Van Maasdijkschool
Van Beyma Thoe Kingmaweg 1
8441 CP Heerenveen

Schoolweging

Schoolweging
29.4
Spreiding
6.72

De schoolweging van Van Maasdijkschool is 29,40 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,44% behaald fundamenteel niveau overtreft de school de inspectienorm ruim (85%), hoewel dit net onder het vergelijkingsgemiddelde (96,37%) ligt. De sterke basiskwaliteit komt voort uit doelgerichte taal- en rekeninterventies, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,4) effectief differentieert. Het blijft wel 5% onder het vergelijkingsgemiddelde (60,5%), wat ruimte voor groei biedt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een tweedeling zien: 22,22% vmbo-(g)t en 14,81% vwo, tegenover 11,11% vmbo-b. Opvallend is het hogere aandeel vmbo-k adviezen (14,81%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (9,17%). De combinatie van 29,6% havo/vwo-adviezen en 33,3% bovenadvisering onderstreept de ambitie om talent te herkennen, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVan MaasdijkschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met behulp van het CITO leerlingvolgsysteem wordt het onderwijsproces gemeten. Samen met de methodetoetsen geven ze een betrouwbaar beeld van de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen. Voor rekenen en taal maken de leerkrachten een groepsplan. Hierin beschrijven ze de doelen voor de komende periode en evalueren de afgelopen periode. Samen met de intern begeleider reflecteren ze op hun eigen rol en het didactische proces. Aan de hand van de bevindingen wordt het groepsplan aangepast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 33,33% van de leerlingen presteert boven advies – significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (25,27%). Slechts 8,33% zit onder advies, wat de nauwkeurigheid van de Plaatsingswijzer-methodiek bevestigt. Deze cijfers reflecteren de effectieve 'warme overdracht' en monitoring zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Uitgangspunt is, dat ik er mag zijn, maar jij ook!

Veilig

Respect

Ik mag er zijn

Wat is de werkwijze van de Van Maasdijkschool voor sociale ontwikkeling?

De Van Maasdijkschool hecht waarde aan de verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen. Respect voor elkaar staat centraal. De school gebruikt de Kanjertraining en dagelijkse situaties om met leerlingen te praten over reacties op elkaar, omgaan met meningen en het zorgen dat iedereen zich begrepen en gewaardeerd voelt. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met vragenlijsten van Kanvas, ingevuld door de leerkracht (groep 1-4) en door leerling en leerkracht (groep 5-8). De uitkomsten bepalen de focus voor de komende periode.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Van Maasdijkschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Van Maasdijkschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Van Maasdijkschool?

De Van Maasdijkschool gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.