Basisschool Reflector in Heerhugowaard

Het team van Basisschool Reflector in Heerhugowaard

Current section: team
Keerkring 49
1705 Heerhugowaard

Zie hier hoe het team van Basisschool Reflector is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Reflector. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Reflector bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Reflector bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Reflector zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.3%)
Man (10.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Reflector. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.7%)
25-35 jaar (17.9%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Reflector werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Reflector gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Reflector: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Op Basisschool Reflector begrijpen we het belang van een stabiele leeromgeving. Daarom hebben we diverse proactieve strategieën ontwikkeld voor effectieve leerkrachtvervanging bij ziekte, verlof of scholing. Ons doel is altijd om de onderwijscontinuïteit te waarborgen en uw kind de aandacht te geven die het verdient. Onze interne flexibele schil van ervaren onderwijsprofessionals staat paraat om direct in te springen bij kortdurende afwezigheid of wanneer collega's extra taken uitvoeren. Daarnaast werken veel groepen met duo-leerkrachten die elkaar naadloos kunnen vervangen, wat zorgt voor flexibiliteit en ondersteuning in de dagelijkse lespraktijk. Hoewel we de kinderen soms tijdelijk over andere groepen verdelen als laatste redmiddel, geven we hier de voorkeur niet aan. Onze ervaring leert dat dit de onderwijskwaliteit kan beïnvloeden. We streven ernaar om dit zoveel mogelijk te voorkomen en de vertrouwde groepsdynamiek te behouden. In uitzonderlijke situaties waarin geen directe vervanging mogelijk is, informeren wij ouders proactief via ons communicatieplatform Kwieb over een eventuele vrije dag voor de groep. Voor ouders die opvang nodig hebben, bieden wij ondersteuning en regelen we waar mogelijk passende opvang. Uw kind blijft zo altijd verzekerd van een veilige en stimulerende omgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze groepen zijn verdeeld in een basisgroep met een eigen juf of meester. In de ochtend werken we aan de basisvakken lezen, schrijven, spelling en rekenen. In de middag is er tijd voor thematisch onderwijs en creatieve vakken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op Basisschool Reflector

7

Academische Groei: Taal en Rekenen voor Succes

Beschikbare specialisten:

Ervaren dyslexiespecialist
Betrokken intern begeleider
Deskundige orthopedagoog
Gecertificeerde rekenspecialist
Geduldige remedial teacher
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid
Gespecialiseerde taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Reflector geloven we in het stimuleren van elke leerling. Onze specialisten bieden gerichte hulp bij taal- en rekenontwikkeling, zodat elke leerling zijn of haar potentieel volledig kan benutten. Met een team van zeven toegewijde professionals zorgen we voor een solide basis en extra ondersteuning waar nodig. Dit draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan en een positieve leerervaring.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn van de Leerling Voorop

Beschikbare specialisten:

Deskundige orthopedagoog
Geduldige remedial teacher
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal. Onze orthopedagoog, remedial teacher en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken samen om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren. Ze bieden begeleiding bij sociale interacties en emotionele groei, zodat elke leerling zich prettig en zelfverzekerd voelt op school. Dit helpt bij het ontwikkelen van veerkracht en positieve sociale vaardigheden.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Betrokken intern begeleider
Deskundige orthopedagoog
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze interne begeleider, orthopedagoog en specialist meer- en hoogbegaafdheid zetten zich in voor een optimale werkhouding en taakaanpak. Ze bieden strategieën en ondersteuning die leerproblemen helpen voorkomen. Door gerichte aanpakken en individuele begeleiding zorgen we ervoor dat leerlingen gemotiveerd blijven en hun schoolwerk effectief kunnen afronden. Dit leg de basis voor zelfdiscipline en leerplezier.

