Kindcentrum De Bareel in Heemskerk

Het team van Kindcentrum De Bareel in Heemskerk

Current section: team
Waddenlaan 1
1967 Heemskerk

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Bareel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Bareel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Bareel bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Bareel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Bareel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij Kindcentrum De Bareel: Een Flexibele Aanpak

Bij Kindcentrum De Bareel begrijpen we dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten kan voorkomen. Om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, hanteren wij een efficiënte flexpool. Deze pool bestaat uit toegewijde leerkrachten die snel en flexibel inzetbaar zijn. Zij worden, in goed overleg, ingezet waar de behoefte het grootst is, ook voor langere periodes. Dit minimaliseert de impact van uitval op de lesactiviteiten en zorgt voor een stabiele leeromgeving. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, wordt er eerst een beroep gedaan op onze flexpool. Mocht er op korte termijn geen geschikte vervanger beschikbaar zijn, dan worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over de naburige klassen. Dit geldt met name bij vroege meldingen van afwezigheid. In uitzonderlijke gevallen, waarbij vervanging echt niet geregeld kan worden, kunnen we genoodzaakt zijn een groep naar huis te sturen. Ouders worden hierover uiteraard direct geïnformeerd. Hoewel dit zelden voorkomt, adviseren wij ouders om voorbereid te zijn op een mogelijke alternatieve opvang voor hun kind. Ouderbetrokkenheid is essentieel. Wij moedigen u aan om na te denken over mogelijke opvangscenario's, mocht de situatie zich onverhoopt voordoen. Samen zorgen we voor de beste oplossing voor uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsleerkrachten

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Kindcentrum De Bareel: Onze Gespecialiseerde Teams

2

Verbetering Taal en Rekenen: Specialisten op De Bareel

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Rekenspecialist
Ervaren Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Bareel zetten wij twee toegewijde specialisten in om de taal- en rekenvaardigheden van uw kind te versterken. Onze rekenspecialist biedt gerichte hulp bij rekenuitdagingen, terwijl onze taalspecialist zich inzet voor de ontwikkeling van lees-, schrijf- en spreekvaardigheid. Samen zorgen zij voor een optimale leeromgeving waarin elk kind kan excelleren in deze cruciale vakgebieden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Gedrags- en Anti-pestbegeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Kinderen
Toegewijde Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Bareel hecht veel waarde aan een positief en veilig sociaal-emotioneel klimaat. Daarom beschikken wij over een deskundige gedragsspecialist die kinderen ondersteunt bij gedragsuitdagingen en sociale interactie. Daarnaast zorgt onze intern begeleider, met een focus op anti-pestbeleid, voor een veilige schoolomgeving waarin ieder kind zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt.

0

Professionele Begeleiding Gedrag en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen specifieke gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Wel werken onze leerkrachten en intern begeleider nauw samen om de leerlingen optimaal te begeleiden in hun schoolontwikkeling en het aanleren van effectieve studievaardigheden.

0

Ontwikkeling Motoriek en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind vertrouwen wij op de expertise van onze gekwalificeerde leerkrachten en gymdocenten. Zij stimuleren een actieve levensstijl en bieden begeleiding bij de ontwikkeling van grove en fijne motoriek binnen het reguliere lesprogramma.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Bareel verzorgt geen medische handelingen of gespecialiseerde persoonlijke verzorging. Voor specifieke medische behoeften of zorgvragen verwijzen wij ouders graag naar de juiste medische professionals en instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerlab lokaal
BSO ruimtes
Muzieklokaal

Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling bij De Bareel

Ons Kindcentrum Stelt Zich Voor

Bij Kindcentrum De Bareel zetten we ons in om elke leerling de best mogelijke ontwikkeling te bieden. We bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben, maar ook aan leerlingen die uitblinken in meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast hebben we speciale aandacht voor leerlingen met specifieke behoeften, zoals motorische achterstanden, dyslexie en dyscalculie. Ons doel is om een omgeving te creëren waarin iedereen zich gewaardeerd voelt en optimaal kan presteren, van de jongste kleuters tot de oudste groepen. Passend Onderwijs: Een Zorgplicht voor Elk Kind Sinds 1 augustus 2014 garandeert de Wet Passend Onderwijs dat elk kind een passende plek in het onderwijs krijgt. Deze wet is essentieel voor leerlingen die extra uitdaging of begeleiding nodig hebben, of het nu komt door leerproblemen, een behoefte aan meer uitdaging, een beperking of gedrag. Kindcentra en scholen hebben de zorgplicht om alle kinderen een passende onderwijsplek te bieden. Dit betekent dat wij ernaar streven om de meeste leerlingen binnen ons reguliere basisonderwijs te begeleiden. Alleen wanneer dit echt niet anders kan, verwijzen we naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Kindcentrum De Bareel werkt nauw samen met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs IJmond (www.passendonderwijsijmond.nl) voor optimale ondersteuning. Verlenging en Versnelling: Individuele Ontwikkelpaden Soms is het in het belang van de ontwikkeling van een kind bevorderlijk om een jaar langer in dezelfde groep te blijven. Deze beslissing nemen we pas na zorgvuldige overweging en met een duidelijke onderbouwing van de voordelen voor de leerling. We hanteren een gestructureerd stappenplan en een checklist om dit proces transparant te maken. Ook voor versnelling, het overslaan van een leerjaar, hanteren we een vergelijkbaar zorgvuldig proces. We kijken altijd naar wat het beste is voor het individuele kind en zijn of haar leerproces. Ouders worden hierbij nauw betrokken. Toetsafname en Begeleiding: Kwaliteit en Zorg De verantwoordelijkheid voor het afnemen en verwerken van toetsen ligt bij ons onderwijsteam. Indien de directie, in het belang van het kind, besluit een groepsonderzoek opnieuw af te nemen, gebeurt dit altijd met een duidelijke motivatie. Ons leerlingvolgsysteem en zorgverbreding zorgen ervoor dat we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet volgen. Door middel van landelijke toetsen, methode-specifieke toetsen en observaties signaleren we tijdig of een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Deze hulp wordt in eerste instantie binnen de groep geboden, en ouders worden hierbij proactief geïnformeerd. Dit geldt zowel voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven als voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Plusbeleid: Uitdaging voor Getalenteerde Leerlingen Een belangrijk doel van Kindcentrum De Bareel is het bieden van een uitdagend aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. In de klas stimuleren we dit door de lesstof te 'compacten en verrijken'. Leerlingen die voor bepaalde toetsen al voldoende kennis laten zien, hoeven minder van de stof te maken. De vrijgekomen tijd wordt ingezet voor verdiepende en verrijkende