Basisschool Basisschool Martinus in Heerlen

Het team van Basisschool Martinus in Heerlen

Current section: team
De Doom 11
6419 Heerlen

Zie hier hoe het team van Basisschool Martinus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Martinus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Martinus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Martinus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Martinus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70.6%)
Man (29.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Martinus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (52.9%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (5.9%)
55-65 jaar (5.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Martinus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Martinus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij Basisschool Martinus

Het waarborgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs en het welzijn van onze leerlingen en leerkrachten staat centraal, zelfs bij uitdagingen zoals lerarentekorten. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals ziekte of verlof, streven we naar een stabiele leeromgeving. Dit doen we door flexibele oplossingen te zoeken, in nauw overleg met ons team, om zowel leerlingen als ouders zo min mogelijk te belasten. Als school zijn we zelf verantwoordelijk voor het managen van verzuim en verlof binnen de vastgestelde formatie. We zetten interne krachten in, zoals andere leerkrachten, onderwijsondersteuners of LIO-stagiaires, om klassen over te nemen. Voor langdurige afwezigheid, zoals zwangerschapsverlof, kunnen we extern personeel werven om de continuïteit te garanderen. In situaties waar interne oplossingen ontoereikend zijn, zoals bij uitval van meerdere leerkrachten, kunnen we genoodzaakt zijn om ouders te vragen hun kind tijdelijk thuis te houden. Deze communicatie verloopt direct via ons ouderportaal ISY. We proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen en streven ernaar om de impact op leerlingen te minimaliseren, ook door afwisselend groepen te kiezen indien dit onvermijdelijk is.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vanuit onze visie, waarin afstemming op onderwijsbehoeften en talenten van kinderen belangrijke uitgangspunten zijn, organiseren we het onderwijs. We werken in vier units met stamgroepen en instructiegroepen. In de stamgroepen zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. In de instructiegroepen zitten kinderen van dezelfde leeftijden bij elkaar. De unitverdeling is als volgt:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons Deskundig Ondersteuningsteam op Basisschool Martinus

3

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach Martinus
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid Basisonderwijs
Deskundige Taalspecialist Heerlen

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van drie specialisten werkt nauw samen om leerkrachten te coachen bij het optimaliseren van de leerstof en begeleiding voor zowel groepen als individuele leerlingen. Zij bieden proactieve ondersteuning aan leerkrachten en ouders bij specifieke hulpvragen. Samen met het voltallige schoolteam waarborgen deze specialisten de kwaliteit en continuïteit van onze leerlijnen. Ze fungeren als drijvende kracht achter onderwijsverbeteringen op het gebied van taal en rekenen, en ondersteunen groepsleerkrachten bij het maken van effectieve onderwijskundige keuzes. De input van onze specialisten, gebaseerd op toetsanalyses, observaties en gesprekken met alle betrokkenen, is cruciaal. Samen met de schoolleiding stellen zij concrete leerdoelen en resultaten vast, met een focus op wat we onze leerlingen op korte en lange termijn willen bijbrengen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positief Schoolklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Martinus: Positief Schoolbreed Aanpakken

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten en de gedragsspecialist werken intensief samen aan het cultiveren van een positief pedagogisch klimaat. De gedragsspecialist is primair verantwoordelijk voor de effectieve implementatie van de PBS en SSG aanpakken. Deze specialist biedt gerichte ondersteuning aan leerkrachten, ouders en leerlingen bij sociaal-emotionele uitdagingen. Tevens coördineert de specialist, in nauwe samenwerking met het schoolmanagement, alle extra ondersteuningsactiviteiten. Door proactief te inventariseren welke leerlingen extra begeleiding behoeven, zorgen wij ervoor dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind optimaal wordt gefaciliteerd binnen ons basisonderwijs.