0

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor dit gebied zijn aangewezen, integreert Basisschool Reflector de ontwikkeling van motorische vaardigheden in het dagelijkse lesprogramma. We stimuleren beweging en coördinatie door middel van diverse activiteiten. Dit zorgt ervoor dat ook deze belangrijke ontwikkelingsgebieden aandacht krijgen binnen ons brede onderwijsaanbod. Voor specifieke vragen kunnen ouders altijd terecht bij de leerkracht of intern begeleider.

0

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Reflector volgt de richtlijnen voor medische handelingen en persoonlijke verzorging zoals vastgesteld door het bevoegd gezag. We zorgen voor een veilige omgeving waarin eventuele benodigde ondersteuning op een verantwoorde manier wordt geboden. Voor specifieke medische behoeften of vragen over persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, externe professionals om passende zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Multifunctionele ruimte te gebruiken als gymlokaal
Stilte werkplekken
Ontprikkelruimte

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Gedetailleerde Informatie en Persoonlijke Begeleiding

JONK (Jeugd- en Oudersteunpunt Noord-Kennemerland) biedt essentiële hulp bij vragen over passend onderwijs. Dit steunpunt informeert ouders over de diverse mogelijkheden binnen regulier en speciaal (basis)onderwijs, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken. JONK is er voor ouders en jongeren woonachtig in Alkmaar, Bergen, Dijk en Waard en Heiloo. Bezoek www.jo-nk.nl voor meer details of neem contact op met Eva Schmidt-Cnossen via 06-30 38 33 32 voor persoonlijk advies en meedenken. Onze school streeft naar een inclusieve leeromgeving waar vakmanschap van leerkrachten en eigenaarschap van leerlingen centraal staan. Wij investeren in de komende jaren om al onze leerkrachten optimaal voor te bereiden op het begeleiden van alle leerlingen, inclusief hoogbegaafde kinderen, om zo passend onderwijs voor iedereen te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Schoolplannen van Basisschool Reflector

