
De resultaten van Kindcentrum De Boomladder in Heerhugowaard
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum De Boomladder, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kindcentrum De Boomladder bij jullie?
Ontdek hoe goed Kindcentrum De Boomladder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op De Boomladder
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière zouden moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau moeten halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, van toepassing op alle basisscholen in Nederland. Kindcentrum De Boomladder presteert hier uitstekend, met 95.17% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen, wat aanzienlijk beter is dan de landelijke vergelijking van 94.82%. Onze school overtreft hiermee ruimschoots de minimale vereiste van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Onderwijsambities: Het Streefniveau op De Boomladder
Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en stelt hogere eisen aan de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen aan het einde van groep acht. Het is ons doel om dit ambitieuze niveau door zoveel mogelijk leerlingen te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op Kindcentrum De Boomladder bereikt 56.32% van de leerlingen het streefniveau, wat gunstig afsteekt tegen de landelijke vergelijking van 53.43%. Dit resultaat toont onze toewijding aan het maximaliseren van de leerpotentie van elke leerling, ruim boven de specifieke signaleringswaarde van 41.2% voor onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum De Boomladder?
Bij Kindcentrum De Boomladder streven we naar het meest kansrijke schooladvies voor elke leerling. Dit advies wordt zorgvuldig samengesteld door een holistische kijk op de ontwikkeling van het kind. We integreren dagelijkse prestaties, toetsresultaten en observaties van werkhouding, concentratie en doorzettingsvermogen. De totstandkoming van het schooladvies is een gezamenlijk proces waarbij leerkrachten, intern begeleiders en de directie nauw betrokken zijn. In groep 7 ontvangen leerlingen een uitstroomverwachting die in een persoonlijk gesprek met ouders en kind wordt toegelicht. In groep 8 ontvangen leerlingen rond november/december de resultaten van het IEP leerlingvolgsysteem, vergezeld van een toelichting dat dit enkel de toetsgegevens betreft. In januari volgt een voorlopig schooladvies, eveneens toegelicht in een gesprek. Na de landelijke doorstroomtoets begin februari, ontvangen leerlingen en ouders medio maart zowel de resultaten als het definitieve schooladvies. Indien het definitieve advies afwijkt van het voorlopige advies, bieden we een toelichtend gesprek aan. Eind maart melden leerlingen zich met hun definitieve schooladvies aan voor het voortgezet onderwijs. Bij onenigheid over het schooladvies gaan we het gesprek aan met ouders en kind om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Ontevredenheid over de gang van zaken kan leiden tot het volgen van de reguliere klachtenprocedure.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Kindcentrum De Boomladder
Bij Kindcentrum De Boomladder stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. Kinderen leren essentiële vaardigheden zoals effectief samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Deze competenties zijn cruciaal voor een positief schoolklimaat en dragen bij aan een veilige leeromgeving waar talenten floreren. Wij geloven dat elk kind zich veilig en gewaardeerd moet voelen, de ruimte moet krijgen om zichzelf te zijn en eigenaar te worden van het eigen leerproces. Dit bevorderen we door te focussen op drie pijlers: competentie (het geloof in eigen kunnen), relatie (positieve interacties met anderen) en autonomie (de vrijheid om zelf keuzes te maken).
Zelfredzaamheid bevorderen
Samenwerken stimuleren
Burgerschap ontwikkelen
Hoe bevordert Kindcentrum De Boomladder de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Om onze visie op sociale ontwikkeling te realiseren, maken we gebruik van diverse bewezen instrumenten en methodieken die aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen.
Welke systemen gebruikt De Boomladder voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Kindcentrum De Boomladder hanteert het IEP leerlingvolgsysteem 'hart en handen' om de sociale opbrengsten en de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te volgen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Boomladder?
Voor het sociaal-emotioneel leren zetten wij de methodiek van het Centrum Pedagogisch Contact in. Deze aanpak ondersteunt kinderen in hun persoonlijke groei en welzijn.
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Toetsing bij Kindcentrum De Boomladder
Bij Kindcentrum De Boomladder evolueert het inspectietoezicht naar een vernieuwde aanpak, waarbij onze stichting, Blosse, een centrale rol speelt in het toezicht op alle aangesloten scholen en verantwoording aflegt aan de onderwijsinspectie. Wij rapporteren driemaal per jaar aan het bestuur via de T-cyclus. Hierbij presenteren we de actuele stand van zaken van onze locatie op het gebied van onderwijskwaliteit, personeelsbeleid, financiële gezondheid en gegevensbescherming (privacy). De afdelingen kwaliteit, financiën en Human Resource Management (HRM) bieden hierbij cruciale ondersteuning om een transparante en effectieve verantwoording te garanderen.