Basisschool Voorweg Basisschool in Heemstede

Het team van Voorweg Basisschool in Heemstede

Current section: team
Voorweg 24
2103 Heemstede

Zie hier hoe het team van Voorweg Basisschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Voorweg Basisschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Voorweg Basisschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Voorweg Basisschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Lezen We zetten vol in op leesbevordering en leesplezier. Goed leesonderwijs is de basis van alles. Dit is daarom een van onze topprioriteiten. Ons uitgangspunt is dat je lezen vooral leert door het veel te doen, en dat je veel leest als je gemotiveerd bent. Het leesonderwijs bestaat uit individueel lezen, begrijpend lezen, voorlezen en activiteiten die het lezen bevorderen.Vanaf groep 3 lezen we met de leerlingen volgens de LIST-methodiek. Elke dag, vanaf ongeveer halverwege groep 3, lezen de kinderen zelfstandig of met de klas een half uur in hun boeken of in hun samenleesboek, een boek die met de gehele klas samen wordt gelezen. Ook lezen de leerkrachten elke dag voor. We zien ook de voordelen van tutorlezen: leerlingen uit hogere groepen lezen samen met leerlingen uit lagere groepen. School- en klassebibliotheek De school beschikt over een ruime hoeveelheid boeken. Elke groep heeft een eigen bibliotheek in het klaslokaal. Bovendien hebben we nog meer titels verspreid door de school staan: dit zijn veelal informatieve boeken, prentenboeken en samenlees-boeken. Spelling Voor spelling en grammatica werken we in de groepen 3 t/m 8 met Staal spelling 2.0. Deze methode werkt volgens een wetenschappelijk bewezen aanpak en is preventief. Uiteraard komen ook onderdelen als dictees (dagelijks) en het verwerken van de leerdoelen in een werkschrift aan bod. Rekenen We werken met de nieuwste versie van de methode Wereld in Getallen. Deze versie, met veel mogelijkheden voor differentiatie, verrijking en verdieping , is gebaseerd op de jongste wetenschappelijke inzichten in het rekenonderwijs. Wekelijks werken de kinderen aan één of twee twee rekendoelen. Wereld in Getallen gebruiken we vanaf groep 1. Naast Wereld in Getallen werken we met Rekensprint met al onze leerlingen. Rekensprint is een methode-onafhankelijk programma dat rekenproblemen voorkomt door vroegtijdig te beginnen met oefenen en automatiseren. Schrijven Ons schrijfonderwijs is gebaseerd op de methode Pennenstreken 3. Deze methode start in groep 3 en loopt door tot en met groep 5. We leren de kinderen een eenvoudig, duidelijk leesbaar en vlot geschreven handschrift, wat de basis legt voor een eigen handschrift. GO! – thematisch onderwijs (groep 1 t/m 3) GO! Geïntegreerd Onderwijs is een thematische leeromgeving waar wereldoriëntatie, burgerschap, digitale geletterdheid, wetenschap, natuur en techniek, filosofie, kunst en cultuur in samenhang worden aangeboden. Leerlingen zijn bezig met het vergroten van hun kennis van de wereld. Culturele en creatieve vakken zijn geïntegreerd binnen de thema’s. We laten de kinderen gedurende de schoolloopbaan kennismaken met de brede variëteit aan cultuurvormen, van dans tot literatuur, van muziek tot beeldende kunst en koken (in ons eigen restaurant). Wetenswaardig – thematisch onderwijs (gr4 t/m 8) Op de Voorwegschool bieden wij de zaakvakken in de groepen 4 tot en met 8 thematisch aan met behulp van de nieuwe methode Wetenswaardig. Wetenswaardig is een compleet uitgewerkte lesmethode voor leraren in het primair onderwijs waarmee zij hun leerlingen klassikaal thematisch kunnen inleiden in de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, burgerschap en techniek. Met behulp van de gedegen algemene kennisbasis die leerlingen hiermee opdoen ontwikkelen zij tegelijkertijd hun gezamenlijke woordenschat en taalvaardigheden: begrijpend lezen, spreken en schrijven. Wetenswaardig sluit goed aan bij onze visie op leren. Met behulp van rijke teksten over aansprekende thema’s leren de kinderen over de wereld om hen heen. De creatieve verwerking van de thema’s, waaronder om de drie schoolweken kookles voor alle