
Schoolweging
De schoolweging van De Ravelinde is 30,30 , met een spreiding van 5,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99.5% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (95.7%). Dit onderstreept de sterke basiskwaliteit van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een tweedeling: 37% havo en 14.8% havo/vwo-advies (boven regionale percentages), maar tegelijk 7.4% praktijkonderwijs/vmbo-b (iets boven regio). Dit past bij een schoolweging met significante spreiding (5.12) in leerlingachtergronden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ravelinde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De meeste kinderen kunnen zonder problemen het schoolprogramma op BS De Ravelinde doorlopen. Er zijn echter altijd kinderen die niet genoeg hebben aan dit programma. Daaraan kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de onderwijsbehoeften van de kinderen. • Onderwijsbehoeften van de kinderen wordt zoveel mogelijk centraal gesteld. Er is afstemming op het gebied van de instructie, de leertijd en de leerstof. • Er wordt geprobeerd zoveel mogelijk af te stemmen, rekening houdend met het kind en zijn omgeving (de groep, de leerkracht, de school en de ouders). • De leerkracht doet ertoe. De leerkracht heeft daadwerkelijk invloed op de leerprestaties van kinderen. • Positieve aspecten zijn van groot belang. Het gaat om de positieve, stimulerende aspecten van het kind, de leerkracht, de groep, de school en de ouders. • We streven naar een constructieve samenwerking tussen school en ouders. • Er wordt doelgericht gewerkt. Doelen worden geformuleerd met als doel de opbrengsten te verhogen op het gebied van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, werkhouding en gedrag. • De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer. Leerkrachten hebben over het algemeen een goed beeld van de kinderen. Dit komt doordat zij de kinderen in allerlei situaties meemaken, werk nakijken en beoordelen. Als aanvulling op dit beeld dat de leerkracht heeft en om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs aan alle kinderen op school te kunnen waarborgen wordt een leerlingvolgsysteem gehanteerd dat uit drie onderdelen bestaat: • Leerlingkaart Parnassys De leerlingkaart is een digitaal follow-up document waarin de gegevens en kindkenmerken en (specifieke) onderwijsbehoeften staan omschreven. De leerlingkaart wordt gedurende het schooljaar aangevuld indien er wijzigingen zijn. • Dossier In het dossier worden brieven, onderzoeksgegevens en andere belangrijke documenten verzameld; Het dossier wordt beheerd door de groepsleerkracht en/of kwaliteitscoördinator. • LVS- CITO Alle kinderen van de groepen 3 t/m 8 worden nauwgezet gevolgd op de gebieden: Technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en verzameld in het administratieprogramma Parnassys. Met de toetsen kan de leerkracht vaststellen of de ontwikkeling van het kind naar wens verloopt of welke kinderen ondersteuning nodig hebben. Ook kan het aanleiding zijn voor verbeteringen in het onderwijsgedrag van de leerkracht of verbeteringen van onderdelen van het onderwijsprogramma. De meeste toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. De toetsmomenten zijn in januari/februari en in mei/juni.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
77.78% van de leerlingen zit op adviesniciveau (vs. 62.93% landelijk), met slechts 11.11% onder advies – gelijk aan het landelijk gemiddelde. De combinatie van zorgvuldige advisering en doorlopende monitoring blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Op onze school zijn alle leerlingen welkom. Als school willen wij rechtvaardige kansen bieden aan alle kinderen, ongeacht achtergrond en milieu. Onze school heeft hoge verwachtingen van kinderen en garandeert goed onderwijs. School werkt met ouders en met andere leden van de gemeenschap samen om de educatieve ervaring van de kinderen te optimaliseren. School speelt een belangrijke rol in het toekomstige succes van het leven van leerlingen en hun gemeenschap. Wij willen jonge mensen een fundament geven waarop zij uit kunnen groeien tot actieve en verantwoordelijke (wereld)burgers, die de samenleving om hen heen begrijpen en die in staat zijn het verschil te maken in die samenleving. Wij geloven dat het best mogelijke onderwijs kan worden verkregen als alle energie en aandacht uitgaat naar het verder verbeteren van het onderwijs: “elke dag samen een beetje beter”. We hebben de ambitie om het onderwijs in het dorp te versterken en voortdurend te blijven ontwikkelen. We hanteren daarbij een stijl van lef, visie en solidariteit en we benutten kansen in allerlei vormen van samenwerken. LEES MINDER
Samen voor goed onderwijs
Aardig, vaardig, waardig
Diversiteit en solidariteit
Wat is de werkwijze van Basisschool de Ravelinde voor sociale ontwikkeling van de leerlingen?
Basisschool de Ravelinde zet jaarlijks vragenlijsten uit onder leerlingen, ouders en medewerkers om de sociale veiligheid en tevredenheid te meten. De resultaten van deze vragenlijsten worden gebruikt door de leerteams om in de klassen aan de slag te gaan met de sociale ontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Ravelinde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Ravelinde gebruikt het Digikeuzebord en WMK (Welbevinden Monitor Kinderen) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Ravelinde?
Basisschool de Ravelinde gebruikt de methoden 'Kinderen en… hun sociale talenten' en 'Doe het' voor sociaal-emotioneel leren.