
De resultaten van RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel in Heerlen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel bij jullie?
Ontdek hoe goed RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel?
SBO De Griffel in Heerlen biedt gespecialiseerd basisonderwijs voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ons team werkt nauw samen met ouders en externe partners om elke leerling de best mogelijke onderwijsroute te bieden. De school kent drie uitstroomprofielen voor schoolverlaters: terugplaatsing naar het regulier basisonderwijs, doorverwijzing naar speciaal onderwijs (SO) of plaatsing in het voortgezet onderwijs (VO). Voor leerlingen die terugkeren naar het regulier basisonderwijs, evalueren we continu of de huidige plek nog passend is. Een terugplaatsing is uitzonderlijk en wordt zorgvuldig voorbereid. De toelaatbaarheidsverklaring, doorgaans twee jaar geldig, wordt periodiek geëvalueerd om de meest geschikte onderwijssetting te waarborgen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben binnen het speciaal onderwijs, worden na uitgebreid overleg doorverwezen naar een passende SO-school. Dit proces gebeurt altijd in samenspraak met ouders. Het schooljaar waarin leerlingen 12 jaar worden, start het traject naar het voortgezet onderwijs. Met behulp van het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en tussentijdse gesprekken zijn ouders goed geïnformeerd over de mogelijke uitstroomadviezen. Intelligentie- en Cito-metingen, afgenomen door de orthopedagoog en leerkrachten, vormen de basis voor het definitieve advies. Een intern adviesgesprek, met deelname van leerkracht, directeur, unitleider en orthopedagoog, bepaalt het meest geschikte vervolgonderwijs. Het OPP dient hierbij als overstapdossier. Ouders worden geïnformeerd over open dagen en informatieavonden van middelbare scholen. In januari bespreken we het voorlopige advies met ouders, die het OPP na akkoord ondertekenen. De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste twee weken van februari. Alle leerlingen melden zich in de laatste week van maart gelijktijdig aan bij middelbare scholen, met hun definitieve advies. Een warme overdracht met de ontvangende school zorgt voor een soepele start. De doorstroomtoets, sinds schooljaar 2023-2024 de vervanger van de eindtoets, evalueert de ontwikkeling van leerlingen in groep 8. De wet Doorstroomtoetsen PO zorgt voor een eerlijkere overstap naar het middelbaar onderwijs. Scholen kiezen uit een landelijk getoetst aanbod, waarvan de kwaliteit wordt bewaakt door het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Ouders hebben altijd de vrijheid om zich aan te melden bij een andere studierichting dan geadviseerd. De middelbare school beoordeelt dan de geschiktheid van de leerling. Leerlingen die uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) kunnen reeds voor de herfstvakantie van groep 8 aangemeld worden met een voorlopig schooladvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op SBO De Griffel
Op RK Specials Basisschool De Griffel in Heerlen hechten we grote waarde aan de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Actief burgerschap en sociale integratie zijn kernelementen van onze pedagogische opdracht. Wij streven ernaar dat leerlingen de basisprincipes van de Nederlandse en Europese staatsinrichting begrijpen en zich gedragen met respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. Dit omvat ook het leren omgaan met verschillen in opvattingen en het zorgdragen voor zowel de eigen gezondheid als die van anderen. Onze aanpak gaat verder dan traditionele kennisoverdracht. We integreren burgerschap actief in het dagelijks schoolleven, zodat leerlingen zelf ervaren wat het betekent om bij te dragen aan gemeenschapsbelangen. We stimuleren eigen initiatief en betrekken leerlingen actief bij besluitvormingsprocessen binnen de schoolgemeenschap. De Inspectie van het Onderwijs benadrukt het belang van sociale ontwikkeling voor de levensloop van leerlingen. Goede sociale vaardigheden bevorderen leerprestaties, voorkomen schooluitval en vergroten de kansen op de arbeidsmarkt. Deze competenties vormen een fundament voor een prettig samenleven en een gezonde democratische samenleving. Met methodes zoals PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën) ontwikkelen kinderen op SBO De Griffel essentiële sociale en emotionele vaardigheden. Denk hierbij aan samenwerken, conflictoplossing en zelfredzaamheid. Deze vaardigheden dragen bij aan een veilig schoolklimaat, verbeteren leerresultaten en stimuleren de ontwikkeling tot verantwoordelijke burgers. Kinderen leren vaardigheden op vier cruciale gebieden: zelfbeeld (wie ben ik en hoe waardeer ik mezelf?), zelfcontrole (hoe ga ik om met sterke emoties?), emoties (hoe voel ik mij en hoe voelt de ander zich?) en probleemoplossing (hoe lossen we problemen constructief op?).
Veiligheid voorop op school
Respect voor elkaar en de omgeving
Zorgen voor rust en duidelijkheid in de klas
Hoe bevordert SBO De Griffel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Dagelijks gebruiken we het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) om de sociale en emotionele vaardigheden te versterken. Elke ochtend starten we de dag met een "PAD"-rondje, waarbij leerlingen aan de hand van emotiekaartjes hun gevoelens en de redenen daarvoor delen. Gedurende de dag kunnen leerlingen met een emotiekaartje aangeven hoe ze zich voelen. Eenmaal per week volgt een PAD-les in de stamgroep. Hierin worden emoties besproken, stappenplannen voor probleemoplossing geoefend en situaties nagespeeld via rollenspellen, waarna gezamenlijk conclusies worden getrokken. Jaarlijks evalueren we het veiligheidsgevoel met een thermometer, ingevuld door zowel teamleden als leerlingen. Het managementteam analyseert deze gegevens en integreert de bevindingen in de schoolevaluatie, waarna de resultaten met het team worden besproken.
Welke methoden gebruikt SBO De Griffel voor het meten van sociale resultaten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt SBO De Griffel gebruik van de registratiemethode:
- Vensters
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op SBO De Griffel?
Op SBO De Griffel zetten we diverse effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- Een doos vol gevoelens
- Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)
- Rots en water
- Goldstein
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling op De Griffel
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over SBO De Griffel in Heerlen. Wij zetten ons dagelijks in voor een veilige leeromgeving en optimale ontwikkeling van elk kind. Op deze pagina vindt u een overzicht van de meest recente inspectierapporten en de beoordelingen van onze school. Dit geeft u een helder beeld van onze onderwijskwaliteit en de stappen die we zetten voor continue verbetering. De Griffel is een toegewijde school voor speciaal basisonderwijs. Wij geloven in de kracht van passend onderwijs, waarbij we inspelen op de individuele behoeften van onze leerlingen om hen succesvol te laten groeien.