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij Basisschool Reflector staat kwaliteit centraal, verankerd in onze kernwaarden en professionele cultuur. We streven continu naar borging en verbetering van ons onderwijs, met de waarderingskaders van de Inspectie van het Onderwijs als leidraad. Ons toegewijde team is de drijvende kracht achter deze kwaliteitsontwikkeling. Wij geloven dat effectief onderwijs plaatsvindt in de klas, door de dagelijkse, waardevolle interactie tussen leerkracht en leerling. Door leerlingen continu te volgen en tijdig gerichte ondersteuning te bieden, maken we het verschil in hun leerproces. Net als elke bloeiende organisatie, innoveren wij voortdurend. Elke vier jaar stellen we een nieuw Kindcentrumplan op, waarin we onze ambitieuze doelen voor de komende periode vastleggen. Deze doelen worden jaarlijks uitgewerkt in ons jaarplan en periodiek geëvalueerd en bijgesteld. Ons Kindcentrumplan is tevens afgestemd op het strategisch beleidsplan van Blosse. Voor het komende jaar richten we ons op de volgende speerpunten: **Ambitiegericht werken voor basisvakken en de ontwikkeling van executieve functies:** Leerkrachten implementeren de best practices zoals beschreven op onze kwaliteitskaarten. Binnen de onderwijsteams bespreken we deze kaarten met behulp van gerichte analysevragen. Dit stelt ons, inclusief kwaliteitscoördinatoren (KC) en directie, in staat om het handelen van leerkrachten te monitoren en te sturen, en specifieke ontwikkelings- en coachingsbehoeften te identificeren. Kennisdeling en het uitwisselen van succesvolle lesmethoden, eventueel via video-consultaties, versterken onze gezamenlijke aanpak. **Coachend lesgeven in relatie tot ambitiegericht werken:** Ons team geeft onderwijs vanuit een heldere visie en pedagogische bedoeling. Elke leerkracht en ondersteuner heeft persoonlijke ontwikkeldoelen gericht op zowel pedagogisch als didactisch handelen. Teamleden ondersteunen elkaar actief, waarbij de verbinding tussen pedagogiek – onze visie op kinderen en wat we hen willen meegeven – en de concrete lespraktijk wordt benadrukt. Dit alles wordt gevoed door de doeldomeinen van Gert Biesta: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. **Thematisch werken en burgerschap:** De thema's die we behandelen, sluiten naadloos aan bij onze visie en pedagogische missie. Jaargroepen werken gezamenlijk aan de voorbereiding van thema's en integreren diverse kerndoelen uit het taalonderwijs. Leerkrachten beschikken over actuele kennis van de leerlijnen. De voortgang op het gebied van thema's en burgerschap meten we op een kwalitatieve manier, bijvoorbeeld via rubrics of portfolio's, in samenspraak met het team. Ons burgerschapsonderwijs volgt een uitgewerkt plan met heldere doelen, dat zorgt voor een dekkend curriculum. Na elk thema evalueren de jaargroepen de resultaten met duidelijke criteria en identificeren ze verbeterpunten voor toekomstige thema's. **Passende en proactieve leerlingenzorg en gezamenlijke kwaliteitssturing:** Onze Kwaliteitscoördinatoren (KC) zijn gespecialiseerd in: * **Preventief werken:** Focus op het borgen van de basiskwaliteit in elke klas. * **Vroegtijdige signalering:** Opsporen van leer- en ontwikkelingsproblemen. * **Actieve teamdeelname:** Bijdragen aan een professioneel schoolteam dat planmatig werkt aan excellent onderwijs. * **Coaching en begeleiding:** Ondersteunen van collega's in hun professionele ontwikkeling. **Ondersteunende Structuur:** We hanteren een gestructureerde aanpak voor overleg en gezamenlijke ontwikkeling. De overlegstructuren ondersteunen onze pedagogische visie en de gestelde focus- en subdoelen. Het team is bekwaam in het voeren van dialogen die daadwerkelijk bijdragen aan de verbetering van het onderwijs. **Educatief Partnerschap:** Dit jaar zetten we stappen om van ouderbetrokkenheid te evolueren naar een volwaardig educatief partnerschap, wat we integreren in de ontwikkeling van de burgerschapsleerlijn. We hebben een beleidsplan dat de doorgaande lijn van VVE naar basisonderwijs beschrijft. Vroege en proactieve communicatie met ouders is hierin een essentieel onderdeel.

Welke methodes gebruiken we om onze onderwijsdoelen te realiseren?

Bij Basisschool Reflector zetten we een veelzijdige aanpak in om onze ambitieuze onderwijsdoelen te bereiken, waarbij elke rol binnen ons team cruciaal is: **Teamontwikkeling en Samenwerking:** Ons team is continu bezig met professionele groei. Door dagelijks reflectie, uitdaging en onderlinge bijsturing, maken leerkrachten bewuste keuzes die de persoonlijke en cognitieve ontwikkeling van leerlingen ten goede komen. De overlegstructuren binnen het team ondersteunen onze pedagogische visie en de gestelde doelen. Elke periode evalueren we de voortgang van subdoelen en de effectiviteit van onze overlegvormen. **Rol van Kwaliteitscoördinatoren (KC):** De KC's werken nauw samen met leerkrachten om de leerlingontwikkeling en resultaten te optimaliseren. Door continue dialoog over het onderwijs en het bevorderen van een professionele cultuur van gezamenlijk leren en onderzoeken, leggen zij de focus op groei op alle niveaus – van leerling tot team. Het partnerschap met ouders is een speerpunt, waarbij vertrouwen en samenwerking essentieel zijn voor succes. **Functie van Procesbegeleiders:** Procesbegeleiders zijn integraal onderdeel van het onderwijsteam en fungeren niet vanuit een hiërarchische positie. Ze zijn zich bewust van interne dynamieken (intra-actie) en de interacties binnen het team (interactie). Vanuit dit bewustzijn interveniëren ze effectief om gezamenlijke doelen te bereiken, zowel op inhoudelijk, procedureel als procesmatig vlak. Ze tonen daadkracht, zien groeikansen, ook bij weerstand, en fungeren als rolmodel voor collectieve groei en gedeelde verantwoordelijkheid voor onderwijsresultaten. **Verantwoordelijkheid van de Directie:** De directie stimuleert leren op alle niveaus en monitort de onderwijskwaliteit, onder meer door klasbezoeken en gesprekken met teamleden. In afstemming met de KC's sturen, inspireren en stimuleren zij het team, en bewaken zij de minimale prestatie-eisen. De directie fungeert als hoeder van onze pedagogische visie en de onderwijssystemen, en rapporteert driemaal per jaar aan het College van Bestuur. **Samenwerking in het Focusteam:** De directie, procesbegeleiders en kwaliteitscoördinatoren vormen samen het focusteam. Aan het einde van elke periode reflecteren zij gezamenlijk op de gestelde doelen, het teamproces en de vooruitzichten voor de volgende periode.

