
Schoolweging
De schoolweging van De Boomladder is 32,80 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. De school overtreft hiermee ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 53,4% en benadrukt de effectieve ondersteuning van talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweeledig beeld: 12,5% praktijkonderwijs (ver boven regio-gemiddelde van 1,01%) versus 16,67% havo/vwo (boven regionale 10,93%). De focus op maatwerk blijkt uit 18,75% vmbo-k/-(g)t-adviezen, passend bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boomladder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken aan de hand van de SLO-kerndoelen (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Dit zijn doelen die de kinderen in acht jaar basisonderwijs moeten behalen. De kerndoelen worden verdeeld in tussendoelen. We hebben het onderwijs zo ingericht dat we voldoen aan de kerndoelen. Hiervoor maken we gebruik van diverse middelen, zoals verschillende methodes. Deze methodes hebben toetsen na afsluiting van een bepaald blok of onderwerp. De gegevens uit de analyse van de toetsen gebruiken we in ons lesaanbod bij de volgende blokken. In februari en juni nemen we IEP-toetsen af op het gebied van: Taalverzorging (spelling), Technisch Lezen, Rekenen en Wiskunde en Begrijpend Lezen. Twee keer per jaar worden de resultaten besproken binnen de eigen bouw en met de intern begeleider. Op deze manier worden de onderwijsbehoeften van de kinderen in beeld gebracht en wordt gekeken hoe de leerlingen het beste begeleid kunnen worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 34,09% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 11,36% onder advies scoort (iets lager dan 11,81% gemiddeld). Dit weerspiegelt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Het is van groot belang dat alle kinderen (en alle anderen) zich veilig voelen op school, zich zelf kunnen zijn, hun talenten kunnen ontwikkelen en eigenaar zijn van hun eigen leerproces. De basisbehoeften daarbij zijn: competentie (ik kan het) relatie (ik kan het met anderen) autonomie (ik kan het zelf) LEES MINDER
Zelfredzaamheid
Samenwerken
Burgerschap
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Boomladder voor sociale ontwikkeling?
Het voorbeeldgedrag van de volwassenen, de inzet van Pedagogisch Tact via CPC (Centrum Pedagogisch Contact) en het volginstrument IEP hart en handen zijn de instrumenten die Kindcentrum De Boomladder inzet om sociale ontwikkeling te laten slagen. Betrokkenheid en welbevinden worden vastgelegd en besproken met collega's en intern begeleiders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Boomladder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Boomladder gebruikt het IEP leerlingvolgsysteem 'hart en handen' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Boomladder?
Kindcentrum De Boomladder gebruikt de methode Centrum Pedagogisch Contact voor sociaal-emotioneel leren.