Basisschool Frans Postma in Heerlen

Het team van Basisschool Frans Postma in Heerlen

Current section: team
Merwedestraat 16
6413 Heerlen

Zie hier hoe het team van Basisschool Frans Postma is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Frans Postma. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Frans Postma bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Frans Postma bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Frans Postma zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Frans Postma. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Frans Postma werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Frans Postma gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool Frans Postma

Bij Basisschool Frans Postma staat de continuïteit van het onderwijs centraal, ook wanneer een leerkracht afwezig is. We streven ernaar om het leerproces van uw kind zoveel mogelijk fysiek op school voort te zetten, met minimale verstoring. In situaties waar vervanging schaars is, hanteren we een flexibele aanpak en maatwerkoplossingen. Hierbij houden we rekening met de draagkracht van ons toegewijde team, zodat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Ons protocol voor leerkrachtvervanging is als volgt ingericht om de beste oplossing te bieden. We doorlopen een stappenplan om de meest geschikte vervanging te vinden. Dit begint met het inzetten van een eigen clustervervanger, gevolgd door het inschakelen van vervangers van onze samenwerkende scholen. Indien nodig, zetten we onderwijsassistenten in, waarbij de afwezige leerkracht indien mogelijk digitale instructies verzorgt. Daarnaast maken we gebruik van interne flexibiliteit, zoals het inzetten van duo-collega's of parttimers. Een andere optie is het tijdelijk verdelen van de klas over andere groepen. We streven ernaar om deze maatregel zo kort mogelijk te houden om de impact op de leerlingen te minimaliseren. In uitzonderlijke, langdurige gevallen van afwezigheid, waarbij geen andere opties mogelijk zijn, kan een groep tijdelijk vrijgesteld worden van regulier onderwijs en overschakelen op thuisonderwijs. Hierbij kan het voorkomen dat dagelijks een andere groep thuis moet blijven. De leerkracht die hierdoor beschikbaar komt, neemt dan de lessen van de afwezige collega over, wat de continuïteit ten goede komt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Frans Postma

0

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleider coördineert en versterkt de didactische aanpak voor taal en rekenen. Zij ondersteunt leerkrachten met effectieve interventies, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Indien specifieke expertise nodig is die niet direct binnen de school aanwezig is, benutten we ons uitgebreide netwerk binnen onderwijsstichting MOVARE. Door samenwerking met andere scholen en externe partners kunnen we aanvullende kennis en ondersteuning inschakelen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer onze school niet de meest geschikte leeromgeving blijkt, werken we nauw samen met de procesbegeleider van ons bestuur. Samen met u als ouder zoeken we dan naar een passende onderwijsplek elders, met het welzijn van uw kind als hoogste prioriteit.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Binnen Basisschool Frans Postma stimuleren we een positieve sociale ontwikkeling door middel van ons beleid, waaronder deelname aan 'De Vreedzame School'. Twee van onze collega's zijn actief betrokken bij de stuurgroep van dit programma. Deze specialisten beschikken over diepgaande kennis op het gebied van sociale veiligheid en het bevorderen van zelfredzaamheid bij kinderen. Zij bieden gerichte ondersteuning om een harmonieuze en veilige leeromgeving te creëren, waarin elk kind zich gewaardeerd voelt.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Praktische Hulp

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak werken wij samen met een externe ergotherapeut. Deze professional is twee dagdelen per week op onze school aanwezig om leerlingen individueel te begeleiden. De ergotherapeut observeert en ondersteunt kinderen tijdens schooltijd, zowel in de klas als daarbuiten. Deze hulp is echter afhankelijk van de beschikbaarheid van de therapeut, waardoor flexibiliteit en afstemming essentieel zijn.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Ontdek de Brede Ondersteuning bij Basisschool Frans Postma

Maatwerk voor Elke Leerling: Onze Visie op Ondersteuning

Bij Basisschool Frans Postma in Heerlen zetten we vol in op een veilige en stimulerende leeromgeving. Als trotse Vreedzame School bieden we gespecialiseerde begeleiding voor leerlingen met sociaal-emotionele uitdagingen en ontwikkelingsachterstanden op het gebied van sociale vaardigheden. Onze expertise strekt zich ook uit tot specifieke ondersteuning bij lees-, taal- en rekenproblemen. Deze aanpak sluit naadloos aan bij ons reguliere lesprogramma, zodat elke leerling optimaal kan profiteren. Voor verdere specialistische hulp werken we nauw samen met onze collega's binnen onderwijsstichting MOVARE en schakelen we, waar nodig, externe professionals in. Wij excelleren in het begeleiden van kinderen met kenmerken van autisme en ADHD. Met onze unieke 'schakelklas' leggen we extra nadruk op taalontwikkeling en bieden we een gestructureerde omgeving. Binnen deze klas is er intensieve afstemming en samenwerking tussen leerkrachten, wat zorgt voor een rijke leerervaring. Kinderen kunnen, indien dit hun leerproces ten goede komt, delen van hun programma in een andere groep volgen. Bovendien versterken we de taalvaardigheid met het innovatieve computerprogramma Bouw!. Toekomstvisie: Passend Onderwijs voor Alle Kinderen Onze ambitie is om écht passend onderwijs te realiseren voor iedere leerling. Hoewel we uitgaan van de jaargroepen, passen we het onderwijsaanbod in overleg met ouders aan waar nodig. We investeren continu in de deskundigheid van onze leerkrachten en benutten zowel interne expertise als externe specialisten om aan de uiteenlopende behoeften van onze leerlingen te voldoen. We streven ernaar om de uitdagingen te overwinnen en een omgeving te creëren waarin elk kind kan uitblinken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Frans Postma Heerlen

Wat zijn de doelen in ons schoolplan 2023-2027?

