
De resultaten van Basisschool Sint Tarcisius in Heerlen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Sint Tarcisius, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Sint Tarcisius bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Sint Tarcisius bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau op Basisschool Sint Tarcisius
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht met behulp van de landelijke eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool Sint Tarcisius. Onze school presteert met 99.65% uitstekend op dit niveau, wat aanzienlijk hoger is dan de landelijke vergelijking van 96.61%.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaald Streefniveau op Basisschool Sint Tarcisius
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel, waarbij we streven naar een nog hoger niveau van taal- en rekenvaardigheid voor onze leerlingen aan het einde van groep acht. Dit niveau daagt leerlingen uit om hun potentieel volledig te benutten. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen dit hogere niveau naar verwachting zouden moeten bereiken. Basisschool Sint Tarcisius behaalt een score van 76.56% op het streefniveau, wat beter is dan de landelijke vergelijking van 63.97%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Sint Tarcisius?
Op Basisschool Sint Tarcisius in Heerlen zetten we ons in voor een optimale ontwikkeling van elke leerling. Naast de doorstroomtoets, die cruciaal is voor het schooladvies, maken we gebruik van de jaarlijkse LIB-toetsen vanaf groep 3. Deze toetsresultaten, gecombineerd met methodegebonden toetsen en zorgvuldige observaties, bieden ons een gedetailleerd beeld van de voortgang van uw kind. Deze data stellen ons in staat om onze onderwijsaanpak continu te evalueren en te verbeteren, zodat deze optimaal aansluit bij de individuele leerbehoeften. We analyseren de resultaten van de doorstroomtoets jaarlijks en nemen proactief stappen om de prestaties te verhogen waar nodig. Het is ons streven dat vrijwel alle leerlingen een schooladvies behalen dat in lijn ligt met hun gehele schoolloopbaan. Het tot stand komen van het schooladvies gebeurt op een weloverwogen manier. We kijken hierbij naar diverse factoren die de academische en persoonlijke groei van uw kind beïnvloeden. Onze aanpak is erop gericht om uw kind met vertrouwen de volgende stap in het voortgezet onderwijs te laten zetten, met een advies dat recht doet aan hun potentieel. In het voortgezet onderwijs (VO) baseren we het schooladvies op een combinatie van gegevens. Dit omvat de werkhouding van uw kind, waarbij we letten op motivatie, taakgerichtheid, concentratie, zelfstandigheid, samenwerken en zelfsturing. Deze vaardigheden, ook wel executieve functies genoemd, zijn essentieel voor succes. Daarnaast houden we rekening met specifieke kindkenmerken en onderwijsbehoeften. We beoordelen het onderwijsniveau dat het beste past bij de ontwikkeling van uw kind, zodat zij met zelfvertrouwen kunnen doorstromen. Resultaten van methodegebonden toetsen en klassikale observaties vormen een belangrijk onderdeel, omdat deze direct verband houden met de dagelijkse lespraktijk. Tevens gebruiken we het Leerlingvolgsysteem (LOVS), inclusief de Leerling in Beeld-resultaten voor begrijpend lezen, rekenen en taalverzorging (spelling, werkwoordspelling, interpunctie). De referentieniveaus, die de vereiste vaardigheden aan het einde van de basisschool beschrijven, helpen ons om het meest passende vervolgonderwijs te bepalen. Het schooladvies wordt op Basisschool Sint Tarcisius tot stand gebracht in nauw overleg tussen de leerkrachten van groep 7 & 8 en de directie, om een compleet beeld te garanderen. Ouders worden proactief geïnformeerd over het proces van het schooladvies. Aan het einde van groep 6 en gedurende groep 7 ontvangen zij een brief met uitleg over de totstandkoming van het (voorlopige) advies. Dit stelt ouders en leerlingen in staat zich een goed beeld te vormen. Eind groep 7 vindt er een overleg plaats tussen de leerkrachten van groep 7 & 8 en de directie om de voorlopige adviezen op te stellen. Elk kind krijgt een voorlopig advies, dat voorafgaand aan het voortgangsgesprek met de leerling wordt besproken en vastgelegd. Ouders ontvangen het voorlopige advies schriftelijk en de onderbouwing wordt besproken tijdens het voortgangsgesprek aan het einde van het schooljaar. Het definitieve schooladvies wordt door de leerkrachten van groep 8 en de directie bepaald na afname van de doorstroomtoets. In januari ontvangen ouders en leerlingen het voorlopige advies, dat uiterlijk 1 maart wordt verstrekt tijdens een persoonlijk adviesgesprek. Na de doorstroomtoets volgt het definitieve advies. Tijdens het adviesgesprek wordt het overdrachtsdossier doorgenomen, met daarin notities over compenserende en belemmerende factoren, onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, uitstroomprofiel en het actuele beeld thuis en in het gezin. Ouders geven aan dat zij inzage hebben gehad in het dossier en geven toestemming voor het delen van deze informatie met de door hen gekozen VO-school. De aanmelding bij de VO-school verloopt via de ouders. De VO-school beslist over de uiteindelijke toelating, waarbij het basisschooladvies leidend is. Indien een leerling een hoger toetsresultaat behaalt dan verwacht op basis van het voorlopige advies, wordt het schooladvies bijgesteld. Mocht dit niet in het belang van de leerling zijn, dan kan de school besluiten om het advies niet of slechts gedeeltelijk aan te passen, met een duidelijke verantwoording in het leerlingadministratiesysteem (LAS). Een lager toetsresultaat leidt niet tot een aanpassing van het schooladvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling: Samen Leren en Leven bij Sint Tarcisius
