IKC Sint Jozef
Van Dekemalaan 2
8442 BC Heerenveen

Schoolweging

Schoolweging
33.85
Spreiding
5.7

De schoolweging van Sint Jozef Heerenveen is 33,85 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) en het regionale gemiddelde (93.4%). Deze consistent hoge score bevestigt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, met name op het gebied van taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 74.1% van de leerlingen behaald, aanzienlijk hoger dan de signaleringswaarde (36.3%) en het regionale gemiddelde (49.2%). Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen tot bovenbasale vaardigheden, in lijn met de focus op maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school toont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 40% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) en 20% havo. Opvallend is ook het relatief hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (20%, landelijk 16.5%). Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionale gemiddelde (1.01%), wat past bij het profiel van een theoretisch georiënteerde school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Jozef HeerenveenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de LVS-toetsen afgenomen. Wij maken hierbij gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem, van Bureau ICE. Van de resultaten worden de trends in kaart gebracht in een trendanalyse die twee maal per jaar op groepsniveau en schoolniveau wordt gemaakt. Gekeken wordt of de verschillende niveaugroepen per klas, de gestelde ambities hebben gehaald. Naar aanleiding hiervan worden nieuwe ambities voor de volgende periode opgesteld. Na de trendanalyse maken de leerkrachten een actieplan op groepsniveau en de CPO (coördinator passend onderwijs) doet dit op schoolniveau. De trendanalyse en het actieplan komen tijdens studiedagen en teambijeenkomsten uitgebreid aan bod. Op deze manier volgt het schoolteam de leerlingen en de groepen adequaat en stemmen we onze doelen af op de gestelde ambities.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66.7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Het percentage onderadvisering (20%) ligt echter hoger dan gemiddeld (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. De school zet volgens het jaarverslag in op vroegtijdige signalering om deze trend te keren.

Sociale ontwikkeling

IKC Sint Jozefschool is een Daltonschool. Een Daltonschool heeft een eigen pedagogische visie op kinderen en op onderwijs. We richten ons op de ontwikkeling van het gehele kind en we spelen steeds in op de natuurlijke behoefte aan veiligheid, zelfstandigheid en de drang om samen te leren. Op deze manier willen we eraan bijdragen dat onze leerlingen zich in relatie met elkaar en met de hen omringende wereld ontwikkelen tot competente mensen. We zijn een kindcentrum waar teamleden, ouders en kinderen samenwerken. Iedere plek en iedere rol is waardevol en doet ertoe. Als school vinden wij het belangrijk dat alle kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school komen. Een goed pedagogisch klimaat is hierbij van groot belang. Elke groep bestaat uit diverse leerlingen met hun eigenheid, hun unieke talenten en gedragingen. We leren om samen te werken en respect te hebben voor de ander. Op onze school zijn we er voor elkaar. Dit zorgt voor dynamiek en ontwikkeling. LEES MINDER

Leren leven: mens met LEF

Zorg voor elkaar: verbinding

Burgerschap en gemeenschapszin

Wat is de werkwijze van IKC Sint Jozef voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Bij IKC Sint Jozef worden kinderen gezien en gehoord. Samen met de ouders wordt gewerkt aan de ontwikkeling van kinderen, waarbij ze verantwoordelijkheid leren dragen en de ruimte krijgen om zichzelf te ontdekken in een vertrouwde en veilige omgeving. De school maakt gebruik van de preventieve lesmethode Leefstijl voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, die al vanaf de peuteropvang wordt ingezet. Alle leerkrachten en pm-ers zijn gecertificeerd om met dit programma te werken.

Welke registratievorm(en) worden er gebruikt om sociale opbrengsten in kaart te brengen bij IKC Sint Jozef?

IKC Sint Jozef gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren worden er bij IKC Sint Jozef gebruikt?

Bij IKC Sint Jozef wordt de methode Leefstijl gebruikt voor sociaal-emotioneel leren.