activiteiten. Daarnaast bieden we een speciaal leerlab voor de groepen 1/2, 3 (vanaf kerst), 4, 5, 6, 7 en 8. Dit leerlab biedt extra uitdaging door middel van verdieping en verrijking, waarbij leerlingen worden beoordeeld op inzet, werkhouding, plannen, leermethoden, probleemoplossend vermogen, creativiteit en ICT-vaardigheden. Het Leerlab: Verdieping en Ontwikkeling Het leerlab is ontworpen om leerlingen uit te dagen die meer nodig hebben dan de reguliere plusactiviteiten in de klas. Hier worden lessen gegeven aan leerlingen uit groep 3 t/m 8 die zowel qua denkontwikkeling als werkhouding ver boven het basisniveau uitstijgen. In het leerlab filosoferen we samen over het leven en zelfinzicht. De leerlingen leren effectief met frustratie om te gaan, ontwikkelen hun mindset en versterken hun executieve functies. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor schoolsucces. De opdrachten en projecten in het leerlab staan los van de klasverrijking. De plusleerkracht begeleidt het leerlab, terwijl de groepsleerkracht de verrijking in de klas verzorgt. Doelen van het Leerlab: Leerlingen voelen zich prettig en gaan met plezier naar school. Leerlingen zijn productief en ontwikkelen hun talenten. Leerlingen behalen de kerndoelen en de gestelde plusdoelen. Plusdoelen richten zich op de ontwikkeling van de volgende vaardigheden: leren leren (werkhouding, plannen, leermethoden), leren denken (analytisch, creatief, kritisch) en leren leven (zelfinzicht, omgaan met anderen). Hulpverlening onder Schooltijd: Afspraken en Samenwerking Soms vragen ouders toestemming om externe partijen hun kind onder schooltijd hulp te laten bieden, zoals diagnostiek of remedial teaching. Wij gaan ervan uit dat er vooraf overleg is tussen ouders en school. Als ouders een extern bureau of deskundige willen inschakelen, werkt de school hieraan mee als het onderzoek vergoed wordt uit de basisverzekering en de reistijd in acht wordt genomen. Afspraken worden vastgelegd in een brief, ondertekend door ouders en directeur. Adviezen van deze externe partijen volgen we op waar dit redelijkerwijs mogelijk is. Ouders die ervoor kiezen hun kind buiten schooltijden te laten onderzoeken, zijn hierin vrij. De school is dan niet verplicht om de adviezen op te volgen. Alle communicatie over het onderzoek verloopt via de ouders. Indien gewenst, kan de schoolarts worden ingeschakeld voor advies. Verslaglegging van Leerlinggegevens: Transparantie en Dossierbeheer Elke leerling heeft een digitaal dossier met verslagen van extra ondersteuning, toetsresultaten en observaties. Ook verslagen van oudergesprekken en interne leerlingbesprekingen worden hierin opgenomen. Sommige documenten, zoals methode-gebonden toetsresultaten en onderwijskundige rapporten van vorige scholen, bewaren we in een papieren dossier. Ouders hebben inzagerecht volgens de geldende wetgeving. Toekomstig Aanbod: Continue Ontwikkeling en Verbetering Kindcentrum De Bareel blijft zich inzetten voor de toekomst door te investeren in bewegend leren, het opleiden van extra lerarenondersteuners en continu te zoeken naar mogelijkheden om aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften van elk kind. Wij geloven in een proactieve en flexibele benadering om het onderwijs voor iedereen zo effectief mogelijk te maken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Kindcentrum De Bareel

