkeling, waarbij we inspelen op de behoeften van kinderen die op een steeds jongere leeftijd al specifieke ondersteuning nodig hebben. Ons onderbouwteam heeft intensief gereflecteerd op het onderwijs in de kleuterklassen, met als doel een vernieuwde visie te ontwikkelen. We focussen op de betekenis en verdieping van spel, en brengen de spelontwikkeling van jonge kinderen nauwkeurig in kaart. Thematisch werken, gebaseerd op de dagelijkse realiteit, stimuleren we actief om de motivatie, interesse en betrokkenheid van kleuters te vergroten. 'Leren met plezier, ieder op zijn eigen manier' is hierbij ons leidende principe. Hoewel we resultaat- en handelingsgericht blijven werken, verrijken we dit met ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). Thematisch werken staat hierin centraal, ondersteund door de methode Kleuterplein, die tal van ideeën en tips biedt voor alle kernactiviteiten. Betekenisvol, sociaal en strategisch leren zijn essentieel voor OGO. Voor een succesvol ontwikkelingsproces creëren we een omgeving waarin kinderen zich emotioneel vrij voelen, zelfvertrouwen ontwikkelen en hun nieuwsgierigheid kunnen volgen. Eventuele belemmeringen worden door de leerkracht en unitleider actief aangepakt. OGO legt de nadruk op de persoonlijke identiteitsontwikkeling van het kind, met spel als de drijvende kracht. Spel is fundamenteel voor jonge kinderen; het is hun natuurlijke manier van onderzoeken, ontdekken en leren. Via spel uiten kinderen hun ideeën en gedachten over de wereld. Spelen biedt een veilige ruimte voor ontdekking, probleemoplossing en planning, wat essentieel is voor hun algehele ontwikkeling. Onderzoek toont aan dat spel de sociaal-emotionele, cognitieve, taal- en motorische ontwikkeling bevordert. Spel biedt kinderen, zeker die met een beperking, een cruciaal middel om grip te krijgen op hun omgeving en zich competent te voelen. Het stelt hen in staat hun wereld te ontdekken en te begrijpen, en draagt bij aan hun zelfstandigheid en welzijn. Binnen ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) erkennen we de inherente ontwikkelingskracht van kinderen en de bemiddelende rol van de leerkracht. Het is cruciaal dat kinderen zich op persoonlijk niveau ontwikkelen, waarbij de 'zone van naaste ontwikkeling' centraal staat. Kinderen ontdekken hierin hun eigen mogelijkheden en grenzen. OGO onderscheidt vijf kernactiviteiten: spel, constructieve/beeldende activiteiten, gesprekken, lees/schrijfactiviteiten en reken/wiskunde. Elk thema, dat zes tot acht weken duurt, is gekoppeld aan herkenbare sociale praktijken in de omgeving, zoals een museum of supermarkt. De leerkracht speelt een sleutelrol door verschillende invalshoeken te belichten en activiteiten aan te passen aan het thema. De klaslokalen worden ingericht met impulsen die passen bij het gekozen thema, wat zorgt voor betekenisvolle leerervaringen. Kinderen raken betrokken en leren effectief wanneer activiteiten een spelkarakter behouden. Sensopatisch spel, een therapeutische activiteit, versterkt het zelfvertrouwen en helpt kinderen hun gedachten te structureren en tot rust te komen. Elke klas beschikt over een bak met sensopatisch materiaal, die elke twee weken rouleert om variatie te bieden en de zintuiglijke ontwikkeling te stimuleren.

Veelgestelde vragen

Biedt De Griffel gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen?

Speciale Basisschool De Griffel biedt diverse aanvullende programma's die specifiek gericht zijn op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's sluiten aan bij hun behoeften en bevorderen hun leerproces.

Speciale Basisschool De Griffel biedt diverse aanvullende programma's die specifiek gericht zijn op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's sluiten aan bij hun behoeften en bevorderen hun leerproces.

Taalstimuleringsgroep
Structuurgroep

Met welke externe partijen werkt De Griffel samen voor de programma's voor jonge kinderen?

Voor de ontwikkeling en uitvoering van onze programma's voor jonge kinderen werken wij momenteel niet samen met externe partners. De focus ligt op onze eigen expertise en middelen.
Team | RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel in Heerlen | [2025] Schoolregister