Broederschool in Heerlen

Het team van Broederschool in Heerlen

Current section: team
Kerkraderweg 7
6416 Heerlen

Zie hier hoe het team van Broederschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Broederschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Broederschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Broederschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Broederschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.7%)
Man (5.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Broederschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (22.2%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (44.4%)
45-55 jaar (5.6%)
55-65 jaar (5.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Broederschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.2%)
Direct ondersteunend personeel (31.6%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Broederschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op de Broederschool

Op de Broederschool zetten we ons maximaal in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij afwezigheid van personeel. We prioriteren interne oplossingen, conform de cao PO. Denk hierbij aan de inzet van onze toegewijde onderwijsondersteuners, het slim groeperen van klassen, of het aanbieden van een alternatief lesprogramma. Onze eerste prioriteit is het garanderen van opvang voor alle leerlingen. Bij onverwachte afwezigheid op de eerste dag werkt de directie nauw samen met het team om thuiswerken van leerlingen te voorkomen. We informeren ouders tijdig, zodat zij eventuele regelingen kunnen treffen. Mogelijke oplossingen op school zijn instructies door collega's van onze flexibele schil of uit de unit, inzet van onderwijsondersteuners, stages, het verdelen van leerlingen over klassen, of tijdelijke inzet van de IB-er of een directielid. Bij langdurige afwezigheid vanaf de tweede dag, kijken we naar interne reorganisaties en de inzet van collega's uit het cluster. Het welzijn van onze IB-er en directie wordt beschermd, zodat hun kerntaken niet in gevaar komen. Elke situatie wordt per school bekeken. Extra uren voor personeel zijn op vrijwillige basis en na teamoverleg. Het lerarentekort is een uitdaging, maar de Broederschool blijft zich inzetten voor kwalitatief hoogstaand onderwijs. Meer informatie over dit maatschappelijke vraagstuk vindt u via INNOVO.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Taalstimulering

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Broederschool

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

De Broederschool zet zich in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze interne begeleider, Nicole Slangen, is tevens rekenspecialist en wordt ondersteund door een toegewijde taalspecialist, Silvia Silvius. Daarnaast bieden we logopedische ondersteuning gericht op taalstimulering. Een vacature voor een gedragsspecialist is momenteel open. Voor passend onderwijs is er een clusterverbinder vanuit INNOVO, en Brigitte Waelpoel versterkt ons als specialist meertaligheid.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, werkt de Broederschool samen met een interne begeleider, Nicole Slangen. Een gedragsspecialist is momenteel een vacature. Daarnaast is er een toegewijde werkgroep Sociaal Emotionele Ontwikkeling en een Zorgteam. Binnen dit team kunt u terecht bij schoolmaatschappelijk werk (Elma Barucija), jeugdconsulent (Maartje Salzmann) en ambulant begeleider (Nanique Curvers). Clusterverbinders Passend Onderwijs INNOVO, Geertje Reumkens en Jeroen Pieters, ondersteunen ons ook. Contactgegevens zorgteam: Schoolmaatschappelijk werk: Elma Barucija (ebarucija@jenshelpt.nl / elma.barucija@innovo.nl) Jeugdconsulent: Maartje Salzmann (msalzmann@jenshelpt.nl) Ambulant begeleider: Nanique Curvers (ncurvers@jenshelpt.nl)

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Ergotherapeut
Conflictleerkracht

Toelichting van de school:

De Broederschool investeert in een positieve gedragsontwikkeling en effectieve leerstrategieën. Jill America en een vacante collega bieden ondersteuning als intern begeleider. Chantal Habets fungeert als onze conflictleerkracht, klaar om te helpen bij het oplossen van uitdagingen. Nathalie Raaijmakers-Vanweersch is onze ergotherapeut, gespecialiseerd in het optimaliseren van de werkhouding en taakaanpak van leerlingen. Deze specialisten werken nauw samen om een stimulerende en productieve leeromgeving te creëren, waarin elke leerling kan excelleren.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut
Vakdocent gymnastiek
Judo op school
Motorisch Remedial Teaching

Toelichting van de school:

