
De resultaten van Basisschool de Horizon in Heerlen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Horizon, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Horizon bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op Basisschool de Horizon
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten bij leerlingen in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, 85%, fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, wat betekent dat dit een consistente standaard is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Prestaties op Basisschool de Horizon
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en markeert een ambitieus leerdoel. Ons streven is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, inclusief Basisschool de Horizon, een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde wordt bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie van de school, wat een gepersonaliseerde prestatienorm garandeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Horizon?
Bij Basisschool de Horizon starten we vroegtijdig met de begeleiding naar het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 6 bespreken we met ouders het verwachte uitstroomprofiel, wat zorgt voor een duidelijke verwachtingsmanagement. Het definitieve schooladvies wordt in januari van groep 8 vastgesteld door het team, inclusief de intern begeleider en directie, en vervolgens persoonlijk met de ouders besproken. Een warme overdracht en een digitaal dossier garanderen een soepele start op de nieuwe school. Ouders melden hun kind aan bij de vervolgschool. Indien een leerling een eindtoets maakt die beter scoort dan verwacht, en zowel ouders als school akkoord gaan, kan het schooladvies worden aangepast. Een lagere score heeft geen invloed op het bestaande advies. Onze school kent een diverse leerlingenpopulatie, wat resulteert in een breed scala aan schooladviezen, variërend van praktijkonderwijs tot VWO-niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool de Horizon
Bij Basisschool de Horizon geloven we dat elk kind een veilige en inspirerende omgeving verdient om te groeien. Onze school is een plek waar leren, ontdekken en persoonlijkheidsontwikkeling centraal staan. Wij zorgen voor een positieve sfeer waarin leerlingen zich geborgen voelen, wat essentieel is voor hun leerproces en algehele ontwikkeling. Het voorkomen van ongewenst gedrag, zoals pesten, intimidatie, diefstal, agressie en geweld, is onze topprioriteit. Door vroegtijdige signalering en consequente aanpak pakken we deze uitdagingen effectief aan. Wij streven ernaar een sociaal veilige school te zijn waar leerlingen, medewerkers en ouders zich thuis voelen. Discriminatie, seksuele intimidatie en pesterijen tolereren wij niet. Voor een optimale sociale veiligheid hebben wij twee toegewijde contactpersonen en een heldere klachtenregeling. Ons beleid is gericht op actief burgerschap en sociale cohesie, geïnspireerd door INNOVO.
Respect voor de leefomgeving
Empathie en zorg voor medemensen
Verantwoordelijkheid voor eigen welzijn
Hoe bevordert Basisschool de Horizon de sociale veiligheid van haar leerlingen?
Onze school onderneemt diverse acties om de sociale veiligheid te verhogen. Dit omvat het creëren van een positieve groepsdynamiek en het actief aanpakken van ongewenst gedrag. We zetten in op preventie en interventie om een veilige leeromgeving te waarborgen voor iedereen. Onze aanpak is proactief en gericht op het welzijn van elke leerling.
Welke methoden gebruikt Basisschool de Horizon voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen, maken wij gebruik van specifieke registratiemethoden. Deze instrumenten helpen ons om de sociale en emotionele vooruitgang te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden. Onze registratievormen omvatten: - Kanvas - Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke programma's implementeert Basisschool de Horizon voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren zet Basisschool de Horizon effectieve methoden in. Deze programma's zijn ontworpen om leerlingen belangrijke sociale vaardigheden bij te brengen. Onze gekozen methoden zijn: - Kanjer trainingen - School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Inspectierapport Basisschool de Horizon: Kwaliteit van Onderwijs
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool de Horizon. Wij geloven in transparantie en stellen daarom de officiële inspectierapporten beschikbaar voor alle betrokkenen. U kunt de rapporten inzien op school of via onderstaande link voor een gedetailleerd overzicht van onze onderwijskwaliteit en prestaties.