1

Executieve Functies en Werkhouding: Leren Leren

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Stimuleren Executieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Basisschool Martinus legt een sterke nadruk op de ontwikkeling van executieve functies en een proactieve werkhouding. Onze aanpak is gestructureerd, beginnend bij het versterken van deze vaardigheden in de hele groep, en vervolgens gedifferentieerd naar subgroepen en individuele leerlingen indien nodig. De specialist meer- en hoogbegaafdheid bewaakt de consistentie van deze aanpak en biedt essentiële begeleiding aan zowel leerkrachten als onderwijsondersteuners. Specifieke aandachtspunten met betrekking tot executieve functies worden actief besproken en aangepakt tijdens groeps- en leerlingbesprekingen. Ons doel is om leerlingen te voorzien van de nodige vaardigheden om effectief te leren, plannen en problemen op te lossen, wat bijdraagt aan hun succes binnen het basisonderwijs en daarbuiten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er op dit moment geen specifieke motorische specialisten zijn aangesteld, integreert Basisschool Martinus de bevordering van motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen het reguliere lesprogramma en de naschoolse activiteiten. Wij geloven in een holistische benadering van kindontwikkeling, waarbij ook deze aspecten aandacht krijgen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen Basisschool Martinus wordt persoonlijke verzorging en medische ondersteuning met de grootst mogelijke zorg en aandacht benaderd. Hoewel er momenteel geen gespecialiseerde medische professionals binnen het directe ondersteuningsteam werkzaam zijn, werken we nauw samen met externe zorgverleners en ouders om te voldoen aan de individuele behoeften van onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Leerpleinen per unit en stilteruimte
Crearuimte met keuken
Peuteropvang
Voor- en naschoolse opvang

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Martinus

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Kansen voor Groei

Op Basisschool Martinus geloven we in het bieden van de best mogelijke ondersteuning aan elke leerling. Ons Schoolondersteuningsprofiel schetst onze huidige mogelijkheden en onze voortdurende inzet voor verbetering. Door middel van gerichte scholing voor ons gehele team, vergroten en vernieuwen we continu onze pedagogische en didactische kennis. Wij maken deel uit van het schoolbestuur Innovo, waar we actief kennis delen met en leren van collega-basisscholen. Deze samenwerking stelt ons in staat om ons onderwijs optimaal af te stemmen op de behoeften van elk kind, en zo passend onderwijs te realiseren. Ons onderwijs is gestructureerd rond vijf instructieniveaus, zodat we niet alleen de reguliere leerpaden volgen, maar ook specifieke aandacht besteden aan zowel hoogbegaafde leerlingen als aan leerlingen die wat meer tijd nodig hebben om leerstof te verwerken. We streven ernaar om uitdagingen op maat te bieden, passend binnen de individuele mogelijkheden van onze leerlingen en de capaciteiten van onze school. Voor gedetailleerde informatie over ons schoolondersteuningsprofiel, nodigen we u van harte uit om onze website te bezoeken: www.bsmartinus.nl. Meer informatie over ons samenwerkingsverband vindt u op: https://www.innovo.nl/informatiesamenwerkingsverbanden.html. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning bij Basisschool Martinus Basisschool Martinus committeert zich aan de ononderbroken ontwikkeling van al onze leerlingen. In nauwe samenwerking met ouders, de leerling zelf en zowel interne als externe specialisten, ontwikkelen we een aangepaste aanpak wanneer de standaard schoolse voorzieningen niet volstaan binnen de kaders van ons SchoolOndersteuningsProfiel. Dit kan resulteren in individuele begeleiding of de creatie van gespecialiseerde leerprogramma's voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het is cruciaal om te begrijpen dat de specifieke ondersteuning altijd afhankelijk is van de unieke situatie van het kind en de beschikbare middelen binnen onze school. De onderwijsbehoefte van een kind moet in harmonie zijn met de bredere context van het kind en de drie kerntaken van het onderwijs: de basis, de verdieping en de verbreding. De verantwoordelijkheid van de basisschool reikt tot het bieden van passende ondersteuning, zolang dit binnen de mogelijkheden van de school valt. Wij vinden het essentieel om een optimale balans te waarborgen tussen het welbevinden van de leerlingen en hun cognitieve groei. Deze twee pijlers zijn onlosmakelijk verbonden en vormen de basis voor een gezonde en stimulerende leeromgeving. Het welzijn van het kind is daarbij altijd leidend voor onze schoolse aanpak. Ons doel is om continu de best mogelijke ondersteuning te bieden, binnen de grenzen van passend onderwijs. Uitdagend Gedrag en Samenwerking voor Passend Onderwijs Wanneer leerlingen frequent ongewenst of grensoverschrijdend gedrag vertonen, staat de school voor een complexe uitdaging. Dit gedrag kan voortkomen uit diverse interne of externe factoren en kan een aanzienlijke impact hebben op zowel het individuele kind als de dynamiek binnen de klas. Indien het binnen Basisschool Martinus niet lukt om de benodigde ondersteuning te bieden, kunnen we een beroep doen op de expertise van ons schoolbestuur, INNOVO, of het Samenwerkingsverband Parkstad Limburg. Dit om een meer passende onderwijsplek voor het kind te vinden. Het effectief omgaan met dergelijke situaties vereist een zorgvuldige, doordachte aanpak en een sterke samenwerking tussen school, ouders en eventuele externe partners. Alleen door gezamenlijk op te trekken, kunnen we de juiste ondersteuning garanderen en een veilige, inspirerende leeromgeving creëren voor iedereen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de kernambities van Basisschool Martinus voor 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028 vormt de blauwdruk voor onze onderwijsontwikkeling. We richten ons op een integrale aanpak van begrijpend lezen, taal en spelling, ondersteund door de nieuwste wetenschappelijke inzichten en methodologisch onderzoek. Daarnaast integreren we tien kernprincipes van formatief handelen in ons didactisch handelen. Dit alles ondersteunen we met geoptimaliseerde middelen en een efficiënt ruimtegebruik om een stimulerende leeromgeving te garanderen. Een derde focus ligt op het verankeren van een divers talentontwikkelingsprogramma in het curriculum, waarbij we de resultaten meetbaar, zichtbaar en merkbaar maken voor onze leerlingen.

