De Roedel
Edeseweg 216
6732 DC Harskamp

Schoolweging

Schoolweging
31.44
Spreiding
6.1

De schoolweging van De Roedel is 31,44 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden aan te leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 50% vmbo-(g)t en 16,7% vwo-advies (versus 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%). De brede adviesrange van vmbo tot vwo onderstreept de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe RoedelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de leerlingen Het volgen van de ontwikkeling van onze kinderen, begint bij de leerkracht in de klas. Deze ziet elke dag opnieuw of het goed gaat met een kind en merkt direct als dit niet het geval is. We volgen de ontwikkeling van de kleuters met behulp van het observatiesysteem ‘Mijn Kleutergroep’. Vanaf groep 3 toetsen we de leerlingen op de gebieden rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. We gebruiken hiervoor de toetsen die bij de methodes horen én de landelijke toets Leerling In Beeld (Cito). Werken vanuit onderwijsplannen Wij werken vanuit onderwijsplannen aan de ontwikkeling van onze kinderen. Dit betekent dat we voor ieder vakgebied vastleggen welke opbrengsten we nastreven en hoe we het onderwijs passend maken voor iedere leerling. We evalueren dit twee keer per jaar en stellen de plannen dan eventueel bij. De groei van de kinderen leggen we vast in een groepsoverzicht én een schooloverzicht. Beide geven een helder beeld van onze opbrengsten. Wanneer wij concluderen dat het niet goed gaat met een kind, bespreken wij dit met zijn of haar ouders en samen met de intern begeleider in het team. Zij kijkt dan mee naar een leerling en bepaalt samen met de leerkracht de volgende stap. Ons team heeft zoveel kennis en ervaring in huis dat wij er meestal in slagen om een oplossing te bedenken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage onderadvisering: 50% van de leerlingen zit onder advies tegen 11,8% landelijk. Geen enkele leerling presteert boven advies. Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie en de schoolspecifieke begeleidingsaanpak zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De Roedel wil een veilige school zijn en blijven. Een school waar voortdurend serieus aandacht wordt gegeven aan het realiseren van een veilig schoolklimaat en aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. Het pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde voor het goed functioneren van kinderen en leraren op school. Op De Roedel zien we het welbevinden van het kind als een basisvoorwaarde om te leren, om zich te ontwikkelen. Dit heeft in onze aandacht prioriteit. We werken aan een goed pedagogisch klimaat door: • Het structureel aanleren van gewenst gedrag door middel van de Kanjertraining; • Vaststellen van afspraken en regels; • Een transparant beleid te voeren ten aanzien van ongewenst gedrag; • Taken en verantwoordelijkheden duidelijk te omschrijven. LEES MINDER

Gelijkwaardigheid

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van De Roedel voor sociale ontwikkeling?

De Kanjertraining is door de hele school ingevoerd. Alle leerkrachten hebben een licentie om de Kanjertraining te geven. Bij de Kanjertraining hoort Kanvas. Dit systeem bestaat onder andere uit een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentvragenlijst en pedagogische adviezen. Hiermee verantwoorden we de sociale opbrengsten aan de Inspectie. Aan de hand van de tweejaarlijkse meting evalueren en formuleren we doelen op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Roedel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Roedel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Roedel?

De Roedel gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.