Dalton Kindcentrum Campus Columbus
Weegbree 2
1705 RA Heerhugowaard

Schoolweging

Schoolweging
27.22
Spreiding
5.51

De schoolweging van Columbus is 27,22 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school borgt hiermee sterke basisvaardigheden, met een score die 2,9%-punt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen uitkomt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit geeft aan dat de school succesvol inzet op excellente prestaties. De score ligt bovendien 10,7%-punt hoger dan bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op gemengde/theoretische leerwegen: 36,6% vmbo-(g)t/havo en 17,1% havo/vwo. Het aandeel vwo-advies (14,6%) ligt iets onder het vergelijkingsniveau (18,6%), terwijl praktijkonderwijs (0%) lager is dan regionaal (1,0%). De brede spreiding tussen vmbo-b (4,9%) en vwo weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsColumbusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Campus Columbus reflecteren kinderen doorlopend op hun ontwikkeling. Het leerproces staat hierbij voorop. Is er samen geleerd? Heb je iets nieuws ontdekt? Wat heb je gedaan toen de taak (te) makkelijk of moeilijk leek? Deze procesgerichte vragen staan dagelijks centraal. Teamleden zijn, met kinderen, steeds op zoek hoe ze het best de ontwikkeling van het kind inzichtelijk kunnen maken. Doel hierbij is dat het kind weet waar het staat en wat het nog te leren en te ontdekken heeft. Twee keer per jaar reflecteert het kind, met de leerkracht, op de afgelopen periode. Dit gebeurt middels een reflectiegesprek. In het portfoliogesprek dat hier op volgt, viert het kind, de ouders en de leerkracht de ontwikkeling van het kind. Samen stellen ze doelen voor de volgende periode/fase. Twee keer per jaar worden resultaten op het gebied van technisch lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen getoetst middels methodeonafhankelijke toetsen (IEP). Deze worden door kind en leerkracht geanalyseerd. Hieruit volgt een plan voor aanbod en aanpak voor de volgende periode. Tussentijds wordt de taal en rekenontwikkeling gemonitord middels gemaakt werkt, ontwikkelgesprekken, observaties en lees- en rekentoetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 68,9% op advies functioneert. De school toont hiermee een realistische advisering. Het percentage bovenadvies (22,2%) sluit aan bij de landelijke trend (25,3%), wat past bij de beschreven aandacht voor doorlopende leerlijnen.

Sociale ontwikkeling

Een veilige sfeer op Campus Columbus wordt bepaald door een veilige omgeving en door ons gedrag. Vriendelijkheid, openheid, behulpzaamheid en vertrouwen zijn waarden die in ons gedrag merkbaar zijn. Door gemeenschappelijke waarden, taal en aanpak te creëren én te oefenen is er preventief al veel gewonnen. We gaan uit van verschillen en stemmen onze aanpak hier op af. Op de campus werken we met maatjes en in teams. Zo leert iedereen van en met elkaar. LEES MINDER

We gaan uit van verschillen.

We hebben oog voor ieder kind.

We reflecteren, ook op gedrag

Wat is de werkwijze van Dalton Kindcentrum Campus Columbus voor sociale ontwikkeling?

Dalton Kindcentrum Campus Columbus bevraagt kinderen structureel en planmatig over hun welbevinden. Dit gebeurt door een dagelijkse begroeting in de unit, reflectie- en portfoliogesprekken met kinderen en ouders. Daarnaast vullen de kinderen jaarlijks een (anti)pestenquête en de vragenlijst van de Kanjertraining in. In de unit wordt gewerkt met de methode Kanjertraining.

Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton Kindcentrum Campus Columbus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dalton Kindcentrum Campus Columbus gebruikt Kanvas en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton Kindcentrum Campus Columbus?

Dalton Kindcentrum Campus Columbus gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.