groepen, wordt gedaan in ons kook- en crea-lokaal. Voor de leerjaren 1 tot en met 3 is Wetenswaardig nog niet beschikbaar. Zodra dit het geval is zullen we ook in deze leerjaren middels Wetenswaardig ons thematisch onderwijs geven. Engels In de groepen 6, 7 en 8 geven we het vak Engels, aan de hand van de Stepping Stones. Kinderen leren op een speelse manier om ter gaan met de Engelse taal. Beweging (gym) De Voorwegschool vindt bewegen belangrijk. Beweging heeft een positieve invloed op de gezondheid en op de sociaal-emotionele en ruimtelijke ontwikkeling van kinderen. Al onze leerlingen krijgen per week 100 minuten gymonderwijs van de vakdocent in onze eigen gymzaal. Onze school doet ook mee aan tal van sportevenementen. KiVa KiVa is een schoolbreed programma waarmee we werken aan de sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Ze leren in het begin van het schooljaar bijvoorbeeld om gevoelens en emoties te herkennen bij zichzelf en bij anderen, en hoe ze daarmee om kunnen gaan. De kinderen leren dat ieder mens zijn eigen kwaliteiten heeft en uniek is. KiVa is tegelijkertijd ook een programma dat zich richt op de sociale veiligheid. Het voorkomen en tegengaan van pesten is een belangrijk onderdeel. De Voorwegschool heeft sinds mei 2020 het KiVa-certificaat. Een school ontvangt het certificaat als ze minimaal twee jaar met KiVa heeft gewerkt en aantoonbaar aan de certificeringseisen voldoet. Die houden onder meer in dat alle betrokken leerkrachten de START-training hebben gevolgd en dat in elk geval de groepen 3 t/m 6 de KiVa-thema’s jaarlijks behandelt. Zie voor meer informatie: Waar gaan we voor? (Onze visie) en via de oudergids van KiVa: https://www.kivaschool.nl/userfiles/site1/files/Oudergids.pdf Leerlingenraad Vertrouwen is een van de waarden die we willen uitdragen en willen meegeven aan onze leerlingen. Dit uit zich onder andere in het serieus nemen van de mening van de kinderen. Iedereen mag zichzelf zijn, uitgaande van gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid en respect. We zetten in op een actieve rol van de kinderen. We vragen ze bijvoorbeeld mee te denken over de inrichting van de (leer)omgeving. Op die manier maken wij de leerlingen medeverantwoordelijk. In mei 2020 hebben we Leerlingenraad opgericht; die bestaat uit vertegenwoordigers van de groepen 5 tot en met 8. Zij praten elke maand met onze gedrags-specialist, Marije Siegerist. Het overleg kan over allerlei schoolzaken gaan. De leerlingen dragen plannen en ideeën voor verbeteringen aan, die serieus worden bekeken en overwogen door de directie en het hele team. We verwachten dat onze leerlingen een actieve, positieve bijdrage leveren aan een goed schoolklimaat; hiervoor oefenen we sociaal-communicatieve vaardigheden. Samenwerken en communiceren is daarbij van groot belang. Klasse!box In alle groepen werken we met de zeer effectieve methode Klasse!box. De kinderen zetten een eigen vergadering op, compleet met voorzitter en secretaris. Iedereen dient briefjes met vragen en voorstellen in, en daarna gaan de gezamenlijk praten en onderhandelen over onderwerpen die de klas aangaan. Deze klassenvergadering werkt als een proeftuin voor burgerschap. ICT Digitale technieken spelen ook in het onderwijs op de Voorwegschool een rol. Alle groepen beschikken over Chromebooks. Verder zijn de lokalen voorzien van digitale schoolborden: deze bevorderen de interactieve manier van lesgeven, ze vergroten de betrokkenheid van de kinderen. De digitale leermiddelen zetten we echter alleen in als de effectiviteit is aangetoond en goed aansluiten bij ons onderwijs. Bij de aanschaf van nieuwe methodes speelt de kwaliteit van het multimediale gebruik ook een rol.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Speel- en werklessen
23.8%
Buitenspelen
17.2%
Taal
16.8%
Rekenen
15.8%
Thematisch onderwijs
11.9%
KiVa
7.9%
Gym
6.6%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
48.4%
Rekenen/wiskunde
23.2%
Lezen
15.4%
Bewegingsonderwijs
6.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
4.8%
Engelse taal
1.4%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Voorweg