Ons schoolplan voor de periode 2023-2027 legt de focus op vier belangrijke speerpunten, die nauw verbonden zijn met de ontwikkelingsdoelen van onze leerlingen. Deze doelen zijn essentieel voor de groei en het welzijn van ieder kind op onze school. De kernpunten omvatten het afstemmen van ons onderwijsaanbod op de unieke behoeften van onze leerlingenpopulatie. Daarnaast streven we naar het versterken van de interne kwaliteitscultuur, waarbij we continu werken aan verbetering van ons onderwijs en de schoolorganisatie. We zetten vol in op de talentontwikkeling van zowel leerlingen als leerkrachten, in de breedste zin van het woord. Dit betekent aandacht voor diverse talenten en vaardigheden. Tot slot bevorderen we integrale samenwerking met onze externe partners, zoals kinderopvang en andere jeugdorganisaties, voor een optimale ondersteuning van uw kind. Voor een gedetailleerd overzicht van onze ambities en de concrete plannen, nodigen we u van harte uit om ons volledige schoolplan en de jaarplannen te raadplegen.

Hoe realiseert Basisschool Frans Postma Heerlen haar onderwijsdoelen?

Voor ons beleid en de evaluatie van ons onderwijs maken we gebruik van diverse instrumenten. We zetten het evaluatie-instrument uit het portaal mijnschoolplan.nl in om onze voortgang te meten. Dit vullen we aan met specifieke metingen gericht op oudertevredenheid en de sociale veiligheid binnen onze schoolomgeving. Daarnaast baseren we onze inzichten op zowel kwantitatieve als kwalitatieve data uit ons leerlingvolgsysteem. Voor leerlingen in groep 3 tot en met 8 maken we gebruik van de Cito-toetsen om de vorderingen te volgen. In groep 8 toetsen we de doorstroommogelijkheden met de Cito doorstroomtoets. In de kleuterbouw hanteren we het Digikeuzebord als observatie-instrument. Hiermee volgen we de ontwikkeling van onze jongste leerlingen nauwkeurig en signaleren we eventuele ondersteuningsbehoeften tijdig.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij Basisschool Frans Postma

Toelichting van de school

Basisschool Frans Postma in Heerlen biedt sinds schooljaar 2015-2016 een uitgebreid programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Wij werken nauw samen met peuteropvang De Ukkepukkehut om een soepele overgang van peuteropvang naar basisschool te garanderen. Deze samenwerking, inclusief de implementatie van VVE-thuis, is gericht op het maximaliseren van ontwikkelingskansen voor onze jongste leerlingen. Door gezamenlijk de VVE-methode 'Speelplezier' te hanteren en deel te nemen aan koppeloverleg, zorgen we voor een consistente en stimulerende leeromgeving. Dit bevordert de optimale ontwikkeling van elk kind. Ontdek hoe Basisschool Frans Postma uw kind voorbereidt op een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool Frans Postma voor jonge kinderen?

Basisschool Frans Postma biedt een rijk programma gericht op jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. We richten ons op de brede ontwikkeling van uw kind, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Door middel van spelenderwijs leren en gestructureerde activiteiten, stimuleren we de nieuwsgierigheid en het leertempo van elk kind. Dit uitgebreide aanbod zorgt voor een solide basis voor de verdere schoolloopbaan.

Basisschool Frans Postma biedt een rijk programma gericht op jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. We richten ons op de brede ontwikkeling van uw kind, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Door middel van spelenderwijs leren en gestructureerde activiteiten, stimuleren we de nieuwsgierigheid en het leertempo van elk kind. Dit uitgebreide aanbod zorgt voor een solide basis voor de verdere schoolloopbaan.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in Heerlen

Met welke partners werkt Basisschool Frans Postma samen voor het jonge kind?

Basisschool Frans Postma werkt actief samen met lokale partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te realiseren. Een belangrijke samenwerkingspartner is Peuteropvang De Ukkepukkehut. Deze samenwerking is cruciaal voor het waarborgen van een doorgaande leerlijn en een warme overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Door gezamenlijke methodieken en overleggen, zoals het koppeloverleg, stellen we de ontwikkeling van uw kind centraal. Ontdek de voordelen van deze gebundelde expertise voor uw kind.

Basisschool Frans Postma werkt actief samen met lokale partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te realiseren. Een belangrijke samenwerkingspartner is Peuteropvang De Ukkepukkehut. Deze samenwerking is cruciaal voor het waarborgen van een doorgaande leerlijn en een warme overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Door gezamenlijke methodieken en overleggen, zoals het koppeloverleg, stellen we de ontwikkeling van uw kind centraal. Ontdek de voordelen van deze gebundelde expertise voor uw kind.

Team | Basisschool Frans Postma in Heerlen | [2025] Schoolregister