
De resultaten van Basisschool Windekind in Heerlen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Windekind, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Windekind bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Windekind bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Succes op het Fundamentele Niveau bij Windekind Basisschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Basisschool Windekind scoort hier uitstekend op. Dit fundament is cruciaal voor de verdere schoolloopbaan van onze leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in om deze basisvaardigheden op een stimulerende manier aan te bieden, zodat iedere leerling een sterke start maakt in het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie en Resultaten op het Streefniveau van Basisschool Windekind
Het streefniveau biedt een uitdagende norm die de ontwikkeling van leerlingen verder stimuleert. Voor Basisschool Windekind wordt het specifieke streefpercentage bepaald op basis van onze unieke leerlingpopulatie, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Dit percentage dient als een belangrijke maatstaf voor onze onderwijskwaliteit. Onze school streeft ernaar om zoveel mogelijk leerlingen te begeleiden naar dit hogere niveau. De resultaten laten zien dat onze inspanningen vruchten afwerpen en dat veel leerlingen onze school verlaten met een uitstekende voorbereiding op hun toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Windekind?
Op Basisschool Windekind in Heerlen bereiden we onze leerlingen uit groep 8 zorgvuldig voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. In de directe omgeving van Heerlen bevinden zich diverse uitstekende scholen voor voortgezet onderwijs, waarvan u een gedetailleerd overzicht kunt vinden in de regionale VO-gids. Daarnaast zijn er ook buiten de regio Heerlen volop mogelijkheden voor vervolgonderwijs. Wij informeren u graag over de diverse scholen voor voortgezet onderwijs. Elke school heeft een eigen website met uitgebreide informatie. Bovendien organiseren de scholen in de maanden januari, februari en maart diverse informatieavonden, open dagen en meeloopdagen. Alle relevante informatie die wij ontvangen, delen we actief met de ouders van onze leerlingen uit groep 8. Ook ander informatiemateriaal wordt tijdig verspreid. Het volgen van onze oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs is een belangrijk onderdeel van onze zorg. We onderhouden jaarlijks contact met de scholen van voortgezet onderwijs en bespreken de voortgang van elke leerling afzonderlijk. Tevens ontvangen we de leerresultaten, waardoor we een compleet beeld krijgen van de schoolcarrière van onze alumni. Gemiddeld stroomt ongeveer 80% van onze leerlingen door naar het niveau dat aansluit bij hun advies in het derde jaar van het voortgezet onderwijs. Recentelijk zien we een lichte daling in dit percentage, mede door toegenomen mobiliteit van leerlingen binnen het voortgezet onderwijs. Dit maakt het uitdagender om leerlingen op de voet te blijven volgen, maar we blijven ons inzetten voor een soepele overgang.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Windekind Heerlen
Bij Basisschool Windekind in Heerlen erkennen we dat elk kind uniek is. Onze toegewijde leerkrachten creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Een positief pedagogisch klimaat is de basis, waarbij de expertise van onze medewerkers cruciaal is voor het bevorderen van de groei van uw kind. Wij geloven in de kracht van verbinding; een sterke band tussen leerlingen en leerkrachten, en tussen de leerlingen onderling, is essentieel. Kinderen voelen zich thuis en gewaardeerd binnen onze schoolgemeenschap. Hoewel samenleven soms uitdagingen met zich meebrengt, zorgen we ervoor dat iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Kinderen willen ontdekken wat ze kunnen en zichzelf als competent ervaren. Dit wordt bevorderd door uitdagend onderwijs dat aansluit bij hun individuele behoeften en capaciteiten. We moedigen zelfstandigheid aan, waarbij kinderen de ruimte krijgen om eigen keuzes te maken en initiatief te tonen, met respect voor hun eigenheid. Fouten maken zien wij als een waardevol onderdeel van het leerproces. Meer informatie over onze aanpak voor sociale veiligheid vindt u via Innovo. Basisschool Windekind streeft ernaar leerlingen op te leiden tot betrokken, respectvolle en verantwoordelijke burgers. Actief burgerschap en sociale cohesie vormen de kern van ons onderwijs, in lijn met de kerndoelen van het basisonderwijs. Wij richten ons op: Inzicht in de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger daarin. Het ontwikkelen van respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. Kennis over diverse geestelijke stromingen en het omgaan met culturele diversiteit. Het bevorderen van zorg voor de eigen gezondheid en die van anderen. Het verbeteren van communicatieve vaardigheden voor effectieve interactie. Het stimuleren van kritisch denken en argumenteren. Het aanleren van sociale vaardigheden en verkeersveiligheid. Door deze leerdoelen te integreren, creëren we een schoolcultuur waarin respect, samenwerking, veiligheid en vertrouwen centraal staan. We stimuleren actieve participatie, kritisch denken en het nemen van verantwoordelijkheid voor zichzelf en de omgeving. Meer details over onze aanpak vindt u via de link naar Innovo.
Veiligheid voorop
Vertrouwen en wederzijds respect
Samenwerken voor kwaliteit
Hoe bevordert Basisschool Windekind de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op Basisschool Windekind zetten we diverse instrumenten en methodieken in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen structureel te volgen en te versterken. Monitoring en observatie zijn hierbij kernonderdelen van onze aanpak.
Welke methoden gebruikt onze school voor het registreren van sociale opbrengsten?
Onze school registreert sociale opbrengsten voornamelijk via het Sociaal-emotioneel functioneren (LIB) om de vooruitgang van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen.
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op Basisschool Windekind?
Basisschool Windekind maakt gebruik van bewezen methoden voor sociaal-emotioneel leren, waaronder: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Rots en Water Pest-preventie met de Stop-loop praat routine binnen SWPBS Breinhelden
Inspectierapport Basisschool Windekind Heerlen: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool Windekind wordt door de onderwijsinspectie beoordeeld als een school met een sterke focus op de ontwikkeling van elke leerling. Tijdens een kwaliteitsonderzoek in oktober 2015 werden de cognitieve resultaten geprezen als hoog, evenals de brede en eigentijdse leerstofaanbod. De school onderscheidt zich door een zorgvuldige monitoring van de leerlingontwikkeling door leraren, die dit vertalen naar effectieve didactische plannen en gerichte ondersteuning. Hoewel de kwaliteit van de planmatige zorg nog verder versterkt kan worden, tonen de leraren een goed vermogen tot uitleg en differentiatie, met ruimte voor verdere kwaliteitsverbetering tussen teamleden. Het schoolklimaat wordt ervaren als ondersteunend en stimulerend, waarbij zowel leerlingen, ouders als personeel zich veilig voelen. De school toont een groeiend inzicht in haar eigen kwaliteit en werkt actief aan de voortdurende verbetering van het onderwijs, met een actieve betrokkenheid van het hele team. Bovendien communiceert de school proactief over haar kwaliteitsresultaten met alle belanghebbenden. In april 2021 bevestigde een op afstand uitgevoerd onderzoek de sterke punten van Windekind. De inspectie complimenteerde de school met onderwijs dat uitstekend is afgestemd op de individuele leerling en met het stellen van hoge, maar realistische verwachtingen. Als suggesties voor verdere ontwikkeling gaf de inspectie mee om leerdoelen nog sterker te formuleren vanuit het perspectief van het kind. Ook werd aangeraden om dieper in te gaan op de oorzaken achter leerresultaten om nog specifiekere doelen te kunnen stellen. Het stimuleren van eigenaarschap bij leerlingen, bijvoorbeeld door hen eigen doelen te laten formuleren, en het verder laten oppakken van analyse door het onderwijsteam zelf, werden eveneens benoemd als waardevolle verbeterpunten.