Broederschool
Kerkraderweg 7
6416 CC Heerlen

Schoolweging

Schoolweging
35.66
Spreiding
6.49

De schoolweging van Broederschool is 35,66 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het behaalde fundamentele niveau ligt met 94.7% ver boven de landelijke signaleringswaarde, wat duidt op effectieve basisvaardighedentraining. De school presteert hiermee 2% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92.7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

94.7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 85%. Voor het hogere streefniveau scoort de school 45.5%, significant boven de verwachte 32.8% gezien de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op middenniveaus: 24% vmbo-(g)t/havo (vs. 10.3% regio) en 16% vmbo-k/gt. Opvallend is het lage vwo-percentage (8% vs. 18.6% regio), passend bij de complexere populatie. Wel scoort praktijkonderwijs met 4% hoger dan landelijk (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsBroederschoolGemeente AmsterdamNederland
205.2199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Broederschool meten we de tussenresultaten door: Lesobservaties (formatief handelen). Resultaten van de methode-gebonden toetsen. De resultaten van de Cito-toetsen. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken we gebruik van het leerlingenvolgsysteem Leerling in Beeld. De leerkracht maakt (in overleg/ samenspraak) met de Intern Begeleider een gerichte analyse van de toetsen, waarna de gegevens op basis van de beschikbare informatie, worden geïnterpreteerd. Deze gegevens worden vervolgens besproken binnen de unit/ op teamniveau. Op basis hiervan worden leerdoelen geformuleerd en lesactiviteiten gekozen. Onze school heeft de afgelopen jaren gewerkt aan borging en verbetering van de beoogde kwaliteit van ons onderwijs. Dit heeft geleid tot: Diepteanalyse: de groeps- en trendanalyses worden jaarlijks uitgevoerd en besproken met het team. Collegiale consultaties m.b.v. het reflectiekwadrant de vier sleutels van een effectieve les en de kwaliteitskaarten. Klassenconsultaties MT-leden m.b.v. reflectiekwadrant de vier sleutels van een effectieve les en het Triqs observatiesysteem en de kwaliteitskaarten. Verdieping m.b.v. praktijkdagen rekenen en lezen. Het bespreken van de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers met directie/ met elkaar volgens opgestelde kwaliteitskaart. Formatief handelen: Keuzes durven te maken m.b.t. de doelen die vanuit deze methode worden aangeboden en doelen gebaseerd op leerlijnen. De schoolzelfevaluatie laat zien dat er kansen zijn om de opbrengsten t.a.v. de vakgebieden rekenen, (technisch/ begrijpend) lezen en spelling te verhogen. Gedurende schooljaar 2023-2024 gaan we aan de slag met het Masterplan: basis op orde.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21.4% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11.8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de hogere schoolweging. Tegelijkertijd presteert 14.3% boven advies, wat aansluit bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Broederschap= Burgerschap De Broederschool ziet actief burgerschap als een deel van de pedagogische opdracht van de school. Wij besteden expliciet aandacht aan omgang met elkaar, normen en waarden waarbij wij rekening houden met de eigenheid van elk kind. Broederschap betekent dat onze school gastvrijheid uitstraalt en dat we de leerlingen begeleiden in de omgang met elkaar. We leren ze om begrip te hebben in de mening, het standpunt en de cultuur van de ander en wekelijks vindt er in de groepen een sociokring plaats. De methode Blink (wereldoriëntatie) sluit aan bij de ontwikkelingen in de maatschappij en we leggen een relatie naar de diverse culturen en naar de wijk/gemeenschap waarin de leerlingen opgroeien. Naast het vakgericht aanbod laten we leerlingen zelf ervaren wat dit begrip betekent vanuit de kernwaarden Broederschap-Meesterschap-Blijdschap. Onze school heeft een leerlingenraad die een actieve rol speelt met betrekking tot schoolontwikkelingen en het opzetten van (buurt)initiatieven. We leren onze leerlingen om zelf de problemen op te lossen en hanteren een Effectieve Conflict Hantering (EHC). De leerkrachten begeleiden dit proces en bieden hierbij ondersteuning aan de leerlingen. Actief burgerschap en sociale cohesie Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Onze