Basisschool RK BS De Ganzerik in Heerlen

Het team van RK BS De Ganzerik in Heerlen

Current section: team
Caeciliastraat 19
6413 Heerlen

Zie hier hoe het team van RK BS De Ganzerik is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK BS De Ganzerik. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK BS De Ganzerik bij jullie?

Ontdek hoe goed RK BS De Ganzerik bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK BS De Ganzerik zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK BS De Ganzerik. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.1%)
25-35 jaar (10.5%)
35-45 jaar (36.8%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (15.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK BS De Ganzerik werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK BS De Ganzerik gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij RK BS De Ganzerik

Bij RK BS De Ganzerik zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Onze directeur zet direct onze eigen vervangerspool in om uw kind in de klas te houden. Mochten de eigen reserves ontoereikend zijn, volgen we de beproefde richtlijnen van MOVARE. Eerst kijken we naar flexibele inzet van collega's binnen onze schoolmuren. Aansluitend onderzoeken we de mogelijkheden voor tijdelijke ondersteuning vanuit andere MOVARE-vestigingen om de onderwijscontinuïteit te waarborgen. Als er geen bevoegde leerkracht beschikbaar is, zetten we diverse oplossingen in. Dit kan vervanging door een gekwalificeerde onderwijsassistent of ondersteuner zijn, waarbij de schooldirecteur of intern begeleider de instructies verzorgt. De directie of een collega is altijd nabij voor directe ondersteuning van de invalkracht. Indien nodig, plaatsen we leerlingen tijdelijk bij een andere groep om zelfstandig aan hun schoolwerk te werken. In uitzonderlijke gevallen, bij langdurige afwezigheid en zonder directe vervangingsmogelijkheden, informeren we ouders via ISY. Bij calamiteiten bieden we opvang op school, waarbij we kijken naar aansluiting bij andere groepen, zonder dat er formeel onderwijs plaatsvindt. We streven ernaar om de impact op leerlingen te minimaliseren en rouleren de groepen die mogelijk tijdelijk anders worden ingedeeld. Het welzijn en de educatie van uw kind staan voorop; een bevoegde leerkracht is altijd ons streven. Voor vragen over ons vervangingsbeleid kunt u terecht bij de schooldirecteur of via info@movare.nl. Meer details vindt u in ons protocol: http://www.movare.nl.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team van Bs de Ganzerik bestaat uit:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

werkles (rekenen, taal, wereldoriëntatie en expres
36.5%
kringactiviteiten (rekenen, taal en wereldoriëntat
33.8%
bewegingsonderwijs
20.3%
bevordering sociale redzaamheid
9.5%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
25.6%
Taal
19.9%
Lezen
17.7%
Wereldoriëntatie
13.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
10.3%
Bewegingsonderwijs
7.7%
Levensbeschouwing
2.6%
Engelse taal
1.3%
Overig
1.3%

Extra Ondersteuning op RK BS De Ganzerik: Deskundige Specialisten

3

Taal en Rekenen: Expertise voor Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Rekenspecialist voor Actieve Leerpaden
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

RK BS De Ganzerik beschikt over een gekwalificeerde taalspecialist en een ervaren intern begeleider (IB-er). Onze rekenspecialist volgt momenteel een gespecialiseerde opleiding. Deze experts bundelen hun krachten ter ondersteuning van de IB-er en de schoolleiding op onderwijskundig vlak. Bovendien bieden zij gerichte hulp aan leerkrachten en leerlingen bij specifieke leer- en ontwikkelingsvragen. De taalspecialist is drie dagen per week actief binnen onze schoolgemeenschap. De rekenspecialist is vier dagen per week beschikbaar om de leerlingen optimaal te begeleiden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Holistische Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist verleent waardevolle ondersteuning aan de intern begeleider en het schoolmanagement. Zij draagt bij aan een stimulerend schoolklimaat voor iedereen. Daarnaast biedt zij proactieve begeleiding aan leerkrachten en leertrajecten voor leerlingen met specifieke gedragsmatige of emotionele uitdagingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Pionier van GDO
Intern Begeleider: Coördinator Leerzorg

Toelichting van de school:

De gedragsspecialist is een drijvende kracht achter de schoolleiding en de intern begeleider, met een focus op het verbeteren van leerlinggedrag en werkhouding. Zij is het boegbeeld van Groepsdynamisch Onderwijs (GDO) binnen onze school. Zij biedt tevens gerichte ondersteuning aan leerkrachten en leerlingen, en is vier dagen per week aanwezig om de effectiviteit van de taakaanpak te optimaliseren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Lichamelijke Opvoeding: Expert voor Kinderen 4-12 Jaar

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakdocent lichamelijke opvoeding heeft een diepgaande expertise in het begeleiden van kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Deze docent is drie dagen per week actief op school om de motorische vaardigheden en het algemene welzijn van onze leerlingen te bevorderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke specialisten aangesteld voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, maar de school waarborgt de zorg en het welzijn van alle leerlingen via het bestaande ondersteuningsteam.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
De talententuin

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij RK Basisschool De Ganzerik

