Kindcentrum De Zaaier
Dorpsweg 117
8051 XT Hattem

Schoolweging

Schoolweging
26.14
Spreiding
5.2

De schoolweging van De Zaaier Hattem is 26,14 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,9% score voor het fundamenteel niveau overtreft De Zaaier ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat – hoewel iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 96,7% – laat zien dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. De focus op taal- en rekenpilots sinds 2022 draagt hier waarschijnlijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8. Desondanks ligt dit percentage 8,5 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,3%), wat mogelijk samenhangt met de relatief brede leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerk via het 'ontwerpend leren'-programma om deze kloof te verkleinen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: aan de ene kant 37,5% vmbo-(g)t/havo en hoger (vergelijkbaar met regio), aan de andere kant 12,5% vwo-advies tegen 18,6% landelijk. Opvallend is het hogere aandeel praktijkonderwijsadvies (2,5% vs. 1,01% regio), passend bij de inclusieve missie. De combinatie van vmbo-(g)t (31,25%) en havo (25%) domineert, wat past bij het profiel als brede buurtschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zaaier HattemGemeente AmsterdamNederland
LIB178.39177.27175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ontwikkeling in beeld Ontwikkeling van de kinderen volgen wij op verschillende manieren. Dagelijks liggen observaties en kindgesprekken ten grondslag aan ons handelen. Verder hebben we ook periodieke methode toetsen, als ook de citotoetsen die we twee keer per jaar afnemen, die extra informatie geven op basis waarvan wij ons handelen herijken en doorzetten. Er zijn 5 contactmomenten waarop de medewerker de ouders uitnodigt voor een gesprek. Bij het eerste startgesprek in de eerste weken van het schooljaar is het doel elkaar te leren kennen. Dit doen we omdat het elkaar kennen ertoe leidt dat we elkaar ook sneller weten te vinden. De andere gesprekken zijn voortgangsgesprekken waarin de totale ontwikkeling van de leerling centraal staat. Tijdens de gesprekken in februari en juli staat het rapport centraal. De (trend)analyses, conclusies en eventuele verbeter acties worden schriftelijk vastgelegd en verantwoord. De verbeter acties die vanuit de analyses zijn opgesteld worden concreet uitgewerkt in het jaarplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat goed aansluit bij het landelijk beeld (62,9%). Het percentage onderadvisering (22,7% vs. 11,81% landelijk) is echter zorgelijk en vraagt om analyse. Positief is dat 0% van de leerlingen structureel boven het advies presteert, wat mogelijk wijst op realistische inschattingen. De school benadrukt in haar beleid de 'warme overdracht' naar het VO voor betere aansluiting.

Sociale ontwikkeling

De Kanjertraining Op de Zaaier willen we het onderling vertrouwen bevorderen en vinden daarbij een goed en veilig pedagogisch klimaat van groot belang. Vanuit onze identiteit willen we kinderen helpen zien wie zij ten diepste zijn: geliefde kinderen van God, onmisbare burgers in Zijn Rijk. Elk mens is kostbaar en waardevol in Gods ogen en dat willen we op school ook uitstralen, ook in relatie tot de onderlinge omgang tussen kinderen. Onderzoek wijst uit dat vertrouwen de basis is voor het creëren van rust in de klassen, onderling in het teamverband en daarmee de sociale veiligheid op school bevorderd. Sociale veiligheid is tevens een stimulerende factor voor de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast is het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en lekker in hun vel zitten, dit komt het welbevinden van o.a. de kinderen ten goede. Daarom besteden wij hier ook expliciet aandacht aan en we maken hierbij gebruik van de Kanjertraining. We willen respectvol en in vertrouwen met elkaar om gaan. In de klassen, maar ook als team. De kanjertraining gaat uit van het motto: ‘wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar. Maar hoe je er mee omgaat is belangrijker, dat vormt je’. We willen de kinderen met de kanjertraining leren om oplossingen te zoeken waar je de situatie recht mee doet en die in de toekomst houdbaar zijn. Uitgangspunt is hierbij: je bent goed zoals je bent, je bent uniek geschapen door God. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. LEES MINDER

Wederzijds respect

Sociale redzaamheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Zaaier voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Zaaier gebruikt de Kanjertraining, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en het bevorderen van welzijn bij kinderen. Door verhalen, gesprekken en oefeningen leren kinderen op een speelse wijze gedrag te herkennen en verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes. Elke week zijn er lessen van de Kanjertraining om de sociale vaardigheden te versterken. Ook wordt er als team onderling en in de samenwerking met ouders deze sociale waarden uitgedragen. Kinderen worden zich bewust van hun eigen gedrag, mogen en leren om hierin verantwoordelijkheid te nemen. De kanjerafspraken zijn: We vertrouwen elkaar, We helpen elkaar, We hebben plezier, We werken samen, We doen mee. Je mag leren om jezelf te zijn! Het kindcentrum maakt gebruik van het volg- en adviessysteem KanVas om in kaart te brengen hoe kinderen zich voelen en hoe het gedrag wordt ervaren, dit om problemen tijdig te signaleren. Eventuele zorgen worden altijd met ouders besproken. Daarnaast monitort Kindcentrum De Zaaier de sociale veiligheidsbeleving van kinderen door middel van vragenlijsten (KanVas Leerlingvragenlijst). De resultaten hiervan worden gedeeld met de inspectie voor het onderwijs. Ook worden eens in de twee jaar veiligheidsvragenlijsten ingevuld door ouders en medewerkers (via kwaliteitsinstrument WMK). Er zijn weerbaarheidstrainingen door externen door het aanbieden van het programma 'Op de mat' in groep 5 met een vervolg in groep 6. Het doel is om kinderen individueel weerbaarder te maken en een positieve sfeer binnen de groep te creëren. In groep 8 wordt jaarlijks de weerbaarheidstraining 'Marietje kessels vechterweerd' gegeven met als belangrijkste aandachtspunt het vergroten van de mentale weerbaarheid van de kinderen. Dit heeft een positieve impact op de groepsdynamiek.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Zaaier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Zaaier gebruikt de registratievormen Kijk! en KanVas om sociale opbrengsten meetbaar te maken.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Zaaier?

Kindcentrum De Zaaier zet de Kanjertrainingen in als methodiek voor sociaal-emotioneel leren.