
Schoolweging
De schoolweging van Paulus Heerlen is 37,23 , met een spreiding van 4,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) halen het fundamenteel niveau, significant boven landelijk gemiddelde (92.1%) én de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt de brede basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32% en het regioprofiel (45.4%). De score onderstreept effectief maatwerk, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37.23).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont nadruk op theoretische routes: 16.7% vwo-advies versus 18.6% landelijk. Opvallend is het hoge aandeel dubbeladviezen (33.3% combinaties zoals vmbo-(g)t/havo), wat wijst op zorgvuldige afstemming. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0% vs 1.01% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Heerlen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
205.2 | 199.71 | 205.2 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school bestaat de meting van de tussenresultaten uit de volgende toetsen: resultaten methodegebonden toetsen, eigen lesobservaties en de Cito-toetsen (medio en eind). De Cito-toetsen worden elk schooljaar in januari / februari en in mei / juni afgenomen. De leerkracht maakt (in overleg / samenspraak met de intern begeleider) een gerichte analyse van de betreffende toetsen, waarna de gegevens op grond van de beschikbare informatie (uit data en reflectie op het eigen leerkrachthandelen) worden geïnterpreteerd. Deze gegevens worden vervolgens in teamverband besproken, waarna specifieke leerdoelen worden geformuleerd en tevens lesactiviteiten worden gekozen. Ook vinden er gerichte voortgangscontrolebesprekingen (VCB's) plaats tussen de intern begeleiders en de leerkrachten. In ons schoolspecifieke zorgplan staat ons denken en handelen op dit punt uitgebreid beschreven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33.3% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 11.1% zit onder advies, wat aansluit bij het intensieve Tienervoorziening-traject met vijfstappenplan en nazorg tot twee jaar na uitstroom.
Sociale ontwikkeling
Het doel van Kindcentrum Paulus is om het onderwijs gedegen, vernieuwend en uitdagender te maken. De waarden die het doel ondersteunen zijn o.a. openheid, transparantie, een rijk en gevarieerd leerstof aanbod, verantwoordelijke lesmethodes, zelfstandigheid en samenwerking alsmede ook de onderwijs- en kwaliteitszorg. Dit alles voor een brede en evenwichtige ontwikkeling van het kind. Wij willen dat de kinderen zich bij ons op school veilig voelen en met plezier naar school gaan. Je moet je veilig voelen om tot ontplooiing te kunnen komen en je te durven uiten. Wij willen de kinderen veiligheid bieden door ze te accepteren, in al hun verschillen. Voorwaarde hierbij is, dat kinderen elkaars verschillen accepteren en leren samenwerken. Kinderen worden door middel van coöperatief leren gestimuleerd om samen verantwoordelijk te zijn voor een respectvolle samenwerking. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen durven zeggen wat ze denken en vaardig zijn in het verwoorden van hun emoties en hun gevoelens. Respect en mondigheid zijn kernwaarden die met veiligheid sterk verbonden zijn. Door middel van de 21e-eeuwse vaardigheden leren wij onze leerlingen om voorbereid te zijn op hun toekomst. Onze school heeft sinds 2016 het predicaat Gezonde School, themacertificaat 'welbevinden'. We zijn zeer actief om een gezonde school te zijn. Alle kinderen hebben op onze school hun eigen bidon die gevuld wordt met water. Binnen de gemeente Heerlen zijn wij één van de JOGG scholen. JOGG staat voor ‘Jongeren Op Gezond Gewicht’. In de afgelopen schooljaren hebben wij ons voornamelijk gericht op het drinken van water, het eten van fruit en op ‘bewegen’. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Paulus voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Paulus waarborgt sociale veiligheid door middel van het programma Schoolwide Positive Behaviour Support (SWPBS). SWPBS richt zich op de hele schoolomgeving en alle deelnemers in het onderwijsproces. Alle medewerkers worden betrokken bij het formuleren van de waarden van de school en de uitvoering van de afspraken. De leerkracht inventariseert de behoeften van de leerlingen en brengt de sociale competenties in beeld met het instrument Viseon. Vervolgens vinden de benodigde interventies plaats, met begeleiding van de intern begeleiders. Meer info over burgerschap en sociale integratie: https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Paulus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Paulus gebruikt Viseon en de Thermometer SWPBS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.