
Schoolweging
De schoolweging van De Helix is 30,75 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,96% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de vereiste 85%. Dit is iets lager dan vergelijkbare scholen (95,23%), maar bevestigt een degelijke basiskwaliteit. De focus op taalvaardigheid in het onderwijsconcept werpt hier duidelijk vruchten af.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
41,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5% blijft. In vergelijking met vergelijkbare scholen (55,4%) is er ruimte voor verbetering, met name op het gebied van rekenvaardigheid waar de score 6,7% lager ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een divers beeld: 12% vwo (vs. 18,61% regio) en 8% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio). Opvallend is de vergelijkbaar sterke havo-adviesratio (16% vs. 16,07% regio). Dit reflecteert de heterogene leerlingenpopulatie en onderstreept het adaptieve adviesproces.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Helix | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Helix werkt met IEP LOVS. De leerlingen van de groepen 3 tot en met 8 maken twee keer per jaar (in januari en juni) methode onafhankelijke IEP toetsen. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Het IEP LVS houdt hier rekening mee. Het rekent een kind niet af te rekenen op wat het niet kan, maar geeft inzicht in waar een kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,57% presteert boven advies (landelijk: 25,27%), terwijl slechts 10,71% onder advies presteert. Dit succes wordt toegeschreven aan het doorstroomprogramma ‘Leren Ontdekken’ uit het schoolplan, met individuele trajectbegeleiding tot in het VO.