Broederschool in Heerlen

De resultaten van Broederschool in Heerlen

Current section: resultaten
Kerkraderweg 7
6416 Heerlen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Broederschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Broederschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Broederschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op de Broederschool

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage van 85% dient als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op de Broederschool

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en is een belangrijk ambitiepunt voor onze school. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt specifieke streefniveaudrempels vast voor elke basisschool, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze individueel bepaalde percentages vormen de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de Broederschool, wat onze gerichte aanpak onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Broederschool?

Het vormgeven van het schooladvies op de Broederschool in Heerlen Op de Broederschool werken we met samenwerkende groepen, wat betekent dat meerdere professionals betrokken zijn bij de ontwikkeling van elke leerling. Dit zorgt voor structureel overleg en een gezamenlijk beeld van de voortgang en resultaten. Het schooladvies is hierdoor een collectief advies, waarbij de kansen en mogelijkheden van de leerling vanuit diverse perspectieven worden bekeken. Het voorlopige schooladvies wordt in groep 6 gegeven en gedurende groep 7 bijgesteld. In groep 8 vindt de Cito M-afname plaats, waarop een slotoffensief wordt ingezet. Het definitieve schooladvies wordt in groep 8 opgesteld, voorafgaand aan de doorstroomtoets. Dit advies is kansrijk en gebaseerd op een brede analyse van Cito LOVS/LIB resultaten, de werkhouding, executieve functies en socio-emotionele ontwikkeling. Ouders ontvangen een begeleidende brief met uitleg over de bezwaarprocedure. Er zijn gesprekken met ouders, leerkracht en intern begeleider, en indien nodig met de directie. De school hanteert een kansrijke advisering en organiseert een warme overdracht, waarbij leerling, ouders en vertegenwoordigers van het primair en voortgezet onderwijs aanwezig zijn. Leerlingen krijgen hierbij de gelegenheid zich te presenteren. Resultaten doorstroomtoets 2025 en schooladvies Voor de doorstroomtoets maken we gebruik van de Route 8. De resultaten van 2025 tonen aan dat er bij 28% van de leerlingen een verschil is tussen het schooladvies en de eindtoetsresultaten, waarbij het advies lager uitvalt. De tussentijdse Cito M-afname gaf inzicht in de leerlingontwikkeling, maar toonde aan dat er met name op rekengebied onvoldoende groei is geweest in de laatste maanden. Daarom zijn er in mei en juni interventies uitgevoerd om leerlingen te ondersteunen bij het behalen van het juiste beheersingsniveau voor uitstroom. Afname ADIT-toets in groep 6 In groep 6 nemen we de ADIT-toets af om de cognitieve capaciteiten, zowel verbaal als non-verbaal, te meten. Deze resultaten gebruiken we als onderbouwing voor het schooladvies en om de leerroute van de leerling te evalueren. Samen met ouders bespreken we de uitgebreide data van de leerling, inclusief de ADIT-resultaten, om de meest passende vervolgstappen te bepalen. Een accurate inschatting van de leerlingmogelijkheden draagt bij aan een correct advies en een succesvolle schoolloopbaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op de Broederschool Heerlen

