Basisschool Windekind in Heerlen

Het team van Basisschool Windekind in Heerlen

Current section: team
Van Weerden Poelmanstraat 192
6417 Heerlen

Zie hier hoe het team van Basisschool Windekind is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Windekind. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Windekind bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Windekind bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Windekind zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Windekind. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (20.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Windekind werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.8%)
Direct ondersteunend personeel (20.8%)
Indirect ondersteunend personeel (4.2%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Windekind gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool Windekind: Een Duidelijk Plan

Hoe zorgen wij voor continuïteit in het onderwijs? Bij Basisschool Windekind begrijpen we het belang van een stabiele leeromgeving. Daarom hebben we een helder beleid voor de vervanging van onze gewaardeerde leerkrachten bij ziekte of geplande afwezigheid. Onze prioriteit is altijd het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Interne Flexibiliteit bij Kortdurend Verzuim Voor kortdurende afwezigheid zetten we primair in op onze eigen getalenteerde medewerkers en onderwijsondersteuners. Elk onderwijsteam, ook wel cluster genoemd, beschikt over een eigen onderwijsondersteuner. Deze professional kan, indien nodig, de lesgevende taken tijdelijk overnemen. Hierdoor kan de groep doorgaans gewoon doorgaan met leren, met de aansturing van de overige teamleden. Gestructureerde Aanpak bij Langdurig Verzuim Wanneer een leerkracht langdurig afwezig is, volgen wij strikt de procedures zoals beschreven in ons gedetailleerde verzuimdraaiboek. Dit zorgt voor een consequente en betrouwbare afhandeling van dergelijke situaties, met de focus op het welzijn van onze leerlingen. Onvoorziene Situaties en Noodoplossingen voor Lessen In uitzonderlijke gevallen, waarbij interne vervanging niet mogelijk is en het voortzetten van de lessen onder druk staat, hanteren wij een zorgvuldig stappenplan om de impact op uw kind te beperken. Eerste Dag van Afwezigheid: Proactieve Communicatie Op de eerste dag van een onverwachte afwezigheid informeren wij u via ons communicatieplatform ISY. U ontvangt dan een vooraankondiging dat er nog geen vervanger is gevonden en dat we de volgende dag improviseren. Wij adviseren u vriendelijk om in dit geval alvast opvangmogelijkheden voor uw kind te verkennen. Tweede Dag Zonder Vervanging: Verdere Stappen en Informeren Als er ook op de tweede dag geen vervanger gevonden kan worden, ontvangt u wederom via ISY bericht. Hierin staat dat de betreffende groep de volgende dag niet naar school kan komen. Tegelijkertijd informeren wij de onderwijsinspectie, ons schoolbestuur en de leerplichtambtenaar conform de geldende regelgeving. Voorkomen van Meerdere Dagen Thuiszitten: Roulatiesysteem Om te voorkomen dat een groep meer dan één dag achter elkaar niet naar school kan, passen we een roulatiesysteem toe binnen de clusters. Hierbij blijft steeds een andere groep binnen hetzelfde cluster thuis. Ouders worden hierover altijd een dag van tevoren geïnformeerd, zodat u tijdig op de hoogte bent. Richtlijnen voor Calamiteiten en Personele Knelpunten Wij volgen de richtlijnen van onze stichting om in geval van calamiteiten, zoals het ontbreken van een vervangende leerkracht, de juiste beslissingen te nemen. Voor een uitgebreide toelichting op onze aanpak bij uitdagingen met personele bezetting, kunt u terecht in: Bijlage 2 - Handreiking bij knelpunten personele bezetting vs.1.4_voor ouders-verzorgers.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Informatie over de organisatie van ons onderwijs. Bij de groepsindeling van onze school is gekozen voor heterogene groepen voor de kleutergroepen. Vier groepen 1-2 vormen samen één cluster. Vanaf leerjaar drie bestaan er per leerjaar twee basisgroepen die ’s ochtends de mogelijkheid hebben om samen te werken bij het onderwijs van de basisvakken. Dit gebeurt om de instructie voor de basisvakken zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de leerlingen. Soms betekent dit dat een leerling voor een basisvak naar een parallelgroep gaat. In de middaguren wordt, waar mogelijk, voor wereldoriënterende en creatieve vakken groepsdoorbrekend of clusterdoorbrekend gewerkt. Zo krijgt het leren van en met elkaar nadrukkelijk vorm. De leerkrachten passen effectief gedifferentieerd onderwijs toe. Dit gebeurt zowel bij de instructie (via directe instructie) als bij de verwerking, waarbij inhoud en tempo worden afgestemd op de leerlingen. De leerstof richt zich op het vergroten van kennis, het aanleren van vaardigheden, samenwerken, activeren van de leerlingen en het ontwikkelen van hun mogelijkheden. In de eerste twee jaargroepen werken we met thema’s. Tijdens bepaalde periodes worden specifieke onderwerpen behandeld, zoals jaargetijden, seizoensgebonden feesten of andere herkenbare onderwerpen voor de kinderen. Het schoolteam is verantwoordelijk voor het maken van de groepsindeling en neemt ook beslissingen over zaken zoals blijven zitten, versnellen of het overslaan van een leerjaar. Deze beslissingen worden altijd genomen in goed overleg met ouders, waarbij het belang van het kind centraal staat. Het uiteindelijke oordeel van de school is hierin doorslaggevend. Elk jaar wordt een nieuwe groepsindeling voor de twee nieuwe groep 3 gemaakt, gebaseerd op de volgende criteria:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Windekind: Specialisten voor Elke Uitdaging

