
Het team van Basisschool Windekind in Heerlen
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool Windekind is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Windekind. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool Windekind bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Windekind bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Basisschool Windekind zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Windekind. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Basisschool Windekind werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Windekind gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool Windekind: Een Duidelijk Plan
Hoe zorgen wij voor continuïteit in het onderwijs? Bij Basisschool Windekind begrijpen we het belang van een stabiele leeromgeving. Daarom hebben we een helder beleid voor de vervanging van onze gewaardeerde leerkrachten bij ziekte of geplande afwezigheid. Onze prioriteit is altijd het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Interne Flexibiliteit bij Kortdurend Verzuim Voor kortdurende afwezigheid zetten we primair in op onze eigen getalenteerde medewerkers en onderwijsondersteuners. Elk onderwijsteam, ook wel cluster genoemd, beschikt over een eigen onderwijsondersteuner. Deze professional kan, indien nodig, de lesgevende taken tijdelijk overnemen. Hierdoor kan de groep doorgaans gewoon doorgaan met leren, met de aansturing van de overige teamleden. Gestructureerde Aanpak bij Langdurig Verzuim Wanneer een leerkracht langdurig afwezig is, volgen wij strikt de procedures zoals beschreven in ons gedetailleerde verzuimdraaiboek. Dit zorgt voor een consequente en betrouwbare afhandeling van dergelijke situaties, met de focus op het welzijn van onze leerlingen. Onvoorziene Situaties en Noodoplossingen voor Lessen In uitzonderlijke gevallen, waarbij interne vervanging niet mogelijk is en het voortzetten van de lessen onder druk staat, hanteren wij een zorgvuldig stappenplan om de impact op uw kind te beperken. Eerste Dag van Afwezigheid: Proactieve Communicatie Op de eerste dag van een onverwachte afwezigheid informeren wij u via ons communicatieplatform ISY. U ontvangt dan een vooraankondiging dat er nog geen vervanger is gevonden en dat we de volgende dag improviseren. Wij adviseren u vriendelijk om in dit geval alvast opvangmogelijkheden voor uw kind te verkennen. Tweede Dag Zonder Vervanging: Verdere Stappen en Informeren Als er ook op de tweede dag geen vervanger gevonden kan worden, ontvangt u wederom via ISY bericht. Hierin staat dat de betreffende groep de volgende dag niet naar school kan komen. Tegelijkertijd informeren wij de onderwijsinspectie, ons schoolbestuur en de leerplichtambtenaar conform de geldende regelgeving. Voorkomen van Meerdere Dagen Thuiszitten: Roulatiesysteem Om te voorkomen dat een groep meer dan één dag achter elkaar niet naar school kan, passen we een roulatiesysteem toe binnen de clusters. Hierbij blijft steeds een andere groep binnen hetzelfde cluster thuis. Ouders worden hierover altijd een dag van tevoren geïnformeerd, zodat u tijdig op de hoogte bent. Richtlijnen voor Calamiteiten en Personele Knelpunten Wij volgen de richtlijnen van onze stichting om in geval van calamiteiten, zoals het ontbreken van een vervangende leerkracht, de juiste beslissingen te nemen. Voor een uitgebreide toelichting op onze aanpak bij uitdagingen met personele bezetting, kunt u terecht in: Bijlage 2 - Handreiking bij knelpunten personele bezetting vs.1.4_voor ouders-verzorgers.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Informatie over de organisatie van ons onderwijs. Bij de groepsindeling van onze school is gekozen voor heterogene groepen voor de kleutergroepen. Vier groepen 1-2 vormen samen één cluster. Vanaf leerjaar drie bestaan er per leerjaar twee basisgroepen die ’s ochtends de mogelijkheid hebben om samen te werken bij het onderwijs van de basisvakken. Dit gebeurt om de instructie voor de basisvakken zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de leerlingen. Soms betekent dit dat een leerling voor een basisvak naar een parallelgroep gaat. In de middaguren wordt, waar mogelijk, voor wereldoriënterende en creatieve vakken groepsdoorbrekend of clusterdoorbrekend gewerkt. Zo krijgt het leren van en met elkaar nadrukkelijk vorm. De leerkrachten passen effectief gedifferentieerd onderwijs toe. Dit gebeurt zowel bij de instructie (via directe instructie) als bij de verwerking, waarbij inhoud en tempo worden afgestemd op de leerlingen. De leerstof richt zich op het vergroten van kennis, het aanleren van vaardigheden, samenwerken, activeren van de leerlingen en het ontwikkelen van hun mogelijkheden. In de eerste twee jaargroepen werken we met thema’s. Tijdens bepaalde periodes worden specifieke onderwerpen behandeld, zoals jaargetijden, seizoensgebonden feesten of andere herkenbare onderwerpen voor de kinderen. Het schoolteam is verantwoordelijk voor het maken van de groepsindeling en neemt ook beslissingen over zaken zoals blijven zitten, versnellen of het overslaan van een leerjaar. Deze beslissingen worden altijd genomen in goed overleg met ouders, waarbij het belang van het kind centraal staat. Het uiteindelijke oordeel van de school is hierin doorslaggevend. Elk jaar wordt een nieuwe groepsindeling voor de twee nieuwe groep 3 gemaakt, gebaseerd op de volgende criteria:
