Openbare Basisschool de Vijzel
Hauwert 80
1691 EJ Hauwert

Schoolweging

Schoolweging
28.67
Spreiding
5.33

De schoolweging van De Vijzel is 28,67 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Maar liefst 98,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een krimpende schoolcontext.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit toont aan dat de school leerlingen effectief naar hogere leerdoelen begeleidt, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen reflecteren een tweeledig beeld: 30% havo/vwo-advies (ruim boven het regionale gemiddelde van 10,9%) naast 20% vmbo-b. Dit wijst op een brede differentiatie in aanpak, passend bij de spreiding in schoolweging. Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl 9,1% van de oud-leerlingen later toch boven advies presteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VijzelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. We monitoren de tussenresultaten op diverse manieren: Methodegebonden toetsen Registreren van behaalde leerdoelen Methode onafhankelijke toetsen CITO leerling in beeld groep 3 t/m 8 Digikeuzebord groep 1/2 Doorstroomtoets groep 8 Observaties van de leerkracht Het leerlingvolgsysteem bestaat uit een op elkaar afgestemde serie pakketten voor de basisvaardigheden. Op de Vijzel gebruiken we de toetsen: DMT (AVI), begrijpend lezen, spelling en rekenen & wiskunde. Elk pakket bevat een reeks toetsen om vast te stellen hoe de ontwikkeling van het kind verloopt. Daarbij wordt het resultaat geanalyseerd door te kijken welk resultaat de leerling bij een vorige toetsing behaalde, zowel wat betreft de score als de inhoud. Dit gebeurt op individueel en groepsniveau. Daardoor wordt zichtbaar hoeveel een leerling en wat een leerling erbij geleerd heeft in een bepaalde periode. Bovendien wordt gekeken welke resultaten andere leerlingen behaalden om daarmee een maatstaf te hebben voor interpretatie van het gevonden resultaat. Dit maakt zelfs een landelijke vergelijking mogelijk. In de rapportage van de resultaten wordt van alle leerlingen duidelijk hoe ze ervoor staan en of de voortgang bevredigend te noemen is. Daarbij geldt dat een lage score niet vanzelfsprekend een slecht resultaat betekent. Een leerling die met zijn of haar mogelijkheden een redelijke vooruitgang boekt, behaalt een goed resultaat. De toetsing laat normaal gesproken zien, dat de meeste leerlingen zich volgens verwachting ontwikkelen. Soms geldt dat er sprake is van onvoldoende voortgang. Die leerlingen nemen we nog eens onder de loep: we gaan de resultaten nader analyseren en nemen bijvoorbeeld aanvullende toetsen af. Doel daarvan is om erachter te komen waar de schoen wringt. Als we een duidelijk beeld hebben gekregen van de problemen kunnen we eventueel overgaan tot een uitgewerkt hulpprogramma. Kortom: de verkregen informatie wordt gebruikt om ons vervolgaanbod zo goed mogelijk te kunnen afstemmen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

81,8% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Slechts 9,1% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). De 9,1% die boven advies scoort, laat zien dat de school ruimte biedt voor groei, mogelijk door het maatwerk in doorstroombegeleiding zoals beschreven in het onderwijsconcept.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met elkaar om te gaan. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en je grens aangeven. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Wij vinden het belangrijk kinderen een stem te geven. Dit is zichtbaar in de school: -Wij werken met een leerlingenraad. Elke klas is vertegenwoordigd. Agenda's worden vooraf aan de leerlingenraad vergadering doorgenomen met de hele klas zodat de klassenvertegenwoordiger kan spreken namens de klas. Ook notulen, gemaakt door groep 8 worden na de vergadering met alle groepen gedeeld. - De leerlingen presenteren aan elkaar de schoolafspraken.- Groepsafspraken worden gemaakt door de leerlingen in samenwerking met de leerkracht.- Alle kinderen zijn aanwezig bij het startgesprek en de daarop volgende voortgangsgesprekken tussen leerkracht, ouder(s) en het kind. Zij hebben een grote rol in het gesprek. - Leerlingen vullen twee keer per jaar de leerlingenvragenlijst uit het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) in. - Leerkrachten vullen twee keer per jaar de docentenvragenlijst uit het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) in. - Onze leerkrachten zijn geschoold om Kanjertraining lessen te geven. - We leren de kinderen samenwerken. Zij werken dan met een taakverdeling, waarbij leerlingen elkaar helpen en aanvullen maar ook positief bekritiseren. - De kinderen werken regelmatig groepsoverstijgend samen. Dit zorgt voor verbinding. Denk aan een spelletjescircuit, een onderzoek opzetten of samen aan een creatieve opdracht werken. We werken toe naar een veilige omgeving, waar iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Vijzel voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Vijzel geeft wekelijks een Kanjertraining les om het onderling vertrouwen te bevorderen, wat de basis vormt voor een prettig schoolklimaat. De school gebruikt een systeem van gele en rode kaarten bij grensoverschrijdend gedrag. Leerlingen en leerkrachten vullen twee keer per jaar vragenlijsten in via het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). De gegevens worden geanalyseerd op leerling-, groeps- en schoolniveau en besproken in het leerteam, met ouders en de MR. Indien nodig wordt een plan van aanpak opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Vijzel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Vijzel gebruikt Kanvas als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Vijzel?

Openbare Basisschool de Vijzel gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.