CBS Het Talent
Rhijnsburglaan 7a
8181 XW Heerde

Schoolweging

Schoolweging
29.27
Spreiding
5.72

De schoolweging van Het Talent Heerde is 29,27 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat significant hoger is dan de landelijke 95,9% en ver boven de inspectienorm van 85%. Deze score onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs op de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde van 57,8% en de inspectienorm van 47,1%. Dit benadrukt de focus op ambitieuze leerdoelen, met name voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is theoretisch gericht: 28,6% vwo, 24,5% havo en 8,2% havo/vwo (samen 61,3%). Dit ligt beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (≈18,6% vwo, 16,1% havo). Praktijkgericht onderwijs (vmbo-b: 2,0%) blijft onder het regionaal gemiddelde (5,5%), passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Talent HeerdeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken op CBS Het Talent opbrengstgericht, we benutten beschikbare data voor het verbeteren van ons onderwijs. De basis voor de leeropbrengsten liggen o.i. in het welbevinden van het kind. Om dat te meten gebruiken we het KanVasvolgsysteem en houden we kindgesprekken. We meten de leerling resultaten t.a.v. de RTL vakken m.b.v. het IEP Leerlingvolgsysteem. De analyse van de resultaten worden besproken binnen het team- en op groepsniveau en kunnen leiden tot aanpassingen van ons onderwijs. Hiervoor gebruiken we groepsplannen. De analyse van resultaten is een cyclisch proces. Cyclisch werken betekent dat we steeds opnieuw bepaald worden aan welke verbetering gewerkt moet worden en welke concrete resultaten we willen bereiken. Dit proces wordt ondersteund door gebruik te maken van de PDCA-cyclus (Plan Do, Check Act)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26,4% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Tegelijk presteert 15,1% boven advies (vs. 25,3% landelijk). Deze polarisatie vraagt om aandacht, hoewel het hoge percentage 'op advies' (58,5%) wijst op accurate plaatsing voor een meerderheid.

Sociale ontwikkeling

Een kind moet zich op school vooral veilig voelen. Het moet met plezier naar school gaan. Wij stimuleren positief gedrag van alle leerlingen ten opzichte van elkaar. Vanuit onze christelijke levensovertuiging willen we de kinderen leren omzien naar elkaar. Ook zijn we als team altijd bezig om ons te richten op het proces groepsvorming. Concreet willen wij als team een goed klimaat bereiken door: - Afspraken te maken die gelden op het plein en in de school. - Toezicht te houden op het schoolplein voor schooltijd en in de pauze. - Regelmatig contact te hebben met de ouders om te weten wat er bij de kinderen leeft. - Na elkezomer vakantie aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind door: aandacht te besteden aan groepsvorming, groepsregels te maken die worden ondertekend door leerkracht en leerlingen en een jaarthema centraal te stellen. - Handhaven anti-pestprotocol. - Kanjertraining. LEES MINDER

vertrouwen

veiligheid & rust

wederzijds respect

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Elk kind mag zoveel mogelijk zichzelf zijn. Het kind moet zich thuis en op school ontwikkelen als een sociaal individu en wij willen daar met onze visie op kinderen een bijdrage aan leveren. Uitgangspunt daarbij is, dat het kind zich houdt aan regels en afspraken die gemaakt zijn op school en in de groep, vanuit de kanjertraining. Deze training geeft kinderen handvatten in sociale situaties en daardoor komt tijd en energie vrij. Het belangrijkste doel van de kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder sociale stress. Op de lange termijn is dit merkbaar aan gedrag en prestaties. Wat van groot belang is dat u als ouders op de hoogte moet zijn van de inhoud van deze training en dat u in dezelfde trant denkt en handelt als de leerkrachten en de kinderen op school. Fysiek geweld en pesten is niet toegestaan.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas Onderbouwd

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen