De Zonnewijzer
Middenweg 30 A
1703 RC Heerhugowaard

Schoolweging

Schoolweging
29.51
Spreiding
5.78

De schoolweging van De Zonnewijzer Heerhugowaard is 29,51 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit, zelfs iets boven het landelijk vergelijkingscijfer van 95,9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie vastgestelde signaalwaarde van 47,1%. Dit laat ruimte voor verbetering, maar sluit aan bij de schoolweging die een gemiddeld complexe populatie reflecteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 41,1% havo, havo/vwo of vwo (vs. 36,5% regio). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig (0% vs. 1,0% regio), terwijl vmbo-(g)t met 19,7% en vmbo-k/gt met 16,4% dominante adviezen zijn. Dit sluit aan bij het hoge percentage leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zonnewijzer HeerhugowaardGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Zonnewijzer maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Kinderen maken deze methode onafhankelijke toetsen (grofweg) 2x per jaar voor alle gebieden (zowel cognitief als sociaal emotioneel). Daar maken wij telkens analyses van. Eén op schoolniveau, één op groepsniveau en op kindniveau. Deze worden natuurlijk ook besproken met het team en met de verschillende bouwen (o.a. in de leerling-/groepsbesprekingen, zie het zorgrooster). De school- en groepsanalyses worden gemaakt tijdens de twee hiervoor jaarlijks gereserveerde studiedagen. N.a.v. deze analyses wordt er opnieuw gekeken welke kinderen verlengde instructie krijgen (op verschillende gebieden) en in mindere mate naar begeleid werkuur gaan (vaak zijn dat arrangementen en verloopt deze hulp via een andere (SWV) route). Er wordt op deze dagen ook gekeken of de eerder gemaakte afspraken n.a.v. de vorige analyses. Heeft dat effect gehad? Terugkijken en vooruitkijken wordt dus op hetzelfde moment gedaan. De resultaten/analyse worden wel met de kinderen besproken tijdens een ouder/kindgesprek (vooral t.o.v. zichzelf en niet t.o.v. de groepsgemiddelden). Er worden samen nieuwe doelen gesteld en er wordt teruggekeken naar de afgelopen periode. Zowel het kind als de leerkracht hebben hierbij hun inbreng. Uiteraard geeft het dagelijks werk het meeste en actuele inzicht. Daar wordt telkens het lesaanbod mee gefinetuned.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,6% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 76,1% op advies functioneert. De 18,3% die bovenadvies presteert, reflecteert kwalitatieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Leren samenleven Bewustwording eigenheid en verantwoordelijkheid Veiligheid Leren samen leven (zie ook visie); De Zonnewijzer is een school waar je leert samenleven. En dat komt goed uit want de kinderen van de school komen uit verschillende wijken: Butterhuizen, Stad van de zon, Oostertocht, Edelstenenwijk en de Rivierenbuurt. Leren samen leven(burgerschap) geven wij vorm d.m.v. Pedagogische basisprincipes Het Jenaplanonderwijs is gebaseerd op de vier basisprincipes: gesprek, spel, werk en viering. Deze principes bieden kansen voor sociale interactie en samenwerking tussen leerlingen. Door middel van gesprekken, spelletjes, samenwerking aan projecten en vieringen worden sociale vaardigheden zoals communicatie, empathie en samenwerking gestimuleerd. Stamgroepen In plaats van traditionele klassenstructuur werkt het Jenaplan met stamgroepen, waarin leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen leren. Dit bevordert een gevoel van gemeenschap en solidariteit tussen leerlingen. Oudere leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor jongere leerlingen, terwijl jongere leerlingen worden gestimuleerd door de voorbeelden en ondersteuning van oudere klasgenoten. Gesprekken en kringgesprekken Regelmatige kringgesprekken bieden leerlingen de mogelijkheid om openlijk met elkaar te communiceren, meningen te delen, naar elkaar te luisteren en respect te tonen voor verschillende perspectieven. Deze gesprekken bevorderen sociale vaardigheden zoals luisteren, spreken, respect tonen en het vermogen om constructief met anderen om te gaan. Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid Het Jenaplanonderwijs moedigt leerlingen aan om zelfstandig te denken, beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Dit stimuleert een gevoel van autonomie en zelfvertrouwen, wat essentieel is voor het ontwikkelen van sociale competenties zoals zelfbewustzijn, zelfregulering en zelfreflectie. Kortom, het Jenaplanonderwijs biedt een rijke leeromgeving waarin sociale opbrengsten centraal staan ??en waar leerlingen worden gestimuleerd om zich te ontwikkelen als zelfstandige, empathische en verantwoordelijke leden van de samenleving. Bewustwording eigenheid en verantwoordelijkheid Op de Zonnewijzer leren kinderen zichzelf kennen door o.a. met andere kinderen samen te werken. In o.a. het werkuur is samenwerken belangrijk. Daarin worden kinderen bewust gemaakt van hun eigen verantwoordelijkheid. Ze leren o.a. zelfstandig werken, plannen e.d. Op de Zonnewijzer leren kinderen ook hun executieve functies ontwikkelen. (Executieve functies op de Zonnewijzer). Wanneer kinderen zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen, dan is dat enorm helpend voor de rest van schoolloopbaan. Maar daarin worden ze natuurlijk wel begeleid door de stamgroepleerkracht. Veiligheid Veiligheid is misschien wel de belangrijkste basisvoorwaarde om te komen tot ontwikkeling. Dat begint in de groep, het hoe je met elkaar om gaat (ook hier helpt de driejarige stamgroep). Op de Zonnewijzer maken wij gebruik van de kanjertraining. Dat is een methode waarin kinderen leren hoe je met elkaar omgaat in gewone maar ook in ingewikkelde situaties. Behalve sociale zelfredzaamheid leren wij de kinderen hiermee ook een 'gezamenlijke taal'. Voor meer informatie, klik op Kanjertraining. Een veilige omgeving, de cultuur op de Zonnewijzer is eigenlijk een optelsom van: de Jenaplanvisie, de relatie (leerlingen onderling en leerling-leerkracht), en gebruik van gezamenlijke taal. En als het echt niet lukt, dan zijn er de nodige protocollen (zie elders in dit document). LEES MINDER

Leren samenleven

Bewustwording eigenheid en verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van De Zonnewijzer voor sociale ontwikkeling?

Bij sociale veiligheid binnen De Zonnewijzer gaat het om zowel fysieke veiligheid als het zich veilig voelen. Meer informatie is te vinden via de link 'Veiligheid op de Zonnewijzer'.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Zonnewijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Zonnewijzer gebruikt het IEP leerlingvolgsysteem en 'hart en handen' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zonnewijzer?

De Zonnewijzer gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.