
Schoolweging
De schoolweging van De Ganzerik is 34,55 , met een spreiding van 5,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,4% scoren leerlingen ruim boven de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau, hoewel iets lager dan het vergelijkingsniveau van 93,4%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, vooral op taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36,3% maar onder het vergelijkingsniveau van 49,2%. Deze score reflecteert de combinatie van ambitieuze doelen en de complexe populatie, waarbij differentiatie in de lesmethoden cruciaal blijkt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 24% vmbo-(g)t/havo en 10% vwo (i.v.m. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge aandeel praktijkgericht advies (8% vmbo-b tegen 5,52% regio). Dit past bij de schoolweging en laat zien hoe de school zorgt voor passend advies binnen een diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ganzerik | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.31 | 176 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basisschool de Ganzerik volgen wij de resultaten van onze leerlingen aan de hand van methodegebonden toetsen, eigen werkjes, observaties en de toetsen uit CITO Leerlingvolgsysteem. In onze kleutergroepen volgen wij de kinderen door observatie. We hanteren daarnaast een registratiesysteem van de leerlijnen vanuit de SLO-doelen in Parnasyss. Twee maal per jaar vindt er een grote schoolbespreking plaats. We zoomen dan in op school-, groeps- en kindniveau. Hierbij zijn de resultaten van de CITO toetsen leidend. Indien nodig worden er interventies afgesproken. We reflecteren op onze onderwijsplannen en stellen deze indien nodig bij. Twee maal per jaar is er een kleine schoolbespreking. De nadruk ligt dan op het evalueren van de afgesproken interventies. De leerlingen worden zoveel mogelijk betrokken bij het zichtbaar maken van de resultaten en het in beeld brengen van de ondersteuningsbehoeften.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
13,16% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven het landelijk gemiddelde van 11,81%). De 65,79% die op advies presteert, benadrukt realistische plaatsing. Het ‘protocol Overgang PO-VO’ en individuele monitoring lijken hierbij effectief, hoewel de complexe populatie extra uitdagingen meebrengt.
Sociale ontwikkeling
Op basisschool de Ganzerik vullen de leerkrachten en de leerlingen vanaf groep 5 de vragenlijsten van Viseon in. Daarnaast vullen de leerlingen van groep 6, 7 en 8 één keer per schooljaar de leerlingtevredenheidsvragenlijst van Vensters PO in. Naar aanleiding van de resultaten bespreken de groepsleerkrachten hun groep met de IB-er. Ouders worden tijdens de contactmomenten geïnformeerd. Indien nodig passen wij ons onderwijsaanbod aan. LEES MINDER
We hebben respect voor elkaar
Een veilige omgang met elkaar
Respect voor elkaars spullen
Wat is de werkwijze van RK BS De Ganzerik voor sociale ontwikkeling?
RK BS De Ganzerik hanteert de principes van het programma GDO (groepsdynamisch onderwijs). Het team hanteert een protocol voor kinderen die ongewenst gedrag vertonen. De school hanteert drie centrale waarden: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Ongewenst gedrag wordt gecorrigeerd vanuit een positieve benadering. Bij fysiek geweld en discriminatie volgt altijd een straf. Er wordt veel aandacht besteed aan de fysieke en sociale veiligheid. De school stimuleert kinderen om voor zichzelf op te komen en kleine ruzies zelf op te lossen, met de mogelijkheid om hulp van de leerkracht in te roepen. Fysiek geweld dient altijd gemeld te worden.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK BS De Ganzerik om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK BS De Ganzerik gebruikt leerlijnen uit Parnasyss en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK BS De Ganzerik?
RK BS De Ganzerik gebruikt de methode 'Beter omgaan met jezelf en de ander' voor sociaal-emotioneel leren.