8

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider voor brede leerlingenzorg
Orthopedagoog voor pedagogische en didactische advisering
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Remedial Teacher voor gerichte bijles
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalspecialist voor taalvaardigheid
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Basisschool Windekind werkt nauw samen met externe partners om kinderen met extra leerbehoeften of juist uitdagingen te ondersteunen. We behouden de regie over de onderwijsontwikkeling van elk kind. Onze aanpak zorgt voor gepersonaliseerde zorg, waarbij we zowel kinderen ondersteunen die extra instructie nodig hebben, als kinderen die gebaat zijn bij een andere, meer uitdagende leerweg. De schoolleiding en het onderwijsteam sturen dit proces actief aan, met als doel optimale leerresultaten voor iedereen. Meer informatie over onze specifieke ondersteuningsprogramma's is te vinden in ons document: INNOVO-PO3106-10HO-Bs.-Windekind-Onepage-2024-2025.pdf.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Executieve Functies

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor sociaal-emotionele begeleiding
Orthopedagoog voor psychologische ondersteuning
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Ergotherapeut voor motorische en cognitieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over gecertificeerde Rots& Water-trainers die kinderen helpen bij hun sociaal-emotionele groei en de ontwikkeling van executieve functies. Met een gestructureerde aanpak richten wij ons op de sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve vaardigheden van onze leerlingen. Dit draagt bij aan zelfvertrouwen en succes op school. Sinds schooljaar 2021-2022 maken we gebruik van het programma Breinhelden. Hiermee leren kinderen hun eigen executieve vaardigheden en krachten te herkennen en in te zetten in hun schoolleven. We besteden aandacht aan de Gouden en Zilveren Weken, en ondersteunen een Growth Mindset, waarbij we geloven dat inzet en doorzettingsvermogen leiden tot ontwikkeling.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Samen Sterker

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor aanpak van gedragsproblemen
Intern Begeleider voor begeleiding bij werkhouding
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Ergotherapeut voor aanpak taakgerichtheid

Toelichting van de school:

Wij besteden aandacht aan de Gouden Weken en hanteren duidelijke schoolafspraken om een positieve leeromgeving te creëren. Onze aanpak richt zich op het welbevinden van leerlingen, zowel preventief als curatief, en ondersteunt de ontwikkeling van executieve vaardigheden en een Growth Mindset. Dit helpt kinderen om effectiever te leren, hun werkhouding te verbeteren en taken succesvol af te ronden, wat essentieel is voor hun academische en persoonlijke groei.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor motorische ontwikkeling
Fysiotherapeut voor bewegingsondersteuning
Ergotherapeut voor fijne motoriek
Vakdocent Lichamelijke Opvoeding voor sport en spel

