
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Met 94.9% fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is zelfs hoger dan het landelijk gemiddelde (96.7%), wat wijst op effectieve basisondersteuning. De focus op taalvaardigheid zoals beschreven in het schoolplan draagt hier mogelijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt 50.5% streefniveau tegen een signaleringswaarde van 51.8%. Dit marginale verschil (-1.3%) toont dat de inspanningen voor excellente leerlingen voldoende zijn, maar nauwlettend blijven. Ter vergelijking: scholen met vergelijkbare schoolweging scoren gemiddeld 63.3%, wat ruimte voor verbetering suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen: 25% vmbo-(g)t/havo en 12.5% havo/vwo. Dit past bij de kleinschalige aanpak waar maatwerk mogelijk is. De 6.25% praktijkonderwijs-adviezen liggen fors boven het regionale gemiddelde van 1.01%, wat wijst op een bewuste keuze voor passend adviseren in plaats van 'opstromen'. De 12.5% vwo-adviezen benaderen het landelijk gemiddelde (18.6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | gemeente Oost Gelre | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij maken een onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn onderdeel van een methode en toetsen het effect van ons onderwijs meteen nadat we een hoofdstuk of leerstofblok hebben behandeld. Groepsleerkrachten kunnen hiermee hun onderwijs direct afstemmen indien nodig. Niet-methodegebonden toetsen zijn landelijke toetsen die kunnen aangeven hoe onze leerlingen op een bepaald vakgebied presteren vergeleken met een landelijk gemiddeld. Zij toetsen het lange termijn effect. Deze toetsen worden digitaal verwerkt in een Leerlingvolgsysteem (LVS). Wij maken hiervoor vanaf schooljaar 2023-2024 gebruik van de DIA-toetsen. De opbrengsten van deze toetsen noemen wij de tussenopbrengsten. Na het afnemen van de LVS-toetsen (januari en juni) wordt er samen met het team bekeken wat de tussenopbrengsten zijn geweest van ons onderwijs. Deze resultaten worden met het team geanalyseerd op schoolniveau en daar waar nodig kunnen er schoolbreed aanpassingen worden ingevoerd. Na de schoolanalyse volgt per groep een groepsanalyse door de groepsleerkracht die wordt besproken met de intern begeleider in de groepsbespreking. Hieruit kunnen aanpassingen op groepsniveau voortkomen. Na de groepsanalyse kunnen er leerlingen bij de intern begeleider worden gemeld voor een leerlingbespreking. Meestal volgt hierna een leerlingplan, vaak vastgelegd in een HGW (Handelings Gericht Werken) - kaart, dat samen met ouders wordt besproken en na verloop van tijd wordt geëvalueerd. De intern begeleider zorgt voor het coördineren van het LVS en de leerlingondersteuning. Zij ondersteunt hierbij de groepsleerkrachten en is indien gewenst aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
91.67% van de leerlingen zit op het geadviseerde niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62.93%). Geen enkele leerling zit onder advies (landelijk 11.81%). Deze cijfers benadrukken de nauwkeurige leerlingvolgsystemen en adviseringstrajecten zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
De school is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respectvol omgaan met elkaar vinden we van groot belang. Het pedagogisch handelen van de leerkrachten bepaalt mede de mate waarin kinderen zich veilig ondersteund en uitgedaagd voelen. Een goed pedagogisch klimaat wordt gekenmerkt door een prettige ontspannen sfeer waarin de kinderen worden gezien, op een positieve wijze worden aangesproken en zich op hun gemak voelen in de groep. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen. LEES MINDER
Veiligheid
Vriendschap
Verbinding
Wat is de werkwijze van de Canisiusschool Harreveld voor sociale ontwikkeling?
De Canisiusschool Harreveld leert kinderen competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Er is extra aandacht voor afspraken en hoe met elkaar om te gaan in de eerste periode van het schooljaar, de zogenoemde 'Gouden weken'. De school gebruikt de methode 'Kindbegrip' als leerlingvolgsysteem. In groepen 3 t/m 8 wordt de observatielijst jaarlijks ingevuld. In groepen 5 t/m 8 wordt door de leerlingen zelf een individuele vragenlijst ingevuld. Voor de groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van de observatielijsten van het Kindvolgmodel. Naar aanleiding van de analyse van deze gegevens, gesprekken met leerlingen en ouders en de eigen waarneming en observaties van de leerkrachten wordt voortdurend aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De school werkt met de methode Kwink, die preventief werkt tegen pestgedrag en belangrijke lessen voor het leven leert. Het kind oefent hiermee zijn sociaal-emotionele vaardigheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Canisiusschool Harreveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Canisiusschool Harreveld gebruikt 'Kindbegrip' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Canisiusschool Harreveld?
De Canisiusschool Harreveld gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.