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Basisschool Windekind: Specialisten voor Elke Uitdaging
Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool Windekind werkt nauw samen met externe partners om kinderen met extra leerbehoeften of juist uitdagingen te ondersteunen. We behouden de regie over de onderwijsontwikkeling van elk kind. Onze aanpak zorgt voor gepersonaliseerde zorg, waarbij we zowel kinderen ondersteunen die extra instructie nodig hebben, als kinderen die gebaat zijn bij een andere, meer uitdagende leerweg. De schoolleiding en het onderwijsteam sturen dit proces actief aan, met als doel optimale leerresultaten voor iedereen. Meer informatie over onze specifieke ondersteuningsprogramma's is te vinden in ons document: INNOVO-PO3106-10HO-Bs.-Windekind-Onepage-2024-2025.pdf.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Executieve Functies
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school beschikt over gecertificeerde Rots& Water-trainers die kinderen helpen bij hun sociaal-emotionele groei en de ontwikkeling van executieve functies. Met een gestructureerde aanpak richten wij ons op de sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve vaardigheden van onze leerlingen. Dit draagt bij aan zelfvertrouwen en succes op school. Sinds schooljaar 2021-2022 maken we gebruik van het programma Breinhelden. Hiermee leren kinderen hun eigen executieve vaardigheden en krachten te herkennen en in te zetten in hun schoolleven. We besteden aandacht aan de Gouden en Zilveren Weken, en ondersteunen een Growth Mindset, waarbij we geloven dat inzet en doorzettingsvermogen leiden tot ontwikkeling.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Samen Sterker
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij besteden aandacht aan de Gouden Weken en hanteren duidelijke schoolafspraken om een positieve leeromgeving te creëren. Onze aanpak richt zich op het welbevinden van leerlingen, zowel preventief als curatief, en ondersteunt de ontwikkeling van executieve vaardigheden en een Growth Mindset. Dit helpt kinderen om effectiever te leren, hun werkhouding te verbeteren en taken succesvol af te ronden, wat essentieel is voor hun academische en persoonlijke groei.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool Windekind stimuleert zowel de grove als de fijne motorische ontwikkeling van alle leerlingen. In groep 3 vindt jaarlijks een motorische screening plaats. Op basis van de resultaten adviseren wij over mogelijke vervolgstappen, zoals gerichte ondersteuning binnen de school, thuis of via externe professionals. Ons doel is om elk kind de kans te geven zich optimaal motorisch te ontwikkelen, wat bijdraagt aan een actieve en gezonde levensstijl.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking en Zorg
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor acute noodsituaties beschikt Basisschool Windekind over voldoende getrainde bedrijfshulpverleners. Hoewel het primaire onderwijs de verantwoordelijkheid van de school is, erkennen wij dat sommige kinderen ondersteuning vanuit de gezondheidszorg nodig hebben. Het organiseren van deze zorg valt buiten de kerntaak van de school. Het is de verantwoordelijkheid van ouders of verzorgers om gezondheidszorg te regelen. Wel is de school verplicht om, in samenwerking met ouders, te onderzoeken hoe noodzakelijke gezondheidszorg tijdens schooluren georganiseerd kan worden.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Windekind
Ons Aanbod voor Succesvol Leren
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg op Maat: Ontdek Ons Schoolplan en Visie
Welke Ontwikkeldoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?
Hoe Zorgt Basisschool Windekind voor Optimale Leerresultaten?
Voorbereiding op de Basisschool: Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Windekind
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod heeft Basisschool Windekind voor jonge kinderen?
Basisschool Windekind biedt een rijk programma voor jonge kinderen. Dit omvat een warme overdracht met de kinderopvang en speciale wenmomenten in de klas. We focussen op een soepele overgang door peuters te laten deelnemen aan schoolse activiteiten. Dit helpt hen om zich snel vertrouwd te voelen in onze leeromgeving.
Met welke organisaties werkt Basisschool Windekind samen voor het jonge kind?
Basisschool Windekind werkt samen met Peuteropvang Heerlen, ook wel bekend als De Peutertuin. Deze samenwerking zorgt voor een geoptimaliseerde doorgaande lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen, van de opvang naar de basisschool.