De Broederschool in Heerlen omarmt actief burgerschap als een essentieel onderdeel van onze onderwijsmissie. Wij besteden veel aandacht aan de manier waarop leerlingen met elkaar omgaan, met een focus op normen en waarden, en respect voor de unieke eigenheid van elk kind. Onze school straalt gastvrijheid uit en begeleidt leerlingen in hun sociale interacties. We leren hen begrip te tonen voor elkaars meningen, standpunten en culturele achtergronden. Wekelijks vinden er in de klassen sociokringen plaats om dit te versterken. Met de Blink methode voor wereldoriëntatie sluiten we aan bij maatschappelijke ontwikkelingen en leggen we verbanden met diverse culturen en de lokale gemeenschap. Leerlingen ervaren onze kernwaarden – Broederschap, Meesterschap, Blijdschap – in de praktijk, naast vakspecifiek onderwijs. Onze actieve leerlingenraad draagt bij aan schoolontwikkelingen en buurtinitiatieven. Leerlingen leren problemen zelf op te lossen met onze Effectieve Conflict Hantering (ECH) aanpak, ondersteund door onze leerkrachten. Onze kernwaarden Broederschap, Meesterschap en Blijdschap vormen de basis voor ons burgerschapsonderwijs en de sociale cohesie die we nastreven. De Broederschool is een oefenplaats waar respect centraal staat en leerlingen worden aangemoedigd zelf initiatief te nemen ten gunste van de gemeenschap. **Burgerschapsplan en Schooljaarplan:** In ons schooljaarplan 2025-2026 ligt de focus op samenleving, diversiteit en betrokkenheid. Een belangrijk doel is dat leerlingen hun eigen grenzen leren herkennen, benoemen en beschermen, zowel emotioneel, seksueel als lichamelijk. We benadrukken dat er verschillen zijn tussen mensen op het gebied van gender, seksuele voorkeur, levensbeschouwing, religie, huidskleur en culturele achtergronden. Een gedetailleerde uitwerking hiervan is te vinden in ons Schoolbreed Burgerschapsplan. **Vakgeïntegreerd Onderwijs met Blink:** Wij maken gebruik van de geïntegreerde methodes Blink en Blink Lezen. Deze methodes verbreden de wereldkennis van leerlingen en stimuleren een onderzoekende houding. Door samenwerkend leren vinden zij antwoorden op onderzoeksvragen en leren ze kennis toe te passen in hun dagelijks leven. Deze aanpak biedt inzichten in multiculturele samenlevingen en diverse levensbeschouwingen, in relatie tot de leefwereld van de kinderen. We bieden ook culturele activiteiten op maat die aansluiten bij de thema's. **'Kriebels in de Buik' en Gezondheid:** De methode 'Kriebels in de Buik' biedt kennis en vaardigheden over seksualiteit, seksuele diversiteit en sociaal-emotionele ontwikkeling, in samenwerking met GGD Zuid Limburg. Ouders worden hier actief over geïnformeerd. We stimuleren lichamelijke en psychische gezondheid door voldoende beweging op het schoolplein en in de gymzaal met een vakdocent. We hanteren een waterbeleid en bieden dagelijks schoolfruit aan. Onze maatschappelijk deskundige voert gesprekken met kinderen, en psychische zorgen worden samen met de intern begeleider en jeugdconsulent aangepakt, met toestemming van ouders. We bieden trainingen aan zoals Rots en Water en Kiezeltraining voor sociale weerbaarheid, en lessen over verslavingspreventie. Leerlingen nemen deel aan het GIPS-traject voor een juiste beeldvorming over mensen met een handicap. **Digitale Vaardigheden en Veiligheid:** Jaarlijks bespreken we het protocol internetgebruik en geven we lessen over omgang met sociale media. We werken aan preventieve maatregelen om de weerbaarheid van leerlingen en ouders te vergroten tegen de gevaren van de digitale samenleving. Actief burgerschap is een kernonderdeel van onze pedagogische opdracht. Wij adviseren ouders om toezicht te houden op het social media en telefoongebruik van hun kinderen. Meer informatie over ons internetprotocol en veiligheidsplan is te vinden op www.broederschool.nl.

Broederschap: Samenwerken en respect

Meesterschap: Leren en groeien

Blijdschap: Plezier in leren en ontwikkelen

Hoe pakt de Broederschool de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?

De Broederschool volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling op leerling-, groeps- en schoolniveau. Dit gebeurt door middel van structurele monitoring. Op groepsniveau worden de burgerschapsdoelen besproken tijdens klassenbesprekingen. De directie monitort de voortgang van deze doelen op schoolniveau tijdens voortgangsdialogen die plaatsvinden in het najaar, voorjaar en de zomer. Voor meer details over ons beleid, zie de website van schoolbestuur INNOVO over actief burgerschap en sociale cohesie.

Welke methoden gebruikt de Broederschool om sociale resultaten te meten?

De Broederschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • Observatieronde door CPO
  • OK-monitor

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op de Broederschool toegepast?

Op de Broederschool passen we de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren toe:

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • Kernwaardengericht onderwijs

Inspectierapport Broederschool Heerlen: Inzicht in Onderwijskwaliteit

De Broederschool in Heerlen wordt periodiek getoetst op de kwaliteit van het onderwijs. In de periode van september 2023 tot december 2023 staat een inspectiebezoek gepland dat specifiek gericht is op het VVE-beleid (Voor- en Vroegschoolse Educatie). Dit onderzoek beoordeelt de effectiviteit en de uitvoering van ons beleid om jonge kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Voor het schooljaar 2024-2025 staat een interne audit gepland. Deze audit wordt uitgevoerd door het gespecialiseerde Auditteam van INNOVO, onze onderwijsorganisatie. Hiermee waarborgen we continu de kwaliteit en de naleving van onze onderwijsprogramma's.

Resultaten | Broederschool in Heerlen | [2025] Schoolregister