De GGD Zuid-Limburg, via Jeugdgezondheidszorg (JGZ), bevordert de gezonde ontwikkeling van kinderen van 0-18 jaar. Zij bieden ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling, en zijn ook beschikbaar voor vragen over opvoeding en zorgen om uw kind. JGZ voert gezondheidsonderzoeken uit rond 5- en 10-jarige leeftijd, waarbij de lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling wordt gevolgd. Vaccinaties maken deel uit van het Rijksvaccinatieprogramma. Uw kind kan tijdens schooluren deelnemen aan deze onderzoeken, waarvoor school op de hoogte is. Voor meer informatie over vaccinatieschema's: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/vaccinatieschema. Via MijnKinddossier (www.mijnkinddossier.nl) heeft u inzicht in de ontwikkeling van uw kind. Ook is er ondersteuning via GroeiGids (www.groeigids.nl) en de GroeiGids Ouderchat. Contact JGZ Parkstad: T: 088 - 880 5044 Infojgz.parkstad@ggdzl.nl www.ggdzl.nl Infectieziektebestrijding GGD: Bij ziekte van uw kind, neem contact op met school. Bij besmettelijke ziekten geldt een attendatieplicht. Voor vragen over infectieziekten: https://www.ggdzl.nl/burgers/infectieziekten-en-hygiene/ of 088 – 880 5078 / infosim@ggdzl.nl.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct op deze pagina worden genoemd, werkt Broederschool nauw samen met externe partners zoals de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor ondersteuning op het gebied van gezondheid en welzijn van de leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling op de Broederschool

Gedetailleerde Informatie over Onze Ondersteuningsmogelijkheden

De Broederschool in Heerlen zet vol in op passend onderwijs, waarbij elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) schetst een helder beeld van de diverse ondersteuningsvormen die wij momenteel aanbieden. Dit profiel is een essentieel onderdeel van ons schoolplan en vormt de basis voor een open communicatie met zowel ouders als andere betrokkenen. U vindt het volledige Schoolondersteuningsprofiel, inclusief de webversie, via deze link: https://mobilecms.blob.core.windows.net/appfiles/app_3520/File/WEB-15YD-Broederschool-PO3106-SOP2021.pdf. Dit document biedt diepgaande inzichten in onze faciliteiten en werkwijzen. Voor een blik op de toekomst lichten we alvast een tipje van de sluier op. De evaluatie van het schooljaar 2024-2025 is nauwgezet beschreven in ons schooljaarverslag. Hierin leest u over de behaalde resultaten en de geleerde lessen. De ambitieuze doelstellingen voor het komende schooljaar 2025-2026 zijn vastgelegd in ons schoolplan. Dit plan geeft richting aan onze onderwijsontwikkelingen en kwaliteitsverbeteringen. Alle relevante schooldocumenten, inclusief een uitgebreid hoofdstuk over kwaliteitszorg en het schoolplan, zijn te raadplegen op onze website en in deze schoolgids.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Stevige Basis voor Groei

Wat zijn de kernambities van ons schoolbeleid en schoolplan?

Onze onderwijskwaliteit wordt continu verbeterd door middel van een strategisch onderwijskwaliteitsbeleid. We streven ernaar om dagelijks optimale keuzes te maken die leiden tot de groei en het geluk van onze leerlingen. Dit doen we aan de hand van vijf cruciale bouwstenen die richting geven aan onze kwaliteitsinspanningen. Deze bouwstenen vormen de basis voor de dialogen binnen de school en met het bestuur, wat onze gezamenlijke verantwoordelijkheid voor uitmuntend onderwijs onderstreept. De vijf bouwstenen zijn: Veiligheid en Schoolklimaat, Pedagogisch en Didactisch handelen, Zicht op Ontwikkeling, Onderwijsresultaten en Kwaliteitsbeleid. Deze vormen de ruggengraat van ons schoolplan 2024-2028: "De Broederschool... een stevige basis!" Ambitie 1: "De basis op orde!" als voorwaarde voor Talentontwikkeling. Dit betekent een afgestemd, traumasensitief en positief pedagogisch klimaat, waarbij we gelijke kansen bieden en het handelingsrepertoire van onze professionals versterken. We focussen op een versteviging van de onderwijsresultaten en een versterkt VVE-beleid voor een naadloze ontwikkeling van 1-op-1 naar 1-op-2. Talentontwikkeling en hoge verwachtingen gaan hand in hand. Ambitie 2: Thematisch werken als basis voor een rijk en passend aanbod. We verrijken het onderwijs door aan te sluiten bij de nieuwsgierigheid van leerlingen, met een focus op onderzoekend en samenwerkend leren. In 2028 is onderzoekend leren geïntegreerd en wordt er een thematisch geïntegreerd programma aangeboden dat digitale geletterdheid en burgerschap omvat. We streven naar een rijke talige omgeving ter verbetering van de lees- en taalvaardigheid. Ambitie 3: Professionele cultuur en culturele diversiteit als basis van de familieschool. In 2028 werken we vanuit onze kernwaarden, met een gedeelde professionele cultuur en een uitgewerkt familieschoolconcept. Samenwerking met ouders, kinderopvang, zorginstellingen en gemeenten is essentieel. Culturele diversiteit wordt benut als kans om een omgeving te creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn en gewaardeerd wordt.

