
Schoolweging
De schoolweging van De Schatkist Heerhugowaard is 31,78 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,53% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school bovengemiddeld (vergelijking: 94,82%). Dit overtreft ruimschoots de inspectienorm van 85%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 46,87% van de leerlingen behaald, wat onder het vergelijkingsgemiddelde van 53,43% ligt. De school scoort hiermee net boven de eigen signaleringswaarde van 41,2%, maar er is ruimte voor verbetering in de uitdagende lesaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op de middenmoot: 17,65% vmbo-k en 14,71% havo-advies. Opvallend is het lagere percentage vwo-advies (8,82%) vergeleken met vergelijkbare scholen (18,61%). Tegelijk valt 2,94% onder vmbo-b, wat aansluit bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schatkist Heerhugowaard | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij vinden het van groot belang om de ontwikkeling van kinderen goed in kaart te hebben. Wij observeren de kinderen, we kijken hoe ze samen kunnen spelen en werken, we kijken naar wat ze kunnen en bij de kleuters noteren wij het als ze een ontwikkelingsdoel hebben bereikt. Vanaf groep 3 nemen we, naast de observaties, toetsen af. Elke methode heeft na een blok (aandachtsgebied) een toets. We kijken per kind of ze alles hebben begrepen en ze toe zijn aan de volgende stap, of dat er nog een herhaling/extra uitleg nodig is. De gegevens van de toetsen en observaties worden in het leerlingvolgsysteem opgeslagen. Elk half jaar kijken we of de kinderen vooruit zijn gegaan en vergelijken we hun groei met het landelijk gemiddelde. Dit doen we met behulp van de IEP-toets. De leerlingen van de groepen 3 tot en met 8 maken dus twee keer per jaar (in januari/februari en mei/juni) methode onafhankelijke toetsen. Er wordt getoetst op het gebied van woordenschat, begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling. Deze toetsen analyseren wij op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (18,52%) ligt hoger dan landelijk (11,81%). Dit kan samenhangen met de schoolweging. Positief is dat 62,96% op advies zit, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept.
Sociale ontwikkeling
De Schatkist is een Kanjerschool. Een belangrijk uitgangspunt van onze school is dat iedereen zich op onze school veilig en plezierig moet kunnen voelen. Onze school besteedt daarom veel tijd aan sociale vorming. Alle kinderen moeten zich thuis kunnen voelen bij ons op school (een open en veilige sfeer). Alle leerkrachten hebben de Kanjertrainingsopleiding gevolgd en geven de bijbehorende lessen in de groepen. Daarnaast beschikken wij over een Kanjercoördinator. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Welbevinden
Wat is de werkwijze van IKC de Schatkist voor sociale ontwikkeling?
Naast de wekelijkse lessen van de Kanjertraining vult de leerkracht tweemaal per jaar een vragenlijst in. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook zelf een vragenlijst in. Hiervoor gebruiken we de vragenlijsten van Kanvas.
Welke registratievormen gebruikt IKC de Schatkist om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC de Schatkist gebruikt Kanvas en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Schatkist?
IKC de Schatkist gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.