Basisschool Reflector
Keerkring 49
1705 SP Heerhugowaard

Schoolweging

Schoolweging
28.48
Spreiding
5.74

De schoolweging van Reflector is 28,48 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,1% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Deze score ligt 4,3%-punt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat mogelijk verklaard wordt door de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6%. Dit is kenmerkend voor scholen met vergelijkbare sociaal-economische samenstelling (schoolweging 28,48). De school zet extra in op differentiatie bij rekenen, wat terugkomt in het strategisch beleidsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviesverdeling toont een tweesporigheid: enerzijds 34,2% praktijkgericht advies (praktijkonderwijs + vmbo-b/k) tegen 27,8% landelijk, anderzijds 22,4% havo/vwo-advies. Het aandeel vwo-adviezen (5,3%) blijft achter bij regio (+13,3%). Deze verdeling sluit aan bij de gemixt stedelijke omgeving van Heerhugowaard en de gemiddelde schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsReflectorGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het team van Reflector is gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle leerlingen. De groepsleerkracht verzamelt informatie over de leerlingen door het doen van observaties, het afnemen van (methode)toetsen en het voeren van gesprekken met leerlingen en/of ouders. De tussentijdse resultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van CITO voor de volgende vakken: Rekenen en wiskunde, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Voor groep 1-2 hanteren we het observatievolgsysteem Digikeuzebord. ZIEN! wordt gebruikt om het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen. Alle informatie over leerlingen wordt in het leerlingdossier opgeslagen. Indien de ontwikkeling niet gaat zoals verwacht kijkt de leerkracht samen met de intern begeleider welke activiteiten er ingezet kunnen worden en of er meer hulp nodig is (intern of extern.) Ouders worden door middel van gesprekken en rapporten deelgenoot gemaakt van dit proces.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,67% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 25,33% bovenadviezer is. Deze scores weerspiegelen de zorgvuldige adviseringstrajecten zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, inclusief VO-indicaties vanaf groep 7 en drieledig adviesoverleg.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze visie gaan leerlingen met plezier naar school als ze weten dat ze zich er thuis kunnen voelen. We werken aan een veilige en positieve sfeer vanuit onze kernwaarden vertrouwen, ontwikkelen, samenwerken, inspireren, eigenaarschap en duidelijkheid. We leren en werken met elkaar in groepen, waarbij een goede groepsdynamiek belangrijk is. Op Reflector zijn de groepsafspraken voor iedereen hetzelfde. Ze hangen zichtbaar in elke klas. We zijn samen verantwoordelijk dat alle kinderen zich aan deze afspraken houden. We vinden het belangrijk om te investeren in goede relaties tussen leerlingen onderling, tussen leerkrachten en leerlingen en tussen teamleden en ouders en verzorgers. Een goede relatie heeft veel invloed op het gedrag van leerlingen. Het helpt ze om positief gedrag te ontwikkelen. Lessen in groepsvorming en gesprekken en reflecties n.a.v. actuele situaties maken deel uit van ons dagelijks aanbod. LEES MINDER

Vertrouwen

Samenwerken

Eigenaarschap

Wat is de werkwijze van Basisschool Reflector voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Reflector monitort actief de sociale veiligheid binnen de school. Jaarlijks wordt het observatiesysteem via Vensters ingevuld. Naar aanleiding van de analyse worden activiteiten ondernomen om de sociale veiligheid in de klas en op school te vergroten. Ouders zijn hierin een belangrijke gesprekspartner voor de leerkracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Reflector om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Reflector gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Digikeuzebord voor groep 1-2 en Vensters.