IKC Prins Johan Friso
Grettingalaan 43
8862 ZA Harlingen

Schoolweging

Schoolweging
32.47
Spreiding
5.75

De schoolweging van Prins Johan Friso Harlingen is 32,47 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. Dit is een sterk resultaat gezien de relatief hoge schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen in Harlingen scoren gemiddeld 53,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op midden- en bovenbouw: 19,2% havo en 19,2% vmbo-(g)t. Het vwo-advies (7,7%) ligt onder het regionaal gemiddelde (18,6%), wat deels verklaard wordt door de schoolweging. Praktijkonderwijs blijft met 0% beperkt, lager dan landelijk (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Johan Friso HarlingenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van observaties en methodegebonden toetsen volgen wij de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast wordt er in alle groepen - vanaf leerjaar 3 met ingang van het schooljaar 2023-2024 het IEP-leerlingvolgsysteem gebruikt. Dit leerlingvolgsysteem bestaat uit gestandaardiseerde toetsen, die voor de verschillende vakgebieden in vastgestelde periodes in het jaar afgenomen worden. De resultaten van kinderen kunnen worden vergeleken met leeftijdsgenoten door heel Nederland. Verder gebruiken we de resultaten ieder jaar voor een schoolanalyse en om de vaardigheidsgroei van de leerlingen in kaart te brengen en ons onderwijsaanbod te verbeteren. Voor het goed volgen van de ontwikkeling van leerlingen werken wij binnen ons Kindcentrum met Units: - Unit 1: Kinderdagverblijf en Peuters - Unit 2: Leerjaar 1, 2 - Unit 3: Leerjaar 3, 4 en 5 - Unit 4: Leerjaar 6, 7 en 8 Twee maandelijks bespreken de pedagogisch medewerkers en leerkrachten van de betreffende unit met het Kwaliteitsteam (intern begeleider, unitoördinatoren, weerbaarheidstrainer en coördinator excellentie) de leerlingen, monitoren de afgesproken acties en bewaken de doorgaande lijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

72,2% presteert op adviesniveau, hoger dan landelijk (62,9%). Opvallend is het hoge percentage onderadvies (16,7% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De 11,1% bovenadvies toont echter weldoorvoelde besluitvorming.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het vanzelfsprekend dat er verschillen tussen leerlingen zijn. De leerkrachten en pedagogisch medewerkers houden hier rekening mee in hun benadering van de kinderen. Zij scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. Wij geven onze kinderen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen durven aanpakken. We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen en zichzelf te kunnen en te mogen zijn. Wij streven ernaar ieder kind ruimte te bieden om eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Samen zorgen pedagogisch medewerkers en leerkrachten ervoor dat de kinderen met plezier naar school gaan. LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Samen

Wat is de werkwijze van IKC Prins Johan Friso voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De kernwaarden van IKC Prins Johan Friso zijn bepaald in overleg met pedagogisch medewerkers, leerkrachten en de ouders van de medezeggenschapsraad en de ouderraad. De school gebruikt SCOL (leerjaar 3-8) en Schatkist SEO (leerjaar 1-2) om de sociale opbrengsten van de groep in beeld te brengen. De visie wordt uitgedragen door 'kapstokregels' die maandelijks met de kinderen worden besproken en aan de ouders kenbaar worden gemaakt. Tijdens de lessen Sociale Vorming wordt besproken hoe goed met elkaar om te gaan, zichzelf en anderen te respecteren en zich in te leven in anderen.

Welke registratievormen gebruikt IKC Prins Johan Friso om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Prins Johan Friso gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.