Basisschool de Horizon
Grasbroekerweg 124
6412 BH Heerlen

Schoolweging

Schoolweging
32.49
Spreiding
6.47

De schoolweging van De Horizon Heerlen is 32,49 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,3% score overtreft de school ruimschoots de landelijke ondergrens van 85%, al ligt het iets onder het vergelijkingsgemiddelde (94,8%). Dit benadrukt de effectieve basisdidactiek in taal en rekenen, essentieel in een omgeving met 32,49 schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort 44,3% op het streefniveau tegen een verwachte signaleringswaarde van 41,2%. Hoewel dit de eigen doelstelling overtreft, blijft het resultaat onder het vergelijkingsgemiddelde van 53,4%. Dit past bij de complexe populatie waar het maximale uit iedere leerling wordt gehaald binnen realistische kaders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren de brede populatie: 59,3% vmbo-niveaus (tegen 44,5% regio) en 29,6% havo/vwo (regio 45,3%). Opvallend is het hoge aandeel vmbo-kader (25,9% vs. 9,2% regio). De beperkte vwo-adviezen (3,7%) verrichten meer samen dan landelijk, passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Horizon HeerlenGemeente AmsterdamNederland
205.2199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ook binnen onze school is het meten van de resultaten belangrijk. We gebruiken Leerling in Beeld, waardoor een doorlopende lijn is gewaarborgd. Volgens een door de intern begeleiders opgestelde zorgkalender worden jaarlijks op 2 momenten verschillende toetsen uit Leerling in Beeld afgenomen. Deze toetsen noemen we methode onafhankelijke toetsen. Ze geven ons een beeld van welke leerstof de kinderen tot dan toe volledig beheersen. De tussentoetsen geven enerzijds een beeld over de ontwikkeling van jullie eigen kind, anderzijds geven deze toetsen ook een groeps- en schooloverzicht. Deze gegevens leggen wij allemaal naast elkaar en gebruiken wij om jaarlijks een schoolbrede analyse te maken ter bewaking van onze onderwijskwaliteit. Vanuit deze analyse formuleren wij steeds speerpunten ter verbetering. Voor schooljaar 2024-2025 staan taal en lezen benoemd als speerpunten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend laag percentage onderadvisering (7,4% vs. 11,8% landelijk). De meeste leerlingen zitten op advies (66,7%), terwijl 25,9% boven presteert. Dit duidt op voorzichtige advisering gecombineerd met goede doorstroomondersteuning, zoals de beschreven Ik-presentaties en warme overdracht.

Sociale ontwikkeling

Alle kinderen hebben recht op een onbezorgde schooltijd. Deze tijd staat in het teken van ontwikkelen, ontdekken en leren. Leerlingen moeten veilig zijn, zodat ze in staat zijn om te leren en zich te ontwikkelen. Een veilige omgeving voor scholieren en onderwijspersoneel houdt in dat er een prettige sfeer op school is. Het voorkomen van incidenten zoals ongepast gedrag, intimidatie, diefstal, agressie en geweld hoort daar ook bij. Dat kan door op tijd te signaleren en hier gericht tegen op te treden. Dit geldt ook voor het bestrijden van pestgedrag. Wij willen een sociaal veilige school zijn, waar leerlingen, personeel en ouders zich thuis voelen. Daarom willen wij geen pestgedrag, agressie, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie op onze school. Om een veilig klimaat te waarborgen hebben we twee contactpersonen en is er een klachtenregeling. INNOVO - Actief burgerschap en sociale cohesie LEES MINDER

Zorg goed voor de omgeving

Zorg goed voor de ander

Zorg goed voor jezelf

Wat is de werkwijze van Basisschool de Horizon voor sociale ontwikkeling?

Acties op de school die bijdragen aan het verhogen van de sociale veiligheid omvatten: 30 minuten per week voor sociale competenties, bekrachtigen van gewenst gedrag via de Kanjertraining, leerlingen betrekken bij school- en gedragsverwachtingen, een protocol voor (on)gewenst gedrag, internetprotocol met gedragsverwachtingen, leerkracht als aanspreekpunt bij pesten/roddelen (met hulp van intern begeleider, gedragsspecialist of schoolmaatschappelijk werk), gedragsspecialist die de sociale veiligheid monitort, samenwerking met wijkagent, maatschappelijk werk, schoolarts, leerplichtambtenaar, volgen van ontwikkelingen op het gebied van internetveiligheid, direct informeren van ouders bij geweld, organiseren van begeleiding via Jeugdzorg, maatschappelijk werk of Bureau Halt, en het volgen van overheidsontwikkelingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Horizon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Horizon gebruikt Kanvas en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Horizon?

Basisschool de Horizon gebruikt Kanjer trainingen en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.