
Schoolweging
De schoolweging van De Marel is 32,64 , met een spreiding van 6,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90.5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingscijfer (93.9%), blijft het een sterk resultaat gezien de leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid het belang van maatwerk bij taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 38.7%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32.64) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen 50.2%, wat suggereert dat er ruimte is voor verdere verbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (7.1% vs. 1.0% regio), gecombineerd met een sterke vertegenwoordiging in hogere stromen: 21.4% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk). De brede adviesverdeling (van praktijkonderwijs tot vwo) weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie en het adaptieve onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Marel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten gebruiken wij om het effect van ons onderwijs te evalueren. In groepsbesprekingen met de intern begeleider worden de analyses bekeken en gebruikt om de groepsplannen bij te stellen. Vanwege de Corona crisis zijn de eindtoetsen uitgesteld tot september. Het groepsplan wordt daarna bijgesteld en geldig tot het einde van het schooljaar. We willen komend schooljaar de wekelijkse evaluatie in de groepsmappen belangrijker en effectiever maken waardoor het groepsplan uiteindelijk overbodig wordt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...