
De resultaten van De Zonnewijzer in Heerhugowaard
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Zonnewijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Zonnewijzer bij jullie?
Ontdek hoe goed De Zonnewijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau door Leerlingen van De Zonnewijzer
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. Conform de richtlijnen van de inspectie dient minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau te halen. Dit percentage van 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Bereiken Leerlingen van De Zonnewijzer het Streefniveau?
Het streefniveau biedt een uitdagender doel, hoger dan het fundamentele niveau. Ons streven is dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau bereiken. De inspectie stelt voor iedere basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Zonnewijzer?
De overgang naar de middelbare school is een belangrijke stap. Bij Kindcentrum De Zonnewijzer in Heerhugowaard begrijpen we het belang van een passend schooladvies. Onze school volgt nauwgezet de procedures rondom de eindtoets en de advisering voor het voortgezet onderwijs. We streven ernaar om elke leerling optimaal voor te bereiden op de vervolgstap in hun educatieve reis. Voor gedetailleerde informatie over hoe het schooladvies tot stand komt op De Zonnewijzer, verwijzen we u graag naar onze website. U vindt de specifieke afspraken en protocollen onder 'Beleid en protocollen' op www.kindcentrumdezonnewijzer.nl.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Jenisplan Basisschool De Zonnewijzer
Op Jenaplan Basisschool De Zonnewijzer in Heerhugowaard stimuleren we actieve sociale ontwikkeling. Leerlingen uit diverse wijken zoals Butterhuizen, Stad van de Zon, Oostertocht, Edelstenenwijk en de Rivierenbuurt leren hier samenleven en ontwikkelen een sterk gevoel van eigenheid en verantwoordelijkheid. Onze aanpak is geworteld in de vier Jenaplanprincipes: gesprek, spel, werk en viering. Deze principes bevorderen essentiële sociale vaardigheden. Door middel van interactieve gesprekken, gezamenlijke spelactiviteiten, projectmatig werken en vieringen, ontwikkelen kinderen communicatie, empathie en teamwork. De Jenaplanstructuur met stamgroepen, waarin leerlingen van verschillende leeftijden samen leren, versterkt dit proces. Oudere leerlingen nemen verantwoordelijkheid voor jongere, terwijl jongere kinderen leren van hun oudere klasgenoten. Dit creëert een hechte gemeenschap. Kringgesprekken zijn een cruciaal onderdeel van onze dagelijkse routine. Hier krijgen leerlingen de ruimte om hun mening te delen, actief te luisteren en respect te tonen voor diverse perspectieven. Dit bevordert niet alleen sociale vaardigheden zoals effectieve communicatie, maar ook het vermogen om constructief met elkaar om te gaan. Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid staan centraal in ons onderwijs, waardoor kinderen leren zelfstandig te werken, te plannen en weloverwogen beslissingen te nemen. Dit draagt bij aan een sterk zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. Veiligheid is de fundering voor alle ontwikkeling. Binnen onze school creëren we een veilige omgeving door middel van de Kanjertraining. Deze methode leert kinderen hoe ze effectief met elkaar omgaan, zowel in alledaagse situaties als in complexere omstandigheden. Dit vergroot hun sociale zelfredzaamheid en geeft hen een gezamenlijke taal voor interactie. De veilige cultuur op De Zonnewijzer is een optelsom van de Jenaplanvisie, de positieve relaties tussen leerlingen en met de stamgroepleider, en het gebruik van deze gezamenlijke taal. Ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoeken tonen consequent een positief beeld van onze sociale aanpak.
Samenleven en samenwerken
Eigenheid en persoonlijke verantwoordelijkheid
Veiligheid en welzijn
Hoe bevordert De Zonnewijzer sociale veiligheid onder leerlingen?
Sociale veiligheid op De Zonnewijzer betekent dat leerlingen, ouders en personeel zich veilig voelen op school. Dit wordt bevorderd door een positieve groepsdynamiek, effectieve communicatie en de toepassing van de Kanjertraining. Meer details over ons veiligheidsbeleid vindt u op de pagina 'Veiligheid op de Zonnewijzer'.
Welke systemen gebruikt De Zonnewijzer voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Jenaplan Basisschool De Zonnewijzer gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem, met een focus op 'hart en handen'. Dit systeem helpt ons om de sociale ontwikkeling van elke leerling nauwgezet te volgen.
- IEP leerlingvolgsysteem, hart en handen
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Zonnewijzer?
Jenaplan Basisschool De Zonnewijzer zet Kanjertrainingen in als kernmethode voor sociaal-emotioneel leren. Deze trainingen zijn essentieel voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld bij onze leerlingen.
- Kanjer trainingen
Inspectierapport Basisschool De Zonnewijzer: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool De Zonnewijzer te Heerhugowaard staat bekend om zijn toegewijde team en een leeromgeving die gericht is op de individuele ontwikkeling van elk kind. Met 473 leerlingen bieden we een warme en stimulerende sfeer waar kinderen met plezier leren en groeien. Onze school legt de nadruk op een breed curriculum met aandacht voor zowel kernvakken als creatieve en sociale vaardigheden. We streven ernaar om elke leerling de kans te geven zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen, met een focus op toekomstbestendig onderwijs. Het inspectierapport van de onderwijsinspectie biedt waardevolle inzichten in onze prestaties en kwaliteiten. Deze officiële beoordeling helpt ons om transparant te zijn over ons onderwijs en continu te werken aan verbetering, zodat we de hoogste standaard kunnen garanderen.