Toelichting van de school:

Basisschool Windekind stimuleert zowel de grove als de fijne motorische ontwikkeling van alle leerlingen. In groep 3 vindt jaarlijks een motorische screening plaats. Op basis van de resultaten adviseren wij over mogelijke vervolgstappen, zoals gerichte ondersteuning binnen de school, thuis of via externe professionals. Ons doel is om elk kind de kans te geven zich optimaal motorisch te ontwikkelen, wat bijdraagt aan een actieve en gezonde levensstijl.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor acute noodsituaties beschikt Basisschool Windekind over voldoende getrainde bedrijfshulpverleners. Hoewel het primaire onderwijs de verantwoordelijkheid van de school is, erkennen wij dat sommige kinderen ondersteuning vanuit de gezondheidszorg nodig hebben. Het organiseren van deze zorg valt buiten de kerntaak van de school. Het is de verantwoordelijkheid van ouders of verzorgers om gezondheidszorg te regelen. Wel is de school verplicht om, in samenwerking met ouders, te onderzoeken hoe noodzakelijke gezondheidszorg tijdens schooluren georganiseerd kan worden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Werkpleinen voor elk cluster
Twee speelplaatsen als sociale oefenplaats
B.S.O.-ruimte
Aangrenzende grasvelden t.b.v. buiten spelen
Sporthal A gene Bek (lj. 3 t/m 8)

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Windekind

Ons Aanbod voor Succesvol Leren

Bij Basisschool Windekind geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij dit realiseren, met een focus op zowel reguliere als specifieke behoeften. Wij bieden gerichte hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij rekenen, dyslexie, of die uitblinken in meer- en hoogbegaafdheid. Ons team van gespecialiseerde vakdocenten staat klaar om deze leerlingen te begeleiden. Ons team telt diverse masteropgeleide specialisten, waaronder experts op het gebied van gedrag, taal en lezen, rekenen, coaching en begeleiding, en meer- en hoogbegaafdheid. Deze brede expertise stelt ons in staat om het onderwijs aan te passen aan de unieke leerstijl en ontwikkelingsbehoeften van elk kind. U vindt het volledige Schoolondersteuningsprofiel op onze website: Schoolondersteuningsprofiel (bswindekind.nl). Voor aanvullende informatie over onderwijsondersteuning en samenwerkingsverbanden, kunt u ook terecht op de volgende bronnen: www.innovo.nl/schoolondersteuningsprofiel-sob.html, www.innovo.nl/verwijsindex-regionale-aanpak-kindermishandeling-rak.html, en www.innovo.nl/informatie-samenwerkingsverbanden.html. Voor de toekomst streven we ernaar ons aanbod verder te verrijken met formatieve leermethoden. Dit helpt ons om het leerproces continu te monitoren en bij te sturen, zodat alle leerlingen optimaal voorbereid zijn om hun kennis duurzaam te beheersen. We focussen op de ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen, doelgericht werken, en effectief didactisch en pedagogisch handelen. Daarnaast zetten we in op een kwaliteitsimpuls voor basisvaardigheden, met een specifieke focus op rekenonderwijs. Samenwerking met ouders, externe partners en de lokale gemeenschap verbreedt en verdiept ons educatieve aanbod. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies krijgen volop aandacht om de algehele groei van onze leerlingen te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op Maat: Ontdek Ons Schoolplan en Visie

Welke Ontwikkeldoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Ons schoolplan is nauwkeurig afgestemd op het strategisch beleid van Stichting Innovo. We focussen op thema's die essentieel zijn voor de groei en ontwikkeling van onze leerlingen en onze school. Deze kernthema's worden actief vormgegeven, geëvalueerd en continu verbeterd. Ontwikkelthema 1 richt zich op 'De basis breed op orde', met een sterke nadruk op inhoudelijke leergebieden. Ontwikkelthema 2, 'Samen onderweg, samen op weg…', benadrukt de gezamenlijke reis van leren en groeien. Ontwikkelthema 3, 'Koersen op kwaliteit en borging', garandeert dat we continu streven naar de hoogste onderwijskwaliteit. Daarnaast verkennen en implementeren we actief het burgerschapsonderwijs, digitale geletterdheid en creatieve ontwikkeling. Voor het schooljaar 2025-2026 staat de keuze en implementatie van een innovatieve methode voor voortgezet technisch lezen gepland, om zo het leesonderwijs te versterken.

