Basisschool Sint Tarcisius
Bekkerveld 30
6417 CM Heerlen

Schoolweging

Schoolweging
25.49
Spreiding
5.33

De schoolweging van Sint Tarcisius is 25,49 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door vrijwel alle leerlingen behaald (99,65%), ver boven de landelijke richtlijn van 85%. Dit laat zien dat de school minimaal basisniveau voor taal en rekenen consequent waarborgt, zelfs in een dalende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingspercentage van 63,97% bij soortgelijke scholen. De resultaten onderstrepen de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, vooral op het gebied van rekenen en begrijpend lezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 16,4% havo/vwo en 9,8% vwo. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (19,7%). Praktijkonderwijs (1,64% vmbo-b/k) blijft beperkt, wat aansluit bij de relatief lage schoolweging. Ten opzichte van vergelijkbare scholen geeft Sint Tarcisius vaker havo-advies (27,9% vs. 16,1%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint TarcisiusGemeente AmsterdamNederland
LIB176175.23179.61

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met ingang van 1 februari 2016 beoordeelt de inspectie de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs niet meer. De inspectie blijft het belangrijk vinden dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van de kinderen goed volgen. Wij als school vragen van elke leerkracht om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen. Door te werken met methode gebonden toetsen, observaties, cruciale doelen, Cito- Leerling In Beeld, Scol (Sociale Competentie ObservatieLijst) en DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid) signaleren wij vroegtijdig. Als kinderen extra ondersteuning nodig hebben, wordt bekeken in welke mate hulp kan worden ingezet. De leerkracht en de specialisten houden nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij en schakelen waar nodig hulp in. Vanuit deze gegevens wordt de schoolzelfevaluatie gemaakt en worden groepsprofielen met de te halen doelen, passend bij onze leerling populatie, opgesteld, waar de leerkrachten en leerlingen dagelijks mee werken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

74,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 10,7% zit onder advies tegen 11,8% landelijk. Dit bevestigt de zorgvuldige advisering zoals beschreven in het overdrachtsdossier. De transparante communicatie over het voorlopig advies in groep 7 lijkt hieraan bij te dragen.

Sociale ontwikkeling

Basisschool Tarcisius heeft een schoolbrede, preventieve aanpak van gedrag, gericht op alle leerlingen. Deze aanpak is gefocust op het verhelderen, aanleren en positief bekrachtigen van gewenst gedrag volgens de methode SWPBS (Schoolwide Positive Behavior Support). https://innovo.nl/alle-scholen/aanvulling-schoolgids/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie/ LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Samen

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Tarcisius voor sociale ontwikkeling?

In alle groepen wordt de Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) afgenomen en in de groepen 7 en 8 de vragenlijst van Vensters p.o. De school werkt volgens de methode School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), wat inhoudt dat goed gedrag aangeleerd kan worden en beloond wordt om ongewenst gedrag te verminderen. In de groepen 3 en 5 wordt, indien mogelijk, de Rots en Water training aangeboden tijdens gymlessen. Herhaling wordt aangeboden in de reguliere gymlessen. In alle groepen worden in een schooljaar 25 lessen gegeven met de Soemo (Sociale Emotionele ontwikkeling) kaarten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Tarcisius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Tarcisius gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en een Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Tarcisius?

Basisschool Sint Tarcisius gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), SOEMO-kaarten en Rots en Water training.