Basisschool Basisschool Sint Tarcisius in Heerlen

Het team van Basisschool Sint Tarcisius in Heerlen

Current section: team
Bekkerveld 30
6417 Heerlen

Zie hier hoe het team van Basisschool Sint Tarcisius is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Sint Tarcisius. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Sint Tarcisius bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Sint Tarcisius bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Sint Tarcisius zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Sint Tarcisius. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.4%)
25-35 jaar (24.1%)
35-45 jaar (37.9%)
45-55 jaar (17.2%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Sint Tarcisius werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (3.6%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Sint Tarcisius gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek

Flexibele Onderwijsondersteuning: Ons Plan voor Lerarenvervanging

Bij Basisschool Sint Tarcisius zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Kortdurende afwezigheid, zoals bij ziekte of verlof, vangen we primair op met ons toegewijde eigen team. Onderwijsassistenten en flexibele inzet van leerkrachten helpen ons om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Dit kan betekenen dat groepsactiviteiten worden verdeeld of dat een gymles incidenteel komt te vervallen, zodat de dagtaak van de leerlingen zoveel mogelijk gewaarborgd blijft. Onze parttime collega's worden gevraagd om flexibel in te springen op dagen dat ze normaal gesproken niet ingeroosterd zijn. Mocht de situatie zich voordoen dat we door een tekort aan eigen personeel genoodzaakt zijn groepen naar huis te sturen, dan hanteren wij een duidelijk en transparant protocol. Als een leerkracht langer dan een dag afwezig is, ontvangen de leerlingen van de betreffende groep aan het einde van de eerste dag een bericht mee naar huis. Hierin informeren we u dat er nog geen vervanger is gevonden en dat we de volgende dag nog improviseren. We adviseren u in dit geval tijdig opvang te regelen voor uw kind(eren). Op de tweede dag van de afwezigheid zonder gevonden vervanger, krijgen de leerlingen een bericht mee dat ze de daaropvolgende dag niet naar school kunnen komen. Dit besluit wordt tevens gemeld aan de onderwijsinspectie, het schoolbestuur en de leerplichtambtenaar. We streven ernaar om leerlingen niet langer dan één dag aaneengesloten thuis te moeten laten. Om de impact eerlijk te verdelen, werken we met een roulatiesysteem waarbij steeds andere groepen tijdelijk thuis moeten blijven. Ouders van de betrokken leerlingen worden hiervan altijd minimaal een dag van tevoren op de hoogte gesteld, zodat u zich hierop kunt voorbereiden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij de groepsindeling van onze school is gekozen voor het systeem van de zogenaamde ‘leerstofjaarklassen’. Dit wil zeggen, dat kinderen in vaste jaargroepen zitten waarin een vooraf bepaalde hoeveelheid leerstof aangeboden wordt. De leerkrachten geven op een effectieve wijze gestalte aan gedifferentieerd onderwijs (werken met groepsprofielen). Wij differentiëren bij de instructie (directe instructie) en verwerking. De leerstof is gericht op het vergroten van kennis, op het aanleren van vaardigheden, het samenwerken met anderen, het activeren van de leerlingen en het ontplooien van mogelijkheden. Het leren kent meer samenhang: rekenactiviteiten en taalactiviteiten worden op een vergelijkbare manier gegeven, met verbindingen naar de alledaagse werkelijkheid waarin kinderen leven en met grote nadruk op inzicht en begrip. De school werkt in de eerste twee jaargroepen met thema’s. In bepaalde periodes komen specifieke onderwerpen aan de orde, waar omheen het onderwijs gegeven wordt. Dit kunnen bijvoorbeeld de jaargetijden zijn, seizoensgebonden feesten of onderwerpen die voor de kinderen herkenbaar zijn, daarnaast kiezen wij voor rijke wereld oriëntatie thema's. De school hecht veel belang aan de samenhang van de leerstof binnen de opeenvolgende leerjaren. Al vanaf de eerste groep werken de kinderen aan doelen die in de laatste groep behaald moeten worden. Dit gebeurt op een wijze die past bij hun ontwikkelingsfase: aanvankelijk speels, later meer systematisch en uitdagender.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Sint Tarcisius

3

Verbetering Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Expert Rekenen
Specialist Taalontwikkeling
Logopedist voor Spraak en Communicatie

Toelichting van de school:

Op Basisschool Sint Tarcisius hechten we grote waarde aan optimale leerresultaten in taal en rekenen. Onze aanpak is afgestemd op de specifieke behoeften van elke leerling, mede dankzij de recente Masteropleidingen die onze docenten hebben voltooid. Sinds schooljaar '23-'24 versterken deze specialisten ons zorgteam, wat bijdraagt aan een effectievere begeleiding. Deze expertise stelt ons in staat om proactief in te spelen op individuele leeruitdagingen, waardoor de functie van intern begeleider binnen de school komt te vervallen ten gunste van deze gespecialiseerde rollen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert voor Positief Klimaat
Gecertificeerde Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Voor een veilige en stimulerende leeromgeving zetten wij gespecialiseerde krachten in. Onze gedragsexpert en getrainde Rots en Water trainers bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen. Zij werken aan het versterken van zelfvertrouwen en het bevorderen van sociale vaardigheden. Deze professionals dragen bij aan een positieve groepsdynamiek en individueel welzijn, essentieel voor succesvol leren.

