Basisschool de Horizon in Heerlen

Het team van Basisschool de Horizon in Heerlen

Current section: team
Grasbroekerweg 124
6412 Heerlen

Zie hier hoe het team van Basisschool de Horizon is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Horizon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Horizon bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Horizon zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Horizon. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (9.5%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Horizon werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (65%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Horizon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Onderwijspersoneel bij Basisschool De Horizon

Bij Basisschool De Horizon begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wij maken als onderdeel van stichting Innovo, 'Onderwijs op Maat', gebruik van een eigen flexibele schil voor onderwijspersoneel. Dit betekent dat we, in tegenstelling tot oudere systemen, zelf de regie hebben over de inzet van vervangers. Elke Innovo-school bepaalt zelf hoe deze flexibele schil optimaal wordt benut. Dit schooljaar ervaren we, net als veel andere scholen, druk op de beschikbare capaciteit voor vervanging. Wanneer dit zich voordoet, streven we ernaar om leerlingen van de betreffende groep intern op te vangen. Dit kan door de inzet van collega's uit het managementteam of onderwijsondersteuners, die flexibel bijspringen. In uitzonderlijke situaties, waarbij interne opvang niet meer mogelijk is, moeten we helaas soms overwegen groepen tijdelijk niet te laten deelnemen aan het reguliere schoolprogramma. Dit is een direct gevolg van het landelijke lerarentekort, een uitdaging waar ook wij mee te maken hebben. Ons doel is om ouders hierover zo spoedig mogelijk, bij voorkeur een dag van tevoren, te informeren, zodat u hier rekening mee kunt houden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is flink in ontwikkeling geweest en dat zijn we nog steeds. Enkele highlights:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool de Horizon: Een Diepgaande Blik

5

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsinnovatie
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Leesspecialist voor Leesplezier en Begrip

Toelichting van de school:

Onze toegewijde specialisten dragen bij aan de continue verbetering van ons onderwijs. Zij worden proactief betrokken bij de nieuwste onderwijskundige ontwikkelingen. De intern begeleiders coördineren de inzet van deze experts, met name bij specifieke hulpvragen van leerlingen, om zo een optimale leerervaring te garanderen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Klaslokaalbeheer
Intern Begeleider met Focus op Leerlingwelzijn
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Uitdaging
Specialist Jonge Kind voor een Zachte Start

Toelichting van de school:

Binnen Basisschool de Horizon werken twee ervaren intern begeleiders die een cruciale rol spelen in de begeleiding van leerlingen. Eén van hen is tevens een gewaardeerde rekenspecialist. Verder versterken een gedragsspecialist, een expert op het gebied van hoogbegaafdheid en een specialist voor jonge kinderen ons team, wat bijdraagt aan een brede en deskundige ondersteuning voor elke leerling.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studievaardigheden
Intern Begeleider voor Studieplanning
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Studie-uitdaging
Specialist Jonge Kind voor Studie-initiatie

Toelichting van de school:

Naast de gespecialiseerde expertise die intern binnen onze school aanwezig is, onderhouden wij een waardevolle samenwerking met een externe praktijk voor ergotherapie. Deze samenwerking verrijkt onze mogelijkheden om leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van gedrag en taakaanpak optimaal te ondersteunen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerd Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
Deskundige Logopedist voor Spraak en Communicatie
Motorische Remedial Teacher voor Bewegingsvaardigheden
0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Stilteruimtes
Crea-lokaal
Peuterspeelzaal van POVH
Buitenschoolse opvang, Human Kind
Leerpleinen

