De Fontein
Hendriklaan 5
3481 VR Harmelen

Schoolweging

Schoolweging
26.65
Spreiding
5.04

De schoolweging van De Fontein Harmelen is 26,65 , met een spreiding van 5,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.1% behaald fundamenteel niveau overtreft De Fontein niet alleen de landelijke vergelijking (96.7%), maar ook de eigen signaleringswaarde (85%). Alle leerlingen, inclusief die met extra ondersteuningsbehoefte, bereiken het basisniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51.8%. Dit is 15.1% hoger dan vergelijkbare schonen (63.3%), wat wijst op effectieve differentiatie in het rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een academische focus: 30.4% havo en 17.4% vwo, samen 47.8% theoretische leerwegen. Dit is significant hoger dan regionale peers (havo: 16.1%, vwo: 18.6%). Tegelijkertijd blijft het percentage praktijkgericht advies (vmbo-k) beperkt tot 8.7%, onder het gemiddelde van 9.2% in de vergelijkingsgroep.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein HarmelenGemeente AmsterdamNederland
LIB179.21177.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij zijn voortdurend benieuwd naar de opbrengsten van ons onderwijs. Naast de toetsen die horen bij ieder hoofdstuk of thema, neemt de school ook methode-onafhankelijke toetsen af om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen van de voortgang van haar leerlingen. In januari en juni worden de (Cito) Leerling in Beeld-toetsen gemaakt in groep 3 t/m 8. In overleg tussen intern begeleider, directie en leerkracht stemmen wij daarop het onderwijsaanbod verder af op de onderwijsbehoefte van de groep. In groep 1 en 2 nemen wij geen toetsen af; dit past niet in onze visie. Wel volgen wij de ontwikkeling van onze kleuters door het doen van observaties in speelse situaties en houden ouders op de hoogte van deze observaties. In groep 2 is er een screening op de beginnende geletterdheid. Wanneer kinderen extra hulp nodig hebben bij het leren van letters of klanken, gebruiken wij daarvoor het programma Bouw! Kijkend naar de schoolweging (26,32) en spreiding (5,04) van de leerlingen gaan we uit van een populatie waar we een hoge opbrengst van mogen verwachten. Ons aanbod is gericht op de brede ontwikkeling van leerlingen en gebaseerd op hoge verwachtingen. In het aanbod in de groep wordt rekening gehouden met verschillen tussen leerlingen; zo wordt het merendeel van de instructies gegeven volgens het EDI-model. In dit model wordt rekening gehouden met meerdere niveaus van begrip. In de eerste plaats dient het onderwijs in de groep plaats te vinden. Daarnaast kan het zo zijn dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Dit verzorgen wij in kleine groepjes voor kinderen die een verrijkt aanbod vragen en voor kinderen die meer oefening kunnen gebruiken. We richten ons naast de basisvakken rekenen en taal op de brede ontwikkeling van leerlingen. Een essentieel onderdeel van onze werkwijze is IPC, een geïntegreerde manier om onze zaakvakken en creatieve vakken aan te bieden. Onze leerkrachten hebben een scholing gevolgd om dit curriculum goed aan te kunnen bieden. Voor de muzieklessen maken wij gebruik van een vakdocent.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 88.2% van de leerlingen op advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Slechts 8.8% zit onder advies (vs. 11.8% landelijk). De 2.9% die boven advisering presteert, onderstreept het voorzichtige adviesbeleid dat aansluit bij de ‘kansrijke plaatsing’-filosofie uit het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid en verantwoordelijkheid zijn twee kernwaarden die De Fontein hoog in het vaandel heeft staan. Daar verstaan we onder dat we zorgen voor elkaar, een positieve sfeer creëren en verantwoordelijkheid dragen voor ons eigen gedrag. Daarnaast willen we dat ieder kind in een veilige omgeving tot leren moet komen. De Fontein moet voor alle kinderen een geborgen en veilige plek zijn waar zij met plezier komen. We leren kinderen oog voor elkaar te hebben en naar elkaar om te zien. Leerkrachten hebben hierin een voorbeeldfunctie. Op De Fontein werken we met de methode KWINK. Dit is een methode voor sociaal-emotioneel leren die in de groepen 1 t/m 8 wordt ingezet. KWINK is een online methode. Het is gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. Met KWINK leren kinderen belangrijke lessen voor het leven. Zij oefenen hiermee hun sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag zoals pesten niet voorkomt. LEES MINDER

Veiligheid en betrokkenheid

Respect en vertrouwen

Normen en waarden

Wat is de werkwijze van De Fontein voor sociale ontwikkeling?

Elke leerkracht vult jaarlijks voor ieder kind een leerlingvolgsysteem in op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren. In groep 1 en 2 wordt Parnassys (leerlijnen jonge kind) gebruikt. Vanaf groep 3 wordt Leerling in Beeld gebruikt (onderdeel 'sociaal-emotioneel functioneren'). Daarnaast wordt jaarlijks de leerlingtevredenheidsvragenlijst van Vensters afgenomen bij de kinderen van groep 6 t/m 8.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Fontein gebruikt Leerling in Beeld sociaal-emotioneel functioneren en Parnassys leerlijnen jonge kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Fontein?

De Fontein gebruikt de KWINK methode voor sociaal-emotioneel leren.