Bij Basisschool Sint Tarcisius in Heerlen geloven we sterk in de kracht van sociale ontwikkeling. Onze leerlingen leren niet alleen uit boeken, maar worden ook voorbereid om actief en verantwoordelijk deel te nemen aan onze maatschappij. We bieden een omgeving waar kennis, vaardigheden en een positieve houding centraal staan, essentieel voor samen leren en samenleven. Onze kernwaarden zoals 'samen', 'verantwoordelijkheid', 'positieve bekrachtiging' en 'respect' vormen de basis van ons pedagogisch klimaat. Deze waarden komen dagelijks tot uiting in ons kindcentrum, waar we nauw samenwerken met SO Catharina. Onze visie is gericht op integratie, waarbij we streven naar een harmonieuze omgeving waar iedereen zich thuis voelt. We hanteren een gefaseerde aanpak, van 'hand in hand' naar 'cheek to cheek'. 'Hand in hand' staat voor de eerste stappen in samenwerking en gedeelde visieontwikkeling. 'Cheek to cheek' vertegenwoordigt een diepere integratie met eenduidige leiding en een consistent ouderbeleid. Onze missie is helder: samen leven, samen werken, samen zijn. Actief burgerschap en sociale cohesie zijn onlosmakelijk verbonden met ons onderwijs. We bereiden leerlingen voor op hun rol als burger, met respect voor normen en waarden, en begrip voor diverse culturele en levensbeschouwelijke achtergronden. Zorg voor eigen en andermans welzijn, effectieve communicatie en kritisch denken zijn hierbij cruciaal. We leren leerlingen zich zelfverzekerd en veilig te bewegen in de maatschappij, ook als verkeersdeelnemer.
Veiligheid voorop
Respect voor iedereen
Samenwerken is de sleutel
Hoe bevordert Basisschool Sint Tarcisius de sociale vaardigheden van leerlingen?
Onze school hanteert de 'School Wide Positive Behavior Support' (SWPBS) methode, gericht op het aanleren en belonen van gewenst gedrag. Dit draagt bij aan een positief schoolklimaat en vermindert ongewenst gedrag. Jaarlijks worden er 25 lessen gegeven met de SOEMO-kaarten ter bevordering van sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast bieden we, waar mogelijk, de 'Rots en Water' training aan in groepen 3 en 5, met herhaling in de reguliere gymlessen. Deze trainingen helpen leerlingen om weerbaarder te worden en effectief met uitdagingen om te gaan.
Welke instrumenten gebruikt onze school om sociale vooruitgang te meten?
Wij monitoren de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig met behulp van erkende instrumenten: * Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) voor alle groepen. * Een vragenlijst van Vensters voor alle leerlingen in groep 7 en 8. * De Sociaal Emotionele Vragenlijst wordt ook ingezet om de voortgang in kaart te brengen.
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren passen wij toe?
Basisschool Sint Tarcisius zet diverse effectieve methodieken in voor sociaal-emotioneel leren: * 'Een doos vol gevoelens' om emoties te herkennen en te benoemen. * 'School Wide Positive Behavior Support' (SWPBS) voor een positief gedragsklimaat. * 'SOEMO-kaarten' voor gestructureerde sociaal-emotionele lessen. * 'Rots en Water training' ter versterking van zelfvertrouwen en weerbaarheid.
Inspectierapport Basisschool Sint Tarcisius: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool Sint Tarcisius blinkt uit in het nauwkeurig volgen van de leerontwikkeling en prestaties van elke leerling. Wij bieden gestructureerd onderwijs dat perfect aansluit bij de individuele onderwijsbehoeften van onze leerlingen, wat resulteert in consequent hoge scores op centrale eindtoetsen. Onze zorgstructuur is al jarenlang een sterk punt en wordt erkend voor zijn effectiviteit. Leraren observeren alle leerlingen aandachtig en werken nauw samen met de interne begeleider om de specifieke ondersteuning die elke leerling nodig heeft, te bepalen. Deze proactieve aanpak garandeert optimale begeleiding. De sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt extra aandacht door de succesvolle implementatie van School Wide Positive Behaviour Support en gerichte weerbaarheidstrainingen. Dit heeft geleid tot een merkbaar positiever en veiliger schoolklimaat, waar zowel leerlingen als leraren zich prettig en gestimuleerd voelen. De professionele toewijding van onze leraren, hun gezamenlijke uitdragen van de schoolvisie en continue focus op onderwijsverbetering creëren een sterke kwaliteitscultuur. Deze cultuur is de fundering voor toekomstig succes, met als doel de onderwijskwaliteit verder te versterken en Basisschool Sint Tarcisius te positioneren als een vitale spil binnen onze gemeenschap.