IKC Prins Johan Friso

Het team van IKC Prins Johan Friso in Harlingen

Current section: team
Grettingalaan 43
8862 Harlingen

Zie hier hoe het team van IKC Prins Johan Friso is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Prins Johan Friso. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Prins Johan Friso bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Prins Johan Friso bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Prins Johan Friso zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Prins Johan Friso. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (17.6%)
25-35 jaar (29.4%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (5.9%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Prins Johan Friso werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Prins Johan Friso gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Leerkrachtafwezigheid op IKC Prins Johan Friso

Op IKC Prins Johan Friso zorgen wij voor een continue leerervaring voor uw kind, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte of verlof van een vaste leerkracht, zetten we primair onze beschikbare ambulante leerkrachten in. Onze interne flexibiliteit wordt verder benut door een beroep te doen op duo-leerkrachten binnen de school. Dit zorgt ervoor dat uw kind zoveel mogelijk in de vertrouwde omgeving van IKC Prins Johan Friso kan blijven. In het geval van het aanhoudende lerarentekort, waarbij interne oplossingen ontoereikend zijn, integreren we leerlingen tijdelijk in andere units. Afhankelijk van hun jaargroep, volgen ze het programma van de ontvangende unit of werken ze aan hun eigen leerdoelen. Als laatste redmiddel, en enkel na zorgvuldige overweging, kan het voorkomen dat we leerlingen voor een dag vrijstelling verlenen bij langdurige afwezigheid van de groepsleerkracht. Ouders worden hierover altijd ruim van tevoren geïnformeerd en betrokken bij de communicatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Directie

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op IKC Prins Johan Friso

0

Extra Ondersteuning voor Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van rekenen, maken wij gebruik van de expertise van de rekenspecialist binnen ons Intern Ondersteunings Team (IOT). Daarnaast versterken wij ons team in het schooljaar 2025/2026 met een externe rekenspecialist. Deze expert zal ons team voorzien van gespecialiseerde scholing om de rekenvaardigheden van onze leerlingen optimaal te ontwikkelen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kinder- en opvoedcoach
Kwaliteits Coördinator
Weerbaarheidstrainer

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van specialisten beschikt over specifieke opleidingen om leerlingen te begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij bieden essentiële ondersteuning aan zowel leerlingen als leerkrachten. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid speelt een cruciale rol in het adviseren en ondersteunen van collega's. Dit garandeert een passend onderwijsaanbod voor leerlingen met specifieke behoeften op dit gebied.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Expertise

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kinder-en opvoedcoach
Kwaliteits Coördinator

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde professionals zijn getraind om leerlingen te ondersteunen bij uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Zij bieden praktische handvatten en begeleiding. De specialist meer- en hoogbegaafdheid is een belangrijke schakel in ons team. Deze specialist adviseert en ondersteunt collega's bij het creëren van een effectieve leeromgeving en een passend onderwijsprogramma voor elke leerling.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Sportcoaches van Team FRL
Zwemlessen voor groep 3 en 4

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal in onze gymlessen, die worden verzorgd door gekwalificeerde vakdocenten. Deze lessen zijn essentieel voor de algehele ontwikkeling. Daarnaast bieden wij zwemlessen aan voor leerlingen in groep 3 en 4, een initiatief dat wordt ondersteund door de gemeente, wat bijdraagt aan de fysieke vaardigheden en veiligheid van onze kinderen.

1

Deskundige Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-gecertificeerde medewerkers

Toelichting van de school:

Voor de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn al onze medewerkers voorzien van een actueel certificaat voor Bedrijfshulpverlening (BHV). Dit waarborgt dat zij adequaat kunnen handelen in noodsituaties. Onze toegewijde medewerkers bieden ook ondersteuning bij persoonlijke verzorging waar nodig. Dit zorgt voor een veilige en verzorgde omgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Schoolkas

Ontwikkelingsondersteuning voor elke leerling bij IKC Prins Johan Friso

Ons Schoolbeleid voor Extra Ondersteuning

IKC Prins Johan Friso biedt uitgebreide basisondersteuning aan alle leerlingen van groep 1 tot en met 8. Ons toegewijde team werkt nauw samen met ouders om de ontwikkeling van elk kind te stimuleren en te ondersteunen. Wij geloven erin dat elk kind unieke talenten heeft die ontdekt en verder ontwikkeld mogen worden. Bovendien besteden we bijzondere aandacht aan de specifieke uitdagingen die meer- en hoogbegaafde kinderen kunnen ervaren. Dit vormt een essentieel onderdeel van ons ondersteuningsprofiel, waarbij we streven naar een omgeving waarin elk kind kan excelleren. Ons kwaliteitsteam implementeert een cyclische, handelingsgerichte aanpak. Via onze methodiek 'zicht op ontwikkeling' en gerichte groepsgesprekken benutten we de deskundigheid van onze collega's. Hierdoor signaleren we leerlingen met een ondersteuningsvraag vroegtijdig en zetten we effectieve acties uit. Om deze ondersteuning te bieden, beschikken we over diverse faciliteiten. Denk hierbij aan onderwijsassistenten voor onderwijs aan nieuwkomers en leerkrachtondersteuners. Daarnaast zijn een kwaliteits-coördinator en een specialist weerbaarheid actief, die trainingen verzorgen voor diverse groepen binnen ons IKC en andere IKC's van onze stichting. Verder hebben we een kinder- en opvoedcoach, bouwcoördinatoren die leidinggeven aan unit-overleg en zorgoverleg, en bieden we ondersteuning van het bovenschoolse IOT (Intern Ondersteunings Team). Binnen het IOT worden leerlingen met een ondersteuningsvraag, in samenspraak met ouders, besproken om passende extra ondersteuning te bieden of extern onderzoek te initiëren. Onze specialist hoogbegaafdheid ondersteunt collega's en begeleidt het Leerlab. In nauwe afstemming met ouders onderhouden we contacten met externe organisaties zoals het Gebiedsteam, GGD, IZO en GGZ-instellingen. Het volledige ondersteuningsprofiel van onze school is te downloaden via www.scholenopdekaart.nl onder Harlingen, IKC Prins Johan Friso, Beleid en Ondersteuningsprofiel. Toekomstige ontwikkelingen in onze ondersteuning richten zich op het versterken van de competenties van leerkrachten door middel van teamtrainingen op sociaal-emotioneel gebied. Alle leerkrachten volgen tevens een intensieve training voor rekenonderwijs. Subsidie voor basisvaardigheden maakt extra begeleiding door onderwijsassistenten of leerkrachtondersteuners mogelijk, en financiert ook de klusklas. Daarnaast volgen onze kleuterleerkrachten een gespecialiseerde scholing van Bureau Meesterschap. Zij passen de visie op het jonge kind en een beredeneerd aanbod actief toe in hun dagelijkse praktijk.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op IKC Prins Johan Friso: Ons Schoolplan en Visie

