Basisschool Eikenderveld
Sint Angelastraat 11
6411 TN Heerlen

Schoolweging

Schoolweging
35.48
Spreiding
6.26

De schoolweging van Eikenderveld is 35,48 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectieve basisondersteuning. Vergelijkbare scholen scoren hier iets hoger (93,0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 47,6%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op beroepsgerichte routes: 43,8% vmbo-b/k-advies (regio: 4,0%) en 6,3% praktijkonderwijs (regio: 1,0%). Tegelijkertijd zijn er positieve uitschieters: 12,5% vwo-advies (regio: 18,6%) en 6,3% havo/vwo-advies. Deze brede spreiding reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsEikenderveldGemeente AmsterdamNederland
205.2199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kinderen verschillen in de manier waarop en in het tempo waarin ze leren. Om hierop ons lesprogramma adequaat af te stemmen is het belangrijk dat wij de ontwikkeling van ieder kind goed volgen. Hiervoor maken wij gebruik van een verscheidenheid aan data. Door het inzetten van verschillende methodes ondersteunen we leerlingen in het behalen van leerdoelen. Het vakmanschap van onze leerkrachten zetten we daarbij in om te focussen op de doelen die voor leerlingen op dat moment belangrijk zijn. De leerkrachten werken hiervoor samen met elkaar, met interne en externe specialisten en met de intern begeleiders op een cyclische manier. Zij monitoren steeds waar de leerling staat. De leerkrachten observeren de leerlingen tijdens de instructie- en verwerkingsmomenten in de klas. Ze checken telkens of de leerlingen de doelen hebben behaald. Hierop stemmen zij hun onderwijsaanbod weer af. Daarnaast maken leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 gebruik van toetsen die bij de methode horen en van methode-onafhankelijke toetsen van Cito, Leerling in Beeld. Drie keer per jaar bespreken de leerkrachten alle verkregen informatie over de leerling met de intern begeleiders. De intern begeleiders signaleren verschuivingen en trends in de resultaten en zetten samen met de leerkrachten en specialisten acties uit en daarbij horende interventies op groeps- en/of leerlingniveau. Tevens gebruiken we de gegevens vanuit Leerling in beeld voor de zelfevaluatie van ons onderwijs. De leerkrachten van groep 1 en 2 observeren de domeinen taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische ontwikkeling en leggen de ontwikkeling van leerlingen vast in het digitale observatiesysteem MijnKleuterGroep (MKG).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 5,9% onder advies (landelijk 11,8%) en 41,2% boven advies (regio 25,3%) demonstreert de school nauwkeurige advisering. Het intensieve begeleidingstrajecten met kindgesprekken en doorlopende monitoring dragen hieraan bij, zoals beschreven in het zorgvuldige adviesproces.

Sociale ontwikkeling

We geloven dat kinderen zich pas goed gaan ontwikkelen en tot leren komen als ze zich veilig voelen. Duidelijkheid en structuur, vanuit een positieve benadering en relatie met de leerkracht, zijn volgens ons belangrijke voorwaarden voor dat gevoel van veiligheid. We gaan uit van vertrouwen in de ontwikkeling van kinderen. Als kinderen voelen dat wij vertrouwen hebben in hun kunnen, bouwen ze aan zelfvertrouwen en durven ze steeds een volgende stap te zetten. Onze leerlingen zijn afkomstig uit meer dan twintig verschillende landen, hun culturele achtergrond verschilt. Onze school is een plek waar kinderen respectvol met elkaar en elkaars verschillen leren omgaan. Samen spelen, werken en leren! In de groep oefen je allerlei zaken die van belang zijn. Dat zijn zowel sociale als culturele vaardigheden. Kinderen leren dat je elkaar nodig hebt, dat je samen meer kunt dan alleen en misschien wel bovenal dat iedereen anders is en dat dat heel waardevol is. We besteden gericht en veel aandacht aan contacten met ouders. Voor de kennismaking tussen school en ouders trekken we veel tijd uit. We nodigen ouders op school uit bij schoolactiviteiten; zoals VVE-activiteiten, samen voorbereiden en afsluiten van thema's, schoolfeesten, introductiedagen en het gezamenlijk vieren van successen (Letterfeest, groep 3). LEES MINDER

Veiligheid

Structuur

Waardering

Wat is de werkwijze van Basisschool Eikenderveld voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Eikenderveld gebruikt SSG (Sociaal Sterke Groep) en SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) voor een veilig schoolklimaat. Actief burgerschap is onderdeel van het onderwijs. Burgerschapsvorming en sociale integratie behoren tot de wettelijke taken van de school. Kernbegrippen zijn: democratische waarden, regels, diversiteit, eigen identiteit, mensenrechten, je mening vormen en wederzijds begrip. Burgerschap zit verweven in vakken en activiteiten zoals VierXWijzer, culturele projecten, ToekomstExpeditie en de leerlingenraad. Meer informatie is te vinden op INNOVO.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Eikenderveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Eikenderveld gebruikt Viseon, Groep OK-thermometer en Individuele OK-thermometer om sociale ontwikkeling te meten.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Eikenderveld?

Basisschool Eikenderveld gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Sociaal Sterke Groep voor sociaal-emotioneel leren.