
Schoolweging
De schoolweging van Jan Jaspers is 26,78 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,89% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, iets boven het landelijk gemiddelde (96,45%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, waar de school in haar onderwijsvisie prioriteit aan geeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat onder het vergelijkingsgemiddelde (61,13%) ligt. Toch overschrijdt de school hiermee ruim de eigen signaleringswaarde (50,1%). De focus op maatwerk blijkt uit de combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 28,57% vmbo-(g)t en 14,29% havo/vwo-advies. Het vwo-advies (9,52%) wijkt niet sterk af van vergelijkbare scholen (18,61%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%), wat lager ligt dan regionale trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jan Jaspers | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.27 | 178.58 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
73,33% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het gemiddelde (62,93%). Slechts 10% zit onder advies, wat lager is dan landelijk (11,81%). Deze resultaten sluiten aan bij de beschreven ‘doorlopende leerlijnen’ en individuele doorstroomgesprekken die de school hanteert.