Hoe waarborgt de Broederschool de realisatie van haar gestelde onderwijsdoelen?

De Broederschool werkt doelgericht aan de ambities uit het schooljaarplan door middel van een gestructureerde aanpak die is vastgelegd in operationele plannen. Onderwijskundige werkgroepen, gericht op specifieke ontwikkelingsgebieden zoals rekenen, taal, SEO, VVE en burgerschap, vertalen de schoolbrede doelen naar concrete acties voor de groepen. Deze werkgroepen zorgen voor kennisoverdracht en een consistente lijn binnen de schoolorganisatie. Regelmatige kwaliteitsdialogen tussen het managementteam en de werkgroepen, driemaal per jaar, monitoren de voortgang ten opzichte van de gestelde doelen. Deze dialogen, gebaseerd op de vijf bouwstenen, vinden plaats in het najaar (stand van zaken doelen), voorjaar (schoolresultaten) en de zomerdialoog (focus op het komende schooljaar). Binnen de samenwerkende leergangen (groepen 1-2, 3-4, 5-6, 7-8) wordt nauw samengewerkt aan organisatie en ontwikkeling, waarbij MT-leden betrokken zijn voor overzicht. Kwaliteitskaarten documenteren ontwikkelingen en worden jaarlijks met het team geëvalueerd door specialisten. Een vergadercyclus van zes weken, inclusief plenaire teamoverleggen, werkgroepbijeenkomsten en voortgangsbesprekingen, zorgt voor continue aandacht voor kwaliteitsborging en lesverbetering. Intern begeleiders stellen een zorgkalender op en monitoren de uitvoering van de leerlingenzorg. Periodieke voortgangsoverleggen met leerkrachten, gebaseerd op groepsprofielen en observaties, leiden tot actiepunten voor verbetering. De schoolzelfevaluatie, opgesteld door de intern begeleider en specialisten, analyseert toetsresultaten en stuurt bij op basis van de schoolplandoelen en ambities.

