
Schoolweging
De schoolweging van Voorweg is 26,43 , met een spreiding van 7,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.64% van de leerlingen haalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en vergelijkbaar met 96.61% bij peers. Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
64% havo of hoger (vs. 45% regio): 17.3% havo/vwo en 15.4% vwo. Opvallend is het beperkte vmbo-advies (slechts 7.7% zuiver vmbo-(g)t). Dit past bij het geprofileerde onderwijsconcept. Het praktijkonderwijs-advies blijft met 0% onder het regionale gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Voorweg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij willen graag de ontwikkeling die leerlingen doormaken volgen, hiervoor neemt onze school regelmatig toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen De tussenresultaten worden gemeten middels IEP-toetsen. Daarnaast vinden er na een instructieblok methodegebonden toetsen plaats. Op basis van de resultaten wordt gekeken voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht behoeft. Dit wordt verwerkt in de planning van de groep, waarbij de leerkracht weet wanneer welke leerling welke leerstof nodig heeft. Ook kan het zijn dat leerlingen bepaalde instructies niet hoeven te volgen vanwege de goede resultaten. Het betreft dan herhaalde instructie. Nieuwe instructie vinden wij voor alle leerlingen belangrijk. Ook voor de hoogbegaafde leerlingen. IEP-toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. Deze toetsen laten zien wat het beheersingsniveau is. Door de resultaten te analyseren achterhaalt de school waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Hier speelt de leerkracht op in. Deze resultaten worden besproken met alle leerkrachten, de interne begeleider en de directie. Resultaten kunnen aanleiding zijn tot nader onderzoek en extra inzet van specialisme. Ouders worden hierbij betrokken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.88% presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 20.59% bovenadvies functioneert. Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige adviesprocedure en 'doorlopende ontwikkellijn' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Sociale vaardigheden Samen Het woord ‘samen’ is een sleutelwoord. Welke les of welk moment van de dag het ook is, we hebben altijd oog voor hoe kinderen samen kunnen werken. Maar ook samen spelen vinden we belangrijk. Zonder sociale vaardigheden bereik je over het algemeen maar weinig, hoe geschoold je ook bent. We leren de kinderen over de wereld om hen heen, dichtbij en verder weg. We leren ze dat er verschillende culturen, religies en opvattingen zijn, dat die verscheidenheid ze kan verrijken. Veiligheid In het begrip ‘veiligheid’ zit veel verborgen. Allereerst bieden we de kinderen een veilige omgeving. We hebben het dan over de fysieke omgeving (de school, het schoolplein, de buurt), maar ook over de ‘mentale’ omgeving: de kinderen moeten zich veilig voelen, zichzelf kunnen zijn, zich durven te uiten, vertrouwen hebben in de mensen om hen heen. Dan gaat het al snel om de manier waarop we met elkaar omgaan. En om de structuur die we bieden: hoe we de lessen geven, hoe we de kinderen hun werk laten doen. Bovendien, moeten ze erop kunnen vertrouwen dat ze fouten mogen maken, dat ze zich daarvoor niet hoeven te schamen, en dat ze altijd de hulp krijgen die ze nodig hebben. Alleen in zo’n omgeving voelen kinderen zich gezien en gewaardeerd, wat de basis is voor verdere groei. Zelfstandig Ieder kind in de klas zien we als een individu, met eigen talenten en bijzonderheden. Daar houden we in altijd rekening mee, of we nu klassikaal lesgeven of in groepjes werken. Alleen zo kan het kind zien dat iedereen zich anders kan en mag ontwikkelen. We benadrukken het belang van zelfstandigheid: het kind dat nu misschien nog niet zijn veters kan strikken zal uiteindelijk een volwassene zijn die zelfstandig kan functioneren in de maatschappij. LEES MINDER
Samen
Veilig
Zelfstandig
Wat is de werkwijze van Voorweg Basisschool voor sociale ontwikkeling?
Voorweg Basisschool gebruikt KiVa omdat de uitgangspunten aansluiten bij de kernwaarden van de school. KiVa is een schoolbreed programma gericht op alle leerlingen, leerkrachten, directie en ouders. Het programma combineert interventies op schoolniveau, klassikaal en individueel niveau. De nadruk ligt op de groep als geheel; alle groepsleden zijn verantwoordelijk voor een prettige schoolsfeer. KiVa werkt preventief en curatief met een sterke nadruk op preventie en is oplossings- en toekomstgericht. De KiVa-monitor helpt bij het in kaart brengen van de sfeer in de groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt Voorweg Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Voorweg Basisschool gebruikt de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Voorweg Basisschool?
Voorweg Basisschool gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.