Ontdek het Uitgebreide Ondersteuningsaanbod op Basisschool de Horizon

Gedetailleerde Toelichting op Onze Zorgstructuur en Passend Onderwijs

Op Basisschool de Horizon bieden we een gestructureerd ondersteuningscontinuüm met vijf niveaus, ontworpen om elke leerling de juiste hulp te bieden. Van onderwijs binnen de eigen groep tot gespecialiseerde externe hulp, wij zorgen voor een passende leeromgeving. Niveau 1: Effectief onderwijs binnen de klas. Niveau 2: Gerichte ondersteuning binnen de groep. Niveau 3: Hulp van interne experts op school. Niveau 4: Assistentie van externe specialisten op school. Niveau 5: Extra ondersteuning via speciaal (basis)onderwijs. Onze zorgstructuur is helder georganiseerd met twee ervaren IB-ers die zich richten op de coördinatie van leerlingenzorg. Zij zijn uw eerste aanspreekpunt voor begeleiding bij het opzetten en uitvoeren van ondersteuningsplannen, en bewaken de voortgang van uw kind. De IB-ers werken nauw samen met ouders en leerkrachten om de zorg voor leerlingen te optimaliseren. De groepsleerkracht blijft primair verantwoordelijk voor de zorg binnen de groep. Dit stelt de IB-er en gespecialiseerde leerkrachten in staat zich te focussen op coördinatie, ondersteuning en het initiëren van coachingstrajecten. Preventief werken staat centraal, met een gestructureerd leerstofaanbod en gebruik van het directe instructiemodel (EDI). Observaties en toetsen helpen leerkrachten om de leerbehoeften te analyseren en extra instructie te bieden (Niveau 2). We streven ernaar leerlingen zoveel mogelijk binnen de eigen klassensituatie de benodigde hulp te verlenen, met speciale aandacht voor verrijking en intensieve afstemming. Een systematisch zorgsysteem vereist duidelijke normeringen per vakgebied om tijdig zorgleerlingen te identificeren. Dit zorgt voor een helder kader binnen onze school. Passend Primair Onderwijs in Zuid-Limburg: Een Gedeelde Verantwoordelijkheid Alle schoolbesturen en scholen in Zuid-Limburg zetten zich in voor passend en inclusief onderwijs, dicht bij huis. De zorgplicht wordt gezamenlijk ingevuld, met samenwerkingsverbanden die een dekkend aanbod organiseren voor elke leerling. De drie samenwerkingsverbanden in Zuid-Limburg zijn: Regio Westelijke Mijnstreek, Regio Maastricht-Heuvelland en Regio Parkstad. Deze verbanden faciliteren een passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen. Ouder- en Jeugdsteunpunt en Ondersteuningsprofielen Elk samenwerkingsverband heeft een Ouder- en Jeugdsteunpunt dat informatie en ondersteuning biedt aan ouders en leerlingen. Het ondersteuningsprofiel van elke school, met een overzicht van het geboden onderwijs en de ondersteuning voor leerlingen, is te vinden in de schoolgids en op de website van het samenwerkingsverband. Basisscholen bieden standaard de basisondersteuning (Niveau 1-4), zelfstandig of met netwerkpartners. Bij onenigheid over ondersteuning biedt het samenwerkingsverband onafhankelijk advies. Niveau 5, extra ondersteuning in speciaal (basis)onderwijs, vereist een toelaatbaarheidsverklaring. Gemeentelijke en Zorgondersteuning Gemeenten zijn verantwoordelijk voor jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk. Deze ondersteuning wordt ingezet naast het onderwijsaanbod, conform de Jeugdwet. Voor zorgondersteuning vanuit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet worden afspraken gemaakt met ouders over de inzet tijdens schooltijd. Knooppunt: Samenwerken voor Optimale Ondersteuning Als een school onvoldoende kan voorzien in de ondersteuningsbehoefte van een leerling, wordt een knooppunt georganiseerd. Hierin werken kernpartners zoals ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk en leerplicht samen om de juiste hulp op maat te bieden. Aanmelding, Zorgplicht en Toelating tot Speciaal Onderwijs Ouders melden hun kind schriftelijk aan, minimaal 10 weken voor de gewenste plaatsing. Een school van voorkeur neemt de aanmelding in behandeling en vraagt informatie op bij de vorige school of kinderopvang om de benodigde ondersteuning te beoordelen. De school beslist binnen zes weken over toelating, met een mogelijke verlenging van vier weken. Kan de school niet plaatsen, dan zoekt het schoolbestuur een passende plek elders, rekening houdend met de mogelijkheden van het kind, de wensen van ouders en de capaciteit van scholen. Voor plaatsing in speciaal (basis)onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig. Bij schoolwissels zorgen scholen voor een soepele overgang en informatieoverdracht. Meer Informatie en Contactgegevens Voor gedetailleerde informatie over passend onderwijs in Zuid-Limburg, de medezeggenschap en contactgegevens van de samenwerkingsverbanden, bezoek www.passendonderwijszuid.nl. Contactgegevens Samenwerkingsverbanden: Westelijke Mijnstreek: Eloystraat 1a, 6166 XM Geleen | Tel: 085 - 488 12 80 | E-mail: t.meijers@swvpo-wm.nl Maastricht-Heuvelland & Parkstad: Nieuw Eyckholt 282, 6419 DJ Heerlen | Tel: 085 - 488 12 80 | E-mail: info@swvzlpo.nl Toekomstvisie: Versterking van Pedagogisch-Didactisch Handelen De komende jaren investeren we in ons pedagogisch en didactisch handelen met een thematische aanpak voor wereldoriëntatie en lezen. De blokplanning bij rekenen, afgestemd op leerbehoeften, wordt uitgebreid naar alle vakgebieden. Hoge verwachtingen van leerlingen en onszelf, gecombineerd met meer kennis van medische vragen, vormen de basis voor onze verdere ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Schoolplan en Ontwikkeling bij Basisschool de Horizon