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan voor verbeterd onderwijs?

Kindcentrum De Bareel investeert continu in de ontwikkeling van ons onderwijs. Komend schooljaar richten we ons op diverse trajecten om de leerervaring te optimaliseren. We verdiepen onze instructievaardigheden door de training Expliciete Directe Instructie (EDI) voort te zetten. Dit zorgt voor heldere en effectieve lessen. Onze samenwerking met Muziekschool Heemskerk wordt uitgebreid, inclusief de inzet van een vakdocent muziek. Muziekonderwijs verrijkt het curriculum. Daarnaast evalueren we welk leerlingvolgsysteem het beste aansluit bij onze onderwijsbehoeften en de ontwikkeling van onze leerlingen. Onze visie op het jonge kind krijgt een verdere uitwerking, met aandacht voor de vroege ontwikkelingsfase. Ook verkennen we de mogelijkheden voor verdere integratie en vormgeving van onze opvang binnen het kindcentrum. Het ontwikkelteam taal werkt aan de verdere verbetering van ons taal- en spellingsonderwijs, met als doel optimale taalontwikkeling voor elke leerling.

Hoe waarborgt Kindcentrum De Bareel de onderwijskwaliteit en bereikt het gestelde doelen?

De kwaliteit van ons onderwijs is gewaarborgd door de implementatie van het Early Warning Systeem (EWS). Dit systeem, dat we op alle scholen van Tabijn hanteren, biedt inzicht in de leeropbrengsten en maakt tijdige bijsturing mogelijk. Het EWS helpt ons om prestaties te analyseren en proactief te sturen op verbetering. Het sluit naadloos aan bij de waarderingssystematiek van de onderwijsinspectie, zodat we altijd voldoen aan de gestelde normen en onze eigen ambities waarmaken. Onze school werkt bewust aan continue kwaliteitsverbetering. Met behulp van het 'Draaiboek kwaliteitszorg op Tabijnniveau' hebben we een robuust systeem opgezet dat voldoet aan alle overheidsvereisten. De onderwijsontwikkeling wordt vormgegeven binnen onze onderwijsteams, onder leiding van specialisten. Deze teams stellen doelen, werken aan de realisatie ervan en monitoren de voortgang nauwgezet. Dit gezamenlijke proces garandeert een hoge onderwijskwaliteit.

Stimulerend Jonge Kind Programma op Kindcentrum De Bareel

Toelichting van de school

Kindcentrum De Bareel biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen, met een focus op spelend leren en thematisch onderwijs. Onze kleutergroepen integreren spel in alle vakgebieden, omdat we geloven dat kinderen het beste leren door te spelen. Met gestructureerde activiteiten en keuzemogelijkheden via een planbord, ontwikkelen kinderen zich optimaal. Leerkrachten geven instructie in kleine, doelgerichte kringen, afgestemd op de 'zone van naaste ontwikkeling'. Dit bevordert beginnende geletterdheid en rekenvaardigheden, waardoor de effectieve leertijd wordt verlengd. We halen de buitenwereld naar binnen door thematisch aanbod, dat vaak van vakantie tot vakantie loopt. Binnen deze thema's besteden we aandacht aan alle ontwikkelingsgebieden, zodat uw kind een brede en betekenisvolle leerervaring krijgt. Voor- en naschoolse opvang wordt verzorgd door onze Buitenschoolse Opvang (BSO). Hier kunnen kinderen spelen, deelnemen aan diverse activiteiten en op een speelse manier kennismaken met onderzoeksvragen. Aanmelden voor de BSO kan via de website van Tabijn, waar ook de inschrijving en plaatsing centraal geregeld worden.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Kindcentrum De Bareel?

Kindcentrum De Bareel biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind. Dit omvat spelenderwijs leren in de kleuterklassen, met aandacht voor geletterdheid en rekenen. Daarnaast is er voor- en naschoolse opvang via de BSO, waar kinderen thematisch en onderzoekend bezig zijn. Onze aanpak is gericht op de ontwikkeling van het kind, met instructie in kleine groepen en de integratie van de buitenwereld in het onderwijs. Zo zorgen we voor een stimulerende en complete leerervaring.

Kindcentrum De Bareel biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind. Dit omvat spelenderwijs leren in de kleuterklassen, met aandacht voor geletterdheid en rekenen. Daarnaast is er voor- en naschoolse opvang via de BSO, waar kinderen thematisch en onderzoekend bezig zijn. Onze aanpak is gericht op de ontwikkeling van het kind, met instructie in kleine groepen en de integratie van de buitenwereld in het onderwijs. Zo zorgen we voor een stimulerende en complete leerervaring.

Kinderopvang
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kindcentrum Dienstverlening

Met welke partners werkt Kindcentrum De Bareel samen voor het jonge kind programma?

Kindcentrum De Bareel werkt nauw samen met Tabijn voor de organisatie van onze Buitenschoolse Opvang (BSO). Alle inschrijvingen en plaatsingen voor de BSO verlopen via Tabijn, wat zorgt voor een gestroomlijnd proces. Voor de inhoudelijke invulling van ons onderwijs voor jonge kinderen, zoals VVE en peuteropvang, zetten we in op onze eigen expertise en de samenwerking binnen ons kindcentrum. We streven ernaar om een geïntegreerd aanbod te bieden dat optimaal aansluit bij de behoeften van jonge kinderen.
Team | Kindcentrum De Bareel in Heemskerk | [2025] Schoolregister