
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
54% van de leerlingen krijgt een vmbo-b advies, 14% praktijkonderwijs en 6% vso – significant hoger dan vergelijkbare SBO-scholen (40.63% praktijkonderwijs landelijk). Opvallend is het beperkte aandeel theoretische adviezen (6% vmbo-(g)t en 4% havo). De focus ligt op praktisch georiënteerde uitstroom, passend bij de complexe ondersteuningsbehoeften van deze leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Griffel Heerlen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
159 | 159 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten middels CITO. Daarnaast vinden er na de afronding van een blok (bv. voor rekenen, begrijpend lezen, taal, spelling, ...), toetsen vanuit de methode plaats. Op basis van de resultaten wordt gekeken voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht behoeft. De leerkrachten passen hier de leerstof en indien nodig instructiegroepen op aan. Door de gegevens van zowel de methode-gebonden toetsen en de CITO-toetsen te analyseren, krijgen we een goed totaalbeeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. De leerkracht kan op deze wijze ontdekken waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Dit alles wordt verwerkt in het groepsplan en het voor iedere leerling opgestelde ontwikkelingsperspectief, waarbij de leerkracht weet wanneer welke leerling welke leerstof nodig heeft. Deze resultaten worden tevens besproken met de unitleider. Resultaten kunnen aanleiding zijn tot nader onderzoek en extra inzet van specialisme. Ouders worden hierbij betrokken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
80% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk boven het landelijk gemiddelde (62.93%). Slechts 4.44% zit onder advies (vs. 11.81% landelijk). Dit reflecteert de nauwgezette adviseringstrajecten met WISC/NIO-testen en doorlopende monitoring. De lage uitval onderstreept de effectiviteit van het 'ontwikkelingsvolgmodel' dat in het schoolplan wordt beschreven.
Sociale ontwikkeling
Wat beogen we met actief burgerschap en sociale integratie? (zie ook: https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-integratie.html ) In de kerndoelen voor het basisonderwijs is met betrekking tot burgerschap aangegeven: De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen. De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en van anderen. De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Dit betekent dat wij niet volstaan met het aanbieden van traditionele kennis uit de schoolvakken, maar ook door het burgerschap actief te integreren en op deze manier de leerlingen zelf te laten ervaren wat dit begrip werkelijk betekent. -Wij stimuleren de leerlingen om zelf taken aan te pakken waarmee zij bijdragen aan gemeenschapsbelangen op buitenschools terrein en betrekken daar buitenschoolse connecties bij. -Wij zoeken mogelijkheden voor leerlingen om een actievere rol te spelen in de schoolgemeenschap met meer verantwoordelijkheden voor besluitvorming en uitvoering. Wat zegt de Inspectie van het Onderwijs over sociale ontwikkeling: Een goede sociale ontwikkeling, met goede sociale vaardigheden, heeft grote invloed op de levensloop van leerlingen. Het bevordert leren, helpt uitval voorkomen en leidt tot betere kansen op de arbeidsmarkt. De sociale en maatschappelijke competenties waarmee leerlingen het onderwijs verlaten zijn belangrijk om op een goede manier met anderen te kunnen samenleven, en nodig als fundament voor onze democratische samenleving. Dat maakt de aandacht die scholen geven aan bevordering van ‘actief burgerschap en sociale integratie’ van groot belang. Kinderen op SBO De Griffel leren, o.a. middels de methode PAD, sociale en emotionele competenties aan die nodig zijn om op een goede manier met jezelf en anderen om te gaan. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Kinderen leren vaardigheden op vier verschillende gebieden: Zelfbeeld (Wie ben ik en hoe waardeer ik mijzelf?) Zelfcontrole (Hoe ga ik om met heftige emoties?) Emoties (Hoe voel ik mij en hoe voelt de ander zich?) Probleem oplossen (Hoe kunnen we op een constructieve wijze een probleem oplossen?) LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Rust en duidelijkheid
Wat is de werkwijze van RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel voor sociale ontwikkeling?
RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel werkt dagelijks met het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD). De dag start met een PAD-rondje waarbij leerlingen via emotiekaartjes vertellen hoe ze zich voelen en waarom. Leerlingen kunnen gedurende de dag met een emotiekaartje aangeven of ze zich wel of niet prettig voelen. Wekelijks is er een PAD-les in de stamgroep waarin emoties worden aangeleerd en besproken, een stappenplan voor probleemoplossing wordt besproken en geoefend, en situaties worden nagespeeld middels rollenspellen. Twee keer per jaar vult de leerkracht de VISEON leerkrachtlijst in voor elke groep. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook de VISEON leerlingenlijst in. Het managementteam analyseert deze gegevens en verwerkt deze in de schoolevaluatie. Jaarlijks vullen teamleden en leerlingen de thermometer veiligheidsgevoel in. Deze gegevens worden eveneens geanalyseerd en besproken met het team.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel?
RK speciale school voor basisonderwijs de Griffel gebruikt Een doos vol gevoelens, het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Rots en Water, en Goldstein als methoden voor sociaal-emotioneel leren.