Openbare Basisschool de Trede
Dorpsstraat 55
8432 PL Haule

Schoolweging

Schoolweging
26.1
Spreiding
4.98

De schoolweging van De Trede is 26,10 , met een spreiding van 4,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,7% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau (landelijk: 96,7%). Dit overtreft de signaleringswaarde van 85% ruimschoots en onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 63,3%), ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie hogere ambities waarmaakt, mede dankzij gepersonaliseerde leerroutes.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft relatief hoge adviezen: 62,5% havo/vwo/vwo (vs. 45,4% regio). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies in 2023-2024, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1,01% scoren. De combinatie van vmbo-(g)t (25%) en vwo (25%) toont een tweesporenbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe TredeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Cito Leerling in Beeld toetsen en de Zelfevaluatie: Twee keer per jaar nemen wij de Cito Leerling in Beeld toetsen af. Deze tussentijdse resultaten worden geanalyseerd middels het Comprix model \"Zelfevaluatie\". Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van een aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn: • Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les? • Schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig? • Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg? • Kwaliteitszorg; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam? De analyses worden geschreven op school- en groepsniveau en in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. Afspraken n.a.v. deze presentaties en groepsbesprekingen worden geborgd. Dit proces wordt onze onderwijsevaluatie genoemd. Tijdens deze onderwijsevaluatie wordt er ook nauwkeurig bekeken of er naast de beschrijving in het groepsplan een aanvullend individueel handelingsplan nodig is voor leerlingen met een V/V-score. Naast de opbrengsten van de niet methode gebonden toetsing worden ook de resultaten van de methode gebonden toetsen betrokken in het proces van analyseren en waarderen van opbrengsten. Dit alles leidt tot opmerkingen, adviezen en mogelijke acties voor het vervolg op korte of langere termijn. Deze acties zijn proactief, zodat mogelijke hiaten in de ontwikkeling van de leerlingen door middel van het bijstellen van het programma weggewerkt kunnen worden. Met onze onderwijsevaluatie en Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. Periodeplannen We maken periodeplannen voor de vakgebieden rekenen en lezen. In een periodeplan wordt voor een periode van 20 weken het onderwijs aan alle leerlingen in de groep beschreven. Het beschrijft de doelen voor deze periode en ook wat de kinderen (extra) nodig hebben om deze doelen te bereiken (op grond van het groepsoverzicht). Het periodeplan is een praktisch document, dat de leerkrachten ondersteunt bij het omgaan met verschillen tussen kinderen in de groep. Algemene beschouwing van de tussenresultaten 2023-2024 Dit jaar hebben we wederom hinder gevonden van storingen tijdens de Cito LiB afname. Het niet kunnen inloggen of het uitvallen van de toetsen doet iets met de concentratie en motivatie van de leerlingen. De leerlingen hebben dit als zeer vervelend ervaren, hebben ze ons teruggegeven. Of dit invloed op de resultaten heeft gehad; waarschijnlijk wel, maar dat is lastig te bewijzen. We zien als team zeker de voordelen van digitale en adaptieve toetsen en hopen op beterschap in juni! Over het algemeen zijn we tevreden over de resultaten die we hebben behaald. We zien dat Begrijpend lezen en Rekenen sterke vakgebieden zijn met groene en blauwe scores. Verder zien we dat groep 4 een goede groep is met hoge groepsgemiddelde scores. Dit geldt ook voor groep 7. Het valt ons op dat technisch lezen (DMT) in de lagere groepen niet goed scoort en in de bovenbouw (groep 7-8) juist weer wel. Komt het in de bovenbouw dan weer goed? Of is dit het gevolg van het feit dat deze groepen nog Estafette hebben gehad en we nu voor het 2e jaar een andere leesmethode hebben? Voor de AVI leestoets hadden we geen ambities vastgesteld. Tijdens de onderwijsevaluatie hebben we met elkaar uitgesproken dat we vinden dat 80% van onze leerlingen het AVI niveau moet halen/ beheersen op het moment van toetsen. We zien dan ook verschil tussen de lagere en hogere groepen. We gaan als team samen verder inzoomen op ons technisch leesonderwijs. Als school hebben we de volgende ambities voor het Cito LiB vastgesteld: 25% I-score 25% II-score 25% III-score 15% IV-score 10% V-score We zien dat dit niet altijd mogelijk is vanwege onze kleine groepen. We kijken daarom ook altijd naar het percentage I-II-III leerlingen; ≥75%, maar ook dit blijkt soms moeilijk haalbaar in kleine groepen. De groei of daling van individuele leerlingen heeft veelal grote effecten op de groepsgemiddelden. Inzoomen op individuele resultaten en groei is daarom van belang.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (landelijk: 11,8%). 75% blijft op niveau, terwijl 25% boven het advies uitstroomt. Dit resultaat sluit aan bij de beschreven 'kansrijke advisering' en intensieve samenwerking met het VO tijdens de overdracht.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij zijn een openbare basisschool waar alle kinderen welkom zijn. Wij verwachten dat iedereen respect voor elkaar heeft. Om respect op te kunnen brengen, is zelfrespect een voorwaarde en kennis van de ander en begrip voor de ander nodig. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Respectvol met elkaar omgaan, betekent eveneens dat elk kind zich veilig en vertrouwd moet voelen. Dit stimuleren wij door hoge eisen te stellen aan het leer- en werkklimaat van de leerlingen. Wij proberen een sfeer te creëren, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school gaan. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Respect

Oprecht

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Trede voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Trede besteedt bewust aandacht aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling door te werken met de methode 'Kwink' en de Gouden Weken. De school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen, mede door middel van observaties. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen jaarlijks vragenlijsten van Kindbegrip in, evenals de leerkrachten. Bij een zorgsignaal gaat de school in gesprek met de leerling. Jaarlijks nemen de leerlingen uit groep 6 t/m 8 deel aan de leerlingenquête Vensters, een korte vragenlijst om de sociale veiligheid te peilen. De uitslag wordt besproken met de leerlingenraad, het team en de MR. Er is een terugkoppeling richting de ouders via de info. Burgerschap zal sinds 2023-2024 om het jaar gemeten worden bij de leerlingen van groep 7/8 op drie aspecten: kennis, houding en vaardigheden. De resultaten worden geanalyseerd en verbeteringen worden opgenomen in het jaarplan van de school. Contactpersoon op school is juf Wilmar. De vertrouwenspersoon op school is mevr. Anneke Westerhuis- Veenstra, 088-2299444 of a.veenstra@ggdfryslan.nl

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Trede om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Trede gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Trede?

Openbare Basisschool de Trede gebruikt 'Kwink' als methode voor sociaal-emotioneel leren.