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod en Pedagogische Visie

RK Basisschool De Ganzerik verwelkomt kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar en biedt een stimulerende leeromgeving. Voor leerlingen die gebaat zijn bij extra structuur, hebben wij een speciaal ontwikkeld aanbod. Binnen onze school hanteren we de effectieve aanpak van Groepdynamisch Onderwijs (GDO). Dit zorgt voor een gestructureerde en voorspelbare leerervaring. Onze moderne, klassikale school legt de nadruk op structuur in alle aspecten van het onderwijs. Dit omvat een duidelijke inrichting van de leeromgeving, een heldere tijdsindeling en consistente gedragspatronen bij onze leerkrachten, zowel op pedagogisch als didactisch vlak. Vooruitblik op Toekomstige Ondersteuningsontwikkelingen Het komende schooljaar verdiepen wij ons verder in de specifieke behoeften van kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Tegelijkertijd innoveren we ons aanbod op het gebied van wereldoriëntatie, om zo een breder en rijker leerprogramma te bieden. Onze onderwijsplannen vormen de leidraad voor ons gehele schoolteam en garanderen een consistente en kwalitatieve aanpak voor alle leerlingen. Deze plannen zorgen ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om succesvol te zijn.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op RK BS De Ganzerik

Wat zijn de doelstellingen in ons schoolplan?

RK Basisschool De Ganzerik streeft continu naar onderwijsverbetering door een systematische aanpak. Onze ontwikkelpunten worden bepaald aan de hand van eigen evaluaties van leerresultaten, het onderwijsproces en de schoolveiligheid. Deze worden gedetailleerd beschreven in ons jaarplan, dat volledig inzichtelijk is op onze schoolwebsite. De focus ligt op het evalueren van ons effectieve onderwijsleerproces. Jaarlijks organiseren we twee uitgebreide en twee kortere schoolbesprekingen. De directie voert daarnaast klassenconsultaties uit met behulp van gerichte kijkwijzers om de kwaliteit te waarborgen. De schoolontwikkeling wordt proactief aangestuurd door gespecialiseerde werkgroepen. Deze groepen, bestaande uit onderwijsdeskundigen op het gebied van gedrag, rekenen en taal, samen met enthousiaste leerkrachten, faciliteren kennisdeling en groei binnen het team. Wij geloven sterk in leren van elkaar. Er worden actief mogelijkheden gecreëerd voor het geven van zowel vakinhoudelijke als pedagogische feedback. Deze feedback is altijd constructief en positief, gericht op gezamenlijke vooruitgang. RK Basisschool De Ganzerik legt verantwoording af over de onderwijsresultaten aan alle interne en externe belanghebbenden. We waarderen de inbreng van ouders en leerlingen en staan open voor hun waardevolle suggesties. Het actuele schoolplan voor de periode 2023-2027 kunt u vinden op onze website: www.bsdeganzerik.nl.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Op RK Basisschool De Ganzerik houden we tweemaal per jaar een uitgebreide schoolbespreking en tweemaal per jaar een korte bijeenkomst. Tijdens deze sessies analyseren, signaleren en evalueren we onze kwaliteitszorg. Op basis van deze evaluaties stellen we indien nodig concrete interventies vast. Daarnaast zijn er diverse geplande teamvergaderingen, bouwoverleggen en studiedagen. In deze bijeenkomsten staan onze ontwikkeldoelen centraal, waarbij we deze grondig analyseren en evalueren. Naast de waardevolle inbreng van onze toegewijde teamleden, hechten we groot belang aan de participatie van zowel de kinderen als de ouders. Zij hebben een vertegenwoordigende stem in de leerlingenraad en de Medezeggenschapsraad (MR).

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij RK BS De Ganzerik

Toelichting van de school

RK Basisschool De Ganzerik in Heerlen zet zich in voor een soepele overgang van peuter naar basisschool. Wij werken nauw samen met Peuteropvang Pip, een onderdeel van Peuteropvang Heerlen, en Kinderopvang Humankind. Deze samenwerking garandeert een warme overdracht waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. Samen met Peuteropvang Pip vormen we een VVE-koppel, wat staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. Zowel Peuteropvang Pip als Kinderopvang Villa Fun zijn gevestigd in onze brede maatschappelijke voorziening in Heerlerheide, net als onze basisschool. Dit integrale aanbod bevordert de doorgaande lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen in Heerlen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft RK BS De Ganzerik voor jonge kinderen?

RK Basisschool De Ganzerik biedt diverse extra programma's ter ondersteuning van jonge kinderen. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren voordat de basisschoolperiode begint. We richten ons op een brede ontwikkeling, zowel educatief als sociaal-emotioneel.

RK Basisschool De Ganzerik biedt diverse extra programma's ter ondersteuning van jonge kinderen. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren voordat de basisschoolperiode begint. We richten ons op een brede ontwikkeling, zowel educatief als sociaal-emotioneel.

Kinderopvang Heerlen
Peuteropvang en VVE Programma's

Met welke partners werkt RK BS De Ganzerik samen voor het jonge kind?

RK Basisschool De Ganzerik werkt samen met gerenommeerde partners om een naadloze aansluiting te garanderen. Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn Peuteropvang Pip, gevestigd in Heerlen, en Kinderopvang Villa Fun, onderdeel van Humankind. Deze samenwerkingen zorgen voor een gestroomlijnde overgang en een consistente benadering van de kinderopvang en VVE.

RK Basisschool De Ganzerik werkt samen met gerenommeerde partners om een naadloze aansluiting te garanderen. Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn Peuteropvang Pip, gevestigd in Heerlen, en Kinderopvang Villa Fun, onderdeel van Humankind. Deze samenwerkingen zorgen voor een gestroomlijnde overgang en een consistente benadering van de kinderopvang en VVE.

Team | RK BS De Ganzerik in Heerlen | [2025] Schoolregister