2

Optimale Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragspecialist voor Studievaardigheden
Coach voor Leren en Begeleiden

Toelichting van de school:

Basisschool Sint Tarcisius stimuleert een proactieve en effectieve leerhouding bij alle leerlingen. Onze gedragsspecialisten en coaches bieden praktische handvatten voor het ontwikkelen van executieve functies. Dit helpt leerlingen om taken gestructureerd aan te pakken en zelfstandig te werken. Deze gerichte aanpak zorgt ervoor dat leerlingen de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om succesvol te zijn in het onderwijs en daarbuiten.

1

Motorische Ontwikkeling en Beweging

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut voor Bewegingsontwikkeling

Toelichting van de school:

In de onderbouw focussen we op de essentiële motorische ontwikkeling van jonge kinderen. Jaarlijks voert onze kinderfysiotherapeut screenings uit om de grove en fijne motoriek te beoordelen. Op basis hiervan bieden we gerichte ondersteuning binnen de school of adviseren we over externe begeleiding. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de best mogelijke start krijgt in zijn of haar fysieke ontwikkeling, wat cruciaal is voor de algehele groei.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

JenS Zorgprofessionals
Specialist voor Begeleiding en Zorg

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke medische behoeften bieden wij deskundige zorg en begeleiding. Onze zorgspecialisten volgen strikt de protocollen voor medisch handelen, met nauwe samenwerking met JenS waar nodig. Deze zorgvuldige aanpak garandeert dat leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben voor hun gezondheid en welzijn, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun schoolontwikkeling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Handvaardigheidlab
Muzieklab
Kooklab
Ontdeklab

Ontdek De Extra Ondersteuning Voor Uw Kind Op Basisschool Sint Tarcisius

Gedetailleerde Informatie Over Ons Ondersteuningsaanbod

Op Basisschool Sint Tarcisius geloven we in een persoonlijke aanpak voor elke leerling. Ons onderwijsbeleid is nauwkeurig afgestemd op de unieke kenmerken en behoeften van onze leerlingen. U vindt een uitgebreid overzicht van ons schoolondersteuningsprofiel op onze website: http://www.bs-tarcisius.nl. Ons toegewijde team telt meerdere professionals met succesvol afgeronde Masteropleidingen. Deze expertise stelt ons in staat om gespecialiseerde ondersteuning te bieden op cruciale gebieden zoals gedrag, taalontwikkeling, rekenvaardigheden en de begeleiding van jonge kinderen. Daarnaast beschikken we over specialisten in coaching en begeleiding, wat zorgt voor een brede basis van deskundigheid binnen onze school. Verder zijn we uitgerust met gecertificeerde Rots en Water trainers en een actieve werkgroep gericht op SWPBS (School Wide Positive Behavior Support). Dit versterkt ons commitment aan een positieve en veilige leeromgeving. Ons netwerk van externe experts, waaronder een logopedist, fysiotherapeut, jeugdconsulent en de GGD, garandeert toegang tot gespecialiseerde zorg. We integreren ook expertise vanuit het Speciaal (Basis) Onderwijs, met een orthopedagoog en ambulante begeleider, om een breed scala aan ondersteuningsbehoeften te kunnen adresseren. Om proactief te handelen, zetten we onze consulenten passend onderwijs preventief in bij onze jongste leerlingen in groep 1, 2 en 3. Zo signaleren we vroegtijdig eventuele ontwikkelingsbehoeften en bieden we direct de juiste begeleiding.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Onderwijsverbetering

Welke ambitieuze doelen stellen we voor ons onderwijs in het schoolplan?

