Kindcentrum De Paperclip in Heerhugowaard

Het team van Kindcentrum De Paperclip in Heerhugowaard

Current section: team
Van Eedenplein 7
1702 Heerhugowaard

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Paperclip is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Paperclip. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Paperclip bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Paperclip bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Paperclip zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.7%)
Man (10.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Paperclip. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.3%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (36.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (3.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Paperclip werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.4%)
Direct ondersteunend personeel (20.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Paperclip gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij Kindcentrum De Paperclip

Bij Kindcentrum De Paperclip streven we ernaar om uw kind een continue en kwalitatieve educatieve ervaring te bieden. Wanneer een groepsleerkracht onverhoopt ziek wordt, zetten we alles op alles om de reguliere lessen zoveel mogelijk doorgang te laten vinden. Onze prioriteit ligt bij het intern oplossen van de vervanging, zodat de vertrouwde structuur behouden blijft. Voor langdurige afwezigheid van een leerkracht, maakt Kindcentrum De Paperclip gebruik van de flexibele inval- en flexpool van Blosse. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel te schakelen en gekwalificeerde vervangers in te zetten. Wij realiseren ons dat landelijke personeelstekorten ook in onze regio een uitdaging vormen, wat invloed kan hebben op de beschikbaarheid van invalkrachten. In situaties waarin interne of externe vervanging niet direct mogelijk is, zullen we creatieve oplossingen zoeken om het onderwijs en de dagelijkse activiteiten aan te passen. Het welzijn en de educatieve ontwikkeling van onze leerlingen staan hierbij altijd voorop. We informeren u tijdig over eventuele wijzigingen in het lesaanbod.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen ons Kindcentrum zijn we steeds in ontwikkeling. Ook het team van De Paperclip is actief als het gaat om (onderwijs)ontwikkeling. Waar het 'oude klassikale' systeem ons een aantal jaren terug nog prima paste, merken wij nu dat wij meer aan kunnen/willen sluiten bij de ontwikkelingsfase van de leerling. Dit betekent dat wij steeds meer groepsdoorbrekend zijn gaan werken. Hierdoor krijgen de leerlingen instructie op het niveau dat aansluit bij hun ontwikkeling. Wij zijn deze ontwikkeling gestart op het gebied van aanvankelijk- en technisch lezen. In de onderbouwgroepen spreken wij niet meer van groep 1, 2, 3 en 4 maar van groep Rood, Geel, Blauw en Groen. Binnen de groep zijn verschillende instructieniveaus mogelijk. De instructiemomenten tijdens fasetijd worden groepsdoorbrekend verzorgd. Wij streven naar kleine groepen in de onderbouw om zo een stevige basis voor het verdere leerproces te leggen. Dit ontwikkelingsgebied staat nu stevig en dat maakt dat we ons nu ook kunnen richten op het rekenonderwijs. In de bovenbouw krijgt het aansluiten bij het ontwikkelingsniveau steeds meer vorm. Vanaf groep 4 wordt er geleidelijk aan steeds meer gebruik gemaakt digitale middelen zoals Bingel. In deze digitale omgeving is het mogelijk om leerlingen meer te laten werken op hun persoonlijke niveau. Door de instructie van technisch lezen groepsdoorbrekend te verzorgen past het aanbod bij het ontwikkelingsniveau van de leerling. Hierbij krijgen de leerlingen zowel instructie in een hoger leerjaar en als het beter aansluit kan dit ook in een lager leerjaar worden aangeboden. In de bovenbouw werken wij met unit 5/6 en unit 7/8. Hierdoor kunnen wij tijdens diverse instructiemomenten beter aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leerlingen vormen samen een groep (Unit). Zij worden begeleid door twee leerkrachten. Voor de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en biologie) wordt in het schooljaar 23 -24 Faqta uitgeprobeerd in de leerjaren 5 t/m 8. Deze methode geeft de mogelijkheid om de zaakvakken, per thema en groepsdoorbrekend aan te bieden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van gespecialiseerde ondersteuners voor optimale leerlingontwikkeling.