0

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor de ondersteuning op het gebied van taal en rekenen binnen onze school. We zetten ons echter dagelijks in om alle leerlingen, ook die met specifieke leerbehoeften op deze gebieden, de best mogelijke begeleiding te bieden binnen de reguliere lessen en met behulp van onze eigen expertise.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Marije Siegerist, onze toegewijde gedragsspecialist, is een dagdeel per week beschikbaar om kinderen met specifieke gedragsuitdagingen te ondersteunen. Samen met onze intern begeleider werken zij nauw samen om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich sociaal en emotioneel optimaal kan ontwikkelen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen aparte specialisten zijn aangewezen voor gedrag, werkhouding en taakaanpak, besteden onze leerkrachten hier veel aandacht aan. Zij bieden gestructureerde begeleiding en motiveren leerlingen om hun werk effectief aan te pakken, zodat iedereen succesvol kan leren.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief Leren en Bewegen

Beschikbare specialisten:

Leerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Marije Siegerist, onze specialist op het gebied van motorische ontwikkeling, zorgt voor een gevarieerd bewegingsprogramma. Ze begeleidt leerlingen bij het verbeteren van hun motorische vaardigheden, wat bijdraagt aan hun algehele fysieke en cognitieve ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en eventuele externe professionals. Het welzijn en de gezondheid van onze leerlingen staan centraal, en we zorgen voor een passende ondersteuning waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Gymlokaal
Natuurlijk schoolplein
Keuken-crealokaal
Buitenlokaal
Schooltuin op plein
Buitenschoolse opvang bij de school

Op Maat Gemaakte Onderwijs­ondersteuning voor Elke Leerling

Ons Toegewijde Onderwijsbeleid en Praktijk

Bij Voorweg Basisschool omarmen we de diversiteit van onze leerlingen, een ware afspiegeling van onze bruisende samenleving in Heemstede. Ongeveer 70% van onze leerlingen is autochtoon, terwijl 30% een migratieachtergrond heeft. Deze mix verrijkt onze schoolgemeenschap en stimuleert wederzijds begrip en respect. Veel ouders bij ons op school zijn hoogopgeleid, wat zich vertaalt in de snelle ontwikkeling en leergierigheid van hun kinderen. Ons onderwijs is hierop afgestemd, met methodieken die verdieping en zelfstandig leren bevorderen, zodat elke leerling zijn of haar potentieel volledig kan benutten. De Voorwegschool verwelkomt jaarlijks ongeveer 70 nieuwkomers, waaronder veel tweetalige kinderen. We erkennen dat taalontwikkeling en woordenschat bij deze leerlingen extra aandacht vragen. Daarom werken we nauw samen met organisaties als Vluchtelingenwerk en het ITK Haarlem, en ontvangen we leerlingen van internationale scholen. Sommige nieuwkomers ervaren sociaal-emotionele uitdagingen, mogelijk gerelateerd aan oorlogstrauma's of een minder uitgebreide scholingsachtergrond. Dit kan leiden tot leerachterstanden op specifieke vakgebieden. Onze aanpak is gericht op het bieden van een veilige en ondersteunende omgeving om deze hindernissen te overwinnen. Ons beleid is erop gericht om continu te evalueren en te verbeteren, waarbij we voor elke individuele ondersteuningsbehoefte bekijken wat nodig is en hoe we dit het beste kunnen realiseren. We zoeken voortdurend naar innovatieve manieren om ons onderwijsaanbod te verrijken en de ontwikkeling van al onze leerlingen te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan Voorweg Basisschool

Wat zijn de toekomstgerichte doelen van ons schoolplan?

Voor de komende vier jaar hebben we ambitieuze doelen vastgesteld die de kern vormen van ons handelen. Deze doelen, die ook de basis legden voor ons vorige schoolplan, blijven leidend voor het komende plan (2029-2033). Deze continuïteit in beleidsvorming zorgt voor een stabiele en doelgerichte ontwikkeling op Voorweg Basisschool. Deze verbeterdoelen zijn essentieel voor elke basisschool. Hoewel we tevreden zijn over onze huidige expertise en kennis, streven we continu naar verdere verbetering. Ons uitgangspunt is dat een sterk team, gekoppeld aan een doordacht curriculum, uitstekende leerresultaten kan realiseren. Onze focuspunten voor excellentie: 1. Alle leerkrachten op onze school beschikken over uitmuntende didactische vaardigheden. 2. Alle leerkrachten op onze school blinken uit in pedagogische bekwaamheid. 3. Het curriculum van onze school sluit naadloos aan bij onze onderwijsvisie. 4. De prestaties op alle vakgebieden overtreffen de verwachtingen op basis van onze leerlingenpopulatie.

Hoe realiseren we de gestelde school- en leerdoelen?

Op Voorweg Basisschool werken we volgens een opbrengstgerichte aanpak, waarbij we ons richten op onze ambitieuze doelstellingen. Voor elke leerlinggebonden toets hebben we specifieke normen vastgesteld, zoals beschreven in ons Schoolondersteuningsprofiel. Ons leerlingvolgsysteem, Schoolpoort, ondersteunt dit proces actief. Tijdens evaluatiemomenten vergelijken we de toetsresultaten met de vastgestelde normen. Indien de scores structureel achterblijven, implementeren we gerichte interventies. Dit kan variëren van het toewijzen van meer lestijd aan specifieke vakken, het optimaliseren van instructiemethoden, het verhogen van de oefenfrequentie, het versterken van het lesmateriaal, het aanpassen van differentiatie, tot het aanschaffen van nieuwe lesmethoden. De schoolleiding en de intern begeleider observeren de klassen om de effectiviteit van de interventies te beoordelen en de toepassing ervan door leerkrachten te monitoren. Daarnaast stimuleren we kennisdeling tussen leerkrachten ('gluren bij de buren') om gezamenlijk te leren en te groeien.
Team | Voorweg Basisschool in Heemstede | [2025] Schoolregister