
Schoolweging
De schoolweging van Prins Willem-Alexander Hasselt is 28,25 , met een spreiding van 4,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau ligt op 98,4%, ver boven de landelijke norm van 85%. Bijna alle leerlingen beheersen hiermee de basisvaardigheden, wat aansluit bij het schoolbeleid om stabiliteit in kernresultaten te garanderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding met nadruk op theoretische leerwegen: 21,4% vmbo-(g)t/havo en 21,4% havo/vwo. Het vwo-advies (7,1%) ligt lager dan het regionale gemiddelde (18,6%), terwijl het praktijkonderwijs (0%) onder het landelijk percentage (1,0%) blijft. Dit past bij een school met een sterke middenmootfocus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prins Willem-Alexander Hasselt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.54 | 175.23 | 175.77 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni worden de toetsen van Cito/ Leerling in Beeld afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Van de leerlingen presteert 68,8% op adviesniveau, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onder advies (12,5%) is iets hoger dan de referentiegroep (11,8%), terwijl 18,8% boven advies scoort. Dit reflecteert een realistische advisering met ruimte voor individuele groei.
Sociale ontwikkeling
CBS Prins Willem-Alexander wil haar leerlingen een veilig pedagogisch klimaat bieden.Onder een goed pedagogisch klimaat verstaan wij een klimaat waarin leerlingen zich veilig kunnen voelen, vertrouwen in zichzelf, in elkaar en in volwassenen kunnen hebben. Leerlingen leren samenwerken, leren omgaan met eigen emoties en met die van anderen. Verschillen tussen leerlingen worden gewaardeerd en gezien als kansen.
Liefde
Veiligheid
Duidelijkheid
Wat is de werkwijze van CBS Prins Willem-Alexander voor sociale ontwikkeling?
CBS Prins Willem-Alexander vindt een veilige omgeving essentieel voor de ontwikkeling van leerlingen. Dit wordt gecreëerd door een respectvolle houding, het bevorderen van sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling. De school tolereert geen pesten en iedereen draagt hierin verantwoordelijkheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Prins Willem-Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Prins Willem-Alexander gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.