Ontdek de Wereld: Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Reflector

Toelichting van de school

Bij Basisschool Reflector staat spelend leren centraal in onze kleutergroepen. We creëren een rijke leeromgeving waar kinderen vanuit hun eigen belevingswereld worden uitgedaagd. Onze leerkrachten bieden een thematisch en uitdagend lesaanbod dat aansluit bij alle belangrijke ontwikkelingsgebieden. We focussen op de sociaal-emotionele ontwikkeling, zodat kinderen leren omgaan met zichzelf, anderen en hun omgeving. De spraak- en taalontwikkeling wordt gestimuleerd door woordenschatuitbreiding en het leggen van leesvoorwaarden. Ook de motorische ontwikkeling, zowel de grove als de fijne motoriek, komt uitgebreid aan bod, net als de rekenwiskundige ontwikkeling met aandacht voor begripsvorming en ruimtelijke oriëntatie. Vanaf groep 1 implementeren we de competentielijn 'leren denken & leren', die executieve functies bevordert. Dit zijn essentiële vaardigheden voor zelfregulatie en effectief leren, die we gedurende de hele schoolloopbaan blijven ontwikkelen. Onze leerkrachten observeren kinderen dagelijks, zowel tijdens spelactiviteiten als in andere situaties zoals buitenspelen en gymlessen. Deze observaties worden zorgvuldig vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem, waarna het lesaanbod wordt geoptimaliseerd. Voor een soepele overgang van kinderopvang naar onze school onderhoudt de kwaliteitscoördinator nauw contact met kinderopvang 'De Komeet'.

Veelgestelde vragen

Welke specifieke programma's biedt Basisschool Reflector voor jonge kinderen?

Basisschool Reflector biedt een rijk scala aan extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder specifieke programma's die gericht zijn op vroege educatie en een soepele overgang. Deze programma's stimuleren de ontwikkeling op diverse gebieden.

Basisschool Reflector biedt een rijk scala aan extra ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder specifieke programma's die gericht zijn op vroege educatie en een soepele overgang. Deze programma's stimuleren de ontwikkeling op diverse gebieden.

Kinderopvang Partnerschappen
Peuteropvang en VVE Programma's

Met welke externe organisaties werkt Basisschool Reflector samen voor het jonge kind?

Voor een optimale begeleiding van jonge kinderen werkt Basisschool Reflector nauw samen met kinderopvang 'De Komeet'. Deze samenwerking garandeert een harmonieuze overgang naar het basisonderwijs en een doorlopende ontwikkelingslijn.

Voor een optimale begeleiding van jonge kinderen werkt Basisschool Reflector nauw samen met kinderopvang 'De Komeet'. Deze samenwerking garandeert een harmonieuze overgang naar het basisonderwijs en een doorlopende ontwikkelingslijn.

Samenwerking met Kinderopvang de Komeet
Team | Basisschool Reflector in Heerhugowaard | [2025] Schoolregister