Hoe Zorgt Basisschool Windekind voor Optimale Leerresultaten?

Bij Basisschool Windekind staat elk kind centraal, met als missie: 'Elk kind verdient elke dag het beste onderwijs!' We hanteren vijf kernbouwstenen, die binnen alle scholen van Stichting Innovo leidend zijn voor kwaliteitsbeleid en onderwijsevaluatie. Deze bouwstenen omvatten: Veiligheid, Zicht op ontwikkeling en begeleiding, Pedagogisch-didactisch handelen, Onderwijsresultaten en Sturen, en Kwaliteitsbeleid en ambities. Jaarlijks meten we de effectiviteit van ons onderwijsproces en de tevredenheid van leerlingen uit groep 6, 7 en 8. In onze halfjaarlijkse schoolzelfevaluaties stellen we kritische vragen: Leren de leerlingen voldoende? Wordt er effectief lesgegeven? Voelen leerlingen zich veilig en gewaardeerd? En krijgen ze een rijk en passend onderwijsaanbod? Onze vakspecialisten en projectleiders werken samen in projectgroepen om specifieke onderdelen van het schoolplan te realiseren. De voortgang wordt driemaal per jaar geëvalueerd tijdens kwartaalevaluaties, waarbij we proactief bijsturen waar nodig. We borgen de aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies door een geïntegreerde inspanning van ons team, onderwijsondersteuners en de leerlingen zelf.

Downloaden

Voorbereiding op de Basisschool: Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Windekind

Toelichting van de school

Bij Basisschool Windekind zorgen we voor een soepele overgang naar de basisschool met een warme en gestructureerde aanpak. We werken nauw samen met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, altijd met toestemming van de ouders, om een naadloze aansluiting te garanderen. Onze jongste leerlingen krijgen de kans om regelmatig te wennen in de kleuterklassen. Tijdens deze wenmomenten nemen ze deel aan boeiende activiteiten en werklessen. Dit helpt om de stap naar de basisschool kleiner en minder spannend te maken, waardoor kinderen zich snel thuis voelen. Daarnaast organiseren we met regelmaat gezamenlijke vieringen en evenementen, zoals Sinterklaasfeesten. Deze activiteiten versterken de band tussen de kinderen, de school en de opvang, en dragen bij aan een positieve schoolervaring.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool Windekind voor jonge kinderen?

Basisschool Windekind biedt een rijk programma voor jonge kinderen. Dit omvat een warme overdracht met de kinderopvang en speciale wenmomenten in de klas. We focussen op een soepele overgang door peuters te laten deelnemen aan schoolse activiteiten. Dit helpt hen om zich snel vertrouwd te voelen in onze leeromgeving.

Basisschool Windekind biedt een rijk programma voor jonge kinderen. Dit omvat een warme overdracht met de kinderopvang en speciale wenmomenten in de klas. We focussen op een soepele overgang door peuters te laten deelnemen aan schoolse activiteiten. Dit helpt hen om zich snel vertrouwd te voelen in onze leeromgeving.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool Windekind samen voor het jonge kind?

Basisschool Windekind werkt samen met Peuteropvang Heerlen, ook wel bekend als De Peutertuin. Deze samenwerking zorgt voor een geoptimaliseerde doorgaande lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen, van de opvang naar de basisschool.

Basisschool Windekind werkt samen met Peuteropvang Heerlen, ook wel bekend als De Peutertuin. Deze samenwerking zorgt voor een geoptimaliseerde doorgaande lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen, van de opvang naar de basisschool.

Team | Basisschool Windekind in Heerlen | [2025] Schoolregister