Bij Basisschool Sint Tarcisius zetten we vol in op de continue verbetering van ons onderwijs, wat duidelijk weerspiegeld wordt in ons doordachte kwaliteitsbeleid. Ons omvangrijke schoolplan bevat de strategische doelstellingen voor de lange termijn, terwijl het jaarplan, opgesteld door de directie, specifieke verbeterpunten voor het komende schooljaar uiteenzet. Net zoals onze zorgstructuur en ondersteuningssystemen een robuuste kwaliteitscyclus volgen, hanteren we een vergelijkbare cyclische benadering voor ons kwaliteitsbeleid. Specifieke focuspunten voor het schooljaar 2025-2026 omvatten de ontwikkeling en implementatie van een visie op digitale geletterdheid, het versterken van didactische vaardigheden door middel van scholing in formatief handelen, en het ontwikkelen van een integrale aanpak voor begrijpend lezen en luisteren onder de noemer 'door taal de wereld ontmoeten'. We waarborgen een beredeneerd aanbod via het digikeuzebord voor de kleuterklassen (groepen 1 en 2), borgen de executieve functies door een gecoördineerde inspanning van team, onderwijsondersteuners en leerlingen, en versterken ons culturele aanbod met gespecialiseerde vakdocenten voor muziek, handvaardigheid en voedingsleer/koken. Tevens borgen we de samenwerking tussen regulier en speciaal basisonderwijs in relatie tot burgerschap. Deze concrete doelstellingen illustreren onze toewijding aan excellent onderwijs, aangepast aan de behoeften van elke leerling.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waarborgen we de kwaliteit?

De school evalueert haar onderwijsbeleid aan de hand van vijf door het bestuursbreed vastgestelde bouwstenen. Om de kwaliteit van ons onderwijsproces continu te monitoren, voeren we regelmatig tevredenheidsmetingen uit en vindt er eens in de vier jaar een audit plaats die specifieke werkprocessen kritisch onder de loep neemt. De directie, stuurgroepleden en specialisten voeren daarnaast frequente klasbezoeken uit, telkens met een nieuw focuspunt. De bevindingen van deze bezoeken worden schoolbreed besproken, wat leidt tot de formulering van nieuwe verbeteracties in het jaarplan. Een significant sterk punt binnen ons kwaliteitszorgsysteem is de effectieve borging van zowel de bouwstenen als het algemene schoolbeleid, wat resulteert in een duidelijke doorgaande lijn in onze schoolafspraken. De directie analyseert de onderwijskwaliteit halfjaarlijks. In onze SchoolZelfEvaluatie onderzoeken we kritische vragen zoals: Leren onze leerlingen voldoende? Wordt er effectief lesgegeven? Voelen leerlingen zich veilig en gewaardeerd? En krijgen leerlingen een rijk en passend onderwijsaanbod? We werken met toegewijde stuurgroepen voor 'onderwijs op maat', 'didactisch handelen', 'taal' en 'basisonderwijs - speciaal onderwijs'. Daarnaast zijn er actieve werkgroepen gericht op 'Sociaal Emotionele Ontwikkeling (SEO)', 'STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics)', 'executieve functies' en 'burgerschap'. Deze groepen stellen voor elk schooljaar een gedetailleerd werkplan op. Gedurende het schooljaar monitoren zij de voortgang op meerdere momenten en sturen ze bij waar nodig. Bovendien evalueren we minimaal driemaal per schooljaar ons document 'schoolontwikkeling', waarin alle doelen voor het lopende schooljaar zijn opgenomen, en passen we onze strategieën aan om optimale resultaten te garanderen.

Optimale Start: Het Jonge Kind Programma op Basisschool Sint Tarcisius

Toelichting van de school

Bij Basisschool Sint Tarcisius zorgen we voor een naadloze en warme overgang van peuterspeelzaal of kinderdagverblijf naar onze basisschool. Met uw toestemming faciliteren we een soepele start, waarbij ouders soms ook aanwezig kunnen zijn. Om de continuïteit in de ontwikkeling van uw kind te waarborgen, nodigen we de oudste peuters van onze inpandige peuterspeelzaal en kinderopvang uit voor wenningsmomenten in groep 1. Ze nemen deel aan gezellige kringactiviteiten en uitdagende werklessen, wat de overstap kleiner en minder spannend maakt. Naast deze gestructureerde activiteiten, stimuleren we interactie door peuters en kleuters regelmatig samen te laten spelen op ons werkplein of in de speelzaal. Ook speciale gebeurtenissen, zoals vieringen rond Sinterklaas, worden gezamenlijk beleefd om de sociale ontwikkeling te bevorderen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Sint Tarcisius specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Sint Tarcisius heeft een uitgebreid aanbod speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat een warme overdracht en wenningsactiviteiten om de schoolstart zo prettig mogelijk te maken.

Ja, Basisschool Sint Tarcisius heeft een uitgebreid aanbod speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat een warme overdracht en wenningsactiviteiten om de schoolstart zo prettig mogelijk te maken.

Ontdek onze kinderopvang partnerschappen
Meer over Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt Basisschool Sint Tarcisius samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met gerenommeerde partners zoals Peuteropvang Heerlen en Humankind om een optimale doorlopende leerlijn te garanderen voor alle jonge kinderen.

Wij werken nauw samen met gerenommeerde partners zoals Peuteropvang Heerlen en Humankind om een optimale doorlopende leerlijn te garanderen voor alle jonge kinderen.

Informatie over Peuteropvang Heerlen
Meer over Humankind kinderopvang
Team | Basisschool Sint Tarcisius in Heerlen | [2025] Schoolregister