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvolle Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met expertise
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Gediplomeerde Taalspecialist
ICT Specialist voor Digitale Vaardigheden
Creatieve Cultuurcoördinator

Toelichting van de school:

Binnen ons toegewijde team van Kindcentrum De Paperclip bevinden zich collega's met diepgaande expertise op specifieke onderwijsgebieden. Deze specialisten bieden gerichte ondersteuning aan zowel collega's als leerlingen en hun ouders. Deze gespecialiseerde aanpak zorgt ervoor dat het onderwijsaanbod naadloos aansluit bij de individuele ontwikkelingsbehoeften van elke leerling, wat essentieel is voor hun succes en welzijn.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling met de Kanjertraining

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Persoonlijke Groei
Specialist voor Sociaal-Emotionele Ontwikkeling
Gecertificeerde Kanjertraining Begeleider

Toelichting van de school:

Onze teamleden op Kindcentrum De Paperclip zijn getraind en gecertificeerd in de effectieve Kanjertraining. Dit programma bevordert een positief sociaal klimaat en versterkt de emotionele veerkracht van onze leerlingen. Nieuwe teamleden volgen gedurende hun eerste schooljaar de Kanjertraining, zodat zij de methodiek snel eigen maken en optimaal kunnen bijdragen aan een veilige en ondersteunende leeromgeving.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Uitdagende Situaties
Intern Begeleider met Brede Ondersteuning
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen
Externe Expertise via Bocah Donya (Jeugdhulpverlening)

Toelichting van de school:

Op De Paperclip erkennen we dat elke leerling uniek is en soms extra ondersteuning nodig heeft om optimaal te kunnen presteren. Onze aanpak is erop gericht om flexibel in te spelen op individuele leerbehoeften, zowel binnen als buiten de klas. Via ons Ondersteuningsteam Overleg (OT) bespreken we de specifieke behoeften van leerlingen. Als blijkt dat aanvullende expertise nodig is die niet intern beschikbaar is, schakelen we het samenwerkingsverband of externe partners zoals Bocah Donya in voor de best mogelijke begeleiding.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Motorische Ontwikkeling
Specialist voor Bewegingsonderwijs
Gekwalificeerde Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Binnen Kindcentrum De Paperclip bieden we de mogelijkheid om motorische vaardigheden van leerlingen nauwkeurig te observeren. Indien nodig adviseren onze specialisten vervolgstappen voor verdere ontwikkeling. Dit proactieve beleid zorgt ervoor dat leerlingen gestimuleerd worden in hun fysieke groei, wat bijdraagt aan een algehele gezonde ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen gespecialiseerde medische zorg of persoonlijke verzorging binnen het directe team. Voor specifieke medische behoeften werken we nauw samen met ouders en externe zorgverleners om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Het Kindcentrum kan binnen het gebouw gebruik maken van een keuken.
Het Kindcentrum heeft een grote centrale aula.
Het Kindcentrum beschikt over een speeldak voor de jongste en een groot plein.

Ontwikkelingskansen en Ondersteuning op Maat bij De Paperclip

Onze Aanpak voor Optimale Leerlingengroei

Bij Kindcentrum De Paperclip zetten wij ons dagelijks in om een breed en stimulerend onderwijsaanbod te realiseren, met volop aandacht voor de individuele ontwikkelingskansen van elke leerling. Wij geloven in een proactieve benadering, waarbij we kansen zien en oplossingen vinden. Wij staan altijd open voor een constructief gesprek met ouders en verzorgers om samen de beste mogelijkheden voor uw kind te verkennen. Onze focus ligt op de ondersteuningsbehoefte van leerlingen, benaderd vanuit een positief en oplossingsgericht perspectief. In samenspraak met u, uw kind en eventuele externe specialisten beoordelen we continu of de geboden omgeving de optimale groei en ontwikkeling stimuleert. We gaan ervan uit dat alle betrokkenen, inclusief ouders, verzorgers en deskundigen, streven naar de groei en ontwikkeling van de leerling. Mocht plaatsing op De Paperclip niet de juiste match zijn, of indien wij niet het optimale aanbod kunnen garanderen, dan zoeken we in overleg met het bestuur van Blosse naar een passende plek. Dit valt onder de zorgplicht van ons schoolbestuur. Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning: Wij blijven ons onderwijs ontwikkelen en kijken naar nieuwe mogelijkheden om de ondersteuning te verbreden. Uw input en de voortdurende dialoog met u zijn hierbij essentieel. Samen werken we aan een leeromgeving waarin elk kind kan excelleren en zich optimaal kan ontplooien, met de zekerheid van de zorgplicht van het bestuur van Blosse.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitgang en Ontwikkeling bij Kindcentrum De Paperclip

Welke Belangrijke Doelen Zijn Vaste Onderdelen van Ons Schoolplan?