Hoe stimuleren we de groei en ontwikkeling van onze leerlingen?

We bevorderen een groeimindset door wekelijks aandacht te besteden aan essentiële vaardigheden, aangepast aan de specifieke behoeften van elke groep. Dit omvat ook de borging van executieve functies en de ondersteuning van hoogbegaafdheid. Onze school hanteert een uniforme, schoolbrede aanpak voor diverse programma's zoals SSG/ECH, SWPBS, Switch en Gouden Weken. Deze aanpak is vastgelegd in een PDCA-cyclus voor continue verbetering. Samenwerking binnen een multidisciplinair team is cruciaal. Ieder teamlid draagt bij vanuit eigen expertise, met een gedeelde focus op de ontwikkeling van onze leerlingen. De professionele dialoog en onderlinge feedback versterken onze onderwijscultuur.

Hoe integreren we burgerschap en digitalisering?

In het schooljaar 2024-2025 onderzoeken we de optimale integratie van burgerschap en digitalisering in ons lesaanbod. De uitgangspunten en gemaakte afspraken worden vastgelegd in een vernieuwd beleidsplan. Wij zorgen voor een transparante communicatie over onze schoolontwikkelingen, behaalde resultaten en de effectiviteit van onze verbeterinitiatieven. Meer informatie is te vinden op onze website www.bsmartinus.nl en op www.scholenopdekaart.nl.

Welke methodes gebruikt Basisschool Martinus voor effectief onderwijs?