Welke ontwikkelingsdoelen staan centraal in ons schoolplan?

Het schoolplan van Basisschool de Horizon schetst onze ambitieuze ontwikkelingsdoelen voor de periode 2024-2028. Deze doelen zijn zorgvuldig samengesteld op basis van analyses van ons vorige schoolplan, de kernonderdelen van ons onderwijs en inzichten uit het inspectiebezoek. Onze drie hoofdambities voor de komende vier jaar zijn duidelijk gedefinieerd: Ambitie 1: Een Rijk en Passend Onderwijsaanbod We streven ernaar een onderwijsaanbod te creëren dat perfect aansluit bij de diversiteit van onze leerlingenpopulatie. Dit betekent dat we flexibel inspelen op individuele ondersteuningsbehoeften, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Ambitie 2: Leven Lang Leren en Professionele Groei Onze ambitie is het bevorderen van een lerende cultuur binnen ons team. Door voortdurend professionele nieuwsgierigheid te tonen en anticiperen op actuele onderwijsontwikkelingen, optimaliseren we ons handelen. Dit zorgt ervoor dat we beter kunnen inspelen op de ontwikkelbehoeften van onze leerlingen, waarbij de genoemde speerpunten de voorwaarden scheppen voor een rijk en passend aanbod voor elk kind. Ambitie 3: Zichtbare Ontwikkeling van Elke Leerling We willen een gestandaardiseerd registratiesysteem implementeren dat de ontwikkeling van elke individuele leerling helder in kaart brengt. Bovendien zorgen we voor een duidelijke en toegankelijke weergave van deze groei voor ouders, zodat zij optimaal betrokken zijn. Om deze ambities te realiseren, focussen we de komende vier jaar op de volgende speerpunten: * Thematisch en onderzoekend leren * Versterking van het taalonderwijs * Vernieuwing van de onderbouw (kleuterrevolutie) * Doorlopende lijn voor burgerschap * Effectief didactisch handelen in de klas * Transparantie in leerlingontwikkeling * Implementatie van formatief evalueren * Bevordering van eigenaarschap van het leerproces door de leerling * Werken in units (bouwen) * Gebruik van portfolio's * Verrijking van de schooldag * Stimuleren van een professionele cultuur Kwaliteitszorg bij de Horizon: Onze Missie en Visie Bij Basisschool de Horizon geven we vorm aan ons kwaliteitsbeleid vanuit een heldere missie en visie, samengevat in onze slogan: ‘Ben jezelf, ontwikkel je talent en verleg je Horizon’. Deze visie is ontstaan vanuit de gezamenlijke kernwaarden van ons team, die we vertalen naar concreet gedrag dat persoonsvorming en socialisatie bevordert. We geloven dat het uitspreken van hoge verwachtingen, gekoppeld aan een passende taal, een krachtige motor is voor verandering. Dit proces evalueren we continu in onze team- en unitvergaderingen. Tevens vragen we actief feedback van ouders en partners om verbeteringen door te voeren. De regie over onderwijskwaliteit ligt bij ons onderwijsteam. Dit vraagt om een duidelijke visie op kwaliteit, doelbewuste keuzes en efficiënte verantwoording. We zoeken hierin de dialoog met onze professionals en het bestuur. Cyclisch werken volgens de PDCA-cyclus is hierbij ons leidende principe. Ons kwaliteitszorgsysteem waarborgt systematische beoordeling en verbetering van ons onderwijs, gekoppeld aan ons integraal personeelsbeleid. Zo zorgen we ervoor dat de schoolontwikkeling en de professionele groei van onze medewerkers hand in hand gaan. Externe betrokkenheid en tevredenheidsonderzoeken onder ouders en leerlingen zijn essentieel voor onze kwaliteitsborging. Op basis van het schoolplan stellen we jaarlijks een gedetailleerd jaarplan op met concrete verbeterdoelen. Inspectie en Interne Audits: Een Blik op Onze Kwaliteit Op 30 november 2023 heeft de onderwijsinspectie ons een positief oordeel gegeven; de kwaliteit van ons onderwijs is voldoende bevonden. Met name het thema schoolontwikkeling werd tijdens dit bezoek grondig geëvalueerd. Naast de externe toetsing door de inspectie, voeren wij binnen Innovo, onze onderwijsstichting, ook interne audits uit. Elke audit resulteert in een diepgaande analyse en de formulering van concrete verbeterpunten, die worden opgenomen in een actieplan en planmatig worden uitgevoerd.