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Bij IKC Prins Johan Friso geloven we in een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind. Ons schoolplan weerspiegelt onze toewijding aan de ontwikkeling van ieder kind, met aandacht voor individuele leerbehoeften en talenten. We streven ernaar elk kind de zorg en begeleiding te bieden die nodig is om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Continuïteit in kwaliteit is hierbij essentieel. Hoe realiseren we dit? Onze school beschikt over een solide zorgstructuur, ondersteund door een intern begeleider, coördinator excellentie en unitcoördinatoren. Waar nodig, schakelen we externe expertise in. We hanteren een handelingsgerichte aanpak en evalueren onze methoden en resultaten periodiek. Daarbij stellen we continu de vraag: 'Doen we de juiste dingen en doen we ze goed?' Gebruikmakend van geavanceerde signalerings- en diagnostische instrumenten, toetsen we de voortgang nauwgezet. Onze kernprincipes: 1. Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en met zijn eigen unieke talenten. Onze missie is om deze talenten te herkennen, te stimuleren en verder te ontwikkelen. 2. Leren is een persoonlijk proces. Wij passen ons onderwijs aan om tegemoet te komen aan de diverse leerstijlen, intelligenties en achtergronden van onze leerlingen, zodat ieder kind optimaal kan floreren.

Hoe monitort IKC Prins Johan Friso het behalen van school- en leerdoelen?

De voortgang van onze leerlingen monitoren we nauwkeurig via ons leerlingvolgsysteem (LVS), methodegebonden toetsen, observaties en in constante dialoog met ouders. Op bestuursniveau worden onze resultaten eveneens gemonitord. Tijdens MDO-overleggen met het College van Bestuur en de kwaliteitsmedewerker van onze Stichting, verantwoorden we onze zorg en leeropbrengsten. De specifieke doelen voor schoolontwikkeling, inclusief die voor burgerschapsvorming en nagestreefde resultaten, zijn gedetailleerd beschreven in de Schoolmonitor. Deze onderwerpen en geplande ontwikkelingen worden besproken in teamvergaderingen, waarbij we de PDCA-cyclus hanteren. De IKC-Raad wordt regelmatig geïnformeerd over de voortgang.

Ontdek ons aanbod voor jonge kinderen bij IKC Prins Johan Friso

Toelichting van de school

IKC Prins Johan Friso in Harlingen biedt een doorlopende ontwikkeling voor kinderen, van de allerkleinsten tot en met de basisschoolleeftijd. Ons geïntegreerde kindcentrum zorgt voor een naadloze overgang tussen opvang en onderwijs, waardoor elk kind optimaal kan groeien. Wij geloven in een omgeving waar spelenderwijs leren centraal staat. Onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken nauw samen om een stimulerende en veilige leeromgeving te creëren. Hierdoor krijgt uw kind de kans om zich op alle vlakken te ontwikkelen, aangepast aan de eigen tempo en mogelijkheden.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt IKC Prins Johan Friso voor jonge kinderen?

IKC Prins Johan Friso biedt een rijk en afwisselend programma speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen, van baby's tot kleuters. Ons aanbod omvat stimulerende activiteiten gericht op taalontwikkeling, motorische vaardigheden en sociale interactie. We zetten in op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om een sterke basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan. Daarnaast faciliteren wij een soepele overgang naar het basisonderwijs binnen ons geïntegreerde kindcentrum. Dit zorgt voor continuïteit en herkenbaarheid voor uw kind.

IKC Prins Johan Friso biedt een rijk en afwisselend programma speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen, van baby's tot kleuters. Ons aanbod omvat stimulerende activiteiten gericht op taalontwikkeling, motorische vaardigheden en sociale interactie. We zetten in op voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om een sterke basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan. Daarnaast faciliteren wij een soepele overgang naar het basisonderwijs binnen ons geïntegreerde kindcentrum. Dit zorgt voor continuïteit en herkenbaarheid voor uw kind.

Met welke organisaties werkt IKC Prins Johan Friso samen voor het jonge kind?

IKC Prins Johan Friso werkt nauw samen met diverse partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen zorgen voor een breed en kwalitatief hoogstaand pakket aan diensten en educatieve programma's. Wij streven ernaar om een compleet aanbod te bieden dat aansluit bij de behoeften van elk kind en gezin. Meer informatie over onze specifieke partnerschappen vindt u elders op deze website.
Team | IKC Prins Johan Friso in Harlingen | [2025] Schoolregister