kernwaarden Broederschap- Meesterschap- Blijdschap staan aan de basis van ons burgerschapsonderwijs en sociale cohesie die we nastreven. Leerlingenraad Onze school biedt leerlingen een actieve rol aan in de schoolgemeenschap. Jaarlijks worden leerlingen vanaf groep 4 gekozen als vertegenwoordiger van de klas in de leerlingenraad. Er vindt planmatig overleg plaats met de directie over schoolse zaken en acties worden uitgevoerd. Vakgeïntegreerd onderwijs We gebruiken de methode Blink geïntegreerd en Blink lezen. Deze methodes bieden leerlingen de mogelijkheid om kennis van de wereld te verruimen en een onderzoekende houding aan te nemen. Middels samenwerkend leren vinden de leerlingen antwoord op de gestelde onderzoeksvragen. Er is structurele aandacht voor de wijze waarop leerlingen de geleerde kennis actief kunnen inzetten in het dagelijks leven. Deze methode geeft aan de leerlingen inzichten t.a.v. de multiculturele cultuur en diverse geestelijke stromingen. Deze wordt in relatie gebracht met de situaties waarin leerlingen opgroeien. We maken gebruik van een cultureel aanbod op maat, passend bij de thema's. Kriebels in de buik Deze methode biedt kennis en vaardigheden aan over seksualiteit, seksuele diversiteit en sociaal emotionele ontwikkeling. We werken hierbij samen met de GGD Zuid Limburg. De ouders worden actief geïnformeerd over dit lesaanbod. Respectvolle oefenplaats We stimuleren leerlingen om zelf zaken op te pakken, in het belang van de samenleving. Zo dragen wij bij aan aandacht voor het milieu en is zorgdragen voor een veilige en schone omgeving een doel in het burgerschapsplan. Zorg voor lichamelijke en psychische gezondheid We bieden voldoende kansen om te bewegen op de speelplaats en in de gymzaal door een vakdocent. We bevorderen gezond gedrag door het voeren van waterbeleid en we bieden dagelijks schoolfruit aan. De maatschappelijk deskundige voert gesprekken met kinderen en zorgen m.b.t. psychische gezondheid worden in samenspraak met de intern begeleider en de jeugdconsulent opgepakt. De ouders worden hierover geïnformeerd en geven toestemming hiervoor. We bieden trainingen aan m.b.t. sociale weerbaarheid (Rots en watertraining/ Kiezeltraining) en lessen rondom verslavingspreventie. Leerlingen nemen deel aan het GIPS-traject en krijgen een juiste beeldvorming t.a.v. gehandicapten in onze maatschappij. Vaardigheden digitale samenleving Elk schooljaar wordt het protocol internetgebruik besproken en worden er lessen gegeven rondom omgang sociale media. Er wordt gewerkt aan een planmatige preventieve opzet om de weerbaarheid van onze leerlingen en ouders te vergroten t.a.v. de gevaren van de (digitale) samenleving. Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. We adviseren ouders om toezicht te houden op het social media/ telefoongebruik van leerlingen. Er is een internetprotocol. Voor een beschrijving verwijzen wij naar ons veiligheidsplan. www.broederschool.nl Zie meer informatie burgerschap LEES MINDER

Broederschap

Meesterschap

Blijdschap

Wat is de aanpak van de Broederschool voor de sociale ontwikkeling van de leerlingen?

De Broederschool volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen structureel op leerling-, groeps- en schoolniveau. Op leerlingniveau wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling twee keer per jaar in kaart gebracht met behulp van 'Mijn Kleutergroep' (groepen 1-2) en de Lijst voor Sociaal Emotionele Ontwikkeling (groepen 3-8). Maandelijks worden OK-thermometers ingevuld door leerlingen en ouders. Leerkrachten houden verschuivingen op het Switch-bord bij. Op groepsniveau is er dagelijks een klassikale terugblik en wordt het 'punt van de dag' besproken aan de hand van de klassenthermometer. Wekelijks is er een sociokring met een bijbehorende verbeterregel. Op schoolniveau bezoekt de directie wekelijks de groepen en toont interesse in de OK-thermometer en de verbeterregel. Groepen 6, 7 en 8 vullen 1 keer per jaar een monitor sociale veiligheid in.

Welke methoden gebruikt de Broederschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Broederschool gebruikt de volgende methoden om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Observatieronde door CPO, OK-monitor.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Broederschool?

De Broederschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kernwaardengericht onderwijs.