Op Basisschool Martinus streven we naar continue verbetering van ons onderwijs via de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Ons vierjarige schoolplan schetst onze lange-termijndoelen, aangevuld met jaarlijkse schooljaarplannen die specifieke activiteiten en werkwijzen uiteenzetten. Voor effectief onderwijs hanteren we vier sleutels: een duidelijk lesdoel, efficiënte leerroutes, actieve leerbetrokkenheid en zorgvuldige afstemming. Sinds schooljaar 2023-2024 implementeren we formatief handelen in ons rekenonderwijs, met uitbreiding naar andere vakgebieden in 2024-2025. Dit stelt ons in staat om lessen zo te ontwerpen dat leerlingen de beoogde leerresultaten behalen, rekening houdend met individuele leerstijlen. Naast gestandaardiseerde toetsen, observeren en bespreken we de voortgang van kinderen om leerbehoeften te identificeren en gezamenlijk leerdoelen te stellen.

Hoe monitort de school de leerontwikkeling van kinderen?

Naast methodetoetsen en 'Leerling in Beeld'-evaluaties, observeren we nauwlettend hoe kinderen leren en communiceren we intensief met hen. Deze inzichten helpen ons om belemmerende en stimulerende factoren te identificeren, evenals de specifieke onderwijsbehoeften. Samen met de kinderen stellen we vast waar zij zich in hun ontwikkeling bevinden. We bespreken welke doelen reeds zijn behaald, wat de focus zal zijn voor de komende periode, en hoe we dit gezamenlijk gaan organiseren. Op basis van de speerpunten uit ons schooljaarplan organiseren we gerichte professionaliseringsactiviteiten voor ons onderwijsteam, zodat zij optimaal blijven presteren.

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen bij Basisschool Martinus

Toelichting van de school

Basisschool Martinus biedt een naadloze overgang van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) naar het basisonderwijs. Door nauwe samenwerking tussen peuteropvangleidsters en leerkrachten van groep 1 en 2, creëren we een consistente leerlijn. Dit zorgt voor een soepele start en ononderbroken ontwikkeling, essentieel voor jonge kinderen. Wij geloven dat kinderen het best leren door spel, beweging en interactie met leeftijdsgenoten. Betekenisvolle activiteiten, afgestemd op de belevingswereld van het kind, maximaliseren de leeropbrengsten. In groep 1 en 2 werken we doelgericht met ontwikkelingsdoelen, gebaseerd op actuele leerlijnen. Een gevarieerd aanbod binnen thema's, aangeboden in uitdagende leeromgevingen, stimuleert zelfstandigheid en creativiteit. Ontdek hoe wij een rijke leeromgeving creëren die de nieuwsgierigheid en het leertraject van uw kind bevordert.

Veelgestelde vragen

Welke extra educatieve programma's biedt Basisschool Martinus voor jonge kinderen?

Basisschool Martinus zet zich in voor een optimale start voor alle jonge kinderen. Wij bieden een uitgebreid programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is speciaal ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling te stimuleren. Door middel van spelenderwijs leren en gerichte activiteiten, leggen we een sterke basis voor de verdere schoolloopbaan. Onze aanpak sluit aan bij de ontwikkelingsbehoeften van elk kind, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien.

Basisschool Martinus zet zich in voor een optimale start voor alle jonge kinderen. Wij bieden een uitgebreid programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is speciaal ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling te stimuleren. Door middel van spelenderwijs leren en gerichte activiteiten, leggen we een sterke basis voor de verdere schoolloopbaan. Onze aanpak sluit aan bij de ontwikkelingsbehoeften van elk kind, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) & Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Martinus samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool Martinus werkt nauw samen met lokale partners om de best mogelijke educatieve ervaring te garanderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is Peuteropvang Martijntje. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn, waarbij de kennis en ervaring van de peuteropvang naadloos aansluiten op ons aanbod in groep 1 en 2. Dit bevordert een stabiele en stimulerende omgeving voor uw kind.

Basisschool Martinus werkt nauw samen met lokale partners om de best mogelijke educatieve ervaring te garanderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is Peuteropvang Martijntje. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn, waarbij de kennis en ervaring van de peuteropvang naadloos aansluiten op ons aanbod in groep 1 en 2. Dit bevordert een stabiele en stimulerende omgeving voor uw kind.

Team | Basisschool Martinus in Heerlen | [2025] Schoolregister