
De resultaten van Basisschool Martinus in Heerlen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Martinus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Martinus bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Martinus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op Basisschool Martinus
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden gemeten middels de eindtoets in groep acht, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Basisschool Martinus streeft ernaar dit landelijke gemiddelde te overtreffen, met een actuele score van 98.92% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, wat de sterke onderwijskwaliteit op onze school onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties: Wat Bereiken Leerlingen van Basisschool Martinus?
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en is gericht op het maximaliseren van de leeropbrengsten per leerling aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Op Basisschool Martinus zien we dat 69.53% van onze leerlingen het streefniveau behaalt, wat een positief resultaat is in vergelijking met het landelijk gemiddelde van 61.13%. Dit toont aan dat onze leerlingen niet alleen de basis beheersen, maar ook uitgedaagd worden om hogere academische doelen te bereiken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Martinus?
Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs wordt zorgvuldig samengesteld door onze ervaren leerkrachten en de overleggroep. Wij kijken naar een breed scala aan factoren, waaronder de resultaten van landelijk erkende toetsen voor begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen en spelling. Ook studievaardigheden vanaf groep 6, observaties van leerkrachten, aangeboren talenten en de sociaal-emotionele ontwikkeling spelen een cruciale rol. Daarnaast nemen we de motivatie, het doorzettingsvermogen en de algemene werkhouding van de leerling mee in het adviesproces. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden ook gegevens uit eventueel intelligentieonderzoek betrokken. Het traject start in groep 7 met een voorlopig schooladvies dat gedurende het schooljaar bijgesteld kan worden op basis van de groei en ontwikkeling van de leerling. In maart van groep 8 volgt het definitieve schooladvies. Het proces omvat diverse contactmomenten: in groep 7 ontvangen ouders een voorlopig advies, gevolgd door kindgesprekken en ouderavonden in groep 8. Belangrijke momenten zijn de afname van de ADIT en de doorstroomtoets Route 8, waarna definitieve adviezen worden vastgesteld en gedeeld met ouders. Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies, waarna de aanmelding bij de middelbare school plaatsvindt.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool Martinus: Samen Leren Leven
Bij Basisschool Martinus geloven we sterk in de kracht van een veilige en gestructureerde omgeving voor optimale kinderlijke ontwikkeling en leerprestaties. Duidelijke routines en een positieve benadering door onze toegewijde leerkrachten vormen de basis voor dit veilige gevoel. Wij koesteren het vertrouwen in het leervermogen van elk kind. Wanneer leerlingen voelen dat we in hen geloven, ontwikkelen ze zelfvertrouwen en durven ze nieuwe uitdagingen aan te gaan. Dit stimuleert hun persoonlijke groei en leergierigheid. Onze school is meer dan alleen een plek voor kennisoverdracht; het is een leefgemeenschap waar kinderen leren samenleven. In groepsverband ontwikkelen ze essentiële sociale en culturele vaardigheden. Ze ontdekken het belang van samenwerking, de kracht van gezamenlijke inspanning en de unieke waarde van diversiteit, wat leidt tot een rijke en inclusieve leerervaring.
Veiligheid en Welzijn
Vertrouwen en Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid en Samenwerking
Hoe bevordert Basisschool Martinus sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Basisschool Martinus hanteert een bewezen aanpak gebaseerd op SchoolWide Positive Behavior Support (SWPBS), een systeem dat gericht is op het stimuleren van gewenst gedrag en het creëren van een positieve schoolcultuur. Naast SWPBS maken we gebruik van 'Sociaal Sterke Groep' voor effectieve conflicthantering en de 'sociokring', methoden die kinderen leren hoe ze succesvol kunnen spelen en samenwerken. Conflicten worden gezien als leermomenten. We leren kinderen om op een constructieve manier met meningsverschillen om te gaan, waarbij we zowel de schoolregels als communicatieve vaardigheden ontwikkelen. Dit draagt bij aan een harmonieuze omgang met elkaar. Actief burgerschap is een integraal onderdeel van ons onderwijs. We leiden kinderen op tot betrokken, kritische en verantwoordelijke burgers die een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Thema's als diversiteit, inclusie, democratie, duurzaamheid en gezondheid worden behandeld, deels via onze wereldoriëntatiemethode Blink en projecten zoals ons groene schoolplein en de moestuinen. Leerlingenparticipatie via de leerlingenraad en dagelijkse nieuwsbesprekingen versterken dit proces. Coöperatieve werkvormen en de 'effectieve conflicthantering'-methode verankeren sociale vaardigheden zoals communicatie, samenwerking en conflictoplossing in ons dagelijks onderwijs, waardoor kinderen leren zelfstandig problemen op te lossen.
Welke registratiemethoden gebruikt Basisschool Martinus voor sociale opbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool Martinus gebruik van het registratiesysteem Viseon.
- Viseon
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Martinus?
Op Basisschool Martinus zetten we effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Sociaal Sterke Groep; effectieve conflicthantering
Inspectierapport Basisschool Martinus: Resultaten en Kwaliteit
Basisschool Martinus in Heerlen, gelegen aan De Doom 11 (postcode 6419 CW), is een bloeiende basisschool met 245 enthousiaste leerlingen. Wij bieden kwalitatief hoogstaand basisonderwijs en streven continu naar verbetering van onze educatieve programma's. De Onderwijsinspectie beoordeelt scholen op diverse aspecten om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Hier vindt u de officiële rapporten en bevindingen over onze school. Ontdek hoe Basisschool Martinus zich inzet voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.