Hoe realiseren we de gestelde doelen met een Jaarplan?

Ons Jaarplan vormt de concrete uitwerking van de doelstellingen uit het Schoolplan. Dit overzichtelijke plan, dat we samen met alle onderwijscollega's hebben opgesteld, verdeelt de acties over het schooljaar. We gebruiken een Miro-bord om de voortgang van deze acties te volgen. Bij elk doel in het Jaarplan specificeren we de benodigde acties, de start- en afrondingsperiodes. Deze gestructureerde aanpak zorgt voor duidelijkheid en efficiëntie. De evaluatie van het Jaarplan vindt plaats met het voltallige team. Dit zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte is van de voortgang, we gezamenlijk successen kunnen vieren en indien nodig aanpassingen kunnen doorvoeren op basis van weloverwogen argumenten.

Speciaal Aanbod Voor Jonge Kinderen op Basisschool de Horizon

Toelichting van de school

Basisschool de Horizon biedt een gespecialiseerd schakelprogramma voor jonge kinderen. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben met de Nederlandse taal ontvangen een verrijkend taalaanbod, verzorgd door onze toegewijde leerkrachten en onderwijsondersteuners. Ons taalprogramma maakt gebruik van de effectieve methodes Pyramide en Kleuterrevolutie, aangevuld met de Faqta-methode. Dit zorgt voor een brede en diepgaande taalontwikkeling, cruciaal voor een succesvolle schoolstart. In het kader van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) werken wij nauw samen met Peuterspeelzaal Pinokkio (onderdeel van POVH). VVE-programma's zijn essentieel voor kinderen met een mogelijke onderwijsachterstand. Het doel is om deze achterstanden te verkleinen en een optimale voorbereiding op de basisschool te garanderen. Deze samenwerking bevordert een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool. Peuters nemen deel aan thematische activiteiten met onze kleuters en verblijven twee keer per week op ons leerplein. Dit stimuleert de ontwikkeling en sociale vaardigheden van jonge kinderen. Voor de buitenschoolse opvang werken wij samen met Humankind Kinderopvang. Humankind zet zich in voor de optimale groei en bloei van ieder kind. Zowel Humankind Kinderopvang als Wizz Ki(d)ts zijn gevestigd in ons schoolgebouw, wat de dagelijkse routine voor uw kind vereenvoudigt.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool de Horizon?

Basisschool de Horizon biedt een uitgebreid aanvullend programma voor jonge kinderen, gericht op taalontwikkeling en een soepele schoolintroductie.

Basisschool de Horizon biedt een uitgebreid aanvullend programma voor jonge kinderen, gericht op taalontwikkeling en een soepele schoolintroductie.

Buitenschoolse Opvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang
Taalschakelprogramma voor jonge kinderen

Met welke partners werkt Basisschool de Horizon samen voor het jonge kind programma?

Voor het gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool de Horizon samen met gerenommeerde organisaties zoals Humankind Kinderopvang.

Voor het gespecialiseerde aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool de Horizon samen met gerenommeerde organisaties zoals Humankind Kinderopvang.

Humankind Kinderopvang
Team | Basisschool de Horizon in Heerlen | [2025] Schoolregister