
Schoolweging
De schoolweging van Windekind is 23,68 , met een spreiding van 4,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden structureel op orde zijn, ondanks 12.2% uitstroom onder advies in het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 58.9%. Dit is 5.6% lager dan het regionaal gemiddelde, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 23.68).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen: 27.7% (vs. 18.6% bij vergelijkbare scholen). De verdeling toont sterke focus op theoretische leerwegen: 71.3% havo/vwo-advies (havo 23.4%, havo/vwo 8.5%, vwo 27.7%). Slechts 2.1% krijgt vmbo-k/-(g)t-advies, wat lager is dan regionale percentages.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Windekind | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176 | 175.23 | 175.85 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de leerjaren 1 en 2 maken we gebruik van het digitale registratiesysteem "Mijn kleutergroep". Tijdens de oudergesprekken wordt de informatie besproken met ouders. Scholen volgen zorgvuldig hoe leerlingen zich ontwikkelen. Daarvoor gebruiken we een leerlingvolgsysteem (LVS). Het meest bekend is het volgsysteem van Cito. Met ingang van het schooljaar 2023-2024 schakelen we over naar de opvolger van het Cito-leerlingvolgsysteem: Leerling in beeld. Hierin ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor:de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, rekenen-wiskunde en Engels)werkhouding en leerhoudingsociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies.Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geeft in de groei van jouw kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij jouw kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt jouw kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen. De toetsen worden twee maal per jaar afgenomen en laten zien wat het beheersingsniveau van de leerlingen is. De toets-resultaten, -analyses en observatiegegevens worden voor alle groepen door de leerkracht met de intern begeleider besproken tijdens de groepsbespreking. De groepsbespreking heeft als doel: Evalueren of de gestelde doelen bereikt zijn Handvatten verzamelen voor het doelgericht opstellen van het nieuwe groepsplan en het formeren van niveaugroepen. Idem voor de handelingsplannen Goed onderwijs is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van leerlingen. Het bereidt leerlingen voor op een positie in de maatschappij. Om het onderwijs in Limburg verder te verbeteren is samenwerking tussen de verschillende partijen in en rondom het onderwijsveld noodzakelijk. Een sfeer van samen leren en ontwikkelen; van monitoren en bespreken wat we zien. www.innovo.nl/onderzoeken-in-het-funderend-onderwijs-onderwijsmonitor-Limburg.html
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36.6% presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), mogelijk dankzij de beschreven intensieve monitoring van oud-leerlingen. Slechts 12.2% zit onder advies, vergelijkbaar met landelijke cijfers. De hoge doorstroom naar havo/vwo (86% in 2023-2024) ondersteunt deze trend.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het op school vanzelfsprekend dat er verschillen tussen leerlingen zin. In de benadering van onze leerlingen houden we daar rekening mee. Dit betekent dat de leerkrachten pedagogische kwaliteiten bezitten. De leerkrachten scheppen in hun groep/cluster een pedagogisch klimaat, waarin de kinderen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten zijn van groot belang bij het opgang brengen van de ontwikkelingsprocessen bij de kinderen. De behoeftes van de kinderen zijn hierbij het uitgangspunt. Kinderen hebben behoefte aan relatie, zowel met hun docenten als met andere leerlingen. Ze willen het gevoel hebben erbij te horen, deel uit te maken van een gemeenschap. Hoewel in een gemeenschap conflicten zijn en men rekening moet houden met elkaar, voelt men zich er in principe veilig. Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren. Dat vraagt uitdaging. Dat kan alleen als het onderwijs is afgestemd op de mogelijkheden en (basis) behoeften van de leerling. Kinderen willen het gevoel hebben de dingen zélf te kunnen doen. Zélf kunnen beslissen, zelf keuzes maken. Dat kan alleen in een omgeving waarin de eigenheid van de leerling gerespecteerd wordt. Fouten maken is een cruciaal onderdeel van het leerproces. LEES MINDER
Kwaliteit
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Windekind voor sociale ontwikkeling?
Aan het begin van het schooljaar wordt er tijd besteed aan het groepsgevoel en saamhorigheid, gebaseerd op SWPBS (Schoolwide Positive Behaviour Support). Ouders worden geïnformeerd over de aanpak. Rots en Water én Goed Gedaan worden gebruikt om invulling te geven aan het groepsprogramma. Leerkrachten tonen betrokkenheid, plezier, humor en respect. De sociale ontwikkeling wordt gevolgd via LVS Viseon en er wordt tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek afgenomen onder leerlingen van groep 7 en 8. Kerndoelen over burgerschap zijn ondergebracht bij het leergebied 'Oriëntatie op jezelf en de wereld'. Sociale cohesie legt de nadruk op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden. Meer informatie is te vinden op de website van Innovo.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Windekind om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Windekind gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.