Ontdek Ons Unieke Jonge Kind Programma | Broederschool Heerlen

Toelichting van de school

Bij Broederschool Heerlen geloven we in een holistische aanpak voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij bereiden onze leerlingen voor om vol zelfvertrouwen deel te nemen aan de maatschappij als wereldburgers. Door middel van spel en thematisch onderwijs, met betekenisvolle hoeken, stimuleren we actieve betrokkenheid en bieden we volop leerkansen. We dagen kinderen uit problemen op te lossen en kritisch en creatief te denken. Korte, effectieve instructies worden gecombineerd met leren door verwondering, rijke taalervaringen, beweging, ontdekking en spel. Wij ondersteunen leerlingen bij het ontdekken van hun identiteit en bieden ruimte voor talentontwikkeling. **Ons Onderwijsmodel voor Jonge Kinderen:** 1. **Effectieve Instructie:** We hanteren 'Slim lesgeven via de 4 sleutels': korte, krachtige instructies in kleine groepen, gedifferentieerd naar niveau (starter, beginner, expert). Instructies zijn doelgericht, gekoppeld aan observaties, met focus op feedback, feedup en feedforward. 2. **Uitgebreid Aanbod:** We bieden een rijk aanbod op het gebied van Taal & Communicatie (woordenschat, begrijpend luisteren, interactief voorlezen, fonologisch bewustzijn), Rekenen (thematisch, betekenisvol, praktisch), Motoriek (dagelijkse aandacht voor fijn- en grofmotorische vaardigheden) en Spel & Sociaal-emotionele ontwikkeling (sociale vaardigheden, burgerschap, traumasensitief handelen, wekelijkse sociokring). 3. **Werkwijze:** Kringmomenten vormen de basis voor instructie, gesprekken en vieringen. Werklessen en hoekenspel stimuleren het leerproces. Buitenspel is een essentieel onderdeel van ons aanbod. Leerlingen spelen op sokken/sloffen voor hygiëne en bewegingsvrijheid. 4. **Leeromgeving:** Thematisch ingerichte lokalen creëren een rustgevende en gestructureerde omgeving. Hoeken zoals de huishoek, bouwhoek en winkel sluiten aan bij de thema's. Leerlingen helpen actief mee met de inrichting en gebruiken rollenkaarten en voorbeeldspel. 5. **Pedagogisch & Didactisch Handelen:** Leerkrachten begeleiden spelend leren op kindniveau, observeren en geven feedback. We werken met hoge verwachtingen en kindvolgend spel. Leerkrachten fungeren als rolmodel voor gedrag en taalgebruik. 6. **Afstemming & Zorg:** Onderwijs op maat door kleine instructiegroepjes op verschillende niveoms. Formatief handelen op basis van observaties zorgt voor afstemming op individuele behoeften. We gebruiken Topwijs-periodeplanners met SLO-doelen. Bij zorgen bieden we extra ondersteuning en zorgimpuls. Het Taalstimuleringsprogramma (Tasti) ondersteunt kinderen met een taalachterstand. 7. **Ouderbetrokkenheid:** Ouders zijn onze actieve partners. Dagelijkse inloopmomenten en zichtbare betrokkenheid versterken de samenwerking. Informatie wordt gedeeld via Broedernieuws, oudergesprekken en VVE-bijeenkomsten, inclusief ouder-kind-opdrachten. 8. **Beredeneerd Aanbod:** Thema's zijn gebaseerd op prentenboeken en Topwijs-doelen. Wekelijkse teamoverleggen zorgen voor doelgerichte voorbereiding. Differentiatie is zichtbaar via keuzeborden en materiaalindeling. De ochtenden focussen op taal, rekenen en bewustzijn, de middagen op creativiteit, motoriek en spel. De dag start actief met 'Binnen is beginnen'. 9. **Professionalisering:** Continue verbetering van de praktijk en leren van kinderen staan centraal, mede dankzij Mike Nijskens (Topwijs). Reflectie op basis van observaties, evaluaties en opbrengsten bevordert cyclisch en teamgericht leren. **Samenwerken voor een Sterke Start:** Op de Broederschool werken we nauw samen met partners zoals peuterspeelzaal ’t Meuleke voor een soepele overgang. Minicolleges bieden peuters de kans om alvast op school mee te spelen. Regelmatige overleggen waarborgen een doorgaande leerlijn. Onze intern begeleider observeert peuters rond 3,6 jaar. Bij zorgen organiseren we een voorschools knooppunt met ouders en partners. Een warme overdracht zorgt voor een optimale start in groep 1. We betrekken de buitenwereld via gastlessen en excursies. Preventieve ondersteuning door logopedie, ergotherapie en schoolmaatschappelijk werk vindt plaats in overleg, afgestemd op de individuele behoeften van het kind. **Leren met Hoofd, Hart en Handen:** Ons onderwijs aan jonge kinderen is doordacht gestructureerd met Topwijs-periodeplanners. Elk thema start met een prentenboek en wordt zorgvuldig in het team voorbereid. De leeromgeving is rijk en uitdagend, met een keuzebord voor gepersonaliseerd leren. Materialen en hoeken zijn hierop afgestemd. De ochtenden focussen op taal en rekenen, de middagen op motoriek, creativiteit en spel. Beweging is cruciaal, daarom benutten we zowel de speelzaal als het buitenterrein.

Veelgestelde vragen

Biedt de Broederschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de Broederschool biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder het gerichte Taalstimuleringsprogramma (Tasti) voor kinderen met een taalachterstand.

Ja, de Broederschool biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder het gerichte Taalstimuleringsprogramma (Tasti) voor kinderen met een taalachterstand.

Kinderopvang partnerschappen
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Versterkt VVE-beleid Heerlen
Taalstimuleringsprogramma Tasti

Met welke externe organisaties werkt de Broederschool samen voor het jonge kind programma?

De Broederschool werkt nauw samen met diverse partners, waaronder BSO Uitbundig, om een doorlopende en verrijkende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

De Broederschool werkt nauw samen met diverse partners, waaronder BSO Uitbundig, om een doorlopende en verrijkende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

BSO Uitbundig samenwerking
Team | Broederschool in Heerlen | [2025] Schoolregister