Kindcentrum De Bareel
Waddenlaan 1
1967 EH Heemskerk

Schoolweging

Schoolweging
27.87
Spreiding
6.18

De schoolweging van De Bareel is 27,87 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit succes wordt toegeschreven aan de vroegtijdige signalering via het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met een score van 58,5% voor het streefniveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve lesprogramma, vooral in rekenen waar leerlingen 4,2% boven het groepsgemiddelde scoren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 16,9% vwo en 15,4% havo, samen ruim boven het regionale gemiddelde. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (10,8%) en havo/vwo (10,8%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes. Praktijkonderwijs (1,5%) blijft onder het landelijk gemiddelde (3,7%), passend bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BareelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school werkt bewust aan kwaliteit. Om de kwaliteit goed te kunnen bewaken en (verder) te verbeteren maken wij gebruik van het kwaliteitsdraaiboek van Tabijn. Dit document kunt u vinden op onze site. Hiermee is een systeem van kwaliteitszorg opgezet dat aansluit bij de eisen die de overheid (de onderwijsinspectie) aan het onderwijs stelt. De leerlingen worden met behulp van landelijke toetsen, methodegebonden toetsen en door middel van observaties in hun ontwikkeling gevolgd. Op deze wijze wordt voorkomen dat leerlingen een achterstand oplopen die niet onderkend wordt. Indien uit bovenstaande toetsen en observaties blijkt dat het onderwijsleerproces op welk vakgebied dan ook stagneert krijgen betreffende leerlingen extra ondersteuning om hiaten in de stof te voorkomen en/of te herstellen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

41,2% van de oud-leerlingen presteert boven advies – ruim 16% hoger dan landelijk. Slechts 5,9% zit onder advies (vs. 11,8% gemiddeld), wat aansluit bij het intensieve overdrachtsprotocol met VO-scholen. De school benut hiervoor NIO-testen in groep 7 en M8-CITO-resultaten voor een gedegen advies.

Sociale ontwikkeling

Belangrijk kenmerk van De Bareel is het uitgaan van de talenten en dus de mogelijkheden van kinderen. Een positieve benadering dus. Deze benadering draagt direct bij aan het zelfvertrouwen van kinderen en helpt de kinderen om zich stap voor stap bewust te worden van hun eigen gedrag en dit gedrag vervolgens aan te passen. Dit structureel werken aan sociale en emotionele ontwikkeling levert een goede sfeer op school op. En een goede sfeer draagt bij aan de ruimte voor een evenwichtig leerproces en meer rust in de klas. LEES MINDER

talent

structuur

sfeer

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Bareel voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Bareel gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Twee maal per jaar wordt de Scol (observatiesysteem sociaal-emotionele ontwikkeling) afgenomen. In de onderbouw worden Pravoo-observaties gebruikt. De resultaten worden geanalyseerd en acties worden ondernomen, beginnend in de klas. Indien nodig kan de gedragsdeskundige ingeschakeld worden, en eventueel externen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Bareel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Bareel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Bareel?

Kindcentrum De Bareel gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten, Kwink, Grip op de groep en Meidenvenijn.