Binnen Kindcentrum De Paperclip hanteren we een gestructureerde jaarplanning die essentieel is voor onze continue verbetering. Deze planning omvat diverse overlegmomenten die cruciaal zijn voor de ontwikkeling van ons onderwijs. Enkele van deze momenten zijn het jaarlijkse bouwoverleg en de reguliere teambijeenkomsten. Hier bespreken we de analyse van onze onderwijsresultaten, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel gebied, middels gedetailleerde groepsbesprekingen. Daarnaast organiseren we het interne ondersteuningsteam voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en het MDO, waar ook externe partners bij aansluiten. Studiedagen staan in het teken van het verkennen van nieuwe schoolontwikkelingen, en we voeren jaarlijks de evaluatie van ons SOP uit, met een vierjaarlijkse audit door Blosse als sluitstuk.

Hoe Zorgt Kindcentrum De Paperclip Voor Het Bereiken van Haar Onderwijsdoelen?

Bij Kindcentrum De Paperclip stellen we ambitieuze doelen op diverse educatieve terreinen. Voor de jongste kinderen in onze opvang maken we effectief gebruik van de KIJK-methode. In samenwerking met de gemeente Heerhugowaard hebben we de Overdrachtsprocedure voorschool/kinderopvang naar basisschool geïmplementeerd. Deze procedure is gericht op vroegsignalering, zodat elk kind bij de start van de basisschool een leeromgeving krijgt die perfect aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. We monitoren de voortgang van onze onderwijsdoelen nauwgezet met behulp van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen. Onze ambities worden duidelijk gecommuniceerd aan al onze medewerkers via onze 'Zicht op'-kaarten. Deze kaarten, die continu worden doorontwikkeld, specificeren de verwachtingen voor medewerkers, leerlingen en ouders op elk onderwijsgebied. Evaluatiemomenten bieden ons de kans om deze kaarten aan te passen of nieuwe kaarten te creëren voor opkomende ontwikkelingsgebieden.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum De Paperclip

Toelichting van de school

Kindcentrum De Paperclip verwelkomt een diverse groep leerlingen, waaronder kinderen die baat hebben bij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Onze aanpak kenmerkt zich door nauwe afstemming tussen disciplines, gedeelde expertise en een gestructureerde leeromgeving. Indien kinderen extra ondersteuning nodig hebben, werken wij nauw samen met onze consulent passend primair onderwijs en onze jeugd- en gezinscoach. Samen met u als ouder of verzorger bespreken we de mogelijkheden om het aanbod zo persoonlijk mogelijk te maken. Of het nu gaat om kortdurende interventies of meer gespecialiseerde hulp, wij streven ernaar om binnen de grenzen van onderwijs en opvang een passende oplossing te bieden voor elk kind. Bovendien verrijkt een medewerker van De Bibliotheek op School (dBos) wekelijks ons kindcentrum. Naast stimulerende lees- en taalactiviteiten, organiseert deze medewerker ook boeiende sessies over mediawijsheid, wat bijdraagt aan een brede ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

Kindcentrum De Paperclip biedt speciale programma's voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een gestructureerde peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om een optimale start te garanderen met veel aandacht voor taal, lezen en mediawijsheid.

Kindcentrum De Paperclip biedt speciale programma's voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een gestructureerde peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om een optimale start te garanderen met veel aandacht voor taal, lezen en mediawijsheid.

Ontdek onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang
Leer meer over ons Kindcentrum en de mogelijkheden

Met welke partners werkt Kindcentrum De Paperclip samen voor het jonge kind programma?

Ons kindcentrum werkt nauw samen met externe partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Een belangrijke samenwerking is met 'De Peuterclip', die bijdraagt aan een naadloze overgang van opvang naar basisonderwijs.

Ons kindcentrum werkt nauw samen met externe partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Een belangrijke samenwerking is met 'De Peuterclip', die bijdraagt aan een naadloze overgang van opvang naar basisonderwijs.

Team | Kindcentrum De Paperclip in Heerhugowaard | [2025] Schoolregister