Ekke de Haanschool
Zegge 2
8446 CL Heerenveen

Schoolweging

Schoolweging
33.17
Spreiding
6.02

De schoolweging van Ekke de Haanschool is 33,17 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 98.25% van de leerlingen gehaald, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden taal en rekenen sterk gewaarborgd zijn, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 70.17% leerlingen die het streefniveau behalen, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 38.7%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsniveau van 50.17% en benadrukt de effectiviteit van hun onderwijsaanpak, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op praktisch-theoretische doorstroom: 50% vmbo-(g)t advies (vs. 16.45% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel havo-adviezen (25%) ligt boven regionaal niveau (16.07%), terwijl vwo-adviezen met 5% juist lager zijn. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadvies, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 1.01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEkke de HaanschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22.22% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Desondanks scoort 27.78% boven advies, wat het vertrouwen in de adviesprocedure onderstreeft. De school benoemt specifiek maatwerk bij doorstroombegeleiding in hun beleid, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij willen de kinderen in hun kracht zetten en zelfvertrouwen geven door met hun talenten te werken. Daarbij valt te denken aan dansen, muziek en creatieve vorming. Maar ook hoogbegaafdheid en het talent voor een specifiek vak, zoals taal of rekenen. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen, door het optimaal benutten van hun talenten, ook op andere gebieden zich beter ontwikkelen en meer zelfvertrouwen krijgen. De basis voor het goed kunnen ontwikkelen van talenten ligt ons inziens in een veilige omgeving waarin met respect met elkaar omgegaan wordt. Door samenwerking leren kinderen van elkaar en wordt wederzijds respect opgebouwd. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Samenwerken

Wat is de werkwijze van de Ekke de Haanschool voor sociale ontwikkeling?

De Ekke de Haanschool vindt het belangrijk dat leerlingen leren respectvol met elkaar om te gaan, ondanks verschillen. De school stimuleert samenwerking door gebruik te maken van variabele werkplekken, waardoor leerlingen met verschillende klasgenoten samenwerken en de sociale opbrengsten worden vergroot. Dagelijkse situaties in de klas en op het plein worden gebruikt om met leerlingen te praten over reacties op elkaar, omgaan met verschillende meningen en zorgen dat iedereen zich begrepen en gewaardeerd voelt. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen, gebruikt de school vragenlijsten van Leerling in beeld van Cito. In groep 1 tot en met 4 wordt deze lijst door de leerkracht ingevuld, in groep 5 tot en met 8 door zowel de leerkracht als de leerling. De uitkomsten worden gebruikt om te bepalen waar de komende periode (extra) aandacht aan besteed moet worden, zowel op individueel als groepsniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Ekke de Haanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Ekke de Haanschool gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Ekke de Haanschool?

De Ekke de Haanschool gebruikt de Kanjertraining, het Gedragsprotocol 'Trots zijn op jezelf en elkaar' en De Gouden Weken als methoden voor sociaal-emotioneel leren.