Basisschool Frans Postma
Merwedestraat 16
6413 VV Heerlen

Schoolweging

Schoolweging
31.89
Spreiding
6.09

De schoolweging van Frans Postma is 31,89 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 98,6% van de leerlingen gehaald, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 94,8%. Dit bevestigt de basale onderwijskwaliteit, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 41,2% (+13,1%-punt). Dit onderstreept de effectiviteit van de kansrijke advisering zoals beschreven in het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op praktisch-theoretische combinaties: 17,4% vmbo-b/k en 13,0% vmbo-(g)t/havo. Havo/vwo-adviezen (26,1%) zijn vergelijkbaar met de regio (21,6%). Opvallend is de volledige afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen (0% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij het beleid om leerlingen 'maximaal uit te dagen'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFrans PostmaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentoetsen, midden en eind toetsen van Cito, gebruiken wij om een analyse te maken van de leerling resultaten. Deze gegevens zijn noodzakelijk om de onderwijsbehoeften van de kinderen in de volgende periode in kaart te brengen en om goede groepsplannen te kunnen maken. Zodoende kunnen we de ontwikkeling van de kinderen goed volgen, ondersteunen en daar waar nodig ons onderwijs aan de leerlingen aanpassen. In de kleuterbouw maken wij gebruik van het observatie instrument van Digikeuzebord.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding benadrukt. Tegelijk zit 28% onder advies (ruim boven landelijke 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De school zet volgens het jaarverslag extra in op studievaardigheden.

Sociale ontwikkeling

Zonder relatie geen prestatie wordt er wel eens gezegd. We willen een veilige en vreedzame school zijn waar kinderen, leerkrachten en ouders leren met elkaar om te gaan en respect te hebben voor elkaar en elkaars verschillen. We willen werken in een veilige leeromgeving met respect en begrip voor de eigenheid van leerlingen, ouders, collega’s en andere betrokkenen. In onze school stellen we de positieve benadering voorop, maar geven ook duidelijk onze grenzen aan en als nodig verbinden we hieraan ook consequenties. We willen de inbreng van leerling en talenten meenemen bij ons aanbod en begeleiding (Luc Stevens relatie – competentie en autonomie). Wat verwachten wij van kinderen onderling, leerkrachten onderling, leerkracht-kind, leerkracht-ouder? - Omgaan met elkaar op basis van gelijkwaardigheid. - Accepteren van verschillen - Uitgaan van een positieve benadering. - Beschermen van elkaars eigenwaarde en respecteren van gevoelens. - Spreken met elkaar en niet over elkaar. - De principes van de De Vreedzame School accepteren. - Geven en nemen - Open staan voor elkaar en eerlijk zijn naar elkaar. - Verwachtingen duidelijk uitspreken. - Een positieve en open communicatie.(dialoog) De school streeft naar een omgeving waar: - Iedereen anders mag zijn, maar gelijk worden behandeld. - Naar je wordt geluisterd. - We respectvol met elkaar omgaan. - Je fouten mag maken. - Een goede relatie met kinderen, ouders en ketenpartners. - Iedereen serieus genomen wordt. - De Frans Postmaschool onze school is. - Wij er voor elkaar zijn. LEES MINDER

preventie pestgedrag

zorgzaam omgaan met elkaar

goed burgerschap tonen

Wat is de werkwijze van Basisschool Frans Postma voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Basisschool Frans Postma zijn te vinden in de documenten op de website. De school monitort de sociale en emotionele ontwikkeling met behulp van 'Kind in Beeld' en brengt interventies in kaart. Eventuele beperkingen van de toetsvorm worden ondervangen door kindgesprekken. Door middel van lessen uit de Vreedzame School leren kinderen om op een gepaste manier met anderen om te gaan. Leerkrachten laten dit gedrag ook zien. Wekelijks is er een thema gericht op omgangsvormen. Indien nodig worden er (groeps-)handelingsplannen opgesteld. De monitoring van het welbevinden staat in het jaarverslag, waarbij jaarlijks de sociale veiligheid wordt gemeten met de veiligheidsmeting vanuit Vensters PO.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Frans Postma om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Frans Postma gebruikt 'Kind in